Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Afspenen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Isabel
Vaste gebruiker
Contacteer:

Afspenen

Ongelezen bericht door Isabel »

De pups zijn aankomende weonsdag alweer 6 weken. Tijd gaat echt super snel :wink: Ik geeg de pups 4 keer per dag een kilo versvoer/BARF. Ik zorg wel dat er altijd wat over is in de bak. s'Nachts slaapt mams niet meer bij ze. Ik vraag mijzelf een beetje af wanneer ik de voeding naar 5 keer moet doen? Lurken bij mams vinden ze namelijk ook nog steeds erg lekker. Ik hoor namelijk veel mensen roepen dat ze tegen de 6 weken wel helemaal afgespeend moeten zijn, maar dat red ik hier nooit :19: Hoe doen andere fokkers dit?
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik laat het gewoon voornamelijk aan de teef over voor wat betreft het latne zogen van de pups. Sjefke zoogde nog door tot de pups een week of 7 waren, Nozem had het zogen al helemaal afgebouwd toen de pups 6 weken waren en haar pups zaten toen dus al op volledig vers zonder toevoeging van melk. Ik voerde ze 4x per dag toen.
Isabel
Vaste gebruiker
Contacteer:

dank je
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik heb net even op je site gespiekt.
je hebt prachtige honden en pups. :ok:
Ik vind de BB :I: , en super dat je op rauw/vers afspeent. :ok:
Zijn er in NL meer BBfokkers die op rauw afspenen of ben jij de enigste?
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik heb ze op het einde 4x per dag kvv gevoerd. maar lola bleef ze regelmatig ook nog bij haar drinken. je merkte dat de pups vanzelf minder gingen drinken bij lola omdat ze genoeg hadden aan hun voer.

1 pup is bij vrienden van ons dus lola ziet hem heel vaak en totdat hij een maand of 4 was wou hij nog regelmatig bij haar drinken, er was wel niks meer maar ze liet het gewoon toe.

ik heb haar daarin ook nooit afgeremd maar ben wel gewoon volledig kvv gaan voeren.
Afbeelding
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Hier ook afhankelijk van de moeders... Geef moeder nog veel melk dan geef ik ze keuze. Als moeders er klaar mee is na 6 weken dan gaan we over op porties van 4 keer daags. Is het eerder dan bieden we doorlopend aan.

gr Maria
monica
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerboels,Staffords en Chihuahua's
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door monica »

Ik vind het super dat je op Barf afspeend , echt waar :ok: want dit zou ik ook wel willen doen .

Maar dan zit ik met een vraag !?
Hoe zit dit dan nu als de toekomstige pup eigenaren nu brokken willen voeren inplaats van vers ? Want ja Barf is natuurlijk heel wat anders dan brokken !? Raken hun maagjes er dan niet van streek door ? En wat geef je de mensen mee als advies ? want ja eerlijk is eerlijk , Toen ze hier een konijnenkop kregen , keken de meeste mensen vol afschuw :N: :mrgreen:
http://monoafotografie.wix.com/monoa-fotografie#
RIP Noa 19-12-2000 * 30-11-2011
RIP Harry 04-07-2004 * 15-08-2012
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Datzelfde heb ik ook Mo..............waar vind je 9 geschikte kopers die allemaal doorgaan met Barf?

@Isabel.
Ik zou niet naar 5 voedingen gaan. Dat zou dan voor max twee weken zijn, want voor nieuwe eigenaren is 4x al heel wat.
Begrijp ik goed dat ze met zijn allen 4 kilo opeten? Als je met de melk stopt merk je snel genoeg of dat meer moet worden.

Natuurlijk blijven ze melk drinken zolang mams dat goed vindt. Ik zou dat toch al snel laten stoppen, ook in het belang van moeder. De pups worden steeds lomper met hun scherpe tandjes.
Maar je wilt haar er natuurlijk nog graag bijlaten om te spelen en zo? Misschien is een t-shirtje een idee? Dat zag ik laatst bij een bb-fokker waar de pups vanwege medicatie niet meer bij de moeder mochten drinken.

