Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

honden

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

reem
Actief

honden

Ongelezen bericht door reem »

Hallo allemaal.Ik las vandaag een paar topics en had wat vragen.Het is niet de bedoeling om steken onder water te geven of bepaalde groepen aan te vallen maar meer hoe het zo is gelopen.
Ik lees nl in nogal wat topics[bv de BM]maar hoor ook geluiden van Berner Sennen,Bordeaux Dog,Flatcoat,Labrador eigenaren dat de honden zijn doorgefokt.Weet niet wat ze daar mee bedoelen maar ie geval schijnen ze niet meer zo te zijn zoals vroeger.Er zijn zelfs rassen bij waarbij je al blij mag zijn wanneer ze 8 jaar meegaan.Veel van de honden ondervinden gezondheidsproblemen en waar ze ooit voor gefokt waren dat kan niet meer.Geen conditie,slecht ademen,verandering van bouw enz.
Nou moet dit waarschijnlijk per ras afzonderlijk bekeken worden.Toch zijn er wel veel overeenkomsten.
Ik heb zelf een Aussie.Doet jachttraining,sport veel[zwemmen/fietsen]maar na een kwartier schapen gaat het lampje uit.! dag in de bergen bij de schapen en ik moet serieus voor zn leven vrezen ben ik bang.Wanneer ik mijn Aussie bij de werk-Aussies zet is het idd een grote bos grijs haar.De werklabjes uit Engeland lijken ook niet op onze doldrieste gezinslabjes.Zo kan je wel tijden doortypen.
Lees ik een topic vandaag over een pup die na 1 dag weer terug naar de fokker gaat en verbaas mij over de prijzen.1300 voor een Ridge B. :Kom ff niet op de officiele afkorting.Prima als dat de prijzen zijn.Voor sommige is dit veel geld.Wanneer je nou de rassen zo gezond houdt,prima.Komen al deze toch overwegend negatieve veranderingen dan door de broodfokkers.Is het hun toe te schrijven dat deze rassen er zo aan toe zijn?Buiten het feit dat broodfokkers mega fout zijn vraag ik mij af of fokkers wel goed bezig zijn.Ik weet helemaal niks van dat wereldje af en ben gewoon nieuwsgierig.
Bij het topic over de BM dat er die-hards bij zaten die deze hond alleen nog van buiten BM vonden en de binnenkant een GOLden. :mrgreen:
Nou zijn NL nogal azijnpissers en is alles misschien nogal overtrokken maar wanneer honden echt eerder doodgaan dan zijn dat toch feiten.
Nou voordat ik de site laat vastlopen......mijn vraag/interesse is eigenlijk of deze veranderingen ook door mensen zo worden ervaren[eigenaren/fokkers]en of dat aan de huis-tuin- en broodfokkers ligt?
Ps;ik loop vaak bij de MAP s in Friesland en ieder jaar hoor je weer;goh wat is het niveau laag dit jaar.Eerst hechte ik daar nog waarde aan maar na een paar jaar weet ik dat de Grumpy Hollander zo praat en dat het je een bepaalde status geeft omdat je dan wel incrowd zal zijn.Misschien speelt dat hoer ook mee?
nooit meer zonder een Aussie
reem
Actief

Voordat mensen denken dat ik een kort lontje heb....hoer in de laatste zin moet hier zijn :wink:
reem
Actief

Hallo,ik maak ook op uit uw antwoord dat er ook druk is vanuit de Rasvereniging.Er zal ook wel iets zijn dat mensen graag net zo n lab on een ander soort wil hebben als de hond verderop in de straat.Een beetje u vraagt en wij draaien.Ik weet er dus niet zoveel van maar het is dus niet alleen de broodfok die schuldig is aan de achteruitgang blijkbaar.Aan de 1 kant vind ik mezelf nogal naief dat ik dat wel dacht maar waar geld te verdienen valt daar vallen spaanders.Je bent toch afhankelijk van je fokker.Wil toch graag dat ze een goede start hebben,dat hun honden zelf ook een goed leven hebben,dat ze zorgvuldig de nieuwe eigenaren uitzoeken.Daar wil ik graag voor betalen.Nu voelt het toch een beetje dubbel.Enorme bedragen[1000 tot 1700 heb ik gezien]en niet de zekerheid hebben dat ze ook echt goed voor het ras op de langere termijn bezig zijn.Ken trouwens wel enkele fokkers die echt zo betrokken en verantwoordelijk bezig zijn.Helaas fokken ze niet met mijn ras.
Het ligt nogal gevoelig heb ik gemerkt en veel fokkers hebben er ook wel zat van om stteeds maar weer uit te leggen waarom ze zoveel geld vragen.Vind ik ook heel begrijpelijk.Andere kant is dat je de feiten niet kan ontkennen.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik denk dat het voor een groot gedeelte ook aan de vraag ligt. Wel een Border Collie willen (want die luisteren zo goed), maar er niet enorm mee willen gaan werken. Dus dan verzinnen we maar show- en werklijnen. Niet dat ik show Borders niet mooi en leuk vind hoor, maar op zich is die scheiding toch apart: een afgezwakte vorm van een 'echte'.

