Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

nestje shih-shuh's

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

roy
Zeer actief

nestje shih-shuh's

Ongelezen bericht door roy »

Hoop dat ik het goed heb geschreven...
Jullie advies graag, ik ben nu de trotse bezitter van Roy een tien jaar oude mechelse herder, wat medische problemen, artrose, nou zit ik al een tijd lang te denken aan een hond erbij, zal hem misschien opleven, maar ik heb nog steeds een hele grote maar, financieel kan het, woonsituatie is goed...
Maar doe ik er goed aan voor Roy? Dat is de grote "maar".
En nu nog iets, een buurvrouwtje gaat met haar hondje een nestje krijgen, gepland, maar eigenlijks dus wel broodfok, ergens houd me dat tegen, maar aan de andere kant denk ik waarom niet?
Ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen en hier over mee willen denken.

Ik heb even de naam van het ras veranderd, schrijf je het zo?

yvonne
Laatst gewijzigd door roy op 18 mar 2008 07:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

Je weet nu hoe het is om een hond te hebben die medische klachten heeft. Waarom dan weer aan een hond beginnen waar bij de ouders geen officiele testen zijn gedaan. Als je dan al een graag een hond erbij wil ga dan voor een weloverwogen nestje met stamboom waarbij de ouders getest zijn op de ziekten die binnen dat ras vallen. Het is geen garantie maar wel beter dan zomaar ergens een leuk hondje vandaan halen. Je weet zelf hoe het is om een zieke hond te hebben.
roy
Zeer actief

:ok:, een zieke hond is vreselijk :jank:
Het is gelukkig niet zo dat ik van vandaag op morgen een hondje erbij wil hoor, ik ben al ongeveer een jaar aan het brainstormen, het belangrijkste is nu Roy.
Maar nog even ik weet dat dit hondje stamboom heeft en ook bij een fokker vandaan komt, het reutje die ze wil gaan gebruiken is ook een zogenoemd dekreutje, spreek me tegen als ik dingen vertel die niet kunnen hoor, ik ben echt een leek wat dit betreft, maar dit is wat mij verteld wordt.
Maar ik zie het als broodfok, want ze wil eenmalig een nestje?
Of zie ik het nou helemaal krom?

yvonne
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

roy schreef::ok:, een zieke hond is vreselijk :jank:
Het is gelukkig niet zo dat ik van vandaag op morgen een hondje erbij wil hoor, ik ben al ongeveer een jaar aan het brainstormen, het belangrijkste is nu Roy.
Maar nog even ik weet dat dit hondje stamboom heeft en ook bij een fokker vandaan komt, het reutje die ze wil gaan gebruiken is ook een zogenoemd dekreutje, spreek me tegen als ik dingen vertel die niet kunnen hoor, ik ben echt een leek wat dit betreft, maar dit is wat mij verteld wordt.
Maar ik zie het als broodfok, want ze wil eenmalig een nestje?
Of zie ik het nou helemaal krom?

yvonne
Als ze het netjes doet en volgens de regels is het bij mijn weten geen broodfok al zeker niet als het eenmalig is want broodfokkers stoppen meestal niet bij 1 nestje maar gaan dan pas beginnen :wink:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Als de ouders getest zijn op de erfelijke afwijkingen die binnen het ras voorkomen en goed bevonden worden, dan heb je in ieder geval minder kans dat je hondje ook een dergelijke ziekte krijgt.
Toch weet je vermoedelijk verder niets van de afstamming, je hebt dus kans dat er 'ellende' in zit.
Verder zal het zoals je het omschrijft een eenmalig nestje zijn en dat is dus geen broodfok, maar een particulier met een nestje.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat als de moederhond een erg leuk hondje is en de vaderhond ook je graag een pup hiervan zou willen. Het is natuurlijk erg leuk om een nestje op te zien groeien en dan de voor jou leukste pup te kunnen kiezen.
tineke