Ga je er zelf nog doorhouden?
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik zou als ze het zo goed doen de voedingen niet naar 5 kaar per dag doen. en lekker de moeder erbij houden zolang ze dat zelf wil. wil ze er zelf s'nachts niet meer bij? zolang ze het toestaat zullen de pups nog kunnen drinken en zodra ze het niet meer wil geeft ze dat zelf wel aan. ik zou me daar niet zo veel mee bemoeien want dat kan ze prima zelf regelen. veel fokkers halen idd de moeder vroeg weg, dan is ze sneller weer in conditie en dat is minder lastig want dan hoeven ze niet meer zo op te letten. juist met een week of 6 begint het opvoeden en het stellen van grenzen, en dat gaat door tot ze weggaan. over het natuurlijk voeren, ik had met alle pupkopers al een aantal gesprekken hierover gehad en gaf ze ook heel veel info mee. natuurlijk kunnen pups over op brok als ze natuurljik voer gewend zijn, een hondenmaag die op vers is afgespeend is vele malen sterker dan andersom. en eten ze het niet? dan gaan ze toch lekker over op kvv of helemaal vers. beter voor de pup ook.
Afbeelding
Isabel
Vaste gebruiker
Contacteer:

monica schreef:Ik vind het super dat je op Barf afspeend , echt waar :ok: want dit zou ik ook wel willen doen .

Hoe zit dit dan nu als de toekomstige pup eigenaren nu brokken willen voeren inplaats van vers ? Want ja Barf is natuurlijk heel wat anders dan brokken !? Raken hun maagjes er dan niet van streek door ? En wat geef je de mensen mee als advies ? want ja eerlijk is eerlijk , Toen ze hier een konijnenkop kregen , keken de meeste mensen vol afschuw :N: :mrgreen:
mmmm.....ik ben erg :wink: Ik heb het in het contract gezet dat nieuwe eigenaren VERPLICHT op vers sowieso moeten....BARF is een tweede, maar sowieso dus Carnibest, Duck, SMuldier etc. Daarin laat ik ze wel de keus :mrgreen:
Isabel
Vaste gebruiker
Contacteer:

Tulp schreef:Datzelfde heb ik ook Mo..............waar vind je 9 geschikte kopers die allemaal doorgaan met Barf?

@Isabel.
Ik zou niet naar 5 voedingen gaan. Dat zou dan voor max twee weken zijn, want voor nieuwe eigenaren is 4x al heel wat.
Begrijp ik goed dat ze met zijn allen 4 kilo opeten? Als je met de melk stopt merk je snel genoeg of dat meer moet worden.

Natuurlijk blijven ze melk drinken zolang mams dat goed vindt. Ik zou dat toch al snel laten stoppen, ook in het belang van moeder. De pups worden steeds lomper met hun scherpe tandjes.
Maar je wilt haar er natuurlijk nog graag bijlaten om te spelen en zo? Misschien is een t-shirtje een idee? Dat zag ik laatst bij een bb-fokker waar de pups vanwege medicatie niet meer bij de moeder mochten drinken.

Ga je er zelf nog doorhouden?
Ik laat Niobe op dat punt wel zelf beslissen. Alleen s'nachs hou ik haar bij de pups weg en dat geeft ook geen probleem. Ze staan nu op 4 keer voeding en krijgen nu gemiddeld zo rond de 1200 gram per keer. Gisteren hebben ze dan een haas extra gekregen met zijn allen en vandaag kippenekken etc. Echt prachtig om te zien hoe ze met zijn allen die haas hebben opgegeten. Ik heb wat foto's op mijn site staan :mrgreen: De pups mogen hier vanag 7,5 week weg. Echter ik ben bang dat ze dan nog steeds af en toe bij mams drinken :roll: Geeft dat geen problemen dan?
Isabel
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hutsje schreef:ik zou als ze het zo goed doen de voedingen niet naar 5 kaar per dag doen. en lekker de moeder erbij houden zolang ze dat zelf wil. wil ze er zelf s'nachts niet meer bij? zolang ze het toestaat zullen de pups nog kunnen drinken en zodra ze het niet meer wil geeft ze dat zelf wel aan. ik zou me daar niet zo veel mee bemoeien want dat kan ze prima zelf regelen. veel fokkers halen idd de moeder vroeg weg, dan is ze sneller weer in conditie en dat is minder lastig want dan hoeven ze niet meer zo op te letten. juist met een week of 6 begint het opvoeden en het stellen van grenzen, en dat gaat door tot ze weggaan. over het natuurlijk voeren, ik had met alle pupkopers al een aantal gesprekken hierover gehad en gaf ze ook heel veel info mee. natuurlijk kunnen pups over op brok als ze natuurljik voer gewend zijn, een hondenmaag die op vers is afgespeend is vele malen sterker dan andersom. en eten ze het niet? dan gaan ze toch lekker over op kvv of helemaal vers. beter voor de pup ook.
Bedankt! En zoals al eerder gezegd ik verplicht het mijn kopers om op vers te gaan. En ik laat Niobe al die tijd al zelf bepalen. De ene keer kunnen ze drinken en de andere keer begint ze te grommen. Ze weet zelf wel het best mag ik aannemen :wink:
M@scha
Zeer actief

monica schreef:Ik vind het super dat je op Barf afspeend , echt waar :ok: want dit zou ik ook wel willen doen .

