Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

PRA-vraagje aan Bertus.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

PRA-vraagje aan Bertus.

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Hallo Bertus,

Het PRA-SWH gebeuren laat me maar niet los en ik blijf me informeren.

Ik heb de volgende twijfel, kun jij hierin wat opheldering geven?

Op jouw PRA website en op dit forum heb ik gelezen dat de Raad van Beheer al in de jaren 80 van de vorige eeuw de RV's hebben ingelicht over hoe te handelen in het geval van verschillende PRA uitslagen van een en de zelfde hond.

Nu begrijp ik ook dat de leden van een RV en wolfhonden-eigenaren daar niet over zijn in- en voorgelicht.

Heeft deze bewuste of onbewuste nalatigheid nog gevolgen en consequenties gehad voor sommige honden en leden en het ras op zich?

Als je geen zin hebt om hier op in te gaan kan ik dat begrijpen hoor, je hebt al zoveel gezegd en geschreven over PRA en de specifieke situatie van jouw ras, de SWH.
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Re: PRA-vraagje aan Bertus.

Ongelezen bericht door idorh »

Wil de hond schreef:Hallo Bertus,

Het PRA-SWH gebeuren laat me maar niet los en ik blijf me informeren.

Ik heb de volgende twijfel, kun jij hierin wat opheldering geven?

Op jouw PRA website en op dit forum heb ik gelezen dat de Raad van Beheer al in de jaren 80 van de vorige eeuw de RV's hebben ingelicht over hoe te handelen in het geval van verschillende PRA uitslagen van een en de zelfde hond.

Nu begrijp ik ook dat de leden van een RV en wolfhonden-eigenaren daar niet over zijn in- en voorgelicht.

Heeft deze bewuste of onbewuste nalatigheid nog gevolgen en consequenties gehad voor sommige honden en leden en het ras op zich?

Als je geen zin hebt om hier op in te gaan kan ik dat begrijpen hoor, je hebt al zoveel gezegd en geschreven over PRA en de specifieke situatie van jouw ras, de SWH.
Dag Wil, leef jij nog hahaha.
Ik ben er een tijdje uit geweest met de forums ivm verbouwing een jonge SWH en wat meer aandacht aan hobby's zoals bewerken van foto's enz.

Nou je vraagt hier wat, het heeft zeker consequenties voor mens en dier.
Hier zijn echt NL's artsen onnodig voor schut gezet door het gedrag van een RV maar ook hun leden hebben ze zand in de ogen gestrooid. Ik moet nu weg ivm wij vangen voor plm 14 dagen 2 SWH's teefjes op ivm vakantie eigenaars.
Ik zal is kijken of ik vanavond is wat kan beschrijven over een SWH teefje (en nest broer en hun vader definitief niet vrij)die later 100% PRA had, en wat toen in plm begin 2002 binnen 12 maanden zekerheid had kunnen zijn. Nu hebben eigenaars er ruim 5 jaar over gedaan om het te weten. Ik zal het nog sterker vertellen, een RV heeft zelfs fiat gegeven om met de teef te fokken, terwijl een RV 100% wist dat de eerste uitslag van voorlopig niet vrij volgens de regels van de RvB gehandhaafd moeten blijven tot het ECVO panel als laatste de juiste uitslag geeft. (pups waren dood geboren).
Kortom omdat een RV niet verteld had na 1e onderzoek voorlopig niet vrij en 2e onderzoek vrij bij een nieuwe jonge pas begonnen arts, dat na 2 ongelijke uitslagen van de zelfde hond, dat de meest negatieve uitslag gehandhaafd blijft tot dat het ECVO panel anders beslist, zijn de eigenaren letterlijk door een hel gegaan qua kosten en tijd en energie plus onzekerheid. Het panel geeft de definitief uitslag. Zo is de wet van de RvB. En niet welke arts in de wereld dan ook.
Ik kom hier op terug wat er echt gebeurd als de trouwe leden niet ingelicht worden door 2 verantwoordelijke van een RV, die gewoon uit egotripperij niet toe geven dat het fout gaat met hun populatie.
Gr Bertus.
PS Willy, weet jij dat een voorzitter van een RV zelf aan de leden heeft gevraagd voor een erespeld hahaha dit is echt waar.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Re: PRA-vraagje aan Bertus.

Om straks het relaas van jonge teef met PRA goed te begrijpen heb ik voor nieuwkomers hier onder het artikel v/d Raad van Beheer Oogonderzoek geplaatst.
Als men dit leest, dan begrijpt men direkt wat een RV had moeten doen met het teefje wat ik straks of morgen plaatst, nu hebben deze mensen een jaren lange lijdensweg ondergaan, wat absoluut niet nodig geweest was.
Hier bij ook nog even helemaal onderin een eenvoudige uitleg voor mensen die nog nooit van PRA hebben gehoord.
Gr Bertus.
Het beoordelingsresultaat van het oogonderzoek wordt vastgesteld op grond van een klinisch onderzoek door een dierenarts, die deel uitmaakt van het (Nederlandse) ECVO-panel.

ECVO staat voor het European College of Veterinary Ophthalmologists. De panelleden zijn gehouden aan afspraken rondom het onderzoek. Deze afspraken zijn vastgelegd in het ECVO-scheme en de ECVO-Procedure Notes.

De geldige uitslag bij verschil in beoordelingsresultaten

Er zullen eigenaren zijn die, uit eigen beweging, de hond ruim binnen de periode van een jaar voor een tweede advies bij een ander panellid voor onderzoek aanbieden. Zij ondertekenen op het Rapport-Oogonderzoek al of niet naar waarheid, een verklaring dat de hond wel of niet eerder was onderzocht en wat het eventuele resultaat van dat onderzoek was.

Als het tweede panellid tot een ander oordeel komt, zijn de tegenstrijdige uitslagen voor een vereniging en/of fokadviescommissie en voor de GGW (RvB) onhanteerbaar.

Daarom zijn reeds in 1988 vanuit de sectie oogheelkunde (en later door de ECVO bevestigd) nadere regels van de uitslagen van het onderzoek opgesteld en aan de rasverenigingen gecommuniceerd hoe in dergelijke gevallen moet worden gehandeld n.l.:In het geval van twee niet gelijk luidende onderzoeksuitslagen blijft de meest negatieve uitslag geldig tot de hond is onderzocht door het NL-ECVO-panel. Het oordeel van het NL-ECVO-panel is doorslaggevend en geldt als de definitief geldige uitslag.

Hoe kan er sprake zijn van twijfel of verschil in beoordelingsresultaat?

Er zullen honden zijn waarbij oogafwijkingen voorkomen, die in het grensgebied van normaal naar abnormaal liggen, of waarbij de afwijkingen zich nog in een heel vroeg stadium bevinden.

Juist bij deze honden kan het voorkomen dat er door twee panelleden bij dezelfde hond een verschillende beoordeling wordt gegeven. Dit wordt o.a. veroorzaakt door kleine verschillen in interpretatie van de gevonden afwijkingen

De NL- ECVO -panelbijeenkomsten

Indien er door de eigenaar een tweede advies wordt gewenst, er twijfel is ten aanzien van de diagnose, er tussen ECVO-dierenartsen verschil in interpretatie van de gevonden oogafwijkingen bestaat, of indien er door de eigenaar beroep wordt aangetekend, zal de hond op een van de circa 2 maandelijkse, oogonderzoeks-panelbijeenkomsten worden bekeken en eventueel worden gefotografeerd. Daarbij wordt gestreefd om het gezamenlijk over de uitslag eens te worden. Dit in verband met het belang dat dergelijke honden veelal voor