Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoeveelheid appèl tijdens loslopen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Dobervrouw

Hoeveelheid appèl tijdens loslopen

Ongelezen bericht door Dobervrouw »

Hallo!

Wanneer vinden jullie, dat iemand zijn/haar hond mag loslaten tijdens een wandeling in een losloopgebied?
Mbt luisteren en naar andere honden rennen e.d. dus.

Groetjes Jasmijn & Nando
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Dat is een lastige vraag.
Ik vind dat iig het commando hier redelijk beheerst moet worden.
Dat betekend voor mij dat de hond in 99,9% van de gevallen terug geroepen moet kunnen worden.
Als jij een hond hebt die altijd overal op afstuift vereist dat natuurlijk meer training.

Ik laat Max los:
-Beheerst het commando hier redelijk
-Gaat nooit uitzichzelf op honden af
-Is makkelijk weg te sturen bij honden. Ze zal ook nog 5 keer proberen weg te lopen, en daarna nog 20 keer snauwen voordat ze een keer echt van zich af bijt. Maar zover laat ik het natuurlijk nooit komen.

Met deze lijst vind ik het veilig haar los te laten.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik vind dat je je hond terug moet kunnen roepen als hij naar een andere hond toe wil. Kan nooit 100%, maar het is heel ergerlijk als mensen hun hond duidelijk totaal niet onder controle hebben en dat ook trots staan te gillen vanaf afstand: "Ja als hij een andere hond ziet ken ik roepen wat ik wil, dan wiltie speluh". Als er dan zo'n stramme max rond je hond staat te patseren is dat niet leuk.

Zelfde geldt voor op mensen afstieren, heel vervelend als je kleuter bijna omvergesprongen wordt door zo'n overenthousiasteling. Als je die dingen niet onder cotrole hebt bij je hond moet je op heel rustige tijden gaan lopen (en beter oefenen)

Anne
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Hmm, ik wordt een beetje moe van de fatsoensregeltjes. Ik ben van mening dat er niet voor elke scheet een procesomschrijving hoeft te worden geschreven.
"Fatsoen moet je doen" :mrgreen: Om maar met een BN'er te spreken :wink:
Elk losloopgebied is weer anders, en trouwens, waar ik loop is niet eens een statusnaam voor, Oh help! hoe moet ik mij daar dan gedragen? :19:

Iedereen kan zelf het beste inschatten in welke omstandigheden de hond wel of niet los kan, dat heeft voor jachthonden bijvoorbeeld ook te maken met seizoenen, niet alleen met breekbare kinders.
Hondeigenaren kunnen ook ter plekke elkaar in alle redelijkheid aanspreken natuurlijk.
In het algemeen vindt ik dat je een hond aanlijnt als er een aangelijnde hond aankomt, hij moet ook een beetje luisteren. Gewoon de doorsnee hond eigenlijk. Honden met gedragsproblemen zoals agressie of angst zou ik niet los laten lopen op plekken waarvan je kunt verwachten dat daar veel honden loslopen, maar dat lijkt mij niet meer dan logisch.
Als je er in een losloopgebied van opkijkt dat er een andere hond naar jou hond toekomt moet je even langs de psych voor een realiteitscheck.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Jaap* schreef:Hmm, ik wordt een beetje moe van de fatsoensregeltjes. Ik ben van mening dat er niet voor elke scheet een procesomschrijving hoeft te worden geschreven.
Elk losloopgebied is weer anders, en trouwens, waar ik loop is niet eens een statusnaam voor, Oh help! hoe moet ik mij daar dan gedragen? :19:

