Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kiezen tussen katten en hond....

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Kenai

kiezen tussen katten en hond....

Ongelezen bericht door Kenai »

Stel je hebt al een paar jaar katten.
Dan neem je er een volwassen hond bij.
die blijkt allergisch te zijn voor katten.
Doe je dan die katten weg?
Doe je dan die hond weg?
Of geef je de hond een onderhoudsdosering prednison?
Zenda
Zeer actief

Re: kiezen tussen katten en hond....

Ongelezen bericht door Zenda »

Kenai schreef:Stel je hebt al een paar jaar katten.
Dan neem je er een volwassen hond bij.
die blijkt allergisch te zijn voor katten.
Doe je dan die katten weg?
Doe je dan die hond weg?
Een moeilijke vraag, maar hoe oud is de hond? En hoelang heb je de hond al?
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
Kenai

Voorlopig hou ik dit op een hypothese, maar wel eentje die ik van heel dichtbij meemaak....
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Als samen niet gaat...... sta je inderdaad voor een moeilijke beslissing.

Ik zou die echter niet af laten hangen van mijn persoonlijke voorkeur.
Ik ga er maar even vanuit dat ik niet voor de onderhoudsdosering kies, ik weet te weinig van het toedienen van Prednison aan dieren om daar een verstandig antwoord op te geven.
Ik zou de keuze af laten hangen van welk(e) dier(en) het best te herplaatsen is/zijn. Als ik een goed adres voor de katten heb, dan zijn het de katten, als de hond beter te herplaatsen is op een goed adres dan is het de hond.
Welzijn van de dieren gaat voor mijn persoonlijke voorkeur, omdat je bij het nemen van dieren een verantwoordelijkheid op je neemt.

Lastige situatie hoor! Ben blij dat ik er niet voor sta....
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

Kenai schreef:...
of je gaat met de hond naar een homeopaat??
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Bianca_Storm schreef:
Kenai schreef:...
of je gaat met de hond naar een homeopaat??
Voorop gesteld dat ik echt niet zou weten wat ik zou moeten doen... zo moeilijk beslissing..

Maar ik zou ook zeker homeopatische middelen proberen. Echt vanalles wat maar zou kunnen werken.
Desnoods drie keer per dag stofzuigen. Totdat door 'natuurlijke selectie' het probleem vanzelf oplost.
En lukt dat niet met homeopatische middelen.. dan moet ik kiezen.. en dan zou ik ook gaan voor degene die het best te herplaatsen is/zijn.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Eerst wil ik weten hoeveel problemen de hond kan krijgen van die onderhoudsdosering.

De katten gaan niet weg, die waren er eerder. ik vind niet dat je dieren weg moet doen omdat de nieuwkomer een probleem heeft.

Als de hond niet makkelijk herplaatsbaar is en de predni doet hem niet al te veel kwaad zou ik daar voor kiezen. Als de hond makkelijk is en ik weet een goed adres gaat hij daar naar toe.
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

kitty schreef:Eerst wil ik weten hoeveel problemen de hond kan krijgen van die onderhoudsdosering.

De katten gaan niet weg, die waren er eerder. ik vind niet dat je dieren weg moet doen omdat de nieuwkomer een probleem heeft.
Als de hond niet makkelijk herplaatsbaar is en de predni doet hem niet al te veel kwaad zou ik daar voor kiezen. Als de hond makkelijk is en ik weet een goed adres gaat hij daar naar toe.
Dat vind ik eigenlijk te simpel, maar ook te menselijk geredeneerd. Als je die kat zou herplaatsen, gaat hij niet zitten mokken op zijn nieuwe adres: "Maar ik was er eerder, waarom doet ze dat andere beest niet weg".
Als die hond een getraumatiseerd beest is, dat kapot zou gaan van nog een keer herplaatsen en de katten zijn allemans vrienden die overal even gemakkelijk aarden, dan is het nogal stom en koppig om aan dat principe vast te houden. Vind ik.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Maxiem schreef:
kitty schreef:Eerst wil ik weten hoeveel problemen de hond kan krijgen van die onderhoudsdosering.

