Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

grote fokker slecht bezig?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

grote fokker slecht bezig?

Ongelezen bericht door truusje »

Als ik zo de berichtjes lees gedurende de afgelopende jaren, wordt aspirant kopers geadviseerd een pup te nemen van een serieuze, 1 rasfokker, liefst aangesloten bij een rasvereniging. Pups liefst opgroeiend in de woonkamer, liefst ook enkele generaties erbij die gezellig in huis leven, niet in kennels :ok: prima allemaal natuurlijk, maar zulke fokkers kunnen natuurlijk niet vaak een nest fokken, die fokken om hun eigen lijn voort te zetten en houden dus regelmatig een pup [of puppen] aan.
Dat heeft dus wel op een gegeven moment zn grens bereikt :mrgreen:

Ikzelf denk dat als alle serieuze fokkers op deze manier zouden fokken, dat er dan van de rassen in stand houden niet veel overblijft.
Ik ben van mening dat grote fokkers [ waarbij dus de honden in kennels verblijven] onmisbaar zijn.

Wat vinden jullie?
Afbeelding

So Sweet :I:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik vind van niet.

een lijn is goed op te bouwen met een groep van mensen die er echt voor gaan en samen een doel hebben. daarnaast kun je honden op fokkersvoorwaarden uitplaatsen.

daarbij heeft geen enkele lijn zoveel nesten nodig om te blijven bestaan om zo'n grote fokker nodig te hebben.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik zeg niet dat grote fokkers onmisbaar zijn, maar zeker niet dat ze er niet mogen zijn, ik ken er genoeg, die in mijn ogen prima bezig zijn met een ras en ook zeker ( veel) bijdragen in de toekomst van een ras.

veel honden hebben wil niet direct zeggen slechte fokker of broodfokker ;)
M@scha
Zeer actief

yamie schreef:ik zeg niet dat grote fokkers onmisbaar zijn, maar zeker niet dat ze er niet mogen zijn, ik ken er genoeg, die in mijn ogen prima bezig zijn met een ras en ook zeker ( veel) bijdragen in de toekomst van een ras.

eens. maar ze zij niet nodig voor behoud van lijn of ras.

dat laat inderdaad onverlet dat het niet meteen prutsers zijn :wink:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:
yamie schreef:ik zeg niet dat grote fokkers onmisbaar zijn, maar zeker niet dat ze er niet mogen zijn, ik ken er genoeg, die in mijn ogen prima bezig zijn met een ras en ook zeker ( veel) bijdragen in de toekomst van een ras.

eens. maar ze zij niet nodig voor behoud van lijn of ras.

dat laat inderdaad onverlet dat het niet meteen prutsers zijn :wink:
dat ze niet nodig zijn is jou mening ;)
M@scha
Zeer actief

ok dat is waar.

IK ben ervan overtuigd dat ze niet nodig zijn :mrgreen:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:ok dat is waar.

IK ben ervan overtuigd dat ze niet nodig zijn :mrgreen:
dat mag :mrgreen:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: grote fokker slecht bezig?

Ongelezen bericht door Eline* »

truusje schreef:Ik ben van mening dat grote fokkers [ waarbij dus de honden in kennels verblijven] onmisbaar zijn.

Wat vinden jullie?
Ik zie niet in waarom. Om aan de vraag te kunnen voldoen van genoeg puppy's?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
truusje schreef:Ik ben van mening dat grote fokkers [ waarbij dus de honden in kennels verblijven] onmisbaar zijn.

