Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

IPO

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

eternal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog
Aantal honden: 1

IPO

Ongelezen bericht door eternal »

Ik zit er al een tijdje over na te denken om dit te gaan doen met sara.

We hebben dan nu 3 honden cursus gehad. We zijn gestopt bij EG2.

Maar zal een RR wel een hond zijn wat ipo leuk vind. Bedoel ze houdt van speuren en dat pakwerk zou geen probleem zijn.

Hebben de mensen die IPO doen wel eens een RR gezien die dit deed?

En kunnen jullie mij wat meer vertellen over IPO.

Thanks.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: IPO

Ongelezen bericht door malinois »

eternal schreef:Ik zit er al een tijdje over na te denken om dit te gaan doen met sara.

Maar zal een RR wel een hond zijn wat ipo leuk vind. Bedoel ze houdt van speuren en dat pakwerk zou geen probleem zijn.

Thanks.
het is geen ras behorende bij de werkhonden toch?
Moet je dan sowieso voor een examen geen toestemming hebben van de RV? Buiten het feit dat ik me ook om die reden afvraag of er veel verenigingen te vinden zijn die je willen hebben ...

Ik zou het wel erg leuk vinden persoonlijk om te zien :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Voor een ras dat niet tot de werkhonden hoort heb je apart toestemming van de rasvereniging nodig dit geld niet voor VZh wel voor IPO I en speurhond
Jan
Afbeelding
eternal
Zeer actief

malinois schreef:
eternal schreef:Ik zit er al een tijdje over na te denken om dit te gaan doen met sara.

Thanks.
het is geen ras behorende bij de werkhonden toch?

Moet je dan sowieso voor een examen geen toestemming hebben van de RV? Buiten het feit dat ik me ook om die reden afvraag of er veel verenigingen te vinden zijn die je willen hebben ...

Ik zou het wel erg leuk vinden persoonlijk om te zien :ok:
Het is inderdaad geen werk hond.

En waarom zou je toestemming moeten hebben van de RV?
Maar waarom zouden verenigingen het niet willen?

Het spreekt me gewoon heel erg aan en ik weet dat sara een hond is wat graag voor je wilt werken.

Je ziet het ik heb er totaal geen kaas van gegeten vandaar dat ik om info vraag. :mrgreen:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

eternal schreef:

Dat is nu eenmaal de regel. Je kunt geen examen doen met een hond die niet op de lijst van werkhonden staat zonder toestemming van de rasvereniging.
eternal schreef:Maar waarom zouden verenigingen het niet willen?
IPO kost heel veel tijd, zowel voor jezelf als voor de mensen die je mee begeleiden. Er zijn niet veel mensen bereid die tijd te investeren in een hond die geen examen zal kunnen lopen (nog een reden dus om toestemming te krijgen van de rasvereniging).
eternal schreef:Het spreekt me gewoon heel erg aan en ik weet dat sara een hond is wat graag voor je wilt werken.

Je ziet het ik heb er totaal geen kaas van gegeten vandaar dat ik om info vraag. :mrgreen:
Waarom denk je trouwens dat het pakwerk geen probleem zal zijn?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:
eternal schreef:

Dat is nu eenmaal de regel. Je kunt geen examen doen met een hond die niet op de lijst van werkhonden staat zonder toestemming van de rasvereniging.
eternal schreef:Maar waarom zouden verenigingen het niet willen?
IPO kost heel veel tijd, zowel voor jezelf als voor de mensen die je mee begeleiden. Er zijn niet veel mensen bereid die tijd te investeren in een hond die geen examen zal kunnen lopen (nog een reden dus om toestemming te krijgen van de rasvereniging).
eternal schreef:Het spreekt me gewoon heel erg aan en ik weet dat sara een hond is wat graag voor je wilt werken.