Dat vind ik eigenlijk te simpel, maar ook te menselijk geredeneerd. Als je die kat zou herplaatsen, gaat hij niet zitten mokken op zijn nieuwe adres: "Maar ik was er eerder, waarom doet ze dat andere beest niet weg".
Als die hond een getraumatiseerd beest is, dat kapot zou gaan van nog een keer herplaatsen en de katten zijn allemans vrienden die overal even gemakkelijk aarden, dan is het nogal stom en koppig om aan dat principe vast te houden. Vind ik.
idd , opzich het first in last out gebeuren? best begrijpelijk hoor, maar het gaat niet altijd op en dat hoeft ook niet, er zijn zat situaties te bedenken , dat een hond ( of kat) die er als eerste was, toch een ander huisje krijgt.

in deze situatie? ik zou kijken welke van de twee ik het beste kon herplaatsen, dus voor welke ik het beste huisje kan vinden..
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ben het ook wel met Yamie en Maxiem eens.
Ik zou kijken welke van de dieren het makkelijkst herplaatst zou kunnen worden en daar het minste onder zou lijden.
Dobervrouw

Ongelezen bericht door Dobervrouw »

Zou ik moeten kiezen, de hond wegdoen.
De katten waren er immers eerder, zo simpel is het :19:
Dit baseer ik puur op mijn menselijke gevoelens hoor.
Ik heb hier zelf 2 katten en ik zou het niet over mn hart verkrijgen ze weg te moeten doen. Ik heb met hun net zo'n band als met Nando.
Ik zou het dus ontzettend oneerlijk vinden, want waarom is een hond meer dan een kat?
Als ik objectief moet antwoorden, dan zou ik kijken welke beesten zich het best kunnen aanpassen bij een herplaatsadres.
Kenai

Bedankt voor de antwoorden!
Dan nu de werkelijkheid:
Ik had al jaren drie katten.
In januari kwam de hond erbij.
In mei en juni werden 2 van de katten doodgereden.
Daar hebben we veel verdriet van gehad.
De kat die over is, is van mijn dochter, die een enorme hekel aan de honden ontwikkeld heeft.
De kat is een onopvallende HTK van drie jaar en volgens mij zéér moeilijk te plaatsen, gezien het kattenoverschot in Nederland.
De hond kreeg last van enorme jeuk, dikke hotspot.
Dus naar de DA.Behandeld met antibiotica, prednoral en hydrocortiderm.
Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar de mogelijke oorzaak.
Vlooien en voedsel hebben we kunnen uitsluiten.
Blijft atopie over.Dat kan natuurlijk van alles zijn, maar iemand opperde de katten als mogelijke bron.( sinds eind juli hebben we er een asielkitten bij).
Nu vertelt de fokker van de hond mij dat ik mijzelf geen liefhebber van het ras mag noemen omdat ik niet terstond de katten naar het asiel breng.Nu wil hij dus de hond terug.
Die had immers bij hem nooit last van jeuk....
Ik wil de katten niet kwijt en de hond ook niet.
Ze horen gewoon bij mij.
Ben ik een slechte hondeneigenaar als ik in geval van kattenallergie wil proberen te zoeken naar de laagst mogelijke onderhoudsdosering prednoral, zodat ze gewoon bij mij kan blijven?
Mijn DA zegt hierover: als je een kind hebt, en die is allergisch voor jou,
(dit schijnt voor te komen) doe je dan dat kind weg?
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Ben ik een slechte hondeneigenaar als ik in geval van kattenallergie wil proberen te zoeken naar de laagst mogelijke onderhoudsdosering prednoral, zodat ze gewoon bij mij kan blijven?

Dat is wat ik zou doen :wink:
Ik heb ook 2 katten die er al waren voordat de honden kwamen.
Ik zou al het mogelijke doen om het voor de hond zo aangenaam mogelijk te maken maar er zou bij mij niemand worden herplaatst.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

als de katten er al waren gaat de hond weg, helaas :roll: je kunt eerst kijken of er iets aan te doen is, maar zoniet is het helaas voor degene die er het laatst bij kwam.
ik hoop dat je het probleem onder controle krijgt hoor, echt waar :wink:
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 06 okt 2007 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Biko
Zeer actief

Jee.. wat een lastig verhaal..
Ik zou inderdaad voor nu zorgen dat de hond geen last heeft. En dan uit gaan zoeken waar het vandaan komt. Misschien is het wel heel iets anders.
Ik zou ook eens naar een homeopaat gaan, ik heb anders wel een telefoonnummer voor je van een vrouw die ook de paarden van een vriendin van mij behandeld en honden en katten. Van haar heb ik al hele goede resultaten gezien.
Je weet nooit of ze misschien kan helpen.

