Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Prijsverschillen
Moderator: moderatorteam
- m-aan
- Actief
- Contacteer:
Prijsverschillen
Waarom zitten er zo'n prijsverschillen in rassen?
Voorbeeld: een cairn terriër kost ca. 750 euro, een ridgeback ca. 1300 euro, een hollandse herder ca. 550 euro....
Maan
Voorbeeld: een cairn terriër kost ca. 750 euro, een ridgeback ca. 1300 euro, een hollandse herder ca. 550 euro....
Maan
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Re: Prijsverschillen
Marktwaarde...vraag & aanbod.m-aan schreef:Waarom zitten er zo'n prijsverschillen in rassen?
Maan
- Kika
- Zeer actief
- Contacteer:
Precies, tis de marktwaarde.
Ben ik daar blij mee??? Nope...
Was het bij de RR maar zo dat ze "maar" 1300,- kosten.....de prijzen gaan nu al naar bóven de 1500,-. In buurland Duitsland en België zijn ze nog duurder en het waarom
Het wordt voor mensen steeds leuker om op deze manier "voor de leuk" te gaan fokken en helaas zien we dat binnen dit ras aan alle kanten terug
Was het bij de RR maar zo dat ze "maar" 1300,- kosten.....de prijzen gaan nu al naar bóven de 1500,-. In buurland Duitsland en België zijn ze nog duurder en het waarom
Het wordt voor mensen steeds leuker om op deze manier "voor de leuk" te gaan fokken en helaas zien we dat binnen dit ras aan alle kanten terug
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
- Angelique25
- Zeer actief
- Contacteer:
Of jij nu 1500 of 800 voor je pups zou vragen, er blijven altijd mensen voor de leut fokken. Maar ook daar is een markt voor (vandaag beslist, morgen gehaald) en die markt kan (en wil) een fatsoenlijke fokker vaak niet bedienen. Een hoge prijs vind ik altijd al een prima schiftingsmethode voor de impulsaankopers en modehondaanhangers.Kika schreef:Precies, tis de marktwaarde.
Was het bij de RR maar zo dat ze "maar" 1300,- kosten.....de prijzen gaan nu al naar bóven de 1500,-. In buurland Duitsland en België zijn ze nog duurder en het waarom![]()
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Een wachtlijst ook!Angelique25 schreef: Een hoge prijs vind ik altijd al een prima schiftingsmethode voor de impulsaankopers en modehondaanhangers.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
-
Sietske
Tja, toch kan een fantastische baas afgeschrikt worden door juist exorbitant hoge prijs.Angelique25 schreef:Een hoge prijs vind ik altijd al een prima schiftingsmethode voor de impulsaankopers en modehondaanhangers.
Mijn ouder bijvoorbeeld zijn super voor hun hond, die leven er voor. Geen HAAR op hun hoofd echter die er ook maar over na zou willen denken om dat soort bedragen voor een hond te betalen.
En ze kunnen het echt wel opbrengen hoor, maar dat gaat ze gewoon te ver! Als 't hondje er eenmaal is gaan ze er overigens voor door het vuur, maakt niet uit wat het kost.
- It's Me!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Parson Russell Terrier
- Contacteer:
Ja helaas helemaal waar! En dan ook nog de andere kant van de medaille... wie betaald er minstens 550 euro voor een goed gefokte Parson Russell als de Hussells je voor een appel en een ei om de oren vliegen op MP....Kika schreef:Precies, tis de marktwaarde.
Was het bij de RR maar zo dat ze "maar" 1300,- kosten.....de prijzen gaan nu al naar bóven de 1500,-. In buurland Duitsland en België zijn ze nog duurder en het waarom![]()
Grtz. Jo
Grtz. Jo
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
een paar goed gestelde vragen alsEline* schreef:Een wachtlijst ook!Angelique25 schreef: Een hoge prijs vind ik altijd al een prima schiftingsmethode voor de impulsaankopers en modehondaanhangers.
waarom dit type hond, wat wil je er mee gaan doen, wat is je ervaring op dat gebied....etc....werkt ook
toch best al mensen gehad die na 1 mailtje een antwoord van mij kregen met die vragen waarna of de antwoorden niet voldoende waren voor mij of dat ik niets meer hoorde (wrs omdat ik te ingewikkelde vragen stelde....)
vind dat nog een betere schiftingsmethode dan de prijs....heb hier dan natuurlijk ook wel een ras dat niet een belachelijk hoge prijs heeft...aan de andere kant zijn er fokkers die toch al aan de bovengrens gaan zitten...
