Ik lees nl in nogal wat topics[bv de BM]maar hoor ook geluiden van Berner Sennen,Bordeaux Dog,Flatcoat,Labrador eigenaren dat de honden zijn doorgefokt.Weet niet wat ze daar mee bedoelen maar ie geval schijnen ze niet meer zo te zijn zoals vroeger.Er zijn zelfs rassen bij waarbij je al blij mag zijn wanneer ze 8 jaar meegaan.Veel van de honden ondervinden gezondheidsproblemen en waar ze ooit voor gefokt waren dat kan niet meer.Geen conditie,slecht ademen,verandering van bouw enz.
Nou moet dit waarschijnlijk per ras afzonderlijk bekeken worden.Toch zijn er wel veel overeenkomsten.
Ik heb zelf een Aussie.Doet jachttraining,sport veel[zwemmen/fietsen]maar na een kwartier schapen gaat het lampje uit.! dag in de bergen bij de schapen en ik moet serieus voor zn leven vrezen ben ik bang.Wanneer ik mijn Aussie bij de werk-Aussies zet is het idd een grote bos grijs haar.De werklabjes uit Engeland lijken ook niet op onze doldrieste gezinslabjes.Zo kan je wel tijden doortypen.
Lees ik een topic vandaag over een pup die na 1 dag weer terug naar de fokker gaat en verbaas mij over de prijzen.1300 voor een Ridge B. :Kom ff niet op de officiele afkorting.Prima als dat de prijzen zijn.Voor sommige is dit veel geld.Wanneer je nou de rassen zo gezond houdt,prima.Komen al deze toch overwegend negatieve veranderingen dan door de broodfokkers.Is het hun toe te schrijven dat deze rassen er zo aan toe zijn?Buiten het feit dat broodfokkers mega fout zijn vraag ik mij af of fokkers wel goed bezig zijn.Ik weet helemaal niks van dat wereldje af en ben gewoon nieuwsgierig.
Bij het topic over de BM dat er die-hards bij zaten die deze hond alleen nog van buiten BM vonden en de binnenkant een GOLden.
Nou zijn NL nogal azijnpissers en is alles misschien nogal overtrokken maar wanneer honden echt eerder doodgaan dan zijn dat toch feiten.
Nou voordat ik de site laat vastlopen......mijn vraag/interesse is eigenlijk of deze veranderingen ook door mensen zo worden ervaren[eigenaren/fokkers]en of dat aan de huis-tuin- en broodfokkers ligt?
Ps;ik loop vaak bij de MAP s in Friesland en ieder jaar hoor je weer;goh wat is het niveau laag dit jaar.Eerst hechte ik daar nog waarde aan maar na een paar jaar weet ik dat de Grumpy Hollander zo praat en dat het je een bepaalde status geeft omdat je dan wel incrowd zal zijn.Misschien speelt dat hoer ook mee?