Heel veel sterkte, want het lijkt me ontzettend zwaar waar je nu voor staat.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Kenai schreef:Nu vertelt de fokker van de hond mij dat ik mijzelf geen liefhebber van het ras mag noemen omdat ik niet terstond de katten naar het asiel breng.Nu wil hij dus de hond terug.
:eek:
Wat een omhooggevallen stuk vreten..je hebt toch alles gedaan om de oorzaak te achterhalen en je bent duidelijk dol op je beesten, dus ook op je katten. Waar haalt hij/zij het recht vandaan om zo'n kl*te-opmerking te maken?? En met welke middelen/rechten denkt hij de hond terug te halen??

Als ik nu een hond zou krijgen (puur hypothetisch) en die blijkt allergisch voor de katten, dan gaat de hond weg trouwens, hoewel het hoe dan ook een rotbesluit zou blijven...kat of hond.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Maar als ik het goed begrijp is het niet zeker dát het kattenallergie is; is dat dan niet uit te sluiten via bloedonderzoek?
Gr. Marijke
Afbeelding
Kenai

Dat klopt.....
Het is niet zeker.
Ik had dus ook gezegd dat de kat niet weg zou gaan, omdat hij er het eerste was, omdat hij zeer moeilijk plaatsbaar is, omdat mijn dochter aan hem verknocht is....
Hij vond dit dus bedenkelijk.
Terwijl hij haar heeft weggedaan omdat ze niet geschikt is om mee te fokken.
Er waren meer mensen die vonden dat ik de kat dan desnoods maar naar het asiel moest doen, alsof een kat een tweederangs huisdier is.
Ik beleef dat niet zo.
Hij dacht dat de allergie met katten te maken heeft, omdat ze bij hem geen jeuk had.
Ik denk dat ze bij hem geen jeuk had omdat ze grotendeels in een kennel leefde, of op een binnenplaats met een groep andere berners.
Dus weinig contacht met huisstof en gras.
Wat we nu aan het doen zijn is wachten of de jeuk gaat terugkomen.
Dan gaan we eventueel testen voor welke stoffen ze nu eigenlijk echt allergisch is.
Mijn Da vindt echter dat ik niet alleen die test moet doen om te bewijzen dat ik recht heb op de hond.
Hij vond dat ik de hond zonder meer moest houden.
Stel je voor dat ze allergisch is voor gras, zei hij, ga je haar dan in het centrum van Amsterdam herplaatsen?
Omdat de klachten te maken hebben met atopie, zal ze waarschijnlijk wel voor meer dan één stof allergisch zijn.
In dat geval wil ik best dat telefoonnummer van die homeopaat.
Als er een beter alternatief is dan pred,zou dat fijn zijn.
Overigens is mijn andere berner een jaar het eigendom geweest van een homeopaat, die heeft allerlei druppels op haar losgelaten ivm gedragsproblemen.Waarna ze haar weer heeft gedumpt bij de fokker.
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door gotcha »

De vergelijking maken met "als je kind voor jou allergisch is"gaat voor mij toch echt wel te ver hoor. :roll:
Ik vind ook dat je een second opinie zou moeten ondernemen bij een andere d.a.
Zolang je geen bewijs hebt van een kattenallergie,moet je die keuze niet maken.
Hoe lang heeft de hond deze allergie al?
Kenai