Iedereen kan zelf het beste inschatten in welke omstandigheden de hond wel of niet los kan, dat heeft voor jachthonden bijvoorbeeld ook te maken met seizoenen, niet alleen met breekbare kinders.
Hondeigenaren kunnen ook ter plekke elkaar in alle redelijkheid aanspreken natuurlijk.
In het algemeen vindt ik dat je een hond aanlijnt als er een aangelijnde hond aankomt, hij moet ook een beetje luisteren. Gewoon de doorsnee hond eigenlijk. Honden met gedragsproblemen zoals agressie of angst zou ik niet los laten lopen op plekken waarvan je kunt verwachten dat daar veel honden loslopen, maar dat lijkt mij niet meer dan logisch.
Als je er in een losloopgebied van opkijkt dat er een andere hond naar jou hond toekomt moet je even langs de psych voor een realiteitscheck.
Mee eens. Het verschilt idd per losloopgebied (of 'gewoon' wandelgebied). Welk moment van de dag, is het druk bezocht, heb je veel of weinig overzicht, komen er ook recreanten zonder hond.
En daarnaast gebruik je je gezonde 'hondenverstand' bij hondenontmoetingen en houd je rekening dat je zowel loslopende, op je af denderende honden (jonge honden, pups) als aangelijnde honden tegen kunt komen.
Zo houd ik mijn honden bij me als ik iemand tegenkomen die dat ook doet. En als ik op een open terrein (polder, strand) grote loslopende honden tegenkom dan laat ik de mijne ook hun gang gaan. Op smalle paden doe ik dat dan weer niet.
Dus tja, wat mij betreft is alles eigenlijk afhankelijk van je eigen honden, de gegeven situatie en de locatie. :wink:
Laatst gewijzigd door Rami op 18 sep 2007 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Jaap* schreef:Als je er in een losloopgebied van opkijkt dat er een andere hond naar jou hond toekomt moet je even langs de psych voor een realiteitscheck.
Yep, ik geef je gelijk! :mrgreen:
Toch vind ik dat sommige hondeneigenaren de term losloopgebied wel errrrug letterlijk nemen. Dus je hond bij je houden, is zeker geen overbodige luxe. Waarom heb ik van 3 groepen honden van de uitlaatservice geen last en van 1 hitsige Duitse herder bv. wel. Stieren de labjes als ongeleide projectielen op mijn honden af en springen gelijk mijn nek in (daar heb ik toch zo de pest aan!!!!) en blijven die van mij gewoon bij mij in de buurt en veroorzaken geen overlast naar andere honden? Beetje opvoeden en trainen voordat je zo'n losloopgebied in gaat, zou wel mijn voorkeur hebben.
pia zz
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
boxer

Ongelezen bericht door pia zz »

Je hond los laten lopen in een losloopgebied, betekent ook rekening houden met anderen die daar lopen, of ouders met kleine kinderen. Je moet je hond wel onder appel hebben, zodat hij terugkomt, wanneer dat nodig mocht blijken. Ik heb er zelf ook een bloedhekel aan , als er een ongeremd projectiel op me af komt stormen, en de baas maar roepen, maar hondje doet precies waar ie zelf zin in heeft. :evil:
Afbeelding

waardeer wat je hebt, je weet nooit hoe lang het duurt!!
kawa2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckels

Ongelezen bericht door kawa2 »

als ik in een losloop gebied wandel laat ik die van ons altijd los
ok ze luisteren niet perfect en zullen ook afentoe niet meteen HIER komen maar toch luisteren ze genoeg om los te laten

ik vindt het de verantwoordelijk heid van de baas of hij zijn hond wel of niet los laat

maar ik heb er dan ook NOG geen vervelende ervaringen mee
Afbeelding
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Je moet ergens oefenen natuurlijk!
Ik ben sinds een paar weken met Maddox aan het trainen op los lopen. Op het veld gaat het prima, dus nu de uitdagingen in het bos aangaan. In het begin op rustige tijdstippen en aanlijnen wanneer er andere wandelaars of honden in het zicht waren, maar je zult toch ook de confrontatie aan moeten gaan.
Met wat gezond verstand en wat fatsoen kan dat ook. Het gaat ook prima, maar om nu te zeggen dat Maddox altijd braaf bij me komt en luistert, dat kan ik nog niet.
Dan ben ik maar af en toe het baasje ben waarvan de hond niet luistert, jammer dan. Leren we weer van, denk ik dan maar.
Jaap*
Zeer actief

