Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Chippen en toekennen van pups aan baasjes
Moderator: moderatorteam
-
chrico
- Zeer actief
Chippen en toekennen van pups aan baasjes
Hoe doen de fokkers hier dit??
Ik ben van mening dat bij de meeste puppen wel te zien is voor de chipper( rond de 6 weken) komt hoe het karakter ongeveer gaat uitpakken en wie bij wie zou passen. Voor een pupkoper die gemiddeld 1x per week komt misschien niet maar voor de fokker wel.
Ik ben van mening dat bij de meeste puppen wel te zien is voor de chipper( rond de 6 weken) komt hoe het karakter ongeveer gaat uitpakken en wie bij wie zou passen. Voor een pupkoper die gemiddeld 1x per week komt misschien niet maar voor de fokker wel.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Over het algemeen denk ik dat je het wel kunt zien.
Nozem heb ik ook uitgekozen voordat de chipper kwam.
Maar het kan ook zijn, dat de chipper al komt als de pups net 5 weken geworden zijn (zal niet veel voorkomen maar volgens de Raad chippen ze vanaf de leeftijd van 5 weken dus het is wel mogelijk), en dan zou ik zelf nog niet in alle gevallen willen en kunnen zeggen bij welke eigenaar welke pup het beste past.
Maar ik heb natuurlijk nog maar heel weinig ervaring hiermee, gezien het kleine aantal pups wat ik tot nu toe gefokt heb.
Ik ben ook wel benieuwd naar de mening van meer ervaren fokkers .
Nozem heb ik ook uitgekozen voordat de chipper kwam.
Maar het kan ook zijn, dat de chipper al komt als de pups net 5 weken geworden zijn (zal niet veel voorkomen maar volgens de Raad chippen ze vanaf de leeftijd van 5 weken dus het is wel mogelijk), en dan zou ik zelf nog niet in alle gevallen willen en kunnen zeggen bij welke eigenaar welke pup het beste past.
Maar ik heb natuurlijk nog maar heel weinig ervaring hiermee, gezien het kleine aantal pups wat ik tot nu toe gefokt heb.
Ik ben ook wel benieuwd naar de mening van meer ervaren fokkers .
-
chrico
- Zeer actief
Okee maar ik neem aan dat als je een nest heb van pakweg 6 pups dat je van het gros wel al weet wie waarheen gaat en als je zelf geen pup aan had gehouden dat je dan er waarschijnlijk wel uit was geweest.yamie schreef:ja vaak wel, maar niet altijd, ik heb nu een aantal keren gehad, dat ik met het chippen nog niet zeker wist welke ik zelf wilde houden
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb nog nooit een nest van 6 gehadchrico schreef:Okee maar ik neem aan dat als je een nest heb van pakweg 6 pups dat je van het gros wel al weet wie waarheen gaat en als je zelf geen pup aan had gehouden dat je dan er waarschijnlijk wel uit was geweest.yamie schreef:ja vaak wel, maar niet altijd, ik heb nu een aantal keren gehad, dat ik met het chippen nog niet zeker wist welke ik zelf wilde houden
maar ja, dat zeg ik, vaak wel...en ik heb ook nooit echt enorme verschillen tussen de pups zitten, iig geen karakters die echt ergens niet kunnen of echt ergens bij moeten zeg maar. dus vaak is het dan toch al voorkeur van de kopers, wie het eerste enz enz .
maar het kan dus wel voorkomen, dat het op het moment van chippen nog niet zeker of duidelijk is
-
chrico
- Zeer actief
Dat kan ook en er zullen vast ook pups zijn die zich iets moeilijker laten lezen. Heb je er net een paar in je nest en komt de chipper vroeg dan kan ik me wel voorstellen dat je nog even af wil wachten met het toekennen van bepaalde pups.LongFields schreef: Maar het kan ook zijn, dat de chipper al komt als de pups net 5 weken geworden zijn (zal niet veel voorkomen maar volgens de Raad chippen ze vanaf de leeftijd van 5 weken dus het is wel mogelijk), en dan zou ik zelf nog niet in alle gevallen willen en kunnen zeggen bij welke eigenaar welke pup het beste past.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
De essentie van het verhaal is eigenlijk, is het fokkers al wel eens opgevallen dat een pup die met 5 weken haantje de voorste leek in de laatste 3 weken bij de fokker veranderd is?
Dus heb je een dikke stevige sterke pup die altijd als eerste dronk en wat voorlijk was wel eens ingehaald zien worden door een broertje of zusje dat die rol overnam waardoor het mini-baasje ineens het baasje en druktemakertje niet meer was?
