Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Halti/easy walker bij puppycursus

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Halti/easy walker bij puppycursus

Ongelezen bericht door EstherK »

Bij sommige hondenscholen (zoals die van Martin Gaus) worden bij de puppycursus halti's/easy walkers aanbevolen en tijdens de cursus gebruikt.

Wat is jullie mening daarover?
Mara Roulette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

Ik vind het ondingen!
Bij jimmy werd het ook aangeraden (idd martin gaus) hij was op dat moment wel wat springerig maar voor mij zelf niet in zo'n mate dat hij een haltie moest... (ik was echter niet degene die trainde ;))
Hij ging aan een halti en het resultaat... hij gaat in de halti hangen en kijkt je niet echt aan (als ie de halti omheeft)
Inmiddels zit hij al lang niet meer aan een halti en ik vind het zelf makkelijker om concequent zijn aandacht te vragen dan de halti te gebruiken... Af en toe wordt de halti nog wel gebruikt maar ik gooi dat ding altijd af dan let hij beter op mij ipv in de halti te hangen...

Overgens snap ik het bij heel hardnekkig trekkende honden op zich wel maar ik zou het zelf niet zo heel snel doen!
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Re: Halti/easy walker bij puppycursus

Ongelezen bericht door Jaap* »

EstherK schreef:Wat is jullie mening daarover?
Mijn mening daarover is dat ik het geldklopperij vind.
Begrijp mij niet verkeerd hoor, ik heb niets tegen ondernemersgeest en/of een commerciele organisatie. De MG school waar ik ervaring mee heb vindt ik zelfs verrekte goed :ok:
Het gevolg van een commerciele organisatie is nu eenmaal dat het management graag zoveel mogelijk zooi aan je wil slijten, dat resulteert in passessies voor de gentle leader tijdens de introductie en kenbaar maken dat je twee soorten lijn moet gebruiken (kopen :wink: ) en dat ditendat voer super is enz. Je moet er even doorheen prikken.
Een doorsnee pup aan de GL vindt ik dikke bullshit, een pup is in de regel prima te hanteren zonder hulpmiddel.
Zakelijk wel weer handig dat een pup snel uit de GL groeit natuurlijk :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Jaap* schreef:Een doorsnee pup aan de GL vindt ik dikke bullshit, een pup is in de regel prima te hanteren zonder hulpmiddel.
Zakelijk wel weer handig dat een pup snel uit de GL groeit natuurlijk :wink:
Precies.
Ik snap ook nooit wat pups met slipkettingen, GL's, en weet ik niet wat voor troep om moeten. Ik vind het ook altidj vreselijk om te zien.
Van die blije pups, die zo graag de wereld willen verkennen maar dan half gewurgd worden en netjes naast moeten zitten.

Ghaya moest op puppycursus ook een slipketting om, was verplicht. Nou dacht het niet...nooit gedaan, kwam altijd met een leren bandje. Zoiets verdom ik echt.

Maar het zijn idd van die zoete broodjes die over de toonbank vliegen. Al die lui kopen van die dingen, bij de martin gaus school hier kun je ook benches kopen e.d. Vroeger trainden wij ernaast met de herderclub. En elke keer weer zag je aan het begin van zo'n puppycursus iedereen met benches slepen en een week later hadden alle pups zo'n GL om. :jank:
pia zz
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
boxer
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pia zz »

Jaap* schreef: Een doorsnee pup aan de GL vindt ik dikke bullshit, een pup is in de regel prima te hanteren zonder hulpmiddel.
:ok: :ok: :ok: :ok:
Afbeelding

waardeer wat je hebt, je weet nooit hoe lang het duurt!!
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

EstherK schreef:Bij sommige hondenscholen (zoals die van Martin Gaus) worden bij de puppycursus halti's/easy walkers aanbevolen en tijdens de cursus gebruikt.

Wat is jullie mening daarover?
Bij de puppycursus???
Belachelijk..
En een easy walker.. bij MG? Welke hondenschool is dat dan?

Halti of Gentle leader vind ik handig als je als baas niet genoeg kracht hebt om je hond aan te kunnen. Zoals mensen die een spierziekte ofzo hebben. Of om het trekken af te leren. Het zijn een soort halsters, maar dan voor honden.
Maar voor een pup volgens mij grote onzin.