Renske schreef:Als de ouders getest zijn op de erfelijke afwijkingen die binnen het ras voorkomen en goed bevonden worden, dan heb je in ieder geval minder kans dat je hondje ook een dergelijke ziekte krijgt.
Toch weet je vermoedelijk verder niets van de afstamming, je hebt dus kans dat er 'ellende' in zit.
Verder zal het zoals je het omschrijft een eenmalig nestje zijn en dat is dus geen broodfok, maar een particulier met een nestje.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat als de moederhond een erg leuk hondje is en de vaderhond ook je graag een pup hiervan zou willen. Het is natuurlijk erg leuk om een nestje op te zien groeien en dan de voor jou leukste pup te kunnen kiezen.
Moederhond heeft een stambom en als het vadertje echt een dekreu is volgens de regels heeft die ook een stamboom en kun je dingen nakijken. :wink:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

tineke schreef:
Moederhond heeft een stambom en als het vadertje echt een dekreu is volgens de regels heeft die ook een stamboom en kun je dingen nakijken. :wink:
Dan is er toch helemaal geen sprake van een broodfok?
Wel zou ik deze fokker aanraden om volgens de eissen van de ras vereniging te fokken. En bij het teefje een echt goede reu uit te zoeken.
tineke

Renske schreef:
tineke schreef:
Wel zou ik deze fokker aanraden om volgens de eissen van de ras vereniging te fokken. En bij het teefje een echt goede reu uit te zoeken.
Volgens mij zoals ts de omstandigheden beschrijft is er ook geen sprake van broodfok :wink: zeker niet als er aan alle eisen wordt voldaan .
roy
Zeer actief

tineke schreef:
Renske schreef:
tineke schreef:
Volgens mij zoals ts de omstandigheden beschrijft is er ook geen sprake van broodfok :wink: zeker niet als er aan alle eisen wordt voldaan .
Het is nu allemaal nog maar van horen zeggen, als ik hier verder mee ga zal ik eerst naar stamboom etc vragen, ook wil ik gaan kijken bij de eigenaar van het reutje, of is dit heel raar?, ik wil niet verleid worden door mooie praatjes en schattige pupjes, maar als de paieren niet kloppen en er niet zijn, is dit toch een vorm van broodfok.
Buurvrouw wil gewoon eenmalig een nestje, een gelegenheidsnestje zeg maar.

yvonne
tineke

roy schreef:
tineke schreef:
Renske schreef:
tineke schreef:
Het is nu allemaal nog maar van horen zeggen, als ik hier verder mee ga zal ik eerst naar stamboom etc vragen, ook wil ik gaan kijken bij de eigenaar van het reutje, of is dit heel raar?, ik wil niet verleid worden door mooie praatjes en schattige pupjes, maar als de paieren niet kloppen en er niet zijn, is dit toch een vorm van broodfok.
Buurvrouw wil gewoon eenmalig een nestje, een gelegenheidsnestje zeg maar.

yvonne
De stamboom kun je zeker bekijken,ook die van de reu ga ik van uit, en ook naar onderzoeken en uitslagen kun je gerust vragen.
Ik moet je wel eerlijk zeggen dat als je twijfels hebt bij de echtheid daarvan ik het niet zou doen als fokker mocht je van mij trouwens ook een deurtje verder gaan als je eraan twijfelde of ik met papieren en uitslagen zou sjoemelen.
Een fokker waar je dat gevoel bij hebt of daar toe in staat acht moet je gewoon geen hond kopen :wink:
roy
Zeer actief