JML schreef:Je moet ergens oefenen natuurlijk!
Ik ben sinds een paar weken met Maddox aan het trainen op los lopen. Op het veld gaat het prima, dus nu de uitdagingen in het bos aangaan. In het begin op rustige tijdstippen en aanlijnen wanneer er andere wandelaars of honden in het zicht waren, maar je zult toch ook de confrontatie aan moeten gaan.
Met wat gezond verstand en wat fatsoen kan dat ook. Het gaat ook prima, maar om nu te zeggen dat Maddox altijd braaf bij me komt en luistert, dat kan ik nog niet.
Dan ben ik maar af en toe het baasje ben waarvan de hond niet luistert, jammer dan. Leren we weer van, denk ik dan maar.
Psies :ok:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Het verschilt voor mij ook per hond. Een hele vriendelijke hond die vrolijk, maar niet super wild, bij ons komt buurten heb ik totaal geen problemen mee. En als de baas zo'n hond dan niet terug kan roepen vind ik dat ook niet erg. Ik vind in losloopgebied gezellige honden die komen buurten ook gewoon leuk, en Moos en Saar ook.
Ik heb er wel een probleem mee als een reu grommend om Moos heenloopt en de baas de hond niet terug kan roepen. Zorgt de baas dat hij/zij altijd redelijk in de buurt van zo'n hond blijft, en komt hij/zij hem op en drafje halen omdat hij niet terug te roepen is; oke, heb ik ook weer minder moeite mee.

Voor mij ligt het dus ook aan de aard van je hond in hoeverre ik een heel goed appel (met streepje) verwacht.

Pups verwacht ik dan bijvoorbeeld helemaal niet van dat ze goed luisteren, en ik hou ook met liefde andermans pup even bezig (knuffelen :mrgreen: ) totdat de baas aangeland is om puplief op te halen.
Afbeelding
Golden Stanley

Ja natuurlijk, dat vind ik ook helemaal geen probleem. Zo is iedereen toch begonnen. :mrgreen:
Ik doel meer op honden die al een tijdje met trainingen meelopen en in losloopgebieden gewoon zelf doen waar ze zin in hebben. Mensen bespringen en bekrassen, omdat je toevallig met een apport klaar staat voor je eigen hondje. Of volle reuen die totaal echt Oostindisch doof zijn en waar je zeker een kwartier lang mee opgescheept zit, omdat ze niet terug naar de baas willen. Dan weten ze ook nog zo'n truukje dat ze niet zijn weg te slaan, dus net buiten jouw bereik blijven en gewoon aan het stalken zijn. Meer dat type hond en eigenaar, daar heb ik echt last van.
Dobervrouw

Ongelezen bericht door Dobervrouw »

Ik ben hierin geinteresseerd, omdat ik nog wel eens onzeker kan zijn.
Ik laat hem alleen los in een losloopgebied, dat is een principekwestie. Er zijn hier veel duinen dus ruim losloopgebied en je komt misschien 2 mensen tegen tijdens een wandeling.
Nando houdt me altijd in de gaten en als ik een aangelijnde hond zie, dan roep ik Nando bij me en lijn hem ook aan. Mocht het zo zijn, dat ik van te voren niet zie dat de andere hond aangelijnd is en Nando is er toch heengegaan, dan ren ik er naartoe, pak Nando en verontschuldig me tegenover de eigenaar. Maar meestal komt hij al als ik hem terugroep.
Ook gaat hij soms op een holletje naar andere loslopende honden toe, speelt meestal even en komt uit zichzelf altijd weer terug naar mij toe. Ik beloon hem dan altijd met een leuk trekspelletje. Voor mensen of joggers heeft hij overigens totaal geen belangstelling.
Ik hou hem altijd in de gaten en nog eens extra met pups en kleine hondjes.
Ik ben diverse keren met mensen gaan wandelen (oppas van Nando, eigenaar van mijn oppashondje, ouders e.d.) en ze zijn altijd onder de indruk dat Nando zo goed luistert. Mijn vriend zegt ook dat ik me niet moet druk maken, vooral omdat de gemiddelde hond die er loopt totaal niet onder appèl staat. Volgens hem staat Nando wel goed onder appèl. En hij denkt er net zo over als Jaap: het is een losloopgebied, dus mensen moeten niet meteen boos worden als loslopende hondjes elkaar opzoeken. Doen ze ook nooit hoor, ik heb nog nooit een vervelende opmerking naar mn hoofd gehad (oh ja 1 x van een meneer die panisch was omdat Nando in het voorbijgaan eventjes snuffelde aan zn loslopende hondje en hem meteen snel optilde). Ik heb zelfs een paar keer van wildvreemde mensen te horen gekregen dat ze Nando 'vooral voor een Dobermann' zo rustig en stabiel vinden.
Maar op de een of andere manier blijf ik gewoon onzeker, terwijl ik wéét dat Nando me in de gaten houdt, sociaal is en (bijna) altlijd komt als ik roep. Het enige is dus, dat hij af en toe naar andere loslopende honden rent, die een paar meter verderop lopen. Maar dan komt hij ook altijd weer uit zichelf naar me toe.
Daarom denk ik dat mn onzekerheid meer met mij te maken heeft dan met mijn hond, zeg maar. :(:
Zelfde is op het trainingsveld bij Ipo appèl: zodra ik de riem eraf moet doen, wordt ik onzeker (wat als...) terwijl mijn trainster en de hoofdtrainer telkens zeggen, dat Nando het goed doet en dat ik gewoon vertrouwen in hem moet hebben, want dat hij alles voor me doet.
Juist dan gaat het nòg beter, want dan straal ik zelfvertrouwen uit naar mn hond.
Maar ik vind het soms wel moeilijk hoor :cry:

Ps: Nando is ook gewoon een volle reu (van 18 maanden) hoor, maar oost indisch doof is hij niet (mss met loopse teven wel) en zelfs met andere volle reuen heeft hij tot nu toe geen problemen (hij zou het niet op zich laten zitten als een ander luid grommend naar hem toerent en achter hem aangaat, maar dat vind ik logisch). :19:

Kunnen jullie me vertellen, of jullie vinden dat Nando wel of niet los kan en wat ik kan doen aan mijn onzekerheid/nervositeit?
Laatst gewijzigd door Dobervrouw op 18 sep 2007 13:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Bantam weet niet wat appel is :mrgreen: , maar hij loopt niet uit zich zelf op andere honden af in losloopgebied, tenzij ze zo dichtbij zijn dat er even gesnuffeld word en loop ik door, loopt hij ook door.
Niet perse omdat ik roep maar zo is hij gewoon.
Komt er een aangelijnde hond, lijn ik uit voorzorg wel aan omdat hij misschien net op dat moment wel er op af wil en ik hem dan wellicht net niet meteen kan terugroepen.

Ondanks dat het geen wegloper is en dat hij altijd bij me in de buurt is mag hij alleen los daar waar het 100 % veillig is.
Het is en blijft een Shih Tzu :pffff:
Hij is altijd terug te roepen, maar niet altijd a la minute.
Hij wil soms toch eerst heel even zelf kijken, al is het maar 20 seconden en soms kan dat net te lang zijn :mrgreen:

Megan daarentegen is altijd terug te roepen maar appel zou ik het ook niet willen noemen.
Toch hoef ik haar niet perse aan te lijnen als er een aangelijnde hond komt omdat ze niet gaat als ik zeg dat ze even bij me moet blijven.
Ik lijn wel aan maar meer om de tegenliggende partij 'gerust' te stellen ipv een 'ze doet niets hoor' :wink:

Misty kan tegenwoordig ook goed los, wandelt niet meer met de verkeerde benen mee :mrgreen:

Geen van allen staat dus echt onder appel, dat werkt gewoon niet zo goed bij de Tzu's, het moet allemaal vooral leuk blijven en zeker geen druk en korte commando's :N:
Ze kunnen eigenlijk gewoon goed loslopen omdat ze zelf altijd graag bij je in de buurt willen zijn en dat werkt natuurlijk ook prima.

Ik ben het gewoon helemaal met Jaap eens :mrgreen:
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Ik vind dat je je hond onder controle moet hebben als jehem los laat.
Terugroepen moet hij kennen.
Dat het in de pratijk soms moeilijker is, of hij het niet doet, oke dat is honds! :)
Maar in grote lijnen moeten ze wel gehoorzaam zijn, en vooral geen last voor anderen, bijvoorbeeld omdat hij agressief is.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Golden Stanley

