Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
karakter
Moderator: moderatorteam
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Re: karakter
Dat zie je vrij snel. Meer 'details' volgen later. Zowel Bente als Beetle hebben we pas gekozen met 7,5 week.benji schreef:Op welke leeftijd kan een fokker al iets meer zeggen over het karakter van een pup
vb:dominant of onderdanig
-
benji
- Vaste gebruiker
-
Gos
- Zeer actief
-
benji
- Vaste gebruiker
-
benji
- Vaste gebruiker
Over hoeveeL weken spreek jij dan??Nanna schreef:Aan hoe ze zich gedragen als ik ze oppak. Als dat vreselijk gewriemel en boos gegil oplevert, dan wórdt me dat er eentjebenji schreef:Aan wat zie jij dat al na drie dagen???Blijft het pupje zoet smakkend hangen dan wordt dat een veel rustiger hondje. Mist nooit
-
benji
- Vaste gebruiker
-
jilton
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
De manier waarop de pups om de melk vechten zegt vaak al iets. Alleen ik basseer dit dus op maar 4 kooikernestjesbenji schreef:Renske aan wat zie jij dat?
Vanaf een week of 6 zie je op welke manier ze spelen, of ze veel slapen, of ze heel actief zijn etcetera. Dan begin je steeds meer te ontdekken van het hondje. Dit blijkt over het algemeen ook zo te zijn. Soms hebben we een homogeen nest gehad, soms ook een nest met vrij veel verschillen.
Vb. reutje wat veel sliep is nooit een actieve hond geworden, teefje wat met 8 weken uit de werpkist kon komen wil met 11 jaar nog steeds actief zijn.
-
jidde
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Bono was als pup bij de fokker een ontzettend slome, slaperige pup, maar uiteindelijk is hij een hele drukke, soms zelfs hyperactieve dog geworden...Renske schreef: Vb. reutje wat veel sliep is nooit een actieve hond geworden
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Esther80
- Zeer actief
- Contacteer:
Direct na de geboorte zag ik al duidelijk verschil in gedrag en karakter en dat terwijl dit ons 1e nestje was.
De pup die het grootst was bij de geboorte hing de 1e 24 uur constant aan de tepel, dit meisje werdt miss Fatty genoemd en is bij ons gebleven, ze is al die tijd in gewicht voor de 2 reuen gebleven
. Ze liet zich wel makkelijk wegduwen maar dan zocht ze rustig een ander plekje. Ze is dan ook erg makkelijk in de omgang maar gek op eten.
De twee pupjes die pas gingen drinken als de rest genoeg had zijn het meest zachtaardig geworden. De dames twee die zich overal tussenwurmden zijn de meest pittige dames geworden. Het pupje dat in het nest al vrij energiek was en ook naar mensen is gegaan die heel actief met haar zijn zodra ze de juiste leeftijd heeft pas echt perfect, ze wilden een energieke dame en die hebben ze absoluut.
De rest van de pups waren vrij neutral qua gedrag en dat zijn ze nog steeds. Onvoorstelbaar, had zelf nooit verwacht dat het zo duidelijk zou zijn.
Toen de pups een week oud waren heb ik de verdeling gemaakt zoals ik op dat moment dacht dat ze bij de gezinnen/stellen pasten en ik heb er maar 2 (van de 12) om hoeven te draaien:mrgreen: .
Groetjes,
Esther en Co.
De pup die het grootst was bij de geboorte hing de 1e 24 uur constant aan de tepel, dit meisje werdt miss Fatty genoemd en is bij ons gebleven, ze is al die tijd in gewicht voor de 2 reuen gebleven
De twee pupjes die pas gingen drinken als de rest genoeg had zijn het meest zachtaardig geworden. De dames twee die zich overal tussenwurmden zijn de meest pittige dames geworden. Het pupje dat in het nest al vrij energiek was en ook naar mensen is gegaan die heel actief met haar zijn zodra ze de juiste leeftijd heeft pas echt perfect, ze wilden een energieke dame en die hebben ze absoluut.
De rest van de pups waren vrij neutral qua gedrag en dat zijn ze nog steeds. Onvoorstelbaar, had zelf nooit verwacht dat het zo duidelijk zou zijn.
Toen de pups een week oud waren heb ik de verdeling gemaakt zoals ik op dat moment dacht dat ze bij de gezinnen/stellen pasten en ik heb er maar 2 (van de 12) om hoeven te draaien:mrgreen: .