Nou ik bedoel eigenlijk meer dat ik eerst wel de papieren wil zien, voornamelijk voor de gezondheid, en niet klakkeloos wil afgaan op het verhaal, ja hoor ze heeft stamboom en is gezond, ik vind dat geen achterdocht, ik geloof nooit dat buuf daar over zal liegen, maar ik wil wel een gezonde pup, voor zover je die garantie kan krijgen :wink:

yvonne
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Nanna schreef:Je schrijft het als Shih-Tzu ;-)
Ik zou wel vragen of de ouders zijn getest op Patella Luxatie en oogproblemen, dat zijn hete hangijzers in het ras.
Lees dit stukje anders eens door.
http://www.shihtzu-amaranthas.nl/gezondheid
( hey das mijn website :P)

mja en grof gezegt kun je dat vergeten....
Bij de shih tzu zijn geen officiele gezondheidsonderzoeken verplicht. En dus doen de fokkers dit dus ook niet.
Nu is de patella luxatie opzich niet zo`n probleem, maar je hoort nog wel eens van de oogafwijkingen. Er komt weleens Distichiasis voor in ons ras, maar hoever dit zit weet geen mens, omdat er niet op getest wordt.
Ik ben er puur bij toeval achter gekomen bij 2 hondjes omdat ik hen wel had getest.

tevens is de catagorie huid en haar soms een probleem, te denken valt aan allergieen.

Wat opvallend is, is dat het grote gedeelte van de shih tzu die oog en of huid problemen hebben geen stamboom hebben of van bepaalde lijnen zie je het ook wel eens.
Als je toch graag een shih tzu pup wilt, ga dan eerst eens langs bij echte fokkers. Er zijn namelijk een aantal "fokkers" met papieren die bij ons erg slecht bekend staan. Maak dus geen overhaaste beslissingen, en zorg dat je een goed gevoel hebt bij de fokker.
De meeste fokkers werken met een koopcontract, lees deze goed door. Iedere fokker heeft zijn eigen werkwijze. Bij ons is het eerst een vragenlijst en een persoonlijk bezoek voordat je uberhaupt een pup kunt kopen, ook iets wat je niet veel ziet bij de meeste fokkers.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Contacteer:

Ongelezen bericht door xSuzannex »

ik heb beslist geen verstand van fokken hoor, maar wil er wel even op inspringen
hier loopt een shih-tzu rond zonder papieren (hondje van mijn moeder wat hier al een aantal weken logeert)
hij is echt wel leuk, lief, schattig, etc. maar heeft heel veel problemen die volgens mij voorkomen hadden kunnen worden als hij op de juiste manier was gefokt
heel slim dus om toch naar papieren te vragen, zodat je hier niet mee zit

tandjes:

Afbeelding
Afbeelding

fatsoenlijk een botje kauwen kan hij niet :(

van de oogjes heeft hij ook veel last, naar binnen groeiende wimpers als ik het goed heb begrepen, al 3x eraan geopereerd, nog steeds geen resultaat
altijd stinkende tranende oogjes
op foto 1 is in elk geval het natte bruine haar onder z'n ogen te zien

hopelijk een motivatie voor je als je straks voor die leuke pupjes staat en er toch iets niet in orde blijkt te zijn met de papieren
roy
Zeer actief

Ailena schreef:
Ik zou wel vragen of de ouders zijn getest op Patella Luxatie en oogproblemen, dat zijn hete hangijzers in het ras.

Bij de shih tzu zijn geen officiele gezondheidsonderzoeken verplicht. En dus doen de fokkers dit dus ook niet.
Nu is de patella luxatie opzich niet zo`n probleem, maar je hoort nog wel eens van de oogafwijkingen. Er komt weleens Distichiasis voor in ons ras, maar hoever dit zit weet geen mens, omdat er niet op getest wordt.
Ik ben er puur bij toeval achter gekomen bij 2 hondjes omdat ik hen wel had getest.

tevens is de catagorie huid en haar soms een probleem, te denken valt aan allergieen.