Wat vinden jullie?
grote fokkers, imo dus fokkers met een best aantal honden, wil niet direct zeggen dat ze altijd pups hebben hoor ;)
M@scha
Zeer actief

yamie schreef:
Eline* schreef:

Wat vinden jullie?
grote fokkers, imo dus fokkers met een best aantal honden, wil niet direct zeggen dat ze altijd pups hebben hoor ;)

nee dan moeten we eerst even termen rechtzeten.

grote fokkers zijn imo fokkers die toch wel zeer regelmatig pups hebben. al is het maar 1 nest per keer. toch wel 3 of meer nesten per jaar. dat vind ik een grote fokker.

anders is het een fokker met een hoop honden :mrgreen:

jip bijvoorbeeld. komt om in de honden maar fokte niet zoveel dacht ik. dat is dan geen grote fokker maar wel een met een berg honden :mrgreen:

dus ik wil even weten wat TS bedoeld misschien vind ik dan wat anders :cheer:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:
yamie schreef:
Eline* schreef:

Wat vinden jullie?

nee dan moeten we eerst even termen rechtzeten.

grote fokkers zijn imo fokkers die toch wel zeer regelmatig pups hebben. al is het maar 1 nest per keer. toch wel 3 of meer nesten per jaar. dat vind ik een grote fokker.

anders is het een fokker met een hoop honden :mrgreen:

jip bijvoorbeeld. komt om in de honden maar fokte niet zoveel dacht ik. dat is dan geen grote fokker maar wel een met een berg honden :mrgreen:

dus ik wil even weten wat TS bedoeld misschien vind ik dan wat anders :cheer:
jip? van de DD's? komt om in de honden??

nou hmmm, dat vind ik dus totaal niet, zo zie je maar het verschil in idee over wat is veel.

bij mij gaat het niet om het aantal, ook niet eens om het aantal nesten per jaar, maar om de manier waarop, om wat het brengt ( in het ras dus) ik ken "kleine" fokker, 1 a 2 keer per jaar een nest, maar wel 2 of 3 jaar achter elkaar dezelfde combi

en zo ken ik fokkers met 20 honden, die ook nieuw bloed halen. die keer op keer een nieuwe impuls in het ras geven, die qua gezondheid, type en show vooraan staan.

het is allemaal erg relatief, de ene is de andere niet
M@scha
Zeer actief

alles is relatief :mrgreen:

maar zolang TS dus niet heel duidelijk uitlegt wat ze bedoeld wordt het lastig om er iets van te vinden.

als iemand het met 20 honden voor elkaar krijgt deze allemaal hun aandacht te geven en op een verantwoorde manier pupjes te fokken dan zal ik daar niet naar kraaien.

al vraag ik me serieus af of dat mogelijk is.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:alles is relatief :mrgreen:

maar zolang TS dus niet heel duidelijk uitlegt wat ze bedoeld wordt het lastig om er iets van te vinden.

als iemand het met 20 honden voor elkaar krijgt deze allemaal hun aandacht te geven en op een verantwoorde manier pupjes te fokken dan zal ik daar niet naar kraaien.

al vraag ik me serieus af of dat mogelijk is.
ik weet niet of het op jou manier mogelijk is, maar dat het mogelijk is? jazeker , maar het is wel iets wat niet veel mensen kunnen, ik dacht het ook ooit van niet, maar ik heb toch ook het tegendeel gezien, en dan dus niet in donkere schuurtjes, vies, fok maar raak, maar gewoon veel honden, overdacht, ruimte en een zeer goede fokker ;)
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Volgens mij kun je er prima zonder.

Al is het wel zo dat sommige grotere fokkers die op een goede manier fokken volgens mij een veel betere keuze is om een pup aan te schaffen bij een fokker in een schuur waar je niets van de afstamming af weet.
Binnen het kooikerhondje is ook een grotere fokker, bij deze zou ik zelf geen hond vandaan halen, maar het is ook geen fokker waarvan ik zeg dat je er beslist geen hond vandaan zou moeten halen.
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Zelf ken ik enkele fokkers binnen mijn ras die een groot aantal honden hebben, meer dan 20, die geheel en al leven voor de honden.
Fokken volgen de regels van de rasvereniging en doen alle benodigde gezondheidsonderzoeken.
De meeste honden leven in kennels en worden al dan niet ingezet voor de fok.
natuurlijk kan zo'n fokker al die honden niet alleen verzorgen en heeft hulp in de vorm van [meestal] stagiares of vrijwilligers.
in mijn optiek draagt zo'n fokker een groot gedeelte bij aan het in stand houden van een ras.