Ik vind ook dat je een kind en een hond niet met elkaar kunt vergelijken hoor, maar het schijnt wel voor te komen dat een kind allergisch is voor de eigen ouders.Daar had ik nog nooit van gehoord.
Zo kan een hond ook allergisch zijn voor mensen......
De eerste keer dat ze hevige jeuk kreeg was toen ze ongeveer zes weken bij mij was.Dat is toen met een kuur genezen, maar het bleef wel onrustig.Geen wonden, maar wel altijd veel krabben en knagen aan zichzelf.Nu ging het zo eind juli weer mis...
Zo lang mijn eigen DA en ik het eens zijn over de te volgen procedure, zie ik nog geen reden voor een second opinion.
gotcha
Zeer actief

Ben ik verkeerd dat het hier eigenlijk gaat over het feit dat de fokker zijn hond terugeist?
Kenai

Ja hoor, dat is niet helemaal zo.
Maar volgens hen was dat de oplossing van het probleem.....
Wees nou verstandig en breng haar gewoon terug.
En dat vind ik nou een beetje kort door de bocht.
Misschien raar, maar na een maandje of acht, ga je er een soort van van houden. :wink:
Maar van eisen kan geen sprake zijn, de hond is aan mij verkocht.
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Hoi Kenai,

Een hond met een kattenallergie is een groot probleem. Wij hebben nl. ook een hond met een kattenallergie. Er zijn allerlei kuren op de hond losgelaten, allerlei middeltjes geprobeerd maar het mocht niet baten.Tot dat de kat doodging en toen was het probleem opgelost.
Ik weet wel dat als ik het eerder had geweten dat het om een kattenallergie ging ik de kat of hond ging herplaatsen. Dit wil je echt je hond niet jaren aandoen.
Odin heeft uiteindelijk toch dik 2 jaar (bijna drie zelfs) aan de prednison gezeten (toen ging de kat dood) en toen kon de prednison afgebouwd worden. Binnen twee weken was Odin helemaal weer genezen.
Een allergie ontwikkelt zich alleen maar verder. Wij hebben zelfs in dubio gestaan om Odin in te laten slapen omdat hij geen leven had.
Je moet sowieso eerst testen waarvoor hij alllergisch is. Als de hond allergisch is voor katten komt dit door een enzym welke de kat uitscheidt via het speeksel (is mij vertelt). Dit zit dus ook op kattenharen.
als je hond echt een kattenallergie heeft, heb je een groot probleem.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Biko
Zeer actief

Kenai schreef:Dat klopt.....
Het is niet zeker.
Ik had dus ook gezegd dat de kat niet weg zou gaan, omdat hij er het eerste was, omdat hij zeer moeilijk plaatsbaar is, omdat mijn dochter aan hem verknocht is....
Hij vond dit dus bedenkelijk.
Terwijl hij haar heeft weggedaan omdat ze niet geschikt is om mee te fokken.
Er waren meer mensen die vonden dat ik de kat dan desnoods maar naar het asiel moest doen, alsof een kat een tweederangs huisdier is.
Ik beleef dat niet zo.
Hij dacht dat de allergie met katten te maken heeft, omdat ze bij hem geen jeuk had.
Ik denk dat ze bij hem geen jeuk had omdat ze grotendeels in een kennel leefde, of op een binnenplaats met een groep andere berners.
Dus weinig contacht met huisstof en gras.
Wat we nu aan het doen zijn is wachten of de jeuk gaat terugkomen.
Dan gaan we eventueel testen voor welke stoffen ze nu eigenlijk echt allergisch is.
Mijn Da vindt echter dat ik niet alleen die test moet doen om te bewijzen dat ik recht heb op de hond.
Hij vond dat ik de hond zonder meer moest houden.
Stel je voor dat ze allergisch is voor gras, zei hij, ga je haar dan in het centrum van Amsterdam herplaatsen?
Omdat de klachten te maken hebben met atopie, zal ze waarschijnlijk wel voor meer dan één stof allergisch zijn.
In dat geval wil ik best dat telefoonnummer van die homeopaat.
Als er een beter alternatief is dan pred,zou dat fijn zijn.
Overigens is mijn andere berner een jaar het eigendom geweest van een homeopaat, die heeft allerlei druppels op haar losgelaten ivm gedragsproblemen.Waarna ze haar weer heeft gedumpt bij de fokker.
Als je het nummer wilt hebben, moet je me maar even PBen.

