Even een klein voorbeeldje. Ik kan Gaia dus niet bij een pup neerzetten. Ondanks dat ze het dus echt helemaal geweldig vind is ze zo ongelovelijk lomp dat ze dus gewoon over die pup heen rent. Vervolgens dus heel beteuterd zit te kijken als de pup het op een gillen zet of wegkruipt. Ze botst nooit tegen mij op, maar wel tegen, muren, bomen, glijdt van oevers zo het water in. Gaat achter een eend aan en wil remmen, maar te laat waardoor ze er dus ook zo in plonst. Dan heb ik het nog niet over het verhaal waarop ze zo vanuit de kofferbak de (stilstaande) auto is uitgemieterd omdat ze iemand begroette en vergat dat de kofferbak rand ook eens ophoudt.
Aan de andere kant is ze ook weer ontzettend elegant. Over de hindernis op training gaat ze dan wel niet bijna als een tinkerbell over heen. Waar iedere hond plof zegt bij het landen, zegt zij op-twee tenen-landend helemaal niets. Het is een rare gewaarwording.
Nu is het geen probleem, zolang ik haar maar bij puppies vandaan houd en uitkijk waar ik haar loslaat, maar ik vroeg me af of het dus ras(groep)typisch is.