Dus heb je een dikke stevige sterke pup die altijd als eerste dronk en wat voorlijk was wel eens ingehaald zien worden door een broertje of zusje dat die rol overnam waardoor het mini-baasje ineens het baasje en druktemakertje niet meer was?
-
chrico
- Zeer actief
Ehm Marc dat is niet de essentie van mijn topic
Bepaalde dingen weet je als fokker, gedrag bij pups zegt niet altijd iets over karakter wat later ontkiemd. Ik ben van mening dat een fokker daar doorheen prikt en verder kijkt.
Bepaalde dingen weet je als fokker, gedrag bij pups zegt niet altijd iets over karakter wat later ontkiemd. Ik ben van mening dat een fokker daar doorheen prikt en verder kijkt.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
chrico
- Zeer actief
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
waar prik je doorheen? hoe kijk je verder? ik beoordeel een pup op wat ik kan weten en zien, ik beoordeel een pup koper op wat ik kan zien en hoor... dat dingen dan in de praktijk later anders blijken? dat kan..en dat gebeurt, maar ook dit hoeft niet direct vreselijk te zijn, maar meer gewoon "oh tjee.. dat had ik niet helemaal zo verwacht"chrico schreef:Ehm Marc dat is niet de essentie van mijn topic![]()
wat er met de pup gebeurt als hij/zij bij de nieuwe eigenaar is, is zoveel meer zeggend dan hoe een pup in het nest was...
-
Addy
maar als koper koop ik strikt gezien een produkt en dan mag ik toch zeker voor mijn geld wel zelf uitkiezen welk produkt ik het beste vind ?chrico schreef:ikzelf vind dat de fokker dat bepaald, kan in overleg met de koper maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de fokker.
Niet dat ik een hond als een produkt zie maar je begrijpt wel wat ik bedoel neem ik aan
- little-wolf
- Zeer actief
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Nanna schreef:Samen. Ik laat de koper in de waan dat hij zelf de pup uitgezocht heeft maar push wel duidelijk in de richting die ik in mijn gedachten heb.Addy schreef:Maar wie bepaald nou welk pupje het wordt uiteindelijk, fokker of koper
Met wat tact en psychologische oorlogvoering gaat dat feitelijk altijd goed
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
-
laeken
- Zeer actief
De fokker aangezien die toch de pups gaat plaatsen op een zo goed mogelijke manier. De pupkoper kan dan wel voorkeur uitspreken maar als ik een nest had en een ouder echtpaar dat een huishond zoekt kiest ineens de best getekende stoerste pup (bij bv een ras met aftekeningen) dan gaat die toch echt naar iemand die een showhond wil hebben waar veel mee gedaan wordt. Andersom idem denk ik ook.Addy schreef:Maar wie bepaald nou welk pupje het wordt uiteindelijk, fokker of koper
Je wil je nest zo plaatsen dat iedereen blij wordt verwacht ik dus als in jouw ogen mensen de verkeerde pup kiezen laat je dat gewoon niet doorgaan zou ik denken. Uiteindelijk moet iedereen 12 jaar blij zijn met zijn/haar hond toch? De fokker kent de pups het beste en wil ook niet dat mensen na een paar maanden niet kunnen klikken met het karakter van hun hond.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ja hoor, zolang ik het er maar mee eens benAddy schreef:maar als koper koop ik strikt gezien een produkt en dan mag ik toch zeker voor mijn geld wel zelf uitkiezen welk produkt ik het beste vind ?chrico schreef:ikzelf vind dat de fokker dat bepaald, kan in overleg met de koper maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de fokker.
Niet dat ik een hond als een produkt zie maar je begrijpt wel wat ik bedoel neem ik aan
-
Addy
Dat begrijp ik maar dat heb je toch vooraf al gescreened of iemand geschikt is om een van jouw pups te krijgen ?yamie schreef:samenspraak in principe, maar als je het heel zakelijk wilt zien, dan ben ik als fokker degene die ja of nee zegt, als ik ergens niet een fijn gevoel bij heb, dan krijgen ze dus geen ( of niet die) pupAddy schreef:Maar wie bepaald nou welk pupje het wordt uiteindelijk, fokker of koper
-
chrico
- Zeer actief
Klopt aan de ene kant. Aan de andere kant sta je als verkoper vrij om een koper te kiezen. Bij de meeste fokkers word de keuze ook uitgelegd van te voren en als je het daar als koper niet mee eens bent ga je verder zoekenAddy schreef:maar als koper koop ik strikt gezien een produkt en dan mag ik toch zeker voor mijn geld wel zelf uitkiezen welk produkt ik het beste vind ?chrico schreef:ikzelf vind dat de fokker dat bepaald, kan in overleg met de koper maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de fokker.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
hoe bedoel je dat?Addy schreef:Dat begrijp ik maar dat heb je toch vooraf al gescreened of iemand geschikt is om een van jouw pups te krijgen ?yamie schreef:samenspraak in principe, maar als je het heel zakelijk wilt zien, dan ben ik als fokker degene die ja of nee zegt, als ik ergens niet een fijn gevoel bij heb, dan krijgen ze dus geen ( of niet die) pupAddy schreef:Maar wie bepaald nou welk pupje het wordt uiteindelijk, fokker of koper
-
laeken
- Zeer actief
Dan is dat toch wel de essentie?chrico schreef:Ehm Marc dat is niet de essentie van mijn topic![]()
-
Addy
Stel ik wil een pup bij jou vandaan, dan hebben we toch al vooraf uitgebreid kontakt gehad zodat we een beetje weten hoe de verwachtingen liggen en dan heb jij toch al duidelijk of ik wel of niet geschik ben voor een pupje van jou ?yamie schreef:hoe bedoel je dat?Addy schreef:Dat begrijp ik maar dat heb je toch vooraf al gescreened of iemand geschikt is om een van jouw pups te krijgen ?yamie schreef:samenspraak in principe, maar als je het heel zakelijk wilt zien, dan ben ik als fokker degene die ja of nee zegt, als ik ergens niet een fijn gevoel bij heb, dan krijgen ze dus geen ( of niet die) pupAddy schreef:Maar wie bepaald nou welk pupje het wordt uiteindelijk, fokker of koper
-
laeken
- Zeer actief
Maar in geval van een werkhonden-ras is het wel belangrijk wat de aanleg van de pups is in combinatie van de verwachting van de eigenaar. Stel dat je een extreem apporteerderig fel puppy in je nest hebt lopen, dan betekent dat niet meteen dat je daar 5 geschikte baasjes voor hebt. Iedere pup is anders dus je hebt meerdere baastypes nodig om je pups allemaal goed te plaatsen verwacht ik. Het hondje dat zich wat teruggetrokken opstelt en niet wil apporteren lijkt me helemaal niks voor een grote meneer die al een IPO-herder heeft lopen en plannen heeft met de pup. Zo is het hondje met de foute bles en scheve oortjes weer helemaal niks voor de showbeesten die een pup uit je nest willen kopen.Addy schreef:Dat begrijp ik maar dat heb je toch vooraf al gescreened of iemand geschikt is om een van jouw pups te krijgen ?yamie schreef:samenspraak in principe, maar als je het heel zakelijk wilt zien, dan ben ik als fokker degene die ja of nee zegt, als ik ergens niet een fijn gevoel bij heb, dan krijgen ze dus geen ( of niet die) pupAddy schreef:Maar wie bepaald nou welk pupje het wordt uiteindelijk, fokker of koper
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
uh ja, dat kan, maar stel, dat jij dan op dat ene pupje valt, nou net op dat pupje wat ik niet geschikt vind voor jou, dan wil dat niet zeggen dat je niet geschikt bent voor een pup, alleen niet voor die pup.. dus dan ben ik degene die dan beslistAddy schreef:Stel ik wil een pup bij jou vandaan, dan hebben we toch al vooraf uitgebreid kontakt gehad zodat we een beetje weten hoe de verwachtingen liggen en dan heb jij toch al duidelijk of ik wel of niet geschik ben voor een pupje van jou ?yamie schreef:hoe bedoel je dat?Addy schreef:Dat begrijp ik maar dat heb je toch vooraf al gescreened of iemand geschikt is om een van jouw pups te krijgen ?yamie schreef: samenspraak in principe, maar als je het heel zakelijk wilt zien, dan ben ik als fokker degene die ja of nee zegt, als ik ergens niet een fijn gevoel bij heb, dan krijgen ze dus geen ( of niet die) pup
-
Addy
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Heel veel ervaring heb ik niet. Bente wisten we pas met 7 weken dat zij het zou worden. De fokker twijfelde heel erg of ze haar aan wilde houden of twee andere teefjes (er waren twee nestjes tegelijk, met iets van 8 teefjes). We wisten dus wel dat we één van die drie zouden krijgen.
Bij Beetle heb ik zelf ook getwijfeld. Ik voelde ook heel veel voor een zusje. Ook hierin hebben we pas een keuze gemaakt met zo'n 7 weken.
Bij de vier nestjes die wij gehad hebben, hebben we vaak wel naar de karakters gekeken of het zou passen. Soms hierin advies gegeven. Over het algemeen kreeg iedere pupkoper het hondje van zijn of haar voorkeur. Op de leeftijd van zo'n 7 weken werd de pupkeuze dan bevestigd.
Soms heb je één reutje of één teefje, dan is er niet veel te kiezen. Toch kun je wel aangeven of het hondje zou passen of niet.
Bij Beetle heb ik zelf ook getwijfeld. Ik voelde ook heel veel voor een zusje. Ook hierin hebben we pas een keuze gemaakt met zo'n 7 weken.
Bij de vier nestjes die wij gehad hebben, hebben we vaak wel naar de karakters gekeken of het zou passen. Soms hierin advies gegeven. Over het algemeen kreeg iedere pupkoper het hondje van zijn of haar voorkeur. Op de leeftijd van zo'n 7 weken werd de pupkeuze dan bevestigd.
Soms heb je één reutje of één teefje, dan is er niet veel te kiezen. Toch kun je wel aangeven of het hondje zou passen of niet.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
inderdaad.LongFields schreef:Nanna schreef:Samen. Ik laat de koper in de waan dat hij zelf de pup uitgezocht heeft maar push wel duidelijk in de richting die ik in mijn gedachten heb.Addy schreef:Maar wie bepaald nou welk pupje het wordt uiteindelijk, fokker of koper
Met wat tact en psychologische oorlogvoering gaat dat feitelijk altijd goed
en tot nu toe past het allemaal perfect.
ik had 1 "etterzakkie" in het nest zitten. echt een haantje waarvan ik het benauwd kreeg als ik eraan dacht dat die bij beginnende hondenbezitters zou komen. en toen kwam zijn nieuwe baasje. vlotte vrouw, sterk in aar schoenen én een staffteef van 3 jaar thuis waarvoor ze een "broertje" zocht maar wel een pittige want haar teefje kon wel wat tegenstand gebruiken. dat blijkt nu de perfécte combi!
natuurlijk wel met haar overlegds maar heel duidelijk gezegd dat het allemaal vrij brutale hondjes zijn maar hij vooral en dat ik hem wel bij haar wilde plaatsen en zij was ook helemaal verkocht.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat gaat dan toch in onderling overleg?Addy schreef:Helemaal met je eens Marc maar ik als pupkoper heb toch ook duidelijk wat aan mijn verwachtingen moet voldoen ? En wat als de fokker het daar dan niet helemaal mee eens is ? Ik vind mijzelf bijv. ervaren genoeg om te weten wat ik hier wel of niet in mijn roedel zou willen hebben
Het is geen welles-nietes-spelletje tussen koper en verkoper, beide partijen hebben in mijn ogen hetzelfde doel voor ogen en dat is de best passende pup uitzoeken bij ieder baasje. Daar praat ik dan in alle redelijkheid over met de pupkoper. En dan komen we er ongetwijfeld wel uit. Mocht dat niet zo zijn, dan beslist uiteindelijk toch de fokker of hij/zij meegaat in de keuze van de pupkoper, of de pup niet aan diegene verkoopt. Zo lang de pups nog bij de fokker zijn, is de fokker ook de eigenaar en dus degene die de uiteindelijke beslissing neemt.
Bij het eerste nest van Sjefke was overigens bij de andere 4 pupkopers hun eerste keus ook de mijne.
-
chrico
- Zeer actief
Ik ga er vanuit dat een fokker meestal wel ziet wat voor een pups het zijn voor de chipper komt en dat een fokker zijn plan al heeft tegen die tijd wie welke pup toebedeeld krijgt.MARC_S schreef:Dan is dat toch wel de essentie?chrico schreef:Ehm Marc dat is niet de essentie van mijn topic![]()
Bepaalde dingen weet je als fokker, gedrag bij pups zegt niet altijd iets over karakter wat later ontkiemd. Ik ben van mening dat een fokker daar doorheen prikt en verder kijkt.Jij gaat er nu vanuit dat met 5 weken alles duidelijk is en dat de fokker dan dus ook weet wat voor vlees hij/zij in de kuip heeft. Dan kun je dus met 5 weken kiezen. Stel dat dat nog kan veranderen, dat is dus mijn vraag, dan zou je dat met 5 weken nog niet kunnen zeggen.
Een haantje de voorste wil weinig zeggen, de manier waarop het hantje de voorste aan zijn trekken komt wel. Doet hij/zij dat lomp of snauwerig, het resultaat is hetzelfde maar het karakter niet.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan