Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vrije stamboom - toch ED

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Vrije stamboom - toch ED

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Hoe zit dit nou. Komt dat nou echt door verkeerde voeding? Verkeerde beweging als pup?

Als ik zo het labradorforum lees staan er best veel labjes, met goede stamboom (getest), die wel ED hebben.

Mijn eigen labrador dus ook. Ze is wel pas met 4 jaar bij me gekomen en weet ik dus niet hoe ze opgegroeit is. Ze is wel altijd bij de fokker gebleven en ik neem aan dat ze weet hoe ze met beweging e.d moet omgaan met een pup.

Is het ras veel te zwaar? En weet je dus nooit of jouw zorgvuldig gefokte pupje ED zal krijgen?

Of ligt het echt aan voeding en beweging en zijn hier onderzoeken naar gedaan?
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Een jaar of 10 geleden was ik lid van de labradorvereniging en las altijd zorgvuldig de HD- (en ED-)uitslagen na. Soms zag je dat er meerdere honden uit een nest getest waren en dat de hond die bij de (gerespecteerde) fokker zat, zware HD-had, terwijl de fokker ook honden had (op)gefokt, die geheel vrij waren. In dit geval lijkt me dan toch de genetische invloed van doorslaggevend belang. Volgens mij is er nog streeds geen garantie, dat je hond geen ED- of HD- kan krjgen, als beide ouders vrij zijn. Er spelen meerdere factoren een rol. Hoe is het gesteld met nest-broers en - zussen.
Ik heb helaas geen antwoord op je vragen, ik vind zelf vooral de labradorreuen erg zwaar.
SaRoBe
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door SaRoBe »

Elmar schreef:Een jaar of 10 geleden was ik lid van de labradorvereniging en las altijd zorgvuldig de HD- (en ED-)uitslagen na. Soms zag je dat er meerdere honden uit een nest getest waren en dat de hond die bij de (gerespecteerde) fokker zat, zware HD-had, terwijl de fokker ook honden had (op)gefokt, die geheel vrij waren. In dit geval lijkt me dan toch de genetische invloed van doorslaggevend belang. Volgens mij is er nog streeds geen garantie, dat je hond geen ED- of HD- kan krjgen, als beide ouders vrij zijn. Er spelen meerdere factoren een rol. Hoe is het gesteld met nest-broers en - zussen.
Ik heb helaas geen antwoord op je vragen, ik vind zelf vooral de labradorreuen erg zwaar.
Ik denk dat je het meest eerlijke beeld krijgt door alle nakomelingen te rontgenen.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik ben ook lid van het labradorforum.
Er zijn inderdaad veel labradors met HD en ED.
Als je zo leest schrik je je eigen rot.
Ook honden met een goeie stamboom en geteste ouders.
Hoe het komt? ik weet het niet? ik hoop dat iemand anders hier een antwoord op heeft.
Ik weet niet welke rol omgevingsfactoren hierbij spelen.
Een lab is een stevige gebouwde hond, maar je kan ze wel gewoon superslank houden.
Zo zie ik ze dan ook graag!
Veel mensen willen dat niet, zien graag een beetje extra.
Ze zien graag vollere labjes, en een extra kg kan geen kwaad denken en zeggen ze.
Maar ik zie ook labjes met ED die heel mooi slank zijn, en waar alle voorzorgsmaatregelen zijn genomen.
Ben benieuwd naar de andere antwoorden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik ken ook wel het nodige aantal labjes met ED (ook zonder boompje).
ik denk zelf dat het ras te zwaar gefokt is, dus te log gebouwd.
Ik zou trouwens ook veel ED en dergelijke bij rotties :denken:
labberdebab
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door labberdebab »

Waar het aan ligt ik weet het niet...Ik loop al een tijdje mee in het lab wereldje. Ik als geen ander pluis de stambomen uit. Keer de ouder honden en alles wat erachter zit helemaal binnestebuiten samen met een andere labfokker waar ik samen de reuen mee heb en toch ben ik helaas nu de pineut. Onze Koda van nu 8,5 maand oud heeft dus ED en is aan beide ellebogen geopereerd 11 januari middels de artroscopie. LPC dus. Tsja super goede lijnen, niet overmatig laten bewegen en ik als geen ander houd mijn hondjes toch wel degelijk goed in de gaten wat gewicht betreft omdat ik graag met ze werk. Ze krijgen voer met de juiste verhoudingen overal ligt tapijt, geen grof geweld wat spelen betreft, etcetc wat ik fout heb gedaan?? Ik weet het niet.
Moet ik wel zeggen dat Koda enorm hard gegroeit is, vooral de hoogte in niet normaal meer en idd een kolos van een reu wat gewoon niet normaal is voor dit ras. Dit terwijl ma en pa gewoon normaal formaat waren. Koda is een grote kerel, je kunt piano spelen op zn ribbenkas en toch weegt ie al 36 kilo. Zelfs de orthopeed zei tegen mij pas op dat je hem niet te schraal houd tsja...

