Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hulp bij kiezen van hondenras.
Moderator: moderatorteam
-
a.r.j.a.n.
- geregistreerd lid
Hulp bij kiezen van hondenras.
Hallo allemaal,
Zoals jullie kunnen zien ben ik net nieuw op dit forum.
Ik woon sinds kort samen met mijn vriendin en we zijn ons aan het orienteren om een hond aan te schaffen.
Allereerst een globale schets van mijn situatie:
We wonen in een appartement op de eerste verdieping maar we hebben wel een tuintje van ongeveer 6 bij 7meter, een groot park op een paar honderd meter lopen en ongeveer een kwartier fietsen van het bos.
Ikzelf heb een normale fulltime baan en mijn vriendin heeft een baan van ongeveer 24 uur, maar zij begint meestal tussen 14.00 en 16.00, dus de eventuele hond zal maximaal 3 uurtjes alleen zijn (op de dagen dat ze moet werken).
Waar zijn wij naar op zoek:
Een middelgrote hond.
"makkelijk" te trainen.
Goed kunnen opschieten met andere honden.
Geen hond voor 1 baas.
Los kunnen lopen (niet overal achteraan gaan).
Niet te druk/zenuwachtig.
Open naar vreemden.
Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie enkele rassen kunnen voorstellen zodat wij wat gerichter kunnen gaan zoeken.
Alvast bedankt.
Zoals jullie kunnen zien ben ik net nieuw op dit forum.
Ik woon sinds kort samen met mijn vriendin en we zijn ons aan het orienteren om een hond aan te schaffen.
Allereerst een globale schets van mijn situatie:
We wonen in een appartement op de eerste verdieping maar we hebben wel een tuintje van ongeveer 6 bij 7meter, een groot park op een paar honderd meter lopen en ongeveer een kwartier fietsen van het bos.
Ikzelf heb een normale fulltime baan en mijn vriendin heeft een baan van ongeveer 24 uur, maar zij begint meestal tussen 14.00 en 16.00, dus de eventuele hond zal maximaal 3 uurtjes alleen zijn (op de dagen dat ze moet werken).
Een middelgrote hond.
"makkelijk" te trainen.
Geen hond voor 1 baas.
Open naar vreemden.
Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie enkele rassen kunnen voorstellen zodat wij wat gerichter kunnen gaan zoeken.
Alvast bedankt.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
- #linda#
- Actief
Ik heb destijds bij de bibliotheek een boek gehaald waar ik veel info in vond staan. Het heette iets van "karakterhonden-karakterbazen" ik weet niet meer door wie geschreven maar je kan t vast googelen.
Ik vond het leuk om te lezen en weer eens andere info dat die doorgaans bij rasbeschrijvingen staat. Als een soort "voor-selectie" zeker goed te gebruiken.
Ik vond het leuk om te lezen en weer eens andere info dat die doorgaans bij rasbeschrijvingen staat. Als een soort "voor-selectie" zeker goed te gebruiken.
-
a.r.j.a.n.
- geregistreerd lid
-
boxersien
www.dierenasiels.com lijkt me een strak idee en er zit vast wel wat na goed zoeken en informeren
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ze zijn zo veelvoorkomend (dat bedoel je toch?) omdat veel mensen een hond zoeken zoals jij beschrijft. En die komen dan op de Golden uita.r.j.a.n. schreef:Heb ik ook al aan gedacht, karakter staat me wel aan maar het uiterlijk doet me eigenlijk helemaal niets.Nanna schreef:Golden retriever?
Ik ben eigenlijk meer op zoek naar een minder algemene hond, als je begrijpt wat ik bedoel.
Wat heb je dan voor wensen qua uiterlijk?

Linda, Izzie en Bram
-
a.r.j.a.n.
