Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Buitenlandse stamboom, buitenlandse eigenaar, nest in NL...

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Aantal honden: 2

Buitenlandse stamboom, buitenlandse eigenaar, nest in NL...

Ongelezen bericht door Bons »

De situatie...

Een teef uit het buitenland is gedekt door een reu uit een ander land. Zowel reu als teef beschikken over een FCI erkende stamboom en FCI goedgekeurde HD/ED en OCD foto's.

Het verhaal...

De RV vraagt de stambomen aan, dat kan een fokker daar niet zelf.
De eigenaar van de teef mocht de reu in haar land niet gebruiken, volgens zeggen uit pesterij. :denken:
Ze krijgt dus geen FCI stamboom bij de pups via haar RV, zonder gaat niet.

De feiten...

De stamboom van de teef is niet omgezet naar een NHSB stamboom, maar de pups zijn wel geboren op een Nederlands adres.

De vraag...

Kunnen de pups nu een NHSB stamboom krijgen?

:edit: de zoveelste stomme typo
Laatst gewijzigd door Bons op 27 feb 2008 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 19 jul 2008 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Heb je vast al wel gedaan... Maar ik denk het wel! Je zou de raad van beheer kunnen bellen en de situatie voorleggen, (ik weet het niet precies hoor) maar de RVB stelt toch gewoon als eis dat beide ouders een FCI stamboom hebben?

(Ik heb het dus verschrikkelijk fout, lees ik hierboven)

Jij hebt trouwens foto's gemaakt van de hond van mijn schoonouders toen die nog pupje was.. ZIjn mooi!
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Bons
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Voor zover ik weet NIET!
Honden (pups) krijgen alleen een stamboom in Nederland als de teef eigendom is van een Nederlandse eigenaar (en de teef en reu allebei een stamboom hebben natuurlijk). Als de teef in het buitenland geregistreerd is, dan wordt 't al niets natuurlijk.
WAAR de teef op dat moment fysiek is, doet volgens mij niet ter zake, het gaat erom in welk Stamboek de teef is ingeschreven.

Ik neem aan dat de reu en teef van hetzelfde ras zijn ;-) en allebei een stamboom hebben. Het is mij dan een raadsel waarom de reu niet gebruikt mocht worden; ik zou dat uitzoeken bij de in dat land geldende regels die kennelijk gelden bij die (variant op) de "Raad van Beheer". Wellicht is er beroep mogelijk?

De pups zullen een voor dat land erkende stamboom moeten krijgen die dan moet worden aangevraagd als 'exportstamboom' waarna de pups (officieel, formeel) kunnen worden 'omgezet' naar een in het NHSB ingeschreven hond.

Verbeter mij als ik het mis heb ;-)

Suzanne
Dat was mijn idee dus ook, dat de pups alleen een stamboom kunnen krijgen als de teef op naam van een NL eigenaar staat. Of de stamboom dan ook moet zijn omgeschreven weet ik niet, bijvoorbeeld in geval van een import teef... :denken:

Enne, ja dat schreef ik al in het eerste bericht, beide honden hebben een erkende stamboom en alle andere benodigde papieren, ze zijn ook van hetzelfde ras *grinnik*.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Bons
Zeer actief

nathalietjuh schreef:Heb je vast al wel gedaan... Maar ik denk het wel! Je zou de raad van beheer kunnen bellen en de situatie voorleggen, (ik weet het niet precies hoor) maar de RVB stelt toch gewoon als eis dat beide ouders een FCI stamboom hebben?

(Ik heb het dus verschrikkelijk fout, lees ik hierboven)

Jij hebt trouwens foto's gemaakt van de hond van mijn schoonouders toen die nog pupje was.. Zijn mooi!
Ik vraag dit uit nieuwsgierigheid vanwege een situatie die me ter ore kwam. Uiteraard kan ik ook de raad even bellen of mailen maar ik dacht misschien is er hier iemand die het weet hoef ik niet tot morgen te wachten :)

Hoe heet de hond van je schoonouders? :)
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik heb geprobeerd te zoeken op de site van de RVB, maar kon het nou niet zo precies vinden, maar wel dus dat ze ingeschreven moeten zijn in het NHSB.

Nash heet ie, van shayela..
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

De teef moet ingeschreven staan in het NHSB willen de pups een stamboom krijgen, volgens mij.

Een import reu/teef moet ook ingeschreven worden in het NHSB
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 20 jul 2008 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Bons
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Echter, ik krijg het vermoeden (ongefundeerd denk ik) dat het gaat om een hond die in Nederland onder de RAD valt; en dat dus op dit moment het betreffende nest gezien moet worden als stamboomloos (conform de wet) en dat zou tot problemen kunnen leiden. Mijn excusus als ik er naast zit, maar dit is wel iets om in de gaten te houden!

Laat ons vooral weten hoe het afloopt; ben benieuwd!!!
Nee nee, nee dat zeker niet, geen RAD nestje. Als de pups geen stamboom krijgen maakt dat voor de hondjes gelukkig niets uit.

Ik begrijp alleen niet waarom de eigenaar van de teef dit in vredesnaam zo geregeld heeft als er nu nog geen stamboom komt, hadden de pups evengoed in hun eigen land geboren kunnen worden...

Via de eigen RV krijgt deze persoon geen stamboom, beide honden voldoen wel aan de door betreffende RV gestelde eisen. Het fijne van het waarom niet weet ik niet.

Hopelijk hoor ik zelf de afloop... ben nogal bot geweest vanwege het stupide verhaal. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”