Dobervrouw schreef: Ps: Nando is ook gewoon een volle reu hoor, maar oost indisch doof is hij niet (mss met loopse teven wel) en zelfs met andere volle reuen heeft hij geen problemen (hij zou het niet op zich laten zitten als een ander luid grommend naar hem toerent en achter hem aangaat, maar dat vind ik logisch. ):19:
Snap dan niet waar je je druk om maakt. :ok:
Als ik het zo lees, doe je het hartstikke goed!
Ik vind trouwens het zonder toestemming afrennen op mijn honden op zich geen probleem. Dat gebeurt natuurlijk zo vaak. Mijn honden kunnen heel goed voor zichzelf opkomen en vreemde honden reageren daar over het algemeen wel goed op en mijn honden stralen vast vriendschap uit want ook de minst sociale honden lopen graag met die van mij op. :denken:
Het zijn m.n. de voorbeelden die ik eerder gaf, waar ik dus bijna elke dag mee opgescheept zit. Dat is bloedirritant.
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Jaap* schreef:Hmm, ik wordt een beetje moe van de fatsoensregeltjes. Ik ben van mening dat er niet voor elke scheet een procesomschrijving hoeft te worden geschreven.

volledig mee eens!
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:
Jaap* schreef:
in zo'n geval zou ik ook zeggen 'psies', maar als ik de verhalen hier allemaal lees (en met de korte ervaring die ik zelf had in nederlandse losloopgebieden) is een groot deel van de baasjes er ook echt niet op uit om nog bij te leren, laat staan hun hond te laten bijleren.

dus of iedereen dit (op een prettige manier) voor zichzelf kan inschatten is mij nog zeer de vraag :wink: .
Ik snap je wel, maar op een gemiddelde zaterdag in de Ikea erger ik me ook. :wink:
Malloten tref je niet alleen in losloopgebieden (of in Nederland :mrgreen: ).
Jaap*
Zeer actief

Ik bedoel, ik ga uit van de gemiddelde mens.
De eerlijke onwetende, daar kun je gewoon een gesprekje mee aanknopen.
De echte "de hele wereld moet wijken voor mij" -asociaal kan een knal voor z'n kop krijgen :mrgreen: :wink:
Maar da's in een losloopgebied niet anders dan in de bushalte of in de rij voor de kassa. We moeten het houden van honden ook niet tot het middelpunt van de wereld maken tenslotte.
Jaap*
Zeer actief

In een losloopgebied lopen ook mensen zonder hond en die weten waarschijnlijk niet eens dat ze in een losloopgebied lopen. Daar hou je toch ook gewoon een beetje rekening mee?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
Jaap* schreef:
in zo'n geval zou ik ook zeggen 'psies', maar als ik de verhalen hier allemaal lees (en met de korte ervaring die ik zelf had in nederlandse losloopgebieden) is een groot deel van de baasjes er ook echt niet op uit om nog bij te leren, laat staan hun hond te laten bijleren.

dus of iedereen dit (op een prettige manier) voor zichzelf kan inschatten is mij nog zeer de vraag :wink: .
Dat komt helaas regelmatig voor ja :mrgreen:
En inderdaad kan niet iedereen inschatten of zijn hond los kan.

Als ik iemand als JML met Maddox tegen kom heb ik er totaal geen probleem mee als het even niet helemaal naar wens gaat :wink:

Maar als ik iemand tegen kom die alleen verontschuldigend zegt: "Tsja, het is nou eenmaal een wilde, echt een Labrador hé?"(sorry, maar dat is het meestal :mrgreen: ) .
Dan krijg ik wel eens de pest in.
Laatst gewijzigd door ranetje op 18 sep 2007 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Jaap* schreef:In een losloopgebied lopen ook mensen zonder hond en die weten waarschijnlijk niet eens dat ze in een losloopgebied lopen. Daar hou je toch ook gewoon een beetje rekening mee?
Uiteraard. Alhoewel het ook wel een kleinnnnnnnn beetje van de andere kant moet komen (dat ik dat ook nog zou zeggen, want ik ben onzettend fel op dat anderen in losloopgebied--zonder hond-- geen last van jouw hond mogen hebben).
Maar goed, hier zijn de duinen nu weer losloopgebied, en op zaterdag- en zondagochtend vroeg ook favoriet joggers-gebied. Daarvan zal 90% trouwens echt wel weten dat het nu weer losloopgebied is waar hij in komt joggen :wink:

Ik ga in het weekend alleen maar vroeg de duinen in omdat ik geen zin heb om tig niet luisterende irritante weekend-honden en dito baasjes tegen te komen.
Maar als ik dus om 8 uur ga lopen dan komen alle joggers ook net aanzetten.
Aangezien ik de volle overtuiging heb dat mensen geen last van mijn honden mogen hebben springen Moos en Saar en ik continu de berm is als er een zwerm joggers met 4 man naast elkaar aan komt gerend, en even inkrimpen schijnbaar totaaaaal onmogelijk is.
Zo ook afgelopen weekend, constant weer die berm induiken (Moos en Saar doen dat uit zichzelf, die zijn niet gek, die weten ook wel dat 12 man ze zo omver denderen. En als ze niet in de gaten hebben dat er wat aankomt roep ik ze zelf naast me), want tja, ik wil niet dat ze last van mijn honden hebben.