- geregistreerd lid
Daar heb je natuulijk helemaal gelijk in, maar wij willen toch eerst verder kijken (nu kan het nog).Zoek stok! schreef:Ze zijn zo veelvoorkomend (dat bedoel je toch?) omdat veel mensen een hond zoeken zoals jij beschrijft. En die komen dan op de Golden uita.r.j.a.n. schreef:Heb ik ook al aan gedacht, karakter staat me wel aan maar het uiterlijk doet me eigenlijk helemaal niets.Nanna schreef:Golden retriever?
Ik ben eigenlijk meer op zoek naar een minder algemene hond, als je begrijpt wat ik bedoel.![]()
Wat heb je dan voor wensen qua uiterlijk?
En qua uiterlijk zijn we op zoek naar een atletisch gebouwde kort- tot ruwharige hond.
Ikzelf vind de Stafford bijvoorbeeld prachtig, maar het karakter voldoet volgens mij niet aan mijn eisen, vooral het gedrag naar andere honden toe.
Maar aan de andere kant vinden we beide de Toller ook een hele mooie hond.
-
bri
- Zeer actief
misschien is de hollandse smous wat voor jullie?
De weg is lang als je blijft struikelen
http://www.mijnalbum.nl/Album=WR3VNSHU
pootjes van Femke en Toby
-
a.r.j.a.n.
- geregistreerd lid
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Misschien kun je hier iets vinden?
http://honden-rassen.startpagina.nl/
http://honden-rassen.startpagina.nl/

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
flamme
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
Nicky gootjens en Sacha Gaus#linda# schreef:Ik heb destijds bij de bibliotheek een boek gehaald waar ik veel info in vond staan. Het heette iets van "karakterhonden-karakterbazen" ik weet niet meer door wie geschreven maar je kan t vast googelen.
als ik kijk naar je beschrijving denk ik ook aan een retriever. Misschien een Flatcoated i.p.v en golden? Zijn iets mider voorkomend. Ook wat "lastiger" te trainen. Zijn heel open en naar mijn ervaring makkelijk met andere honden. maar dat ligt natuurlijk ook aan de opvoeding. Anders misschien een springer spaniel of een setter?
-
bri
- Zeer actief
flamme schreef:Nicky gootjens en Sacha Gaus#linda# schreef:Ik heb destijds bij de bibliotheek een boek gehaald waar ik veel info in vond staan. Het heette iets van "karakterhonden-karakterbazen" ik weet niet meer door wie geschreven maar je kan t vast googelen.
als ik kijk naar je beschrijving denk ik ook aan een retriever. Misschien een Flatcoated i.p.v en golden? Zijn iets mider voorkomend. Ook wat "lastiger" te trainen. Zijn heel open en naar mijn ervaring makkelijk met andere honden. maar dat ligt natuurlijk ook aan de opvoeding. Anders misschien een springer spaniel of een setter?
Mijn schoonouders hebben ook een flatcoat. altijd vrolijk, heel beweeglijk, maar rustig op momenten dat het van haar verlangd wordt. en toch wel makkelijk te trainen. ze hebben een enorme will to plaese
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Contacteer:
...ze hebben een enorme will to plaese
Als je geluk hebt...
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
- starfleet
- Erelid
Een Toller zou ook heel best kunnen als ik het zo lees. Maar daar is ook een lange wachtrlijst voor als je een goed gefokte Toller wil. Flatcoat is zeker ook geschikt aan de hand van je lijstje, maar die zijn vaak wel heel erg druk als ze jong zijn is mijn ervaring.
Voor alle pups geldt: drie uur alleen is prima te doen, maar niet gelijk vanaf het begin. Je zult toch wat vrij moeten kunnen opnemen om pup te leren die drie uur alleen te zijn.
Wil je een hond die echt veel beweging nodig heeft,m of zoek je een hond die ook wel met wat minder toekan? Flatcoat en Toller zijn rassen die dat zeker wel nodig hebben + de nodige geestelijke uitdaging. Goldenoverigens ook, ook al wordt die veel als haardkleed gehouden. Flatciat vind ik zelf een mooie hond met een prima karakter.