Ik snap dat iemand druppels gebruikt voor een hond met gedragsproblemen om hem rustiger ofzo te maken.. en daarna is het trainen, trainen, trainen. Je geeft geen druppels en wacht tot het vanzelf over gaat :19:

Maar voor allergieen e.d. kan het heel goed werken.
De homeopaat, of eigenlijk 'natuurlijk geneeskundige' waar ik naar toe ga kan zelf ook testen op allergieen enzo.
Dus je zou ook naar haar toe kunnen gaan om te kijken of ze de oorzaak van de allergie te pakken kan krijgen.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Kenai

Op dit moment zijn we eerst bezig de pred heel langzaam af te bouwen.
Dan als de jeuk terugkomt, gaan we testen.
Ik verwacht dat er uit zo'n test dan meerdere stoffen uitkomen.
De fokker denkt aan katten omdat dit het enige verschil is dat hij kan bedenken tussen het leven bij hem of het leven bij mij.
Maar ik denk dat er nog meer zéér ingrijpende verschillen zijn:
de hond leeft hier in het huis, niet in een kennel of bijkeuken.
De hond wordt hier veel meegenomen naar gebieden met verschillende grassoorten en water en je weet niet wat, waar honden in scharrelen als ze buiten zijn.
Bij de fokker kwam ze vrijwel nooit het terrein af.
Wat ik wel gedaan heb, is de kattenbakken naar boven verplaatsen.
Die vrat ze nl. leeg.....
Ik heb van de dermatologisch dierenarts begrepen dat testen geen zin heeft binnen zes weken na pred-gebruik.
We kunnen op dit moment dus alleen maar afwachten......
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

zelf wil ik niet dat Storm kunstmatige voedingsstoffen en dergelijke binnen krijgt en geef ik daarom uitsluitend zelf samengesteld verse voeding.
Heb jij ook grondig gekeken naar de voeding die je geeft?
Een allergie bouw je namelijk altijd op, het kan dus zelfs zo zijn dat je hond indien je de zelfde brokken geeft als bij de fokker hij desondanks een allergie opbouwd voor de bestandelen die daarin verwerkt zitten.
en levenslang aan de medicatie terwijl hij nu 8 mnd is??
een test is ook heel belangrijk.
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
gotcha
Zeer actief

:

[code][code]De kat die over is, is van mijn dochter, die een enorme hekel aan de honden ontwikkeld heeft.[/code][/code]

Hoe uit zich dat,naar de honden toe.Heb je dan meerdere honden? :denken:

.Dat kan natuurlijk van alles zijn, maar iemand opperde de katten als mogelijke bron.( sinds eind juli hebben we er een asielkitten bij).

Wat was de reden van haar eerste symptomen na 6 weken dat de hond bij jullie was[color=red][/color]
bleek dit uit de resultaten ook kattenallergie?[color=red][/color]
[color=red][/color]
Kenai

In overleg met de DA is de hond nu al een week of vijf op hypoallergeenvoer.
De eerste keer jeuk uitte zich op dezelfde manier: excessief bijten en krabben met uiteindelijk een hotspot tot gevolg.
Aangezien ze positief reageert op de pred, kan het volgens mijn DA geen voedselallergie zijn, omdat pred daarbij niet werkt.
De hond is geen 8 maanden, maar 30 maanden oud.
Ik heb nog een tweede berner rondlopen van bijna zes jaar.
Mijn dochter heeft een hekel aan ze omdat ze haar gewoon in de weg lopen.Ze springen tegen haar op, vragen om knuffels, ze bietsen, ze zijn zo groot en druk en dat irriteert haar op dit moment enorm.
Ze is met haar puberdingetjes bezig :wink:
gotcha
Zeer actief

Nu als je dochter in haar puberding zit begrijp ik dat ze het aleens moeilijk heeft met bepaalde dingen.
Ik zou haar poes toch niet wegdoen hoor!En de ander ook niet,ik zou zoals jij alles proberen en wat geduld hebben.Ik hoop voor jullie dat het opgelost geraakt. :wink:
Biko
Zeer actief

Ohww.. je hebt het al zwaar genoeg hoor ik! Een hond met een allergie en een puberdochter :N: :wink:
Ik hoop echt voor je dat het goed op te lossen valt.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”