Waarom denk je trouwens dat het pakwerk geen probleem zal zijn?
exact dezelfde vragen als ik had :mrgreen: :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

lk had die vraag ook :cheer: :mrgreen:

waarom zou een RR geïnteresseerd zijn in een pakwerker? :19: (ken het ras helemaal niet hé, totaal geen ervaring mee. Het lijken mij gewoon geen type honden die zeggen van 'hé, dat mannetje heeft een mouw die ik wil hebben :devil: ) :denken:
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Als het lukt om met labrador Retrievers tot en met SchH III te werken, zou het met een RR ook moeten kunnen. :wink:
Brindlecardi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Als jij denkt dat het wat voor Sara is, waarom niet :wink:
maart
Zeer actief

Inge O schreef:
maart schreef:lk had die vraag ook :cheer: :mrgreen:

waarom zou een RR geïnteresseerd zijn in een pakwerker? :19: (ken het ras helemaal niet hé, totaal geen ervaring mee. Het lijken mij gewoon geen type honden die zeggen van 'hé, dat mannetje heeft een mouw die ik wil hebben :devil: ) :denken:
om dezelfde reden waarom ze geïnteresseerd zijn in een leeuw :S: :mrgreen: ?
maar sommige pakwerkers zijn verre van een leeuw hoor :eek: :mrgreen:
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

janinca2002 schreef:Voor een ras dat niet tot de werkhonden hoort heb je apart toestemming van de rasvereniging nodig dit geld niet voor VZh wel voor IPO I en speurhond

weet je dat zeker ,ik heb ooit in het verleden vzh gedaan met mijn bullen en moest zeker wel toestemming hebben, is wel 14 jaar terug of zo hoor
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Een van mijn clubgenoten heeft een boerenfox kruising die is van zijn vrouw.. die kent de meeste commando´s als het om manwerk gaat erg grappig om te zien hoe dat dier stelt en voor de mouw gaat :mrgreen:
En we hebben een leuke flinke kruising rondlopen, die het ook leuk doet, die vind het spelletje leuk, soms, moet soms erg gemotiveerd worden, is wat minder fel dan de herders, maar daardoor lekker te trainen zonder echt veel moeite, bazin en hond zijn gewoon leuk bezig samen.. ok dat is wel kruising werkhond, maar toch, ik heb ooit eens een heel mooi filmpje van een berner senner in manwerk gezien.. ook geen bestempelde werkhond voor Ipo maar zag er leuk uit, en baas en hond hadden plezier..

Wel heb ik zoiets dat een rr toch een sterke hond is en als je gaat leren bijten, dan moet je er zeker van zijn dat je toch echt de controle over je hond hebt, ten alle tijden, kan ook mijn generalisatie zijn, de ridgebacks die ik hier tegenkom, zijn vaak zeer dominant, en handelen op zichzelf, baas heeft weinig in te brengen, met zo´n type zou ik niet snel gaan trainen in Ipo, het is sport, maar je leert ze bijten, ik vind het luisterende aspect zo belangrijk, en de zelfverzekerdheid van de hond, het herkennen van dit is trainingsveld, hier mag het op de mouw, en thuis ik loop nu buiten en bij een soortgelijke gil of dreiging mag ik niet zomaar in actie komen..
Je moet goed in kunnen schatten hoe je hond is, is hij al happerig, dan betekend het bijvoorbeeld niet dat hij daarom geschikt is voor Ipo of knpv
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

indiera schreef:
janinca2002 schreef:Voor een ras dat niet tot de werkhonden hoort heb je apart toestemming van de rasvereniging nodig dit geld niet voor VZh wel voor IPO I en speurhond

weet je dat zeker ,ik heb ooit in het verleden vzh gedaan met mijn bullen en moest zeker wel toestemming hebben, is wel 14 jaar terug of zo hoor
ja dat weet ik zeker!!
Jan
Afbeelding
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

janinca2002 schreef:
indiera schreef:

ja dat weet ik zeker!!
oke dan :mrgreen:
Afbeelding
eternal
Zeer actief

Ik weet dat ik sara onder controlle heb. Ze is zeker niet haperig.

Wel dominant maar niet vervelend dominant.

En omdat ik dus al hondencursus heb gedaan. Waar van ze alleen maar Utjes heb gekregen zit het onder controlle houden wel goed. ze weet wie de baas is en dat ben ik.

Waarom ik denk dat het pakwerk wel wat voor haar is. Als je met haar speelt richt ze zich altijd op de arm zeg maar.

Een tijdje geleden had mijn man voor de gein zo'n witte onder vloer (wat onder laminaat gaat) om ze arm heen gerold en dat vond ze eigenlijk wel heel erg leuk om in te hangen en mee te spellen. Ze ziet het gewoon als een lolletje.