Overigens zie je de 'huls' waar ik over lees volgens mij toch vooral bij de populaire rassen, of niet? De meeste Kooikers kunnen volgens mij nog prima hun oorspronkelijke taak uitvoeren. Ik merk wel dat er druk is om meer op het gedrag te letten, maar ik zie ook niet in waarom een Kooiker enorm snauwerig en ruziezoekerig zou moeten zijn. Het terughoudende vind ik wel bij het ras passen omdat ze de eendenkooi ook moesten bewaken. Dat moet er dus gewoon inblijven.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
reem
Actief

[quote="Zoek stok!"]Ik denk dat het voor een groot gedeelte ook aan de vraag ligt. Wel een Border Collie willen (want die luisteren zo goed), maar er niet enorm mee willen gaan werken. Dus dan verzinnen we maar show- en werklijnen. Niet dat ik show Borders niet mooi en leuk vind hoor, maar op zich is die scheiding toch apart: een afgezwakte vorm van een 'echte'.

Overigens zie je de 'huls' waar ik over lees volgens mij toch vooral bij de populaire rassen, of niet?

Goh ja dat zou best kunnen.Ik las het bij een topic over de Bull Mastiff.Weet niet of die populair is.Hier in de omgeving niet.Borders wel ja.Borders lijken hier aan bomen te groeien.Aussies zie je hier niet zoveel maar ik kan me voorstellen dat het een populair ras is.Als ik ze hier zie dan zijn het de showmodellen.Groot,veel haar.Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik de werk Aussies dus ook minder mooi vind.Net BC.Vind BC mooi maar ik vind dat iets robuustere van de Aussie mooier.De fokker van de werk Aussies zei toen wel dat we in aanmerking voor een pup zouden komen en nu komt dus waardoor ik de boel zelf ook in stand hou;ik hoef niet een Aussie met het uiterlijk van een BC.Toch zou het fijn zijn dat de werkcapaciteiten van een ras blijven.Een Heidelwachtel die een konijn netjes groet zou toch zonde zijn.Ken er toevallig 1 die uit een werklijn komt die nog net niet groet.Toch een beetje triest.Wat mij betreft mag die lijn dus niet meer verder maar het tegendeel is waar.Voor de rest gezond en alles hoor maar meer categorie gezelschapshond.
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Inge O : ik ben het helemaal met je eens !
Zoek stok!
Zeer actief

reem schreef:Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik de werk Aussies dus ook minder mooi vind.Net BC.Vind BC mooi maar ik vind dat iets robuustere van de Aussie mooier.De fokker van de werk Aussies zei toen wel dat we in aanmerking voor een pup zouden komen en nu komt dus waardoor ik de boel zelf ook in stand hou;ik hoef niet een Aussie met het uiterlijk van een BC.
Bij Aussies vind ik de werkhonden juist veel mooier dan de showhonden :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Nanna schreef: Het showtype heeft veel meer uitstraling en "pazzazz" dan de werker.
Dan heb ik het nu puur over het uiterlijk he.
Ik ook. De showaussies vind ik - sorry - vaak een beetje ontplofte haarballen (wellicht gecastreerd?). Daarnaast houd ik ook helemaal niet van merle en dat zijn ze bijna allemaal. Ik ben pas voor de aussie gevallen toen ik de werklijnhonden leerde kennen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Nanna schreef:Mwah. Deze Aussie (Thornapple Climate Controlled) is een topwinnende reu geweest. Niet ontploft en ook niet merle ;-)
Afbeelding
Die vind ik wel mooi, maar wel errug groot :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Mara Roulette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

Ik snap en deel je bezorgdheid. Ik heb ook het idee dat er veel op uiterlijk gefokt wordt op het moment dat het ras bekender/populairder wordt. Ik heb daarom ook voor mijzelf (ik wil graag een BC ) gekozen om voor een fokker te gaan die of met werklijnen fokt of een statement heeft staan in de beschrijving van de site dat er op goede gezondheid wordt gefokt (overgens verder dan websites bekijken ben ik nog lang niet ;)). Ik ben me zeker bewust van het feit dat zo'n hond meer moet doen dan een normale huishond en dit is dan ook een van de redenen dat ik er momenteel nog geen heb.

Het irriteert mij ook mateloos dat mensen nu honden vaak op uiterlijk kiezen en geen rekening houden met eigenschappen die zo een hond dan ook heeft. Natuurlijk kun je ook voor het uiterlijk gaan (ik vind BC ook mooi) maar ik heb zelf liever een gezonde dan mooie hond. Overgens vind ik de werklijnen vaak mooier zo ook van BC dus dat komt mij mooi uit :D
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”