Loop ik het laatste stuk aangelijnd over het voetpad grenzend aan de duinen met de hondjes naar huis, komen er twee mannen uit het niets rakelings langgerend, in vol tempo, want ze deden nog even een wedstrijdje voor ze op de parkeerplaats kwamen. Ik schrik me dus de blubber, Moos en Saar ook, maar die had ik netjes strak aangelijnd naast me lopen.
Na een paar minuutjes passeer ik die mannen zegt een van de twee wijzend naar Moos en Saar "ja, ik moest uitwijken voor 1 van die hondjes, volgens mij voor die daar".
Ja, daaaaaaaaaaaaaaaag, bekijk het even zeg! 1.5 uur lang lopen wij in de berm te springen, nu had ik ze nota bene aangelijnd naast me lopen, en dan nog commentaar.
Ik kon het niet laten om op mijn beurt te melden dat ik al 1.5 uur lang uit moest wijken voor joggers :pffff:

Kijk, en dan doe ik zo mijn best om rekening te houden met, en ik vind ook dat dat moet. Maar het mag ook wel een beeeeeeetje van beide kanten (wandelaars met, en zonder hond) komen. :wink:
Afbeelding
Dipsausje
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dipsausje »

Ik kom eigenlijk weinig problemen tegen met loslopen hier. Borke vindt honden en mensen leuk maar rent alleen op bekenden af want hij is erg voorzichtig. Enige probleem zijn fietsers en konijntjes, dan heeft meneer opeens de groentewinkel in z'n oren zitten. Naar mijn idee hoeft een hond echt niet perfect onder controle te staan om los te mogen lopen, zolang 'normale' situaties geen problemen geven is het prima, je kunt immers niet alles voorzien.
Gr. Jelle en een poot van Borke
jelledekker.nl | Laatste Update: 12/03/2008 | 205 foto's online
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Oplettende baasjes :wink: Daar gaat het mij vooral om.
Mensen die honden maar hun godsgruwelijke gang laten gaan, daar word ik pissig om en niet om de hond die (nog) niet perfect luistert maar waar de baas wel netjes ingrijpt.
Een hond is geen robot, wat appèl is fijn natuurlijk, maar ik kan me best voorstellen dat een hond ook lekker moet kunnen rennen in losloopgebied en dan soms op een andere hond stuit.
Maar graag wel in het zicht, terugroepen en indien niet mogelijk dan even ingrijpen :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Helemaal mee eens! :ok:

Wat ik zelf erg belangrijk vind is dat mijn hond niemand tot last is, ik verwacht dat vervolgens ook van mijn collega-wandelaars! Uiteraard is 'het niet tot last zijn' voor iedereen weer anders, maar om nou op elke slak zout te leggen,...
Afbeelding
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Ik wil toch ook nog even zeggen dat ik over het algemeen weinig 'problemen' tegenkom, tenminste in de losloopgebieden waar ik kom.
Al met al zijn de echt vervelende incidenten voor mij op 1 hand te tellen.

Nu ga ik ook niet op de meest drukke tijden lopen, express niet, maar kom toch echt wel honden tegen.
En eigenlijk gaat dat over het algemeen vrijwel zonder problemen.

Toen ik nog volop met Bantam in de oefentijd zat ook weinig negatief commentaar gehad, mensen vinden het over het algemeen ook wel leuk dat je aan het oefenen bent en hebben daar echt wel begrip voor.
En als je je verontschuldigt is het vaak al helemaal geen punt.

Vervelende aanvaringen e.d. worden hier op 't forum natuurlijk altijd breed uitgemeten, logisch.
Maar in een land als dit en met zoveel honden vind ik toch dat het best meevalt allemaal.

Maar nogmaals, ik ga dan ook niet in superdrukke gebieden en op superdrukke tijden lopen.