Een Golden is aparter als je veel met hemm wandelt en traint en hem goed slank houdt
De meeste zijn helaas sjokkende gecastreerde dikkerds, maar dat hoeft niet.
Mijn ervaring is dat een teef in het algemeen gemakkelijker met andere honden is dan een reu.
Anne
Voor alle pups geldt: drie uur alleen is prima te doen, maar niet gelijk vanaf het begin. Je zult toch wat vrij moeten kunnen opnemen om pup te leren die drie uur alleen te zijn.
Wil je een hond die echt veel beweging nodig heeft,m of zoek je een hond die ook wel met wat minder toekan? Flatcoat en Toller zijn rassen die dat zeker wel nodig hebben + de nodige geestelijke uitdaging. Goldenoverigens ook, ook al wordt die veel als haardkleed gehouden. Flatciat vind ik zelf een mooie hond met een prima karakter.
Een Golden is aparter als je veel met hemm wandelt en traint en hem goed slank houdt
Mijn ervaring is dat een teef in het algemeen gemakkelijker met andere honden is dan een reu.
Anne
-
a.r.j.a.n.
- geregistreerd lid
Ik denk dat de hond een gemiddelde hoeveelheid beweging zal krijgen.starfleet schreef:Een Toller zou ook heel best kunnen als ik het zo lees. Maar daar is ook een lange wachtrlijst voor als je een goed gefokte Toller wil. Flatcoat is zeker ook geschikt aan de hand van je lijstje, maar die zijn vaak wel heel erg druk als ze jong zijn is mijn ervaring.
Een Golden is aparter als je veel met hemm wandelt en traint en hem goed slank houdtDe meeste zijn helaas sjokkende gecastreerde dikkerds, maar dat hoeft niet.
Anne
Enkele keren per dag uitlaten en in het weekend een lange wandeling door het bos ofzo.
Er zal dus niet echt mee gewerkt gaan worden, maar een leven krijgen als een "gewone" huishond.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Ik zou - als ik jullie was - in het asiel/hondenopvang gaan kijken. Het voordeel van een volwassen hond is dat je dan al (voor een deel) weet wat voor 'vlees je in de kuip heb'. Er zijn zoveel honden die op zoek zijn naar een thuis, ik kan me niet voorstellen dat er niet eentje tussenzit die voldoet aan jouw/jullie verwachtingen/voorkeuren wat betreft karakter en uiterlijk. 
- starfleet
- Erelid
Hoe lang zijn die keren uitlaten dan per dag? Hoeveel tijd kun je vrijmaken voor wandelen en buiten spelen met de bal e.d. De Toller en de flatcoat vind ik zelf toch wel honden die er flink uit moeten en genoeg uitdaging zouden moeten krijgen. Een Golden ook trouwens, ook al leggen die zich gemakkelijker neer bij een paar rondjes van een twintig minuten per dag.a.r.j.a.n. schreef:
Ik denk dat de hond een gemiddelde hoeveelheid beweging zal krijgen.
Enkele keren per dag uitlaten en in het weekend een lange wandeling door het bos ofzo.
Er zal dus niet echt mee gewerkt gaan worden, maar een leven krijgen als een "gewone" huishond.
Eigenlijk vind ik dat elke hond toch wel minstens een uur lekker hollen, snuffen en spelen nodig heeft, naast wat kleinere rondes. Maar zeker toch de rassen die jij noemt. Dat zijn echt wel honden die wat nodig hebben aan uitdaging, anders worden ze vaak druk en vervelend in huis. Ze zoeken dan hun eigen bezigheden wel.
Ik zou zeker ook het asiel of de herplaasting in overweging nemen. Dan is de hond al "klaar" en weet je wat voor hond het is. Er zitten ook heel leuke kruisingen in het asiel. Helaas vaak wel een kwestie van er snel bij zijn, want leuke vrij probleemloze honden zijn vaak binnen een dag al vergeven.
Anne
- Muis..
