Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geen FCI erkend ras

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Addy

Geen FCI erkend ras

Ongelezen bericht door Addy »

Zitten hier nadelen aan ?
Zo ja welke zijn dat ?
Wat is het verschil met wel FCI erkend ?

Kan iemand me hier wat uitleg over geven ?
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

enige verschil is volgens mij geen stamboom dus geen shows hier
Addy

Valerie schreef:enige verschil is volgens mij geen stamboom dus geen shows hier
het gaat om een buitenlands ras, een el pastor des Garafiano.
Je zegt dus nu dat dit een stamboomloze hond is, begrijp ik dat goed :19:
Valerie
Zeer actief

nee ik zeg dat die geen stamboom krijgt van fci :19: daar gaat dit topic toch over
een NIET fci erkent RAS
Addy

Valerie schreef:nee ik zeg dat die geen stamboom krijgt van fci :19: daar gaat dit topic toch over
een NIET fci erkent RAS
sorry, ik ben nog maar een leek en snap nog niet alles :wink:
Dus wel een stamboom maar niet FCI erkent.
Wat voor een waarde moet ik dan hechten aan de stamboom die ze wel krijgt :19:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Hier in nederlan, helemaal niets. Het heeft geen waarde :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Valerie
Zeer actief

Addy schreef:
Valerie schreef:nee ik zeg dat die geen stamboom krijgt van fci :19: daar gaat dit topic toch over
een NIET fci erkent RAS
nah bv in Nederland heb je voor niet erkende rassen een ARFE stamboom (ik weet iig dat amerikaanse bulldoggen dat hebben)
daarop kun je dus de voorouders zien
het voordeel is dus dat je de lijnen weet, en dus kan zien dat je een raszuivere hond hebt gekocht :wink: ik zou zeker een afstammings bewijs willen hoor
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Ze zijn wel erkent toch in spanje?? als ik het goed heb? Dan heb je ong het zelfde als ik met de altdeutscher gelukkig is mijn duits beter dan mijn spaans. Hier in nederland word de altdeutscher af en toe gefokt helaas zonder stamboom, deze is via de rasvereniging alleen te verkrijgen onder heel strenge eisen de hond moet bij een grote kudde schapen zijn werk volledig kunnen doen. Dit kunnen de nederlandse huishondjes niet en dus maar zonder stamboom. Dit vind ik een heel verkeerde instelling en zou daarom dus ook nooit een altdeutscher in huis halen zonder stamboom. Een rasvereniging zoals die van de altdeutscher en ik denk ook de garafiano zijn er om mede uitsterving van het ras te voorkomen en de rassecifieken eigenschappen vooral het karrakter en de gezondheid van de honden intact te houden. Op die manier kunnen ze ook het aantal honden van dit ras bijhouden. Er is dus zeg maar gewoon een organisatie die de boel een beetje in de gaten kan houden.

Ik vind het een ander verhaal als je bv via een stichting als stichting aai een hondje adopteerd misschien is het dan geen rasechte garafiano maar ook die honden verdienen een 2e kans natuurlijk. Het is eigenlijk gewoon aan jezelf hoeveel waarde je hecht aan een stamboom hoor. Maar als je dan toch een pup van een fokker wilt zou ik wel een met een stamboom uitkiezen :wink:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Ook rassen die niet door de FCI erkend zijn, kunnen wel gewoon een stamboom hebben uit het land waar ze wel erkend zijn. Het zijn niet per definitie stamboomloze honden, alleen hebben ze dan geen FCI-stamboom en kun je er in de FCI-landen dus niet mee showen.
Valerie
Zeer actief

maar voor jezelf toch wel :19:
Addy

corason del perro schreef:Ze zijn wel erkent toch in spanje?? als ik het goed heb? Dan heb je ong het zelfde als ik met de altdeutscher gelukkig is mijn duits beter dan mijn spaans. Hier in nederland word de altdeutscher af en toe gefokt helaas zonder stamboom, deze is via de rasvereniging alleen te verkrijgen onder heel strenge eisen de hond moet bij een grote kudde schapen zijn werk volledig kunnen doen. Dit kunnen de nederlandse huishondjes niet en dus maar zonder stamboom. Dit vind ik een heel verkeerde instelling en zou daarom dus ook nooit een altdeutscher in huis halen zonder stamboom. Een rasvereniging zoals die van de altdeutscher en ik denk ook de garafiano zijn er om mede uitsterving van het ras te voorkomen en de rassecifieken eigenschappen vooral het karrakter en de gezondheid van de honden intact te houden. Op die manier kunnen ze ook het aantal honden van dit ras bijhouden. Er is dus zeg maar gewoon een organisatie die de boel een beetje in de gaten kan houden.