Groetjes,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"
-
Tessa
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Franse Bulldog
- Contacteer:
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ik geloof niet zo in de zekerheid van "zien wat je in de eerste dagen of weken ziet" ik zie dan ook wel verschillen , zeker, maar ik zie dat ook weer veranderen, en dan wellicht nog eens veranderen.
met 6/7 weken? dan kan ik wel redelijk wat zeggen over een pup ja, ook dat zeg ik niet met zekerheid, want wat er daarna gebeurt is ook erg belangrijk.
ik heb puppen gehad die als pup, de eerste weken, als glibberwormen en drenteldozen in mijn handen lagen, piepen ed. paar weken later, de meest flegmatieke in het nest en dus ook andersom.
zelfde is, dat een fokker bij de geboorte de beste pup kan zien, och ja, zal best eens voorkomen, maar een standaard test of praatje is er niet voor, been there, seen that
voor mij is dus ook een fokker die met dag 3 al karakters bepaald en vastlegt met zekerheid, een fokker die ik niet per definitie serieus neem, maar goed, verschil kan natuurlijk zitten in een ras en dat uiteindelijk tussen de meest pittige en de meest makkelijke, eigenlijk maar heel weining verschil zit.. dan is het vrij veilig benoemen van
met 6/7 weken? dan kan ik wel redelijk wat zeggen over een pup ja, ook dat zeg ik niet met zekerheid, want wat er daarna gebeurt is ook erg belangrijk.
ik heb puppen gehad die als pup, de eerste weken, als glibberwormen en drenteldozen in mijn handen lagen, piepen ed. paar weken later, de meest flegmatieke in het nest en dus ook andersom.
zelfde is, dat een fokker bij de geboorte de beste pup kan zien, och ja, zal best eens voorkomen, maar een standaard test of praatje is er niet voor, been there, seen that
voor mij is dus ook een fokker die met dag 3 al karakters bepaald en vastlegt met zekerheid, een fokker die ik niet per definitie serieus neem, maar goed, verschil kan natuurlijk zitten in een ras en dat uiteindelijk tussen de meest pittige en de meest makkelijke, eigenlijk maar heel weining verschil zit.. dan is het vrij veilig benoemen van
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
-
Gos
- Zeer actief
Aaaargghh, het zijn toch stiekem geen werkhondjes?LongFields schreef:Nou, ik mag hopen dat de theorie niet opgaat van hoe harder ze wurmen, hoe drukker/dominanter ze worden.![]()
Nozems pups die friemelen en wurmen dat het een lieve lust is, nu al. :N:
- ranetje
- Zeer actief
Lijkt me een geweldig ideeGos schreef:Aaaargghh, het zijn toch stiekem geen werkhondjes?LongFields schreef:Nou, ik mag hopen dat de theorie niet opgaat van hoe harder ze wurmen, hoe drukker/dominanter ze worden.![]()
Nozems pups die friemelen en wurmen dat het een lieve lust is, nu al. :N:je kunt nu mooi de theorie testen door er een karakterdagboek van bij te houden (op je site bijvoorbeeld) en dat dan later te vergelijken (kunnen wij mooi meelezen!).
En dan zeker een jaar lang volhouden
-
Gos
- Zeer actief
-
Nono
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retrievers
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Zo zie ik het ook! Ik kan pas tussen 5/7 weken echt wat over het karaktertje van de pup wat zeggen. En dan nog.... Er kan nog zoveel verandere door de weken heen.yamie schreef:ik geloof niet zo in de zekerheid van "zien wat je in de eerste dagen of weken ziet" ik zie dan ook wel verschillen , zeker, maar ik zie dat ook weer veranderen, en dan wellicht nog eens veranderen.
zelfde is, dat een fokker bij de geboorte de beste pup kan zien, och ja, zal best eens voorkomen, maar een standaard test of praatje is er niet voor, been there, seen that![]()
- gizmo
- Zeer actief
Mijn gedragstherapeut heeft sinds kort een labrador
Ze zijn er 2 keer geweest op een puppy test te doen
Bij de eerste keer wilden ze die en die pup
Maar toen de pups 7 weken waren de test nog een keer opnieuw gedaan en kwamen ze op een hele andere pup uit
Ze hebben nu een teefje en ze gingen eingelijk voor een reu
Dus om met drie dagen oud al te kunnen zeggen wat het karakter is van een pup vind ik zelf nogal vroeg
Ze zijn er 2 keer geweest op een puppy test te doen
Bij de eerste keer wilden ze die en die pup
Maar toen de pups 7 weken waren de test nog een keer opnieuw gedaan en kwamen ze op een hele andere pup uit
Ze hebben nu een teefje en ze gingen eingelijk voor een reu
Dus om met drie dagen oud al te kunnen zeggen wat het karakter is van een pup vind ik zelf nogal vroeg

- starfleet
- Erelid
Wij vonden Buffy met een week of twee al een echt middenhondjeRenske schreef:
Vb. reutje wat veel sliep is nooit een actieve hond geworden, teefje wat met 8 weken uit de werpkist kon komen wil met 11 jaar nog steeds actief zijn.
