truusje schreef:Maar eigenlijk wil ik het hier niet hebben over het leveren van pups, maar over het in stand houden van een ras en dat kan volgens mij alleen als er ook grote fokkerijen zijn, die verschillende combi's kunnen doen en meerdere pups aan kunnen houden om te kijken wat daar van komt
ze zullen inderdaad sneller resultaat bereiken in een lijn dan iemand als ik die eens in de paar jaar een nest doet.
iemand die maar heel soms een nestje doet gaat inderdaad het ras niet redden.
dat die vraag er zo is wist ik niet, had ik ook niet verwacht op sommige rassen na die echt wachtlijsten hebben (zoals het markiesje kan ik me herinneren uit een topic hier?)
zoals ik al eerder zei zie ik geen probleem in grote fokkers als ze echt de honden ook hun hondenleventje kunnen geven. als je die randvoorwaarden allemaal ok hebt zou je inderdaad voorsprong hebben op gebied van lijnuitdieping of in ieder geval versnelling daarvan.
gevaar is denk ik wel kennelblindheid. dat je zoveel honden hebt waar je uit kan kiezen dat je vergeet dat er meer is. maar een bewuste fokker zal ook dat niet overkomen.
ik vraag me nog wel af wat het voordeel is van veel honden bij 1 fokker tegenover hetzelfde aantal bij een aantal gelijkgestemden die samen tot dit niveau willen komen waarbij de honden echt gegarandeerd een hondenleven hebben en in het geval van huishondenrassen ook echt in huis kunnen leven. dat zou mijn pré zijn al weet ik, nogmaals, niet hoe de honden leven in de fokkerijen waar jij het over hebt (de goede dan he)