En dan, je kan het voor sommige mensen toch nooit goed doen.
Toen Bantam nog zo blafte naar andere honden was het een onopgevoed keffertje (terwijl je je rot traint) en als ik hem bij z'n tuigje greep en aan de kant zette dan was het zielig want hij is zo'n klein hondje :19:
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Het wordt een beetje vervelend, maar ik ben het (weer) met je eens! Ik woon in de randstad en loop vaak (wat moet je anders) in gebieden waar het druk kán zijn (is het tot mijn verbazing ook vaak niet :19: ). Maar tot nu toe weinig tot geen problemen. Nu heb ik makkelijk praten ws. met mijn 'makkelijke' hond, maar ik kom ook geregeld rassen tegen die moeilijker zouden kunnen zijn met andere honden. Op de een of andere manier doen mensen hier in de buurt niet zo ingewikkeld; veel geven en nemen of zo denk ik... Of misschien ben ik een erg naïeve hondenbaas :wink: Mijn hond heeft ook af en toe zeer irritante trekjes; in voor- en najaar, als er veel teefjes tegelijk loops zijn, zijn de hormonen wat prominent aanwezig zeg maar :roll: Hij is dan, zoals al eerder genoemd in dit topic, de bekende vervelende reu die nogal vaak een andere hond lastig valt (reu of teef, of soms zelfs pup, valt niet altijd te voorspellen :19: ). Heel vervelend, valt ook totaal niet te voorspellen wanneer hij weer 'the mood' krijgt, maar gelukkig reageren andere hondenbezitters begrijpend erop. Geen irritaties, zij of ik plukken hem eraf en klaar zijn we (ik verontschuldig me dan altijd natuurlijk). Maar meestal zie ik aan zijn lichaamstaal 'hoe laat het is' en kan het voorkomen. Als ik hier soms lees hoe soms gereageerd wordt op elkaar, verbaasd me dat. Prijs me gelukkig dat ik die ervaringen niet heb!
Gr. Marijke
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Moon schreef: Het wordt een beetje vervelend, maar ik ben het (weer) met je eens! Ik woon in de randstad en loop vaak (wat moet je anders) in gebieden waar het druk kán zijn (is het tot mijn verbazing ook vaak niet :19: ). Maar tot nu toe weinig tot geen problemen. Nu heb ik makkelijk praten ws. met mijn 'makkelijke' hond, maar ik kom ook geregeld rassen tegen die moeilijker zouden kunnen zijn met andere honden. Op de een of andere manier doen mensen hier in de buurt niet zo ingewikkeld; veel geven en nemen of zo denk ik... Of misschien ben ik een erg naïeve hondenbaas :wink: Mijn hond heeft ook af en toe zeer irritante trekjes; in voor- en najaar, als er veel teefjes tegelijk loops zijn, zijn de hormonen wat prominent aanwezig zeg maar :roll: Hij is dan, zoals al eerder genoemd in dit topic, de bekende vervelende reu die nogal vaak een andere hond lastig valt (reu of teef, of soms zelfs pup, valt niet altijd te voorspellen :19: ). Heel vervelend, valt ook totaal niet te voorspellen wanneer hij weer 'the mood' krijgt, maar gelukkig reageren andere hondenbezitters begrijpend erop. Geen irritaties, zij of ik plukken hem eraf en klaar zijn we (ik verontschuldig me dan altijd natuurlijk). Maar meestal zie ik aan zijn lichaamstaal 'hoe laat het is' en kan het voorkomen. Als ik hier soms lees hoe soms gereageerd wordt op elkaar, verbaasd me dat. Prijs me gelukkig dat ik die ervaringen niet heb!
Oh, maar ik vind dat er wel een enorm verschil zit tussen 'even dwars' zijn (bijv. onder invloed van hormonen) of een hond die volkomen zijn eigen gang gaat, terwijl een baas het allemaal wel best vind, het verkeerd inschat of het het niet eens ziet (bellen, kwekken :wink: ).
Toen ik nog voor de dagelijkse rondjes/wandelingen vooral afhankelijk was van drukke uitlaatplaatsen heb ik daar toch wel heel wat staaltjes van meegemaakt (vooral op zondag... :N: ) en dat is toch best irritant. Maar als ik zag dat een baas moeite deed om zijn of haar (jonge of ongetrainde) hond bij zich te houden vind ik het al weer wat anders.
Billy staat nu echt goed onder appèl, maar toen hij jonger was (en idd zijn l*l achterna liep :mrgreen: ) heb ik me toch wel heel vaak moeten verexcuseren!
Afbeelding
Golden Stanley