ik heb de mensen heel erg geadviseerd vers te voeren maar niet verplicht. wel gezegd minimaal nog een week vers te geven ivm alle veranderingen en dan mochten ze best langzaam overstappen naar brok.

tot nu toe zover ik weet allemaal op vers en ik dacht 2 op half vers half brok
Afbeelding
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

ik speen mijn pups ook af op KVV en een beetje Barf. In de laatste week dat ze hier zijn geef ik ze af en toe 1 maaltijd brokken per dag zodat ze wel weten wat brokken zijn. De pupeigenaren krijgen als ze de pup op komen halen een voedingsadvies mee wat gebaseerd is op KVV en krijgen ook een voorraad KVV mee.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Tulp
Zeer actief

Het is volgens mij geen enkel probleem als ze totdat ze weggaan nog af en toe lekker bij mams drinken. Helemaal weghouden zoals sommigen doen zou ik ook nooit voor kiezen.

Ik snap dat je het verplicht in een koopkontrakt maar wat kun je eraan doen als ze dat niet volhouden?
Isabel
Vaste gebruiker
Contacteer:

Tulp schreef:Het is volgens mij geen enkel probleem als ze totdat ze weggaan nog af en toe lekker bij mams drinken. Helemaal weghouden zoals sommigen doen zou ik ook nooit voor kiezen.

Ik snap dat je het verplicht in een koopkontrakt maar wat kun je eraan doen als ze dat niet volhouden?
geen garantie meer!
M@scha
Zeer actief

Isabel schreef:
Tulp schreef:Het is volgens mij geen enkel probleem als ze totdat ze weggaan nog af en toe lekker bij mams drinken. Helemaal weghouden zoals sommigen doen zou ik ook nooit voor kiezen.

geen garantie meer!
dat houdt geen stand bij een rechter.

dat een hond op brokken gewoon goed kan leven is een feit dus zul jij niet wegkomen met opgeven van garantie omdat ze toevallig niet voeren wat jij wil.

natuurlijk vinden jij en ik vlees beter. maar het is niet dodelijk om brok te geven en het voer (mits het niet 100% aardsppelschil wordt) zal geen reden zijn geen garantie te hoeven geven.
Afbeelding
Tulp
Zeer actief

massam schreef: dat houdt geen stand bij een rechter.
Hopelijk hoeft het nooit zo ver te komen :ok:
M@scha
Zeer actief

waarom het dan eisen met zo'n dwang?

ik leg mijn pupkopers uit waarom ik hiervoor kies en ze zien mijn eigen honden en de pups er zo goed uitzien....
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Isabel schreef:

geen garantie meer!
heel goed! en het houdt wel stand, want je bent niet verplicht garantie te geven. ik heb hetzelfde gehad, op een gegeven moment hoorde ik dat een van mijn pups bonzo diner kreeg. dat zou op advies van de da zijn. toen ik om de gegevens van de da vroeg kreeg ik die natuurlijk niet en ik heb toen ook gezegd dat ik geen garantie kon geven op een pup die diner kreeg. de hond was heel snel van de diner af.
ze krijgen bij mij voedingsadvies, maar ook bewegings advies op papier.
Afbeelding
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Ik laat de teef bij de pups zolang zij zelf wil. Ik ga haar niet weghouden. Mijn teven kunnen dat prima zelf regelen. Puppen worden afgespeend op kvv. Ik voer dan 4 maaltijden per dag. En zolang de teef het toelaat, drinken ze dan nog bij haar. Voor de pupeigenaren hebben we een map, met allerhande aan informatie en een voedingsschema gebasseerd op kvv. Ook krijgen ze een voorraad kvv mee.
Isabel
Vaste gebruiker
Contacteer:

massam schreef:
Isabel schreef:

geen garantie meer!

dat een hond op brokken gewoon goed kan leven is een feit dus zul jij niet wegkomen met opgeven van garantie omdat ze toevallig niet voeren wat jij wil.

