zoals je ziet een pakhond..

Pakhond.. valt lab aan.. dat zie je aan het plaatje..
verhaal kort is herder loopt naast baas omdat de lab zonder baas uitdagend al aan kwam stormen.. herder baas hield hond zo'n vijftal minuten al volgend naast haar op strand lab bleef rechts van ons meelopen en provoceren, toen baas en hond de enge herder geblokt werden door lab was er een korte dominantietest en herder liet weten dit niet te accepteren
Baas kwam later wel aanrennen, sprak over de klote herder die hij zelf van zijn hond aftrok.. de herder.. had zonder verwondingen aangebracht te hebben geen oog meer voor de lab.. en kwam op mij.. baas aangelopen.. alsof er niets gebeurd was..
Volgende dag op strand kwam de lab weer in 1 rechte lijn aan
de jongeman had nu wel in de gaten dat wij er liepen.. lijnde de hond aan uiteindelijk.. ik was al omgekeerd omdat ik m zag nl..
Keer erna... zie ik dat hij er staat, en dit keer ging hij spelen met de hond.. geweldig vond ik dat! hij stond hogerop maar hield de aandacht van zijn hond vast!
Dat was denk twee maand geleden...
Vandaag liep ik op strand langs de kustlijn en zie de lab en de baas...
Ik kijk wat doet ie.. mijn hond ziet t niet eens... ik zei al vaker hij is niet zo hondgericht, alleen bij provoceren.. dan kan ie van zich afbijten of een dominantie kwestie aangaan zoals op de foto (dat probeer ik dus echt te vermijden.. omdat je elkaar maar 1 keer treft op strand bv...ze hoeven elkaar niets duidelijk te maken als ze elkaar niet kennen en elkaar verder niet zien)
Maar goed de hond komt uit zee en fixeert direct weer op mijn hond, mijn hond had dat nog niet eens gezien, is op mij en degene met wie ik liep gericht
Ik zag tot mijn blijdschap.. echt waar ik vond het echt geweldig, hij lijnde de hond aan...en we passeerden elkaar, mijn hond los.. sloeg geen notie op zijn hond.. en ik zocht oogcontact met hem en zei dank je wel...dat hij zijn hond aanlijnde..
Ik wil hiermee vragen of zeggen.. hoe vaak zie je mensen niet boos reageren op een gevecht tussen honden.. zonder naar de eigen hond te kijken en gedrag..zeker als de andere hond de meerdere blijkt te zijn..
Ik ben blij dat deze eigenaar inzag dat wellicht het gedrag van zijn hond reacties uitlokte.. dit is als hij dit als test zag door vlak langs me te lopen met zijn hond aangelijnd en met mijn onaangelijnde..
Andersom.. ben ik blij dat het vertrouwen van mij in mijn "enge herder"gegrond is..
Dus wat ik eigenlijk wil zeggen of vragen.. als er gedonder ontstaat, geef je altijd de andere hond de schuld of ben je zo eerlijk om te kunnen zeggen dat je eigen hond steken laat vallen?