Terwijl ik hier nog een reu heb zitten met perfecte gezondheidsuitslagen.

wat mij wel opvalt is dat de laatste tijd vooral daar waar de "buitenlandse" lijnen in zitten of ED hebben of ED geven...Maar in de meesten landen zijn de ED foto's ook niet verplicht voor de labjes. Misschien is dat een factor??
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

wat mij wel opvalt is dat de laatste tijd vooral daar waar de "buitenlandse" lijnen in zitten of ED hebben of ED geven...Maar in de meesten landen zijn de ED foto's ook niet verplicht voor de labjes. Misschien is dat een factor??
Dit lijkt me wel een onderzoekje waard idd!

Zijn er trouwens mensen/fokkers/NLV/RVB die dat soort onderzoeken doen dat je weet?
labberdebab
Actief
Contacteer:

Jay1978 schreef:
Dit lijkt me wel een onderzoekje waard idd!

Zijn er trouwens mensen/fokkers/NLV/RVB die dat soort onderzoeken doen dat je weet?
Alles word geregistreerd maar of dat verder onderzocht wordt? Ik weet het niet. Ik weet wel dat als je een van je honden hier niet gerontgend heb je hiet geen pup bemiddeling krijgt simpel...
jilton
Actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door jilton »

labberdebab schreef:
Alles word geregistreerd maar of dat verder onderzocht wordt? Ik weet het niet. Ik weet wel dat als je een van je honden hier niet gerontgend heb je hiet geen pup bemiddeling krijgt simpel...
Nee, dat klopt, maar een beetje goede fokker heeft een wachtlijst en heeft geen pupbemiddeling nodig!
labberdebab
Actief
Contacteer:

jilton schreef:
labberdebab schreef:
Nee, dat klopt, maar een beetje goede fokker heeft een wachtlijst en heeft geen pupbemiddeling nodig!
JUIST!!
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

labberdebab schreef:
jilton schreef:
labberdebab schreef:
JUIST!!
:denken:

praat je nu alleen over de labrador? of over fokkers in het algemeen?
jilton
Actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door jilton »

yamie schreef:
labberdebab schreef:
jilton schreef:
labberdebab schreef:
JUIST!!

Ik in ieder geval over Labradors, ik weet niet precies hoe het bij andere rassen zit. Maar ik kan me voorstellen dat daar bij fokkers ook wachtlijsten zijn.....
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

jilton schreef:
yamie schreef:
labberdebab schreef:
jilton schreef: Nee, dat klopt, maar een beetje goede fokker heeft een wachtlijst en heeft geen pupbemiddeling nodig!
JUIST!!

Ik in ieder geval over Labradors, ik weet niet precies hoe het bij andere rassen zit. Maar ik kan me voorstellen dat daar bij fokkers ook wachtlijsten zijn.....
oja zeker wel, maar ook wel eens niet, net zoals dat er ook bij vele rassen van pupbemiddeling gebruikt word gemaakt, en dat maakt een fokker niet direct niet een goede fokker.
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

Nest breedte en nest diepte zijn de dingen die je in de gaten moet houden.
Het feit dat je een 'schone' stamboom hebt zegt nog niet zoveel als de nest broers en zusters allemaal verrot zijn of uberhaupt niet getest.

Het is sinds kort voor de rottweiler (foktoelating)ook verplicht om te testen op Ed, er worden geen consequentie's aan gehangen maar de uitslagen worden wel gepubliceerd. Dit gaat hopelijk een boel duidelijk maken. De foto's werden vaak wel gemaakt maar bij slecht resultaat gewoon niet in gestuurd. Dat kan nu niet meer.
Afbeelding
labberdebab
Actief
Contacteer:

yamie schreef:
jilton schreef:
yamie schreef:
labberdebab schreef: JUIST!!

oja zeker wel, maar ook wel eens niet, net zoals dat er ook bij vele rassen van pupbemiddeling gebruikt word gemaakt, en dat maakt een fokker niet direct niet een goede fokker.
Dat klopt ook helemaal maar ik neem aan dat als jij niet 100% zeker weet of er vraag is naar pups je ook niet zomaar erop los fokt toch? Maar sommige fokkers in de lab wereld blijven soms weken en zelfs maandne met de pups zitten, geen goede zaak waar fok je dan voor?
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”