Wat opvallend is, is dat het grote gedeelte van de shih tzu die oog en of huid problemen hebben geen stamboom hebben of van bepaalde lijnen zie je het ook wel eens.
Als je toch graag een shih tzu pup wilt, ga dan eerst eens langs bij echte fokkers. Er zijn namelijk een aantal "fokkers" met papieren die bij ons erg slecht bekend staan. Maak dus geen overhaaste beslissingen, en zorg dat je een goed gevoel hebt bij de fokker.
De meeste fokkers werken met een koopcontract, lees deze goed door. Iedere fokker heeft zijn eigen werkwijze. Bij ons is het eerst een vragenlijst en een persoonlijk bezoek voordat je uberhaupt een pup kunt kopen, ook iets wat je niet veel ziet bij de meeste fokkers.
Mja, en das nu dus het probleem, deze mevrouw is geen fokker ze wil eenmalig een nestje, en misschien heb ik dus wel oren naar een pup, maar volgens jullie kan ik dan beter eerst naar een echte fokker gaan om te kijken.
Begrijp me niet verkeerd maar als je in het asiel een herplaatser haalt, weet je vaak ook niet of deze erfelijk belast is met ziektes, HD, enz, waarom wordt er dan altijd zo gehamerd op pupjes kopen die helemaal goed getest zijn, tenminste de ouders dan, tuurlijk wil ik geen zieke hond, maar Roy was volgens het asiel ook kiplekker, nou niet dus zoals nu blijkt :jank:

yvonne
Amaranthas
Zeer actief
Contacteer:

roy schreef:
Ailena schreef:

Mja, en das nu dus het probleem, deze mevrouw is geen fokker ze wil eenmalig een nestje, en misschien heb ik dus wel oren naar een pup, maar volgens jullie kan ik dan beter eerst naar een echte fokker gaan om te kijken.
Begrijp me niet verkeerd maar als je in het asiel een herplaatser haalt, weet je vaak ook niet of deze erfelijk belast is met ziektes, HD, enz, waarom wordt er dan altijd zo gehamerd op pupjes kopen die helemaal goed getest zijn, tenminste de ouders dan, tuurlijk wil ik geen zieke hond, maar Roy was volgens het asiel ook kiplekker, nou niet dus zoals nu blijkt :jank:

yvonne
Ik zeg niet dat het per definitie slecht is om bij iemand die voor de lol een keer eennestje heeft een pup te halen, maar je moet wel voorzichtiger zijn. Vaak (niet altijd) zijn dat ook de mensen die het wel goed (proberen) te doen, maar toch zo goedkoopmogenlijk uit willen zijn, of juist de lijnen niet helemaal kennen.
Als je bij deze mevrouw een pup wilt halen weet dan wel zeker dat ze het goed doet. Dus niet alleen 2 stamboomhonden gebruikt, maar ook wat voor lijnen erachter zit e.d.
Je kunt nergens geen garantie krijgen, niet op een pup en niet op een asielhond. Je moet alleen niet over 1 nacht ijs gaan en bij de eerste de beste een pup halen, toevallig omdat het je buurvrouw is.
Zoals ik al zei, er zijn een aantal "fokkers" waarvan ik dus nooit en te nimmer een hond zou willen... Dus let wel op waar je een pup haalt, en wees wel zeker van je zaak. En niet bij je buurvrouw een puphalen omdat ze naast je woont enje dus niet ver hoeft te reizen....
Afbeelding
roy
Zeer actief

Ailena, ik ga echt niet over een nacht ijs, ben hier al maanden mee aan de slag, dit van de buuf kwam gewoon op mijn pad en ik ben en was benieuwd naar jullie ervaringen, en ook ik ben bereid om voor mijn droompup naar de andere kant van nederland te reizen hoor.

yvonne
Amaranthas
Zeer actief
Contacteer:

roy schreef:Ailena, ik ga echt niet over een nacht ijs, ben hier al maanden mee aan de slag, dit van de buuf kwam gewoon op mijn pad en ik ben en was benieuwd naar jullie ervaringen, en ook ik ben bereid om voor mijn droompup naar de andere kant van nederland te reizen hoor.

yvonne
goedzo, dat is de goede instelling. Vertrouw op je gevoel, dan komt het wel goed :)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”