Marco# schreef:Inge O schreef:hier zijn wel al vaker topics over geweest en dan heb ik hetzelfde gezegd wat ik nu zeg : ja hoor, ik vind fokken met een HD-C hond best verantwoord, maar natuurlijk wel heel erg afhankelijk van de hond.
- ten eerste wordt er in mijn ogen heel vaak kortzichtig gereageerd op het onderwerp HD : HD heeft maar een erfelijkheidsgraad van 30%, dat wil dus zeggen dat 70% van de honden die HD hebben deze langs niet erfelijke weg gekregen hebben.
- ten tweede bestaat een hond uit meer dan heupjes alleen en wordt er, juist in de fok binnen besloten stamboeken, vaak meer schade dan goed aangericht door het weren van een heel groot aantal honden. in de overblijvende honden (waar dan wel mee gefokt wordt) kunnen namelijk ook tig verborgen erfelijke gebreken zitten en die kunnen zich heel snel uitbreiden als de genenbasis te nauw is.
- ten derde is het nog steeds zo dat de strengheid van beoordelen verschillend is per land : tot voor twee jaar moest een hond hier (in belgië) zo goed als gouden heupjes hebben om een A te krijgen. wat in één land een A is kan in een ander een B zijn en in een derde een C.
een C-hond uit duitsland zou ik bevoorbeeld nooit inzetten.
sette heeft dus een HD-C vader en die is heel bewust uitgekozen om zijn prachtige kwaliteiten, uiterlijk maar vooral ook karakter. en guess what : sette hééft gouden heupjes, beoordeeld in die zeer strenge periode kreeg ze een A.
Nuance. Leuk is dat toch.

Weet je toevallig ook hoe het met de erfelijkheid van niet ingedaalde ballen zit? Bij Airedales is het een nono wat beterft het fokken met reutjes met slechts 1 ingedaalde bal. (Misschien bij ieder ras wel, maar dat weet ik niet)
Ik kan mij wel voorstellen dat de voorplantingsorganen in de fok net iets zwaarder wegen dan heupen.
bij "mijn" ras, is fokken met monorchide reuen ( ewn dus uiteraard ook cryptochide) niet oke, voor zover ik weet bij vele andere rassen ook.
nou zeg ik niet dat ik dat zwaarder vind wegen dan heupen, het zijn twee verschillende dingen en bij HD spreek je dus niet over alleen erfelijk, zoals dus al eerder gezegd, maar er kunnen nog andere grote factoren zijn waardoor een hond slechte heupen heeft.
in het geval van monorchide of cryptochide gaat dat niet op, dat is gewoon erfelijk, hoe en hoever dat doorzet? dat is altijd lastig te bepalen, zoals met zoveel erfelijke afwijkingen.
ik ken dus wel reuen die gedekt hebben, en die maar 1 bal ingedaald hebben, deels zie je het terug in nakomelingen, maar zo zijn er ook zat die het niet "meegekregen" hebben, alleen de vraag is dan, wanneer ga je het wel weer terug zien ( maar goed, echt openlijk bekend is het dan ook niet dat Pa maar 1 bal had, dus veel duidelijkheid krijg je dan toch niet)
ik snap Inge haar mening, maar ik vind het ook lastig, in hoeverre weet of kan men bewijzen dat de HD-C/D niet erfelijk is? net zo min als dat je niet altijd weet of het puur erfelijk is, maar door verkeerd opgroeien, voer enz? ( hoewel ik het dan wel weer eens ben met rosita... als de aanleg ervoor hebben er niet is, dan denk ik dat een hond niet zomaar door voer , beweging enz Hd ontwikkeld.. dus toch erfelijk, iig de aanleg)
erfelijkheid blijft een lastige materie.. vind ik