Vraag me af wat het idee er dan achter is.. misschien om het gevoel van druk op de nek nooit te laten ervaren.. daar kan ik de voordelen wel van inzien... maar verder..
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Bij puppen vind ik het niet handig.
En als de cursisten zich realiseren hoe groot hun hond wordt en dus meteen gaan trainen op het niet trekken, heb je die halti o.i.d. naderhand ook niet nodig. :wink:

De ellende is dat trekken bij een puppy vaak niet zo erg wordt gevonden "omdat ze hem nog best kunnen houden" :mrgreen:
Dan heeft hij dus geleerd om te trekken. En dat moet je dan naderhand weer gaan afleren :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Dobervrouw

Ongelezen bericht door Dobervrouw »

Er wordt over het algemeen te snel naar dergelijke middelen gegrepen, is mijn idee
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Ik snap niet dat ze dit op een puppencursus aanleren, het is toch de bedoeling dat je pupje juist leert om geen slechte gewoontes aan te leren :19:
chyta
Actief

Ongelezen bericht door chyta »

Zelf denken wij erover om er één aan te schaffen , voor Dommel .

Ben al een paar keer op m'n snuf gegaan , en heb absoluut de kracht niet om hem te houden .
Heb van alles geprobeerd ,aandacht trekken "let op mij "dan een beloning als het goed gaat ,maar 9 van de 10 keer ,is het mis zodra hij maar een andere hond ziet .
Dan word ik uitgelaten .

We gaan een paar keer per jaar als vrijwillegers naar een vakantie park .
waar een groot stuk bos bij zit wat afgezet is , daar oefenen we heel veel met hem ,ook los en daar gaat het een stuk beter !!! omdat daar geen andere honden mogen komen ,behalve van diegenen die op het park zijn .en soms treffen we het geluk ,dat wij de enigste met hond zijn ( klein park 16 huisjes ) maar eenmaal thuis vervalt Dommel weer in zij oude gedrag .
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

chyta schreef:Zelf denken wij erover om er één aan te schaffen , voor Dommel .

Ben al een paar keer op m'n snuf gegaan , en heb absoluut de kracht niet om hem te houden .
Heb van alles geprobeerd ,aandacht trekken "let op mij "dan een beloning als het goed gaat ,maar 9 van de 10 keer ,is het mis zodra hij maar een andere hond ziet .
Dan word ik uitgelaten .

waar een groot stuk bos bij zit wat afgezet is , daar oefenen we heel veel met hem ,ook los en daar gaat het een stuk beter !!! omdat daar geen andere honden mogen komen ,behalve van diegenen die op het park zijn .en soms treffen we het geluk ,dat wij de enigste met hond zijn ( klein park 16 huisjes ) maar eenmaal thuis vervalt Dommel weer in zij oude gedrag .
Ik krijg hier even een gevoel van herkenning :wink:

Ik heb laatst op training een vriendelijke waarschuwing gekregen dat ik tijdens de volgoefeningen te veel de aandacht van de hond vroeg.
De hond moet op mij letten en niet andersom :mrgreen:
Dus aandacht trainen door te belonen op het moment dat hij met mij bezig is en niet waarschuwen dat hij aandacht moet hebben. Dat moet hij zelf uitvinden.
(Rana trekt overigens niet, ik heb een ander probleempje :wink: )

Dat kan je doen door te zorgen dat hij niet daar kan komen waar hij wil zijn. Dat is n.l. een beloning voor het trekken. Dus trekt hij de volgende keer weer.
Trekken?
Dan loop je zonder iets te zeggen de andere kant op.
Pas als hij weer naast je loopt is hij brááf :ok:
Als de gewoonte al erg is ingesleten kom je de eerste week niet verder dan je eigen straat misschien.
Maar de aanhouder wint. :wink:
Als je de riem aan de lus vasthoudt met twee handen, stevig tegen je buik gedrukt, krijg je niet snel last van je armen en heb je meer kracht :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
chyta
Actief

Ongelezen bericht door chyta »

Bedankt Ranetje !!!!!

Zo deed ik het ook bij onze rottweiler Amber .
Maar volgens de trainer van Dommel ,moet ik alleen zijn aandacht proberen te trekken ...

Ga direct weer over op deze metode !!
Nogmaals bedankt :ok:
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk dat mensen die al een halti e.d. bij een pup gebruiken

1. OF gewoon geen zin hebben om veel moeite in de opvoeding te steken;
2. OF verkeerd zijn voorgelicht door zogenaamde commerciele experts.

Een halti is naar mijn mening vooral voor je eigen gemak. Het is een mode artikel voor een modeartikel dat "hond" heet.
Jaap*
Zeer actief

EstherK schreef:Een halti is naar mijn mening vooral voor je eigen gemak. Het is een mode artikel voor een modeartikel dat "hond" heet.
Met het eerste ben ik het eens, met het tweede niet persé.
Maar daar is al een zootje topics over :wink:
ranetje
Zeer actief

chyta schreef:Bedankt Ranetje !!!!!

Maar volgens de trainer van Dommel ,moet ik alleen zijn aandacht proberen te trekken ...