Ik vind het een ander verhaal als je bv via een stichting als stichting aai een hondje adopteerd misschien is het dan geen rasechte garafiano maar ook die honden verdienen een 2e kans natuurlijk. Het is eigenlijk gewoon aan jezelf hoeveel waarde je hecht aan een stamboom hoor. Maar als je dan toch een pup van een fokker wilt zou ik wel een met een stamboom uitkiezen :wink:
Ja ze zijn in Spanje erkend. Uschie was ook een garafiano en is via AAI gekomen. Gezien alle stamboomloze honden die ik heb hecht ik niet echt aan een stamboom. Echter veel garafianmixen blijken toch behoorlijke gezondheidsproblemen te hebben. Ik hoop dat dit via een fokker dan weer anders ligt :wink:
Addy

Nanna schreef:
Addy schreef:
een NIET fci erkent RAS
Met zo'n stamboom mag je gratis in alle FCI landen je billetjes afvegen.
Je hebt er dus niets aan ;-)
Voor de FCI is een Garafiano geen haar beter dan de eerste de beste vullisbakkenfik. :19:
duidelijk Nanna :ok:
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Scooby schreef:
Ook rassen die niet door de FCI erkend zijn, kunnen wel gewoon een stamboom hebben uit het land waar ze wel erkend zijn. Het zijn niet per definitie stamboomloze honden, alleen hebben ze dan geen FCI-stamboom en kun je er in de FCI-landen dus niet mee showen.
De Boerboel is geen FCI erkend ras, maar heeft zeker wel een stamboom. Shows zijn inderdaad niet aan de orde (lekker belangrijk :roll: ) maar onze organisatie heeft het beter voor elkaar en er vindt strengere selectie plaats van fokdieren dan menig FCI-ras.
Elke boerboel waarmee gefokt wordt is minimaal eenmalig (op uiterlijk) gekeurd en moet aan bepaalde voorwaarden voldoen alvorens er registratiebewijzen aan de pups gegeven worden!
Dat kan van de meeste FCI-rassen niet gezegd worden.
Medische keuringen lijken me duidelijk.
Addy

het was voor mij geen aanval op FCI honden hoor :wink:
Tulp
Zeer actief

Addy schreef:het was voor mij geen aanval op FCI honden hoor :wink:
Weet ik :wink: . Van mij ook niet, maar ik proef in de meeste postings toch een beetje dat geen FCI-erkenning meteen betekent dat je geen raszuivere hond hebt.
Alsof FCI zaligmakend is. Niet dus het is zelfs geen wereldwijde organisatie :19:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Tulp schreef:maar onze organisatie heeft het beter voor elkaar en er vindt strengere selectie plaats van fokdieren dan menig FCI-ras.
Elke boerboel waarmee gefokt wordt is minimaal eenmalig (op uiterlijk) gekeurd en moet aan bepaalde voorwaarden voldoen alvorens er registratiebewijzen aan de pups gegeven worden!
totaal andere discussie maar dit is bullshit.

als dit zo was zouden er 100% minder boerboelen gefokt worden en zouden ze niet in nederland te koop zijn :wink:
Afbeelding
Ilona&Kira
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ilona&Kira »

Tulp schreef:De Boerboel is geen FCI erkend ras, maar heeft zeker wel een stamboom. Shows zijn inderdaad niet aan de orde (lekker belangrijk :roll: ) maar onze organisatie heeft het beter voor elkaar en er vindt strengere selectie plaats van fokdieren dan menig FCI-ras.
Heb je ons regelement of die van de SBT weleens door gelezen? Zo bijzonder is dat niet hoor :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Ilona&Kira schreef:
Tulp schreef:De Boerboel is geen FCI erkend ras, maar heeft zeker wel een stamboom. Shows zijn inderdaad niet aan de orde (lekker belangrijk :roll: ) maar onze organisatie heeft het beter voor elkaar en er vindt strengere selectie plaats van fokdieren dan menig FCI-ras.
Heb je ons regelement of die van de SBT weleens door gelezen? Zo bijzonder is dat niet hoor :wink:

oh iloon begin aub niet over de SBT...