- asani
- Zeer actief
Als je dit vanaf de fokkerzijde bekijkt is het ineens wel logisch en begrijpelijk. De mensen die dus 1500 tot 2000 euro over hebben voor een hond die bij een 'goede' fokker vandaan komt denken wel 2x na.Kika schreef:Precies, tis de marktwaarde.
Dit komt dus 'hun' fokproduct ten goede. Wat de aanbiedingen op MP ed betreft...dat zijn toch geen klanten voor hen. Zij hebben immers een wachtlijst met serieuze mensen.
Er zal dan altijd een een populatie 'goede' honden binnen een ras zijn.
(mits de 'goede'fokker het ook goed doet natuurlijk)
-
tyson2006
- Kika
- Zeer actief
- Contacteer:
Het probleem van de steeds hoger wordende prijzen vind ik dat het dus steeds interessanter wordt om met dat ras te gaan fokken/vermeerderen.
En dan heb ik het dus niet over de manier van fokken die in mijn ogen juist is.
Ik heb het over "ik heb een teef met stamboom, kwak daar een reu met boom op en verkoop de pups ver onder de huidige prijzen"
Er zijn nog steeds erg veel mensen die voor een bepaald ras gaan en denken dat als er een boom bij zit dat het dan dus goed is. Zijn dan ook nog eens blij met hun "koopje", want dat is wat men ziet.
Ik vind dat een (in mijn ogen) goeie fokker echt wel iets mag verdienen aan zijn/haar nest, zeker als je daar zoveel voor hebt gedaan zoals sommige dat doen, maar om de prijzen nou maar op te blijven drijven, terwijl je er echt niet meer voor hebt hoeven doen dan 2 jaar geleden vind ik echt absurt.
Toen ik onze eerste RR kocht lag de vraagprijs zo rond de 1000 euro. Nu zijn we 3,5 jaar verder en die prijs is bij sommige meer dan 50% toegenomen en nogmaals het waarom ontgaat mij volledig.
Bij mijn volgende RR zal ik niet naar de prijs kijken, maar naar de combinatie teef, reu en fokker en als ik dan een achtelijk hoog bedrag neer moet leggen "so be it", maar als juist bij die betreffende fokker de prijs beneden het huidige peil ligt zal ik me niet omdraaien en zonder pup weggaan.
@ Asani: Dat mensen 2x nadenken voor een bepaald ras als ze zo'n hoge prijs neer moeten leggen daar ben ik het niet geheel mee eens. Er zijn er zat die zich het kunnen veroorloven en dus kopen. Ben het er wel mee eens dat als mensen bv naar het buitenland gaan om daar hun pup te halen om wat voor reden dan ook, dat die mensen wel verder nadenken over de aanschaf van betreffende combinatie en dat ze dan ook bereid zijn om meer te betalen dan in hun eigen land.
En dan heb ik het dus niet over de manier van fokken die in mijn ogen juist is.
Ik heb het over "ik heb een teef met stamboom, kwak daar een reu met boom op en verkoop de pups ver onder de huidige prijzen"
Er zijn nog steeds erg veel mensen die voor een bepaald ras gaan en denken dat als er een boom bij zit dat het dan dus goed is. Zijn dan ook nog eens blij met hun "koopje", want dat is wat men ziet.
Ik vind dat een (in mijn ogen) goeie fokker echt wel iets mag verdienen aan zijn/haar nest, zeker als je daar zoveel voor hebt gedaan zoals sommige dat doen, maar om de prijzen nou maar op te blijven drijven, terwijl je er echt niet meer voor hebt hoeven doen dan 2 jaar geleden vind ik echt absurt.
Toen ik onze eerste RR kocht lag de vraagprijs zo rond de 1000 euro. Nu zijn we 3,5 jaar verder en die prijs is bij sommige meer dan 50% toegenomen en nogmaals het waarom ontgaat mij volledig.
Bij mijn volgende RR zal ik niet naar de prijs kijken, maar naar de combinatie teef, reu en fokker en als ik dan een achtelijk hoog bedrag neer moet leggen "so be it", maar als juist bij die betreffende fokker de prijs beneden het huidige peil ligt zal ik me niet omdraaien en zonder pup weggaan.
@ Asani: Dat mensen 2x nadenken voor een bepaald ras als ze zo'n hoge prijs neer moeten leggen daar ben ik het niet geheel mee eens. Er zijn er zat die zich het kunnen veroorloven en dus kopen. Ben het er wel mee eens dat als mensen bv naar het buitenland gaan om daar hun pup te halen om wat voor reden dan ook, dat die mensen wel verder nadenken over de aanschaf van betreffende combinatie en dat ze dan ook bereid zijn om meer te betalen dan in hun eigen land.