Ben er ook van overtuigd dat zo iemand pas een echte kijk heeft op het ras en die zou wat mij betreft ook keurmeester mogen zijn, zonder de opleiding. [ das weer een ander topic eigenlijk :wink: ]
Afbeelding

truusje
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:

Wat vinden jullie?
ja, mss ook nog wel ja....want de vraag is groot, toch?
Afbeelding

M@scha
Zeer actief

is de vraag groot naar goede pupjes?

of is de vraag groot naar op zondagmiddag op te halen en goedkope honden ongeacht lijn en gezondheid "as ie maar lief isssss"?
Afbeelding
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Blijft moeilijk, geef ik toe, alleen is dat niet wat ik bedoel eigenlijk.
Afbeelding

M@scha
Zeer actief

wat bedoel je wel dan? ik heb namelijk het gevoel dat als je echt gaat kijken naar mensen die heel bewust een pup kopen dit er helemaal niet zoveel zijn.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:is de vraag groot naar goede pupjes?

of is de vraag groot naar op zondagmiddag op te halen en goedkope honden ongeacht lijn en gezondheid "as ie maar lief isssss"?
:denken: mas, ga je nou niet iets te ver?

wil je aub jou manier en ervaring niet projecteren als het enige goede, want dat gevoel krijg ik er nl wel bij, en dan moet ik toch ook zeggen, meis....... wat voor ervaring heb jij?

dat jij heel serieus ben in jou ras en met jou nest, wil nog niet zeggen dat je ineens fokkerswijsheid in pacht heb.

ik vind het een beetje jammer, dat er nu gedaan word alsof alleen goede pups en fokkers zijn, die de pups naast de tv hebben liggen, die zeker niet datzelfde jaar nog een nest hebben, die niet meer dan 5/6 honden ( want ander ben je een jip) in huis hebben
M@scha
Zeer actief

dat zeg ik niet noor. ik vraag oprecht of de vraag naar echt bewust gefokte pupjes wel groot is.

ik zie nergens staan wat ik als perfecte fokkersactiviteiten zie? beetje raar daarom ook je opmerking over fokkerswijsheid.

ik stel een vraag om iets duidelijk te krijgen of om aan te geven hoe ik over iets denk. dat is niet wijsheid doorduwen zoals je nu lijkt te denken.

of je begrijpt totaal niet wat ik schrijf of ik leg het verkeerd uit. laat ik het dan maar op dat laatste houden
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

ik heb het bij die zondagspuppen dus niet over grote fokkers. dat is volgens mij wat jij denkt.

als je de vraag oprecht leest zie je volgens mij dat ik bij goed gefokte pupjes ook de grote goede fokkerijen schaar die truusje bedoeld en vraag ik me dus af of die nodig zijn om aan de vraag te voldoen want: is die vraag er wel?
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

truusje schreef:
Eline* schreef:

Wat vinden jullie?
ja, mss ook nog wel ja....want de vraag is groot, toch?
en hierop zeg ik dus: is die vraag naar die goede pupjes zo groot dat je er grote fokkerijen voor nodig hebt?

of denk je dat ze misschien helemaal niet nodig zijn omdat mensen veel makkelijker aan een hond willen komen en naar prutsers gaan?

als het nu nog niet duidelijk is weet ik het ook niet meer hoor :19: :mrgreen:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:dat zeg ik niet noor. ik vraag oprecht of de vraag naar echt bewust gefokte pupjes wel groot is.

ik zie nergens staan wat ik als perfecte fokkersactiviteiten zie? beetje raar daarom ook je opmerking over fokkerswijsheid.

ik stel een vraag om iets duidelijk te krijgen of om aan te geven hoe ik over iets denk. dat is niet wijsheid doorduwen zoals je nu lijkt te denken.

of je begrijpt totaal niet wat ik schrijf of ik leg het verkeerd uit. laat ik het dan maar op dat laatste houden
doe nou niet zo schijnheilig, je hebt niks op met fokkers die vele honden hebben. punt.

verder ga ik dus niet in op je bericht omdat ik weet waar het eindigt.

jammer Mas, je hebt mijn idee wederom bevestigd;)
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Ik geloof dat ik wel begrijp wat je bedoeld, Massam :wink:

Ja, ik denk dat er echt wel voldoende mensen zijn die oprecht moeite doen om aan een goede raspup te komen.
Die grote fokkers, die over het algemeen meerdere nesten fokken per jaar, kunnen dus ook beter "op bestelling"leveren, zodat de aspirant kopers niet zo lang hoeven wachten.
Afbeelding

truusje
Zeer actief
Contacteer:

Maar eigenlijk wil ik het hier niet hebben over het leveren van pups, maar over het in stand houden van een ras en dat kan volgens mij alleen als er ook grote fokkerijen zijn, die verschillende combi's kunnen doen en meerdere pups aan kunnen houden om te kijken wat daar van komt
Afbeelding

M@scha
Zeer actief

yamie schreef:
massam schreef:dat zeg ik niet noor. ik vraag oprecht of de vraag naar echt bewust gefokte pupjes wel groot is.

doe nou niet zo schijnheilig, je hebt niks op met fokkers die vele honden hebben. punt.

verder ga ik dus niet in op je bericht omdat ik weet waar het eindigt.

jammer Mas, je hebt mijn idee wederom bevestigd;)
maar dat is niet waar!

ik heb geen idee hoe iemand met 20 honden dat voor elkaar krijgt. dat is waar. maar dat maakt mijn idee erover niet meteen slecht :19:

misschien omdat het off topic is is het niet handig dit hier te bespreken maar ik zou het prettig vinden als je me (misschien per pb?) uitlegd waarom je zo stellig zegt dat ik daar niks mee heb. want ik heb er simpelweg geen ervaring mee.

ik ken 1 fokker die 13+ honden heeft. op zich geen probleem. heb ik er ook nooit van gemaakt. die fokker zelf maakt er een teringzooi van en dat vind ik slecht maar dat heeft niks met aantallen te maken.

graag je reactie want hier snap ik echt niets van :19:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

truusje schreef:Maar eigenlijk wil ik het hier niet hebben over het leveren van pups, maar over het in stand houden van een ras en dat kan volgens mij alleen als er ook grote fokkerijen zijn, die verschillende combi's kunnen doen en meerdere pups aan kunnen houden om te kijken wat daar van komt
ze zullen inderdaad sneller resultaat bereiken in een lijn dan iemand als ik die eens in de paar jaar een nest doet.

iemand die maar heel soms een nestje doet gaat inderdaad het ras niet redden.

dat die vraag er zo is wist ik niet, had ik ook niet verwacht op sommige rassen na die echt wachtlijsten hebben (zoals het markiesje kan ik me herinneren uit een topic hier?)

zoals ik al eerder zei zie ik geen probleem in grote fokkers als ze echt de honden ook hun hondenleventje kunnen geven. als je die randvoorwaarden allemaal ok hebt zou je inderdaad voorsprong hebben op gebied van lijnuitdieping of in ieder geval versnelling daarvan.

gevaar is denk ik wel kennelblindheid. dat je zoveel honden hebt waar je uit kan kiezen dat je vergeet dat er meer is. maar een bewuste fokker zal ook dat niet overkomen.

ik vraag me nog wel af wat het voordeel is van veel honden bij 1 fokker tegenover hetzelfde aantal bij een aantal gelijkgestemden die samen tot dit niveau willen komen waarbij de honden echt gegarandeerd een hondenleven hebben en in het geval van huishondenrassen ook echt in huis kunnen leven. dat zou mijn pré zijn al weet ik, nogmaals, niet hoe de honden leven in de fokkerijen waar jij het over hebt (de goede dan he)
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wat een rare wending neemt dit topic. :denken: Ik sluit me aan bij Massam. Ik denk dat de vraag naar goedkope snel aan te schaffen honden veel groter is dan naar een goedgefokte rashond waarop men een poosje moet wachten en waar vervolgens ook nog eens een prijskaartje aanhangt.
Verder zie ik niet in waarom mensen niet gewoon het geduld hebben om te wachten op iets wat ze erg graag willen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

[
Groetjes,
Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 19 jul 2008 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”