de rasvereniging heeft het toch al niks voorstellende fokreglement afgeschaft omdat we nu toch het Basisreglement hebben van de RvB. (je weet wel die die zegt dat een teef geen 6 nesten tegelijk moet hebben en that's it zo'n beetje... :19: ) ooit komt er wel weer een reglement maar tt dat er is is het oude voor het gemak maar afgeschaft :roll:
Afbeelding
Tulp
Zeer actief

Dus we zijn het er over eens dat niet de FCI of RvB streng zijn maar dat sommige rassen het zélf goed voor elkaar hebben?

p.s. ik begrijp trouwens niet waarom er 100% minder gefokt en dus geen boerboelen te koop zouden zijn?
M@scha
Zeer actief

Tulp schreef:Dus we zijn het er over eens dat niet de FCI of RvB streng zijn maar dat sommige rassen het zélf goed voor elkaar hebben?

p.s. ik begrijp trouwens niet waarom er 100% minder gefokt en dus geen boerboelen te koop zouden zijn?
omdat de boerboel geen huishond zou moeten zijn. omdat als je een boerboel wil hebben zoals ie bedoeld is alleen op enorme boerderijen op zijn plek zou zijn. omdat dat in nederland niet bestaat. omdat ik boerboelen zie in woonwijken, omdat de boerboelen die ik soms al tegenkom hoe kort het ras hier ook pas is helemaal kapotgefokt is qua karakter en niks anders meer is als een logge molosserachtige en niet zoals ie moet zijn.

verder vind ik het een erg mooi ras

dit geldt wat mij betreft ook voor de kangal en al dat soort rassen die gemaakt zijn om met hun enorme kracht en zelfstandigheid beslissingen te emen op het gebied van bescherming
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Tulp schreef:
Addy schreef:het was voor mij geen aanval op FCI honden hoor :wink:
Weet ik :wink: . Van mij ook niet, maar ik proef in de meeste postings toch een beetje dat geen FCI-erkenning meteen betekent dat je geen raszuivere hond hebt.
Alsof FCI zaligmakend is. Niet dus het is zelfs geen wereldwijde organisatie :19:
Wel een beetje jammer, dat je dan precies mijn post quote in je eerste reactie, want ik schreef juist dat ook honden die niet FCI-erkend zijn wel een stamboom kunnen hebben...
Ilona&Kira
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ilona&Kira »

massam schreef:oh iloon begin aub niet over de SBT...

de rasvereniging heeft het toch al niks voorstellende fokreglement afgeschaft omdat we nu toch het Basisreglement hebben van de RvB. (je weet wel die die zegt dat een teef geen 6 nesten tegelijk moet hebben en that's it zo'n beetje... :19: ) ooit komt er wel weer een reglement maar tt dat er is is het oude voor het gemak maar afgeschaft :roll:
Serieus? Sind wanneer is die afgeschaft joh :idea:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

ongeveer een jaar geleden denk ik. ik heb toen namelijk de clubmatch met lola gelopen voor de puppybemiddelingseisen en de CM is altijd in oktober.

later hoorde ik dat alle regels afgeschaft zijn en lola dus zo de puppybemiddeling in had gemogen zonder de kwalificatie en wij dus voor niks de hele dag in die zaal gezeten hebben :roll:
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Addy schreef: Ja ze zijn in Spanje erkend. Uschie was ook een garafiano en is via AAI gekomen. Gezien alle stamboomloze honden die ik heb hecht ik niet echt aan een stamboom. Echter veel garafianmixen blijken toch behoorlijke gezondheidsproblemen te hebben. Ik hoop dat dit via een fokker dan weer anders ligt :wink:
Die zekerheid haal je helaas niet uit een papiertje alleen. Ook niet iedere rasvereniging is daar echt mee bezig maar de meeste wel. Het lijkt mij dus belangrijk dat je vragen gaat stellen bij de rasvereniging en opzoek naar een goede fokker. Dan heb je meer zekerheid dan bij het verkrijgen van een stamboom alleen.

even offtopic: In belgie is een nestje garafiano's :roll: staan overal op internet. Dat vind ik dan weer erg jammer.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

okay..... ;-)
Los van alle andere, afgeleide discussies heb je me nu aan het twijfelen..