-
tyson2006
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- asani
- Zeer actief
Kika schreef: @ Asani: Dat mensen 2x nadenken voor een bepaald ras als ze zo'n hoge prijs neer moeten leggen daar ben ik het niet geheel mee eens. Er zijn er zat die zich het kunnen veroorloven en dus kopen. Ben het er wel mee eens dat als mensen bv naar het buitenland gaan om daar hun pup te halen om wat voor reden dan ook, dat die mensen wel verder nadenken over de aanschaf van betreffende combinatie en dat ze dan ook bereid zijn om meer te betalen dan in hun eigen land.
- Angelique25
- Zeer actief
- Contacteer:
- Angelique25
- Zeer actief
- Contacteer:
Ach er zijn ook fantastische bazen die het er wel voor over hebben.Sietske schreef:Tja, toch kan een fantastische baas afgeschrikt worden door juist exorbitant hoge prijs.Angelique25 schreef:Een hoge prijs vind ik altijd al een prima schiftingsmethode voor de impulsaankopers en modehondaanhangers.
Mijn ouder bijvoorbeeld zijn super voor hun hond, die leven er voor. Geen HAAR op hun hoofd echter die er ook maar over na zou willen denken om dat soort bedragen voor een hond te betalen.
En ze kunnen het echt wel opbrengen hoor, maar dat gaat ze gewoon te ver! Als 't hondje er eenmaal is gaan ze er overigens voor door het vuur, maakt niet uit wat het kost.
Wel vreemd dat de aanschaf niet veel mag zijn, maar dat er later met liefde dan wel bakken naar een dierenarts gebracht kan worden. Maar goed, dat is ieder zijn keus.
-
Essy
ben je ook gelijk van alle serieuze fokkers af die met aangekeurde ouderdieren fokken. Honden die hun onderzoeken hebben gehad en hun shows hebben gelopen.Rosita Compagner schreef:Alle puppies terug naar 150 - 200 euro. Ben je van de broodfok én van de voor de lol fokkers af. Niemand koopt meer een hond als statussymbool maar gewoon omdat ze dat type leuk vinden.
maar ja, utopia.
Als een pup trouwens zo weinig kost, is er ook geen financiële drempel meer voor mensen om nog eens goed over de aankoop van een hond na te denken met allerlei ellende als gevolg.
-
Muk
Van mij mag de prijs wel hoog, maar dan moet de broodfok enz afgeschaft worden (=utopie uiteraard). De prijs schrikt ook mensen af die in een impuls een hond aanschaffen (of ander huisdier). En die zie je helaas ook maar al te veel.
Of een lage prijs met alleen maar goede fokkers en pittige intake gesprekken en diverse nacontroles. Ook utopie helaas.
De prijs is voor mij niet zo belangrijk (of die nu hoog of laag is), zolang mensen maar goed voor hun dier zorgen. En daar is volgens mij nog een hele lange weg in te gaan.
Of een lage prijs met alleen maar goede fokkers en pittige intake gesprekken en diverse nacontroles. Ook utopie helaas.
De prijs is voor mij niet zo belangrijk (of die nu hoog of laag is), zolang mensen maar goed voor hun dier zorgen. En daar is volgens mij nog een hele lange weg in te gaan.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom nou toch, honden fokken doe je voor je hobby. Net zoals iedere hobby kost dat heel veel geld. Ik begrijp niet waarom hondenfokken nu zo nodig geld op moet brengen of minimaal quitte op gespeeld moet worden. Flauwekul, als je voor een ras gaat dan neem je alle kosten erbij. En dan selecteer je wel degelijk en houdt de serieuse mensen over.Essy schreef:ben je ook gelijk van alle serieuze fokkers af die met aangekeurde ouderdieren fokken. Honden die hun onderzoeken hebben gehad en hun shows hebben gelopen.Rosita Compagner schreef:Alle puppies terug naar 150 - 200 euro. Ben je van de broodfok én van de voor de lol fokkers af. Niemand koopt meer een hond als statussymbool maar gewoon omdat ze dat type leuk vinden.
maar ja, utopia.
Als een pup trouwens zo weinig kost, is er ook geen financiële drempel meer voor mensen om nog eens goed over de aankoop van een hond na te denken met allerlei ellende als gevolg.
Als ik zie hoe Engelse Bullen als warme broodjes gekocht worden dan is een hoge prijs zéker geen drempel.
-
Bullenmama
@Rosita, honden fokken doe je voor je hobby zeg je, en een hobby kan veel geld kosten.