Ik zie IPO ook als iets om me hond nog meer onder controlle te krijgen.
En om met haar lekker bezig te zijn. De hondencursus gaat haar op een gegeven mom vervelen. Ze kent het al en heeft dan van ja daaag dat heb ik al gedaan. Vandaar al die vragen. Ik wist dus niet dat je toestemming nodig heb van de RV. En wat als je daar niet aan gesloten bent?
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Een van mijn clubgenoten heeft een boerenfox kruising die is van zijn vrouw.. die kent de meeste commando´s als het om manwerk gaat erg grappig om te zien hoe dat dier stelt en voor de mouw gaat
Sam ? :mrgreen:
Afbeelding
Groetjes Marja
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

eternal schreef:Ik weet dat ik sara onder controlle heb. Ze is zeker niet haperig.

En omdat ik dus al hondencursus heb gedaan. Waar van ze alleen maar Utjes heb gekregen zit het onder controlle houden wel goed. ze weet wie de baas is en dat ben ik.

Waarom ik denk dat het pakwerk wel wat voor haar is. Als je met haar speelt richt ze zich altijd op de arm zeg maar.

Een tijdje geleden had mijn man voor de gein zo'n witte onder vloer (wat onder laminaat gaat) om ze arm heen gerold en dat vond ze eigenlijk wel heel erg leuk om in te hangen en mee te spellen. Ze ziet het gewoon als een lolletje.

En om met haar lekker bezig te zijn. De hondencursus gaat haar op een gegeven mom vervelen. Ze kent het al en heeft dan van ja daaag dat heb ik al gedaan. Vandaar al die vragen. Ik wist dus niet dat je toestemming nodig heb van de RV. En wat als je daar niet aan gesloten bent?
Het feit dat je hond op de arm gericht is wil nog helemaal iets zeggen over de benodigde driften in het IPO. Buitdrift en moed zijn daarin veel belangrijker en dat heeft niets met speels naar je arm happen te maken.

Verder moet je je realiseren dat IPO niet een uurtje in de week is maar een volle dag + een volle avond of meer als je echt fanatiek gaat worden.
Ik ben op de zaterdag van 7:00 tot 17:00 in touw met de honden en woensdag van 19:00 tot 23:00 of later plus dan nog is de extra keren speuren uitrainen etc etc.

Ik zou eerst is lekker gaan kijken op een vereniging bij je in de buurt of het uberhaupt iets voor je is en of je die tijd er in wil steken.
Afbeelding
eternal
Zeer actief

Ik zit ook te kijken bij mij in de buurt.

En ik vind het niet erg om zo bezig te zijn met mijn hond.

Als zij er maar plezier in heeft en ik ook natuurlijk. En ik vind het heerlijk om met haar bezig te zijn.
Brindlecardi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

eternal schreef:Ik weet dat ik sara onder controlle heb. Ze is zeker niet haperig.

Zoals Ragverp al zegt, dat je hond gefocust is op de arm, zegt helemaal niks over de hond, of hij/zij IPO leuk zal vinden. Het zou wat zijn als alle honden die IPO doen dat gedrag zouden vertonen :N: het gaat puur om de mouw. :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ragverp schreef:

Het feit dat je hond op de arm gericht is wil nog helemaal iets zeggen over de benodigde driften in het IPO. Buitdrift en moed zijn daarin veel belangrijker en dat heeft niets met speels naar je arm happen te maken.

Verder moet je je realiseren dat IPO niet een uurtje in de week is maar een volle dag + een volle avond of meer als je echt fanatiek gaat worden.
Ik ben op de zaterdag van 7:00 tot 17:00 in touw met de honden en woensdag van 19:00 tot 23:00 of later plus dan nog is de extra keren speuren uitrainen etc etc.

Ik zou eerst is lekker gaan kijken op een vereniging bij je in de buurt of het uberhaupt iets voor je is en of je die tijd er in wil steken.
precies.... er gaat enorm veel tijd inzitten en nogmaals ik vraag me af of er veel verenigingen zijn die het met een dergelijk ras willen proberen :wink:
Afbeelding
maart
Zeer actief

als ds naar mijn arm moest springen voor de lol; kreeg ze een klap op haar kop.

IPO is niet gelijk aan 'armhappen' :neenee:
eternal
Zeer actief

maart schreef:als ds naar mijn arm moest springen voor de lol; kreeg ze een klap op haar kop.

DAt snap ik ook wel.

Maar iedergeval allemaal bedankt voor de info. Ik ga eens hier in de buurt kijken en ff info vragen.
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

mijn oudste jack kent ook pakwerk.

en dan lig je echt compleet in een :smile: als je dat ziet....
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
maart
Zeer actief

eternal schreef:
maart schreef:als ds naar mijn arm moest springen voor de lol; kreeg ze een klap op haar kop.