Succes! :ok:
EstherK schreef:Een halti is naar mijn mening vooral voor je eigen gemak. Het is een mode artikel voor een modeartikel dat "hond" heet.
Er kunnen redenen zijn om tijdelijk een halti te gebruiken.
Ik heb hem een keer aangeraden bij een herplaatser in mijn groep.
Na een maandje kon de hond alweer zonder, maar de baas en de hond moesten eerst aan elkaar wennen en liefst zonder dat de baas het hele trainingsveld over gesleurd werd :mrgreen:
Daarvoor was de halti echt even een uitkomst :ok:

Adviseren om er in een puppengroep al mee te starten zie ik niet zitten :wink:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Biko schreef: Halti of Gentle leader vind ik handig als je als baas niet genoeg kracht hebt om je hond aan te kunnen. Zoals mensen die een spierziekte ofzo hebben. Of om het trekken af te leren.
Met een halti leer je echt het trekken niet af hoor. Je onderdrukt het tijdelijk maar het probleem los je er niet mee op.
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Bij puppies al :denken:? Een hondenschool die me dat zou aanraden zou ik direct de rug toekeren.

Pas geleden hadden we een theorie-avond bij onze hondenschool en daar kregen we ook een korte uitleg over de halti, en waarom die daar niet wordt toegestaan (net zo min als slipkettingen). Een halti ligt over de neus van de hond dus hij wordt dan constant gedomineerd...wat hij ook doet. Dat is voor geen enkele hond prettig en het lijkt me voor een puppedup heel verwarrend.
Ik vind niet dat dat een positieve basis is voor een opvoeding. Er zijn immers genoeg andere manieren om ze netjes aan de lijn te leren lopen (heleboel koekjes, geduld en een hoog stemmetje om te belonen).
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
chyta schreef:Bedankt Ranetje !!!!!

Succes! :ok:
Na een maandje kon de hond alweer zonder, maar de baas en de hond moesten eerst aan elkaar wennen en liefst zonder dat de baas het hele trainingsveld over gesleurd werd :mrgreen:

Ik had het uiteraard alleen over halti's bij pups (als TS blijf ik natuurlijk ontopic :pffff: :mrgreen: ). Een halti gebruiken bij volwassen honden vind ik een heel andere discussie.
:wink:
Jaap*
Zeer actief

EstherK schreef:Ik had het uiteraard alleen over halti's bij pups (als TS blijf ik natuurlijk ontopic :pffff: :mrgreen: ). Een halti gebruiken bij volwassen honden vind ik een heel andere discussie.
Hahaha :ok:
ranetje
Zeer actief

EstherK schreef:
ranetje schreef:

Ik had het uiteraard alleen over halti's bij pups (als TS blijf ik natuurlijk ontopic :pffff: :mrgreen: ). Een halti gebruiken bij volwassen honden vind ik een heel andere discussie.
:mrgreen:
Om ook dan even "on topic" te blijven...........
Voor een pup is een halti niet eens voor het eigen gemak denk ik.
De kans is naar mijn mening groter dat je een behoorlijk gestreste hond krijgt. Zodat je naderhand veel meer werk hebt om er een rustige ontspannen hond van te maken. :wink:
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
EstherK schreef:
ranetje schreef:

:mrgreen:
Om ook dan even "on topic" te blijven...........
Voor een pup is een halti niet eens voor het eigen gemak denk ik.
De kans is naar mijn mening groter dat je een behoorlijk gestreste hond krijgt. Zodat je naderhand veel meer werk hebt om er een rustige ontspannen hond van te maken. :wink:
Als ik Benthor als pup een halti om had gedaan dan had hij volgens mij een grote kans op nekletsel gehad door zijn onverwachte bokkesprongen.
ranetje
Zeer actief

EstherK schreef:Als ik Benthor als pup een halti om had gedaan dan had hij volgens mij een grote kans op nekletsel gehad door zijn onverwachte bokkesprongen.
Dat is ook nog een van de redenen dat ik niet zo dol ben op een halti :wink:
Als het al ooit aan de orde zou komen (en bij mij dus niet bij puppy's) leer ik een "dubbel handling" aan.
Dus een riem aan de halsband en een riem aan de halti.
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
EstherK schreef:Als ik Benthor als pup een halti om had gedaan dan had hij volgens mij een grote kans op nekletsel gehad door zijn onverwachte bokkesprongen.
Als het al ooit aan de orde zou komen (en bij mij dus niet bij puppy's) leer ik een "dubbel handling" aan.
Op straat zie ik zelden halti's met twee riemen. Mensen gebruiken de halti dus vaak op een verkeerde manier.
ranetje
Zeer actief