Ik zie liever een fokker met ervaring die precies weet wat hij doet dan een hobbyfokker die voor de leuk een nest neemt.
Als iemand een goede fokker is dan heb ik er geen enkel probleem mee dat hij er een extra boterham mee verdient.
Ik zie liever een fokker met ervaring die precies weet wat hij doet dan een hobbyfokker die voor de leuk een nest neemt.
Als iemand een goede fokker is dan heb ik er geen enkel probleem mee dat hij er een extra boterham mee verdient.
-
Essy
wat gaan jouw pups trouwens kosten?Rosita Compagner schreef:Waarom nou toch, honden fokken doe je voor je hobby. Net zoals iedere hobby kost dat heel veel geld. Ik begrijp niet waarom hondenfokken nu zo nodig geld op moet brengen of minimaal quitte op gespeeld moet worden. Flauwekul, als je voor een ras gaat dan neem je alle kosten erbij. En dan selecteer je wel degelijk en houdt de serieuse mensen over.Essy schreef:ben je ook gelijk van alle serieuze fokkers af die met aangekeurde ouderdieren fokken. Honden die hun onderzoeken hebben gehad en hun shows hebben gelopen.Rosita Compagner schreef:Alle puppies terug naar 150 - 200 euro. Ben je van de broodfok én van de voor de lol fokkers af. Niemand koopt meer een hond als statussymbool maar gewoon omdat ze dat type leuk vinden.
maar ja, utopia.
Als ik zie hoe Engelse Bullen als warme broodjes gekocht worden dan is een hoge prijs zéker geen drempel.
-
Essy
Ik snap ook niet dat mensen zonder er over na te denken een bankstel kopen dat 2x zo duur is als de hond die gedurende zo'n 10 jaar hun beste vriend zal zijn.Bullenmama schreef:@Rosita, honden fokken doe je voor je hobby zeg je, en een hobby kan veel geld kosten.
Ik spaar ook liever om uiteindelijk een pup te kopen die met verstand van zaken en uit goede ouders is gefokt.
Als serieuze fokkers met kennis en goede fokdieren meer risico lopen om er fors bij in te schieten dan om quitte te spelen hou je geen goede fokker meer over.
Hobby's moeten ook nog te bekostigen zijn. Op die manier krijg je alleen mensen die een keer heel graag een nestje willen doen met hun eigen hond en oeps nestjes van mensen die geen idee hebben wat verantwoord fokken is en wat het kost. En beide zijn zijn na een nestje genezen als er een hoop geld bij moet.
Overigens hou je op die manier geen enkele grotere fokker over die serieuze eigen lijnen opbouwt, waar de hele raspopulatie wel bij vaart.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
wat denk je van gewoon andere hobby's
we hadden het er van de week nog over op de hondenclub, iemand die gaat motorcrossen geeft zonder problemen 6000 euro uit aan een motor, die daarnaast ook nog eens redelijk wat in het onderhoud kost....maar als ze een hond zoeken (prive of zoals in onze gevallen voor de sport) mag het niets kosten...
we hadden het er van de week nog over op de hondenclub, iemand die gaat motorcrossen geeft zonder problemen 6000 euro uit aan een motor, die daarnaast ook nog eens redelijk wat in het onderhoud kost....maar als ze een hond zoeken (prive of zoals in onze gevallen voor de sport) mag het niets kosten...
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Volgens mij draai jij het nu een beetje om?crutz schreef:wat denk je van gewoon andere hobby's
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
mijn pups??? je hebt een verkeerd contact Essy hahahaha. Van mijn laatste nest heb ik 2 pups gehouden, 2 pups weg gegeven en er 3 verkocht voor 900 euro. Wil je nu de kosten weten die ik uitgegeven heb aan de ouders? Dan heb je pech want die weet ik zelf niet eens.Essy schreef:wat gaan jouw pups trouwens kosten?Rosita Compagner schreef:Waarom nou toch, honden fokken doe je voor je hobby. Net zoals iedere hobby kost dat heel veel geld. Ik begrijp niet waarom hondenfokken nu zo nodig geld op moet brengen of minimaal quitte op gespeeld moet worden. Flauwekul, als je voor een ras gaat dan neem je alle kosten erbij. En dan selecteer je wel degelijk en houdt de serieuse mensen over.Essy schreef:ben je ook gelijk van alle serieuze fokkers af die met aangekeurde ouderdieren fokken. Honden die hun onderzoeken hebben gehad en hun shows hebben gelopen.Rosita Compagner schreef:Alle puppies terug naar 150 - 200 euro. Ben je van de broodfok én van de voor de lol fokkers af. Niemand koopt meer een hond als statussymbool maar gewoon omdat ze dat type leuk vinden.
maar ja, utopia.