Anne
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat het heel vaak wèl uitkomt maar ook wel eens niet. Daar moet je gewoon rekening mee houden. Atoq was echt de grootste slaapkop uit het nest en Qhilla de drukste. Nu stuitert Atoq door het huis heen
Je kunt best een hoop aflezen al de eerste dagen maar dominantie tov soortgenoten ed is toch voor een heel groot deel afhankelijk van de honden waar de pup terecht zal komen.
Je kunt best een hoop aflezen al de eerste dagen maar dominantie tov soortgenoten ed is toch voor een heel groot deel afhankelijk van de honden waar de pup terecht zal komen.
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Contacteer:
Ik heb nu pas twee nestjes gefokt en daar heb ik eigenlijk twee opvallende dingen gezien.
In het eerste nest zat een reutje dat echt de macho was. Hij was niet super ontdekkend (dat was een broertje, die liep de eerste keer uit de puppyren gelijk maar door naar de keuken die 7m verderop was, terwijl de rest 20 cm van de ingang ver genoeg vond) maar wel het eerste voor voer en aandacht en spel ed. Toen hebben we hem bij de puppytest apart genomen en zodra hij alleen was, was er een enorm verschil. Bleek hij best verlegen en onzeker. En hij was ook de enige pup die de eerste dagen wat heeft lopen piepen. Uiteindelijk is hij behoorlijk dominant geworden, maar mi had dat echt met de opvoeding te maken.
In het tweede nest hadden we een blond reutje dat echt een schatje was. Heel lief drinken, lekker slapen, echt een schatje. Na 5-6 weken ongeveer veranderde dat, hij werd haantje de voorste, heel dwingend van karakter en het is inderdaad een pittig mannetje geworden. Terwijl als ik het op de eerste paar weken had moeten baseren had ik verwacht dat dit een softie zou zijn.
Dus voor mij is het toch iets dat ik inschat over de hele periode dat ze bij me zijn. Maar het kan zijn dat het bij terriërs toch anders is dan bij andere rassen, geen idee.
In het eerste nest zat een reutje dat echt de macho was. Hij was niet super ontdekkend (dat was een broertje, die liep de eerste keer uit de puppyren gelijk maar door naar de keuken die 7m verderop was, terwijl de rest 20 cm van de ingang ver genoeg vond) maar wel het eerste voor voer en aandacht en spel ed. Toen hebben we hem bij de puppytest apart genomen en zodra hij alleen was, was er een enorm verschil. Bleek hij best verlegen en onzeker. En hij was ook de enige pup die de eerste dagen wat heeft lopen piepen. Uiteindelijk is hij behoorlijk dominant geworden, maar mi had dat echt met de opvoeding te maken.
In het tweede nest hadden we een blond reutje dat echt een schatje was. Heel lief drinken, lekker slapen, echt een schatje. Na 5-6 weken ongeveer veranderde dat, hij werd haantje de voorste, heel dwingend van karakter en het is inderdaad een pittig mannetje geworden. Terwijl als ik het op de eerste paar weken had moeten baseren had ik verwacht dat dit een softie zou zijn.
Dus voor mij is het toch iets dat ik inschat over de hele periode dat ze bij me zijn. Maar het kan zijn dat het bij terriërs toch anders is dan bij andere rassen, geen idee.

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
zo gaat het hier bijna altijd , ik hou zelf vaak het drukste en pittigste teefje uit het nest , en het zijn bijna allemaal hele rustige teven gewordenInge O schreef:een vriendin van me wilde een echte werk-bordercollie. ze nam het aktiefste en pittigste teefje uit het nest - er was nog een ander teefje, dat was zo sloom, niet normaal.starfleet schreef:Wij vonden Buffy met een week of twee al een echt middenhondjeRenske schreef:
Vb. reutje wat veel sliep is nooit een actieve hond geworden, teefje wat met 8 weken uit de werpkist kon komen wil met 11 jaar nog steeds actief zijn.Dat is ook zo gebleven. Ze zat niet de hele tijd te wriemelen, maar wel een beetje
en van het meest slaperige hondje, daar weet ik van dat die nog steeds heel veel slaapt.
Anne
nou, je raadt het al : haar bordertje is een vrolijk en lief maar niet-aktief bordertje geworden en die slome slaperd een hevig werktype.
waarmee ik niet wil zeggen dat je niks kan zeggen over de zich vormende karaktertjes, maar dat dit lang niet altijd en op alle punten even duidelijk hoeft te zijn.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
-
benji
- Vaste gebruiker
-
benji
- Vaste gebruiker
- ranetje
- Zeer actief