Rami schreef:
Moon schreef: Het wordt een beetje vervelend, maar ik ben het (weer) met je eens! Ik woon in de randstad en loop vaak (wat moet je anders) in gebieden waar het druk kán zijn (is het tot mijn verbazing ook vaak niet :19: ). Maar tot nu toe weinig tot geen problemen. Nu heb ik makkelijk praten ws. met mijn 'makkelijke' hond, maar ik kom ook geregeld rassen tegen die moeilijker zouden kunnen zijn met andere honden. Op de een of andere manier doen mensen hier in de buurt niet zo ingewikkeld; veel geven en nemen of zo denk ik... Of misschien ben ik een erg naïeve hondenbaas :wink: Mijn hond heeft ook af en toe zeer irritante trekjes; in voor- en najaar, als er veel teefjes tegelijk loops zijn, zijn de hormonen wat prominent aanwezig zeg maar :roll: Hij is dan, zoals al eerder genoemd in dit topic, de bekende vervelende reu die nogal vaak een andere hond lastig valt (reu of teef, of soms zelfs pup, valt niet altijd te voorspellen :19: ). Heel vervelend, valt ook totaal niet te voorspellen wanneer hij weer 'the mood' krijgt, maar gelukkig reageren andere hondenbezitters begrijpend erop. Geen irritaties, zij of ik plukken hem eraf en klaar zijn we (ik verontschuldig me dan altijd natuurlijk). Maar meestal zie ik aan zijn lichaamstaal 'hoe laat het is' en kan het voorkomen. Als ik hier soms lees hoe soms gereageerd wordt op elkaar, verbaasd me dat. Prijs me gelukkig dat ik die ervaringen niet heb!
Oh, maar ik vind dat er wel een enorm verschil zit tussen 'even dwars' zijn (bijv. onder invloed van hormonen) of een hond die volkomen zijn eigen gang gaat, terwijl een baas het allemaal wel best vind, het verkeerd inschat of het het niet eens ziet (bellen, kwekken :wink: ).
Toen ik nog voor de dagelijkse rondjes/wandelingen vooral afhankelijk was van drukke uitlaatplaatsen heb ik daar toch wel heel wat staaltjes van meegemaakt (vooral op zondag... :N: ) en dat is toch best irritant. Maar als ik zag dat een baas moeite deed om zijn of haar (jonge of ongetrainde) hond bij zich te houden vind ik het al weer wat anders.
Billy staat nu echt goed onder appèl, maar toen hij jonger was (en idd zijn l*l achterna liep :mrgreen: ) heb ik me toch wel heel vaak moeten verexcuseren!
Maar dan doe je er wel wat aan en als het kan op tijd! Het is anders dat ik van mensen moet horen dat de betreffende eigenaar of bij de parkeerplaats zit te wachten of op een bankie wacht tot 'ie een ons weegt. Of inderdaad maar doorlullen met elkaar onder het mom, we zien het niet.
Rami
Zeer actief

Golden Stanley schreef:
Rami schreef:
Maar dan doe je er wel wat aan en als het kan op tijd! Het is anders dat ik van mensen moet horen dat de betreffende eigenaar of bij de parkeerplaats zit te wachten of op een bankie wacht tot 'ie een ons weegt. Of inderdaad maar doorlullen met elkaar onder het mom, we zien het niet.
Oh zeker. Ik probeerde het aan alle kanten te voorkomen. Maar het ging wel eens fout. Zo achtervolgde Bill eens 't spoor van een lekker ruikend teefje, zette het op een rennen en verdween zo het huis in waar baas + teefje naar binnen gingen :N: Vreselijk, heb ik me toch echt in alle bochten staan wringen qua excuses.

En lukt het niet met appèl (zoals nu met Silka die ik niet 100% met kleine hondjes omdat ze achteraan zou kunnen jagen) dan lijn in aan.
Maar dat is ook makkelijk gezegd want ik loop vaak op stille plekken (en tijden), dus kom niet veel tegen. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”