Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rechtsgeldigheid contract in buitenland ?
Moderator: moderatorteam
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Rechtsgeldigheid contract in buitenland ?
De titel zegt het al.
Hoe zit het met de rechtsgeldigheid van een contract bij een hond die naar het buitenland gaat ?
Heeft het zin om een (uitgebreid) contract te doen bij een hond die naar het buitenland gaat ?
Er staat in mijn contract dat "het NL rechtssysteem hierop van toepassing is". Maar hoe zit het verder ?
Als ik mensen niet vertrouw gaat er geen hond heen maar ik vind het toch wel fijn om sommige dingen zwart op wit te hebben.
Wie heeft hier ervaring mee ?
Zijn er RV's die voorbeelden hebben van een contract die in het buitenland wel geldig is ?
Hoe zit het met de rechtsgeldigheid van een contract bij een hond die naar het buitenland gaat ?
Heeft het zin om een (uitgebreid) contract te doen bij een hond die naar het buitenland gaat ?
Er staat in mijn contract dat "het NL rechtssysteem hierop van toepassing is". Maar hoe zit het verder ?
Als ik mensen niet vertrouw gaat er geen hond heen maar ik vind het toch wel fijn om sommige dingen zwart op wit te hebben.
Wie heeft hier ervaring mee ?
Zijn er RV's die voorbeelden hebben van een contract die in het buitenland wel geldig is ?
- Mir@n
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
- Contacteer:
- Sucha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond
rechtsgeldigheid kan volgens mij ook alleen gelden voor het land waar de hond dan woont.
dus de inhoud van je contract heeft volgens mij niet zoveel zin als je hem schrijft voor NL recht terwijl de hond in ik noem maar Polen gaat wonen.
Voor zover ik me kan herinneren heb ik dit van de herplaatsing site voor buitenlandse honden. Deze honden mochten daarom vanuit de stichting niet naar het buitenland verhuizen omdat dan hun contract niet rechtsgeldig is.
Misschien dat je je aanvullende info dus ook uit die hoek kunt halen?
dus de inhoud van je contract heeft volgens mij niet zoveel zin als je hem schrijft voor NL recht terwijl de hond in ik noem maar Polen gaat wonen.
Voor zover ik me kan herinneren heb ik dit van de herplaatsing site voor buitenlandse honden. Deze honden mochten daarom vanuit de stichting niet naar het buitenland verhuizen omdat dan hun contract niet rechtsgeldig is.
- Mir@n
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
- Contacteer:
Inzake de buitenlandse honden staat er merendeels in de contracten dat de hond eigendom van de stichting blijft. Dan kun je de hond dus niet naar het buitenland laten gaan, omdat het dier volgens de wettelijke bepalingen van dat land wordt gezien.Bianca_Storm schreef:rechtsgeldigheid kan volgens mij ook alleen gelden voor het land waar de hond dan woont.
Dat zal bij Sonja anders zijn. Zij laat de pups niet adopteren en behoudt dus het eigendomsrecht niet voor. Dus dan kan ze wel degelijk bij geschillen het Nederlands recht doen gelden.
- CKS
- Zeer actief
Ik denk dat je je daar niet teveel van voor hoeft te stellen. Veel koopcontracten van honden zijn in Nederland al niet geldig, omdat er vaak zaken in staan die volgens het burgerlijk wetboek helemaal niet kunnen (en burgerlijk wetboek gaat boven contract).
Maar zelfs al is zo'n contract in het buitenland geldig, hoe wil je dat af gaan dwingen? Zie jij jezelf een rechtzaak openen in Frankrijk (ik noem maar een zijstraat) om een bepaalde bepaling uit het contract af te dwingen? Lijkt me moeilijk hoor.
Ik denk dat je op je instinct moet vertrouwen, en eventueel kun je bepaalde dingen op papier zetten, maar als het puntje bij het paaltje komt is het denk ik onmogelijk om daadwerkelijk iets af te dwingen.
Groetjes,
Kees
Maar zelfs al is zo'n contract in het buitenland geldig, hoe wil je dat af gaan dwingen? Zie jij jezelf een rechtzaak openen in Frankrijk (ik noem maar een zijstraat) om een bepaalde bepaling uit het contract af te dwingen? Lijkt me moeilijk hoor.
Ik denk dat je op je instinct moet vertrouwen, en eventueel kun je bepaalde dingen op papier zetten, maar als het puntje bij het paaltje komt is het denk ik onmogelijk om daadwerkelijk iets af te dwingen.
Groetjes,
Kees
-
Bullenmama
- Sucha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond
de rechter zal zich veelal laten leiden en informeren door de erkende rasvereniging. en een goed contract kan wel waterdicht zijn maar veelal kan wat er in benoemd wordt nietig verklaart worden.Bullenmama schreef:Kees, een goed contract is waterdicht hoor, dan hoef je bij ellende niks af te dwingen.
Het recht wordt vanuit onderstaande principe gehanteerd
"Redelijkheid en billijkheid behelst de sociaal aanvaardbare normen zoals ze door het gewoonterecht of de ongeschreven rechtsregels zijn geformuleerd"
- Bons
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
- Aantal honden: 2
Ben je al wat verder met uitpluizen Sonja?
Toevallig had ik van de week een discussie in hoeverre contracten zin hebben als de pupkoper niet van plan is zich eraan te houden en het op een rechtszaak uit zou laten draaien. Is me nog steeds niet duidelijk eigenlijk, het gaat vaak om dermate lage bedragen dat het inschakelen van een advocaat (a 300 p.u en 1000 per briefje) vaak weinig zin heeft tenzij je een rechtsbijstandsverzekering hebt maar ook dan kan het vaak niet uit werd mij verteld. Geen idee of dat klopt.
Toevallig had ik van de week een discussie in hoeverre contracten zin hebben als de pupkoper niet van plan is zich eraan te houden en het op een rechtszaak uit zou laten draaien. Is me nog steeds niet duidelijk eigenlijk, het gaat vaak om dermate lage bedragen dat het inschakelen van een advocaat (a 300 p.u en 1000 per briefje) vaak weinig zin heeft tenzij je een rechtsbijstandsverzekering hebt maar ook dan kan het vaak niet uit werd mij verteld. Geen idee of dat klopt.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! 
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar...., in hoeverre zijn die zg contracten rechts geldig?Webborn schreef:Ben je al wat verder met uitpluizen Sonja?
is dat alleen wanneer de fokker besluit een proces tegen je aan te spannen?
Het initiatief ligt dus ten allen tijde bij de fokker m.i.
Voor de rest zeggen die contracten niet zoveel, m.i.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.