Als enig ras in een land door de daar opererende 'Raad van Beheer' is erkend, dan heeft dat ras toch een FCI-erkenning? In dat geval heeft het ras toch in elk bij de FCI aangesloten land / Raad van Beheer een erkenning?

Dus, in mijn optiek zou een in Spanje FCI-erkent ras ook in Nederland een FCI-erkent ras moeten zijn. Dat ligt anders bij bijv. Engeland en America... DAAR kan het voorkomen dat een ras wel in (bijv.) Engeland of America erkent is, maar geen FCI-erkenning heeft.

Toch????

Suzanne
Tulp
Zeer actief

Nee hoor, ook bij de "Raad van Beheer" per land kan een hond een voorlopig register hebben zonder overkoepelend door de FCI erkend te zijn.
alani
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door alani »

Suzanne123 schreef:okay..... ;-)
Los van alle andere, afgeleide discussies heb je me nu aan het twijfelen..

Als enig ras in een land door de daar opererende 'Raad van Beheer' is erkend, dan heeft dat ras toch een FCI-erkenning? In dat geval heeft het ras toch in elk bij de FCI aangesloten land / Raad van Beheer een erkenning?

Dus, in mijn optiek zou een in Spanje FCI-erkent ras ook in Nederland een FCI-erkent ras moeten zijn. Dat ligt anders bij bijv. Engeland en America... DAAR kan het voorkomen dat een ras wel in (bijv.) Engeland of America erkent is, maar geen FCI-erkenning heeft.

Toch????

Suzanne
Als een ras een FCI erkenning heeft in een ander land dan is de Raad van Beheer verplicht deze erkenning over te nemen. De erkenning is niet landgebonden maar FCI gebonden.

Amerika en Engeland zijn beiden niet aangesloten bij de FCI echter neemt de FCI wel de rassen over die erkend worden door de American Kennel Club en de Engelse Kennel Club.
Mits er (naar ik dacht) 3 generaties zijn bijschreven in het stamboek

Het voorbeeld werd al aangehaald de Amerikaanse Bulldog, geen erkend ras (ook niet in het land van herkomst) geen FCI stamboom. Voor de AB zijn er wel diverse registratie of afstammingsbewijzen zoals NKC, ARF, ARFE, ABA, ABRA
Deze registratie bewijzen hebben wettelijk geen enkele waarde, je kunt er alleen de stamboom of voorouders dus bloedlijn op zien.

Wel of geen FCI erkend ras en dan de voor of nadelen.
Om nog even bij de Amerikaanse Bulldog te blijven.
Nadelen, geen erkenning geen erkende stamboom maar wel een ras die onder de RAD zou kunnen vallen. Sommige AB's en dan met name de standaard AB kan de kenmerken hebben zoals beschreven in de RAD. Dat is dus een groot nadeel, hond kan in beslag genomen worden als zijnde pitbullachtige enzovoort.
Bij de FHN ben je verplicht de hond eerst te laten schouwen en als deze niet als pitbullachtige wordt aangemerkt mag je deelnemen aan de trainingen en evenementen.
Geen rasvereniging, iedereen kan doen en laten wat hij wil mbt tot het fokken en dat komt vaak de gezonheid niet ten goede.

Voordelen :19: :19:
Tulp schreef:Nee hoor, ook bij de "Raad van Beheer" per land kan een hond een voorlopig register hebben zonder overkoepelend door de FCI erkend te zijn.
Een voorlopig register wordt geopend voor rassen die naar de erkenning toe willen. Een voorlopig register IS nog geen erkennning door de FCI.
Inderdaad kan het bij de ene FCI organisatie wel een VR hebben en in een ander land nog niet. Dat komt dus omdat een voorlopig register nog geen erkenning is. Wordt het voorlopig register omgezet in een erkenning en dus bijschreven in het NHSB dan zijn andere FCI landen ook verplicht om deze erkenning over te nmen
Laatst gewijzigd door alani op 16 nov 2007 19:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

zit er een CRF of een LOE stamboom bij die garafianos?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”