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
- Contacteer:
De tips om in het asiel of opvang te gaan kijken steun ik ook.
Daar weten ze je vaak al een behoorlijke dosis aan informatie te geven , over het karakter van de honden. Onze hond komt ook uit het asiel en ondanks dat ze een mechelse herder is ( die nogal een naam hebben
....)is ze een schat van een huishond
Succes met jullie zoektocht.
Daar weten ze je vaak al een behoorlijke dosis aan informatie te geven , over het karakter van de honden. Onze hond komt ook uit het asiel en ondanks dat ze een mechelse herder is ( die nogal een naam hebben
Succes met jullie zoektocht.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
- Jorda
- Actief
ja
Ja korthaarcollie is leuk (je zou bijna denken dat ik ze heb, hahahaha!). Het zijn makkelijke honden in de omgang en relaxed in huis, maar met alleen af en toe een rondje om nemen ze ook geen genoegen hoor. Ze vinden het wel erg leuk om dingen met de baas/bazen te doen! En je kunt kiezen uit drie kleuren, kun je kijken wat bij je interieur past!
Groetjes van Jorda.
Groetjes van Jorda.

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: Hulp bij kiezen van hondenras.
Totdat ik de laatste regel las dacht ik aan een Laekense Herder, maar open naar vreemden is geen eigenschap die standaard is bij dit ras.a.r.j.a.n. schreef:
Een middelgrote hond.
"makkelijk" te trainen.
Geen hond voor 1 baas.
Open naar vreemden.
Jammer, want de rest van je lijstje klopt wel.
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Zou zelf dan toch eerder voor een golden dan voor een toller kiezen.a.r.j.a.n. schreef:Ik denk dat de hond een gemiddelde hoeveelheid beweging zal krijgen.starfleet schreef:Een Toller zou ook heel best kunnen als ik het zo lees. Maar daar is ook een lange wachtrlijst voor als je een goed gefokte Toller wil. Flatcoat is zeker ook geschikt aan de hand van je lijstje, maar die zijn vaak wel heel erg druk als ze jong zijn is mijn ervaring.
Een Golden is aparter als je veel met hemm wandelt en traint en hem goed slank houdtDe meeste zijn helaas sjokkende gecastreerde dikkerds, maar dat hoeft niet.
Anne
Er worden ook wel minder werklustige tollers gefokt, maar ik vind het toch echte werkhonden

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Jay
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar
Een korthaar Collie is een hond die je niet zoveel ziet en de rasstandaard van de Collie voldoet aan vrijwel al jouw wensen.a.r.j.a.n. schreef:Heb ik ook al aan gedacht, karakter staat me wel aan maar het uiterlijk doet me eigenlijk helemaal niets.Nanna schreef:Golden retriever?
Ik ben eigenlijk meer op zoek naar een minder algemene hond, als je begrijpt wat ik bedoel.
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
- Sucha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond
wat bedoelen jullie precies met de verwachting " open naar vreemden"
- een hond die op mensen af struint wordt open naar vreemden genoemd maar wordt niet door elke baas en vooral niet door het 'slachtoffer' gewaardeerd.
-En de meeste honden zijn best gereserveerd naar vreemden.
Maar kunnen desondanks best open staan in contact naar mensen.
- een hond die op mensen af struint wordt open naar vreemden genoemd maar wordt niet door elke baas en vooral niet door het 'slachtoffer' gewaardeerd.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Re: Hulp bij kiezen van hondenras.
Hmmm...wat is "open naar vreemden"?LongFields schreef:Totdat ik de laatste regel las dacht ik aan een Laekense Herder, maar open naar vreemden is geen eigenschap die standaard is bij dit ras.a.r.j.a.n. schreef:
Een middelgrote hond.
"makkelijk" te trainen.
Geen hond voor 1 baas.
Open naar vreemden.
Jammer, want de rest van je lijstje klopt wel.
Is dat een allemansvriend of een hond die vriendelijk maar gereserveerd is, dus niet zomaar op mensen afrent.