natuurlijk vinden jij en ik vlees beter. maar het is niet dodelijk om brok te geven en het voer (mits het niet 100% aardsppelschil wordt) zal geen reden zijn geen garantie te hoeven geven.
Het houdt wel stand bij de rechter :wink: en het is voor mij wel een reden om geen garantie meer te geven. Mensen zijn absoluut niet verplicht om bij mij een hond te kopen, daar staan ze vrij in. Willen ze wel een hond kopen, dan leg ik alles duidelijk uit.Dus hun eigen vrije keus :mrgreen:
Isabel
Vaste gebruiker
Contacteer:

Nono schreef:Ik laat de teef bij de pups zolang zij zelf wil. Ik ga haar niet weghouden. Mijn teven kunnen dat prima zelf regelen. Puppen worden afgespeend op kvv. Ik voer dan 4 maaltijden per dag. En zolang de teef het toelaat, drinken ze dan nog bij haar. Voor de pupeigenaren hebben we een map, met allerhande aan informatie en een voedingsschema gebasseerd op kvv. Ook krijgen ze een voorraad kvv mee.
Zo gaan wij het ook ongeveer doen :mrgreen:
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Isabel schreef:
massam schreef:
Isabel schreef:

geen garantie meer!

Het houdt wel stand bij de rechter :wink: en het is voor mij wel een reden om geen garantie meer te geven. Mensen zijn absoluut niet verplicht om bij mij een hond te kopen, daar staan ze vrij in. Willen ze wel een hond kopen, dan leg ik alles duidelijk uit.Dus hun eigen vrije keus :mrgreen:
Heel goed argument Isabel. :ok:
Áls ik al ooit zal gaan fokken zou ik het ook op die manier doen. :wink:
Opnemen in het contract dus en willen de pupkopers er zich niet aan houden, in de zin van echt slecht voer zoals een bonzodiner of pedigree, dan vervalt wat mij betreft ook de garantie. :pffff:
Dan kopen ze maar een pup bij een ander.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
monica
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerboels,Staffords en Chihuahua's

Ongelezen bericht door monica »

Ik zou mijn eventuele toekomstige pups ook willen afspenen op vers , maar ik zal niet mijn pupkopers verplichten om dat te voeren , wel advies geven uiteraard ... Maar ik wist helemaal niet dat dit mogelijk was dat als je pupkoper verkeerd voert dat je dan de garantie kan laten vervallen !? Is dit ook wettelijk dan geregeld Isabel ? dus ik bedoel is dit langs de notaris geweest ?

Sorry ik dwaal nu een beetje af ... :19:

Maar ik ga mezelf even goed laten informeren over het vers afspenen en dan ALS de toekomstige pup eigenaren toch brokken willen gaan geven , hoe dit dan allemaal zit in het lichaampie van de pup... Thanx Isabel en Huts ik heb weer wat om uit te zoeken :ok:
http://monoafotografie.wix.com/monoa-fotografie#
RIP Noa 19-12-2000 * 30-11-2011
RIP Harry 04-07-2004 * 15-08-2012
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Isabel schreef:
massam schreef:
Isabel schreef:

geen garantie meer!

Ben je juist niet bang dat het fout gaat met vers? Iemand die niet 100% weet wat hij doet, heeft zo een groeistoornis bij een pup van een zwaar ras. Ik voerde mijn eigen nest 2x per dag KVV en verder stonden er altijd Cavom brokken.
Gijs heb ik gehouden en die kreeg 5 dagen Cavom en in het weekend KVV. Op maandag stond hij dan doorgezakter op zijn poten. Ik ben toen alleen nog Cavom gaan voeren (af en toe wat pens) en toen bleef hij wel kaarsrecht groeien.
Hutsje
Zeer actief

Essy schreef: Ben je juist niet bang dat het fout gaat met vers? Iemand die niet 100% weet wat hij doet, heeft zo een groeistoornis bij een pup van een zwaar ras. Ik voerde mijn eigen nest 2x per dag KVV en verder stonden er altijd Cavom brokken.
Gijs heb ik gehouden en die kreeg 5 dagen Cavom en in het weekend KVV. Op maandag stond hij dan doorgezakter op zijn poten. Ik ben toen alleen nog Cavom gaan voeren (af en toe wat pens) en toen bleef hij wel kaarsrecht groeien.
daarom adviseer je je pupkopers juist, en geef je veel informatie mee. er zijn best veel mensen die zelf samenstellen en goed weten wat ze doen. en anders kunnen je nog altijd de fokker om advies vragen. overigens komen de meeste groeistoornissen voor bij brokgevoerde honden :wink: .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”