Het zal mijn eerste hond worden, maar ik ben geen compleet "groentje". Toen m`n ouders hun hond (kruising Mechelaar x Cocker Spaniel) kochten woonde ik nog thuis, dus ik heb veel meegekregen van zijn opvoeding en ik ben toen ook meegegaan naar de cursussen die ze met hem gevolgd hebben. Daarnaast heb ik tijdens m`n studie (dierhouderij aan de HAS) stage gelopen in Engeland bij de RSPCA. Hier heb ik veel met honden gewerkt, ook met honden met een minder gelukkig verleden. En op m`n werk (bij `n dierenkliniek) werk ik ook regelmatig met allerlei honden.
Ik ben op zoek naar `n hond met een schofthoogte van ca 40 - 70 cm en liefst met `n korte- of ruwharige vacht. Hij of zij moet goed te trainen zijn, mag lekker actief zijn, maar geen zenuwpees en/of overmatige blaffer. Hij/zij mag waaks zijn, ik vind het fijn om te weten dat de hond "z`n manntje zal staan" indien nodig. Het moet geen ras zijn die de neiging heeft om z`n neus achterna te gaan bij een interssant spoor. Ik heb 2 paardjes, waarmee ik veel tijd doorbreng en het is de bedoeling dat de hond dan mee gaat. Ik maak ook regelmatig (3 a 4 keer per week) lange buitenritten en het lijkt me geweldig als de hond ook hierbij kan meegaan. De hond zal vrij veel beweging krijgen (minimaal 1 uur/dag) en ik wil misschien ook nog aan een hondensport o.i.d. gaan deelnemen. Ik vind het wel belangrijk dat hij/zij bij genoeg beweging binnenshuis rustig is.
Mijn huisje is niet echt groot, maar ik heb wel een wei + natuurgebied aan huis, dus plek zat om lekker te rennen
Ik heb al een paar rassen op mijn lijsje staan:
-Australian Cattle Dog
-Rodesian Ridgeback
-Duitse Herder
-Mechelse Herder
-Duitse Pincher
-Boxer (maar ik geloof dat dit ras ook in huis vaak wat ontstuimig is)
Het lijkt me ook leuk om een hond uit het asiel te nemen, maar ik denk dat er niet veel honden gewend zijn aan paarden en los mee zou kunnen lopen bij een buitenrit. Ik weet ook niet of dit op latere leeftijd nog goed aan te leren is?
Ik ben benieuwd wel ras jullie geschikt zouden vinden en waarom. En ook wanneer jullie een ras uit m`n lijstje ongeschikt vinden, hoor ik dit graag!