De pups hadden van mij ook voor 200 weg gemogen als dat een gangbare prijs was in dit ras. Nee, héél foute vraag Essy. In ieder geval aan een verkeerd persoon. Ik sta namelijk gewoon achter mijn tekst. En @bullenmama ik vind mezelf ook wel ervaren en betrokken ondanks dat ik er niks aan wil verdienen. Maar ja, uitzonderingen he.
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Ik denk dat ik ook een fantastische baas ben en ik heb het er NIET voor over.Angelique25 schreef:Ach er zijn ook fantastische bazen die het er wel voor over hebben.Sietske schreef:Tja, toch kan een fantastische baas afgeschrikt worden door juist exorbitant hoge prijs.Angelique25 schreef:Een hoge prijs vind ik altijd al een prima schiftingsmethode voor de impulsaankopers en modehondaanhangers.
En ze kunnen het echt wel opbrengen hoor, maar dat gaat ze gewoon te ver! Als 't hondje er eenmaal is gaan ze er overigens voor door het vuur, maakt niet uit wat het kost.![]()
Wel vreemd dat de aanschaf niet veel mag zijn, maar dat er later met liefde dan wel bakken naar een dierenarts gebracht kan worden. Maar goed, dat is ieder zijn keus.
Ik heb wel kennissen die jaarlijks zulke idiote bedragen betalen voor hun rashond pup die later in het jaar via MP of asiel (en een enkele keer een opkoper) gedumpt wordt.
Maar natuurlijk pas nadat hij/zij grondig verpest is.
Overigens kopen deze mensen graag zo duur mogelijk, want ze "kopen graag goed". Een dure rashond is voor hun status verhogend.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
t ging mij om het feit dat iedere hobby geld kost....en ja, ook fokken kan geld kosten...hier pas nog een gepland nestje gehad dat alleen maar geld gekost heeft omdat er geen puppen waren....maar ohhhh wat was ik blij dat mn teef er verder niets onder geleden heeft....dan maar geen puppen....daarom komt er met haar geen nestje meer....Scooby schreef:Volgens mij draai jij het nu een beetje om?crutz schreef:wat denk je van gewoon andere hobby's
we hadden het er van de week nog over op de hondenclub, iemand die gaat motorcrossen geeft zonder problemen 6000 euro uit aan een motor, die daarnaast ook nog eens redelijk wat in het onderhoud kost....maar als ze een hond zoeken (prive of zoals in onze gevallen voor de sport) mag het niets kosten...Het ging om het feit of het fokken (tenslotte ook een hobby als het goed is) ook geld mag kosten of dat je dat kunt bekostigen uit de opbrengst van een nest pups.
kijk, de andere kant is dat als alles gewoon soepel verloopt je idd wat geld over houd aan een nest...maar dat is een leuke bijkomstigheid en niet iets waar ik van uit ga...
bedoel, de basis kosten (aanschaf, onderhoud/voeding/DA, trainingskosten, gezondheidsonderzoeken etc...) heb je eerst, dan weet je nog niet eens zeker of je kan fokken
en ja, aan het einde brengt een probleemloos nestje wat op, als je puur en alleen kijkt naar de basic kosten (dekgeld, eten tijdens dracht en opgroeien, entkosten en ontwormingskosten, RvB kosten) maar dan heb je de rest dus niet mee gerekend....
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Volgens mij gaat deze vlieger niet helemaal op.Essy schreef: Als een pup trouwens zo weinig kost, is er ook geen financiële drempel meer voor mensen om nog eens goed over de aankoop van een hond na te denken met allerlei ellende als gevolg.
Zouden al die mensen die voor een relatief 'goedkope' hond gaan, een impuls-aankoop doen?
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Bovenstaande kosten heeft iedere hondeneigenaar of je nu fokt of niet. Die kun je dus niet meerekenen in je kostenplaatje, vind ik.crutz schreef: bedoel, de basis kosten (aanschaf, onderhoud/voeding/DA, trainingskosten, gezondheidsonderzoeken etc...) heb je eerst, dan weet je nog niet eens zeker of je kan fokkenen ja, aan het einde brengt een probleemloos nestje wat op, als je puur en alleen kijkt naar de basic kosten (dekgeld, eten tijdens dracht en opgroeien, entkosten en ontwormingskosten, RvB kosten) maar dan heb je de rest dus niet mee gerekend....
Groetjes, Karen