De Hollandse Herder komt ook wel in aanmerking, zowel de korthaar (maar dan niet uit de zogenaamde werklijn
Marouck is dan wel extreem druk en een allemansvriendinnetje, maar dat is niet echt standaard natuurlijk
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
a.r.j.a.n.
- geregistreerd lid
Ik heb een vrij grote familie waardoor er regelmatig, voor de hond vreemde mensen komen.Bianca_Storm schreef:wat bedoelen jullie precies met de verwachting " open naar vreemden"
Daarom zou ik een hond willen die dit ook op prijs zal stellen en dus niet bang of waaks reageert.
-
a.r.j.a.n.
- geregistreerd lid
-
bri
- Zeer actief
tja, ik heb al 2 rassen genoemd, behalve het ras dat wij zelf hebben..
als ik je lijstje van wensen bekijk kan ik elk criterium aanvinken als het om mn eigen hond gaat.
We hebben zelf een briard teefje. (ik zou niet voor een briard reu gaan als eerste hond, die kunnen veel dominanter zijn en minder vriendelijk naar andere honden)
Onze femke is niet heel groot (60 cm), het is een herder, blijft altijd bij je, wat er ook gebeurt, ze luistert enorm goed, ze heeft een enorme will to please, ze kan goed met vrijwel elke hond.
Ze kan wel waaks zijn, maar niet zo waaks dat je er bang van wordt.
eigenlijk is ze altijd erg lief, vrolijk en geinteresseerd naar andere mensen toe.
Een van de leuke eigenschappen van een briard vind ik dat ze enorm stabiel, knuffelig en rustig zijn (meestal in huis) maar zodra er wat leuks op het spel staat, komt ineens alle energie los..
nadelen (vind ik niet trouwens) zijn de lange haren die veel onderhoud vergen en die lange haren kunnen veel zand mee naar binnen brengen.
Ik los dat op door goede producten te gebruiken en mijn hond eens per 2 dagen 5 min te borstelen, af en toe een wat grotere beurt.
voordeel is wel weer dat je geen haren op de grond zult vinden en (dure) bezoekjes aan een trimsalon zijn niet nodig!
ook hebben ze vrij veel beweging nodig (maar in mijn ogen niet meer dan een golden, flatcoat, toller etc)
site van nbc:
http://www.briard.nl/
als ik je lijstje van wensen bekijk kan ik elk criterium aanvinken als het om mn eigen hond gaat.
We hebben zelf een briard teefje. (ik zou niet voor een briard reu gaan als eerste hond, die kunnen veel dominanter zijn en minder vriendelijk naar andere honden)
Onze femke is niet heel groot (60 cm), het is een herder, blijft altijd bij je, wat er ook gebeurt, ze luistert enorm goed, ze heeft een enorme will to please, ze kan goed met vrijwel elke hond.
Ze kan wel waaks zijn, maar niet zo waaks dat je er bang van wordt.
eigenlijk is ze altijd erg lief, vrolijk en geinteresseerd naar andere mensen toe.
Een van de leuke eigenschappen van een briard vind ik dat ze enorm stabiel, knuffelig en rustig zijn (meestal in huis) maar zodra er wat leuks op het spel staat, komt ineens alle energie los..
nadelen (vind ik niet trouwens) zijn de lange haren die veel onderhoud vergen en die lange haren kunnen veel zand mee naar binnen brengen.
Ik los dat op door goede producten te gebruiken en mijn hond eens per 2 dagen 5 min te borstelen, af en toe een wat grotere beurt.
voordeel is wel weer dat je geen haren op de grond zult vinden en (dure) bezoekjes aan een trimsalon zijn niet nodig!
ook hebben ze vrij veel beweging nodig (maar in mijn ogen niet meer dan een golden, flatcoat, toller etc)
site van nbc:
http://www.briard.nl/
Laatst gewijzigd door bri op 15 jan 2008 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.