EstherK schreef:
ranetje schreef:
Op straat zie ik zelden halti's met twee riemen. Mensen gebruiken de halti dus vaak op een verkeerde manier.
Nee, de mensen gebruiken de halti zoals die wordt uitgelegd in de gebruiksaanwijzing :wink:
Ik ben zo eigenwijs dat ik voor veel honden (zoals ook jouw Benthor) het risico op nekwervelbeschadigingen te groot vind.
Dus ik leer het dan anders aan (met twee riemen) :mrgreen:
Maar dat doe ik dus zelden.
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: Nee, de mensen gebruiken de halti zoals die wordt uitgelegd in de gebruiksaanwijzing :wink:
Echt waar? :eek: Dan is het nog erger dan ik dacht!
ranetje
Zeer actief

EstherK schreef:
ranetje schreef: Nee, de mensen gebruiken de halti zoals die wordt uitgelegd in de gebruiksaanwijzing :wink:
Echt waar? :eek: Dan is het nog erger dan ik dacht!
Wat ik het allerergste vind, is dat in de gebruiksaanwijzing niet staat dat je de halti af moet doen als de hond los mag lopen.
Dat is behoorlijk riskant als ze gaan spelen met andere honden (bijvoorbeeld).

Ik heb er eens een (vriendelijke) opmerking over gemaakt tegen iemand die zijn hond vrij liet met de halti nog om.
Die zei alleen maar....................."dat staat nergens" :roll:
Afbeelding
Biko
Zeer actief

ranetje schreef:
chyta schreef:Zelf denken wij erover om er één aan te schaffen , voor Dommel .

Dan word ik uitgelaten .

Ik krijg hier even een gevoel van herkenning :wink:

Ik heb laatst op training een vriendelijke waarschuwing gekregen dat ik tijdens de volgoefeningen te veel de aandacht van de hond vroeg.
De hond moet op mij letten en niet andersom :mrgreen:
Dus aandacht trainen door te belonen op het moment dat hij met mij bezig is en niet waarschuwen dat hij aandacht moet hebben. Dat moet hij zelf uitvinden.
(Rana trekt overigens niet, ik heb een ander probleempje :wink: )

Dat kan je doen door te zorgen dat hij niet daar kan komen waar hij wil zijn. Dat is n.l. een beloning voor het trekken. Dus trekt hij de volgende keer weer.
Trekken?
Dan loop je zonder iets te zeggen de andere kant op.
Pas als hij weer naast je loopt is hij brááf :ok:
Als de gewoonte al erg is ingesleten kom je de eerste week niet verder dan je eigen straat misschien.
Maar de aanhouder wint. :wink:
Als je de riem aan de lus vasthoudt met twee handen, stevig tegen je buik gedrukt, krijg je niet snel last van je armen en heb je meer kracht :ok:
Zo doe ik het ook.
Je hoef ook niet extra een ruk te geven ofzo, doordat je je 180 graden omdraait komt de hond zijn eigen gewicht tegen.

Maar als je een dag geen tijd hebt bijv. dit vol te houden, zou je in de tussentijd een Gentle Leader kunnen gebruiken, voor de tijd dat je het nu aan het aanleren bent. Dan kan ik hij in de tussentijd ook de 'fout' niet ingaan.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Biko schreef:
Zo doe ik het ook.
Je hoef ook niet extra een ruk te geven ofzo, doordat je je 180 graden omdraait komt de hond zijn eigen gewicht tegen.

Maar als je een dag geen tijd hebt bijv. dit vol te houden, zou je in de tussentijd een Gentle Leader kunnen gebruiken, voor de tijd dat je het nu aan het aanleren bent. Dan kan ik hij in de tussentijd ook de 'fout' niet ingaan.
Zou je de Gentle Leader ook bij een pup gebruiken?
Biko
Zeer actief

EstherK schreef:
Biko schreef:
Zo doe ik het ook.

Zou je de Gentle Leader ook bij een pup gebruiken?
Nee zou ik niet doen.
Misschien als je te maken hebt met een pup van een heel groot ras en een baasje met reuma ofzo..
Maar als aller-aller laatste redmiddel.. Een pup kan keurig netjes leren naast lopen, zonder GL
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Biko
Zeer actief

alm@ schreef:
Biko schreef: Halti of Gentle leader vind ik handig als je als baas niet genoeg kracht hebt om je hond aan te kunnen. Zoals mensen die een spierziekte ofzo hebben. Of om het trekken af te leren.
Met een halti leer je echt het trekken niet af hoor. Je onderdrukt het tijdelijk maar het probleem los je er niet mee op.
Door het trekken een hele tijd te voorkomen kan het uitdoven. Tussentijds telkens kleine stukjes oefenen aan een gewone lijn/halsband.
En natuurlijk het belonen voor het netjes lopen, zodat de hond leert dat netjes lopen uiteindelijk het meeste oplevert.
Ik heb er wel hele goede resultaten mee gezien en ook zelf meegemaakt.
Maar ik heb ook mensen gezien die het nog voor elkaar kregen om de hond aan de Halt of GL te laten trekken... :roll:
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”