DAt snap ik ook wel.

Maar iedergeval allemaal bedankt voor de info. Ik ga eens hier in de buurt kijken en ff info vragen.
succes !!! hopelijk vind je iets :ok:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

eternal schreef:

DAt snap ik ook wel.

weet dat er ergens in Brabant een RR fokker zit die ook IPO traint, weet alleen niet meer waar ze traint en of ze nog traint, heb het dan nl over 7 jaar geleden....ze zat ik Oisterwijk....en fokte naast de RR ook nog met de presa (nog wat, weet t ff niet meer) (geloof ik)
fresan
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV en laekense herder

Ongelezen bericht door fresan »

In een ver verleden heb ik me ooit eens georienteerd op het beoefenen van IPO met een rr. Naar wat ik toen heb begrepen was dit toch wel wat link ivm de mate van zelfstandigheid waarmee een rr in het verleden behoorde te werken en de grens tussen spel en echie was ook erg dun. Zij schenen nogal de neiging te hebben om door te slaan en geen genoegen te nemen met spel maar voor de `kill`te gaan zeg maar.Zij zouden dan ook niet langer mouw gericht zijn maar daar aanvallen waar zij nodig achten.
Heb hierom afgezien van een rr in de IPO maar ja eeentje moet de eerste zijn,..of toch liever niet?
Laten we de honden daarvoor gebruiken waar ze voor zijn gefokt :ok:
Waarom koop je geen herder oid als je IPO wilt gaan doen?

Sandra.
eternal
Zeer actief

fresan schreef:In een ver verleden heb ik me ooit eens georienteerd op het beoefenen van IPO met een rr. Naar wat ik toen heb begrepen was dit toch wel wat link ivm de mate van zelfstandigheid waarmee een rr in het verleden behoorde te werken en de grens tussen spel en echie was ook erg dun. Zij schenen nogal de neiging te hebben om door te slaan en geen genoegen te nemen met spel maar voor de `kill`te gaan zeg maar.Zij zouden dan ook niet langer mouw gericht zijn maar daar aanvallen waar zij nodig achten.
Heb hierom afgezien van een rr in de IPO maar ja eeentje moet de eerste zijn,..of toch liever niet?
Laten we de honden daarvoor gebruiken waar ze voor zijn gefokt :ok:
Waarom koop je geen herder oid als je IPO wilt gaan doen?

Sandra.
En waar zijn die voor gefokt dan? Bedoel de RR heeft geen nut meer eigenlijk want waar ze voor gebruikt werden is nu niet meer van toepassing. Dus een beetje raar antwoord dat laatste.

En nee ik wil geen herder want ik heb een RR dus, En ik wil met mijn Ridgeback kijken of ik IPO kan doen. Niet elke hond is het zelfde. Qua gedrag.
fresan
Zeer actief

Hoho niet gelijk zo van op de teentjes he!
Jij opend een topic, ik probeer met je mee te denken en mijn ervaringen te delen en tijdens dat denken komen er wat vragen(of in dit geval 1) in mij op die ik je stel!
Das toch niet zo vreemd?
Van nature ben ik iemand die wel voor uitdagingen gaat dus bv andere dan de geeigende rassen in de ipo maar ben er ook een voorstander van het ipo te beperken tot die rassen die in de lijst van werkhonden voorkomen.(Lijkt me geweldig een riezenschnauzer in de IPO top in nederland)Er is binnen deze groep al veel keuze. Er moet toch een reden zijn waarom bv de rr er niet bij staat.
Doe eens navraag bij de rasvereniging om te vragen waarom hij er niet bij staat.

Sandra.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

fresan schreef: Van nature ben ik iemand die wel voor uitdagingen gaat dus bv andere dan de geeigende rassen in de ipo
Hoe gaat het met je boxer?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
fresan
Zeer actief

Hè dat je dat hebt onthouden!
Fred(mijn man dus) is een paar keer wezen trainen en toen liet ie zich leuk zien voor een boxer van 6 maand :wink:
Al een tijdje niet kunnen trainen wegens een hardnekkige irritatie aan zijn keel, hij wilde wel maar moest bij veel spanning steeds kuchen. Nu gaat het weer wat beter en zit Fred even in de lappenmand maar ik denk dat ze zaterdag wel weer op het veld staan saampjes!
We houden je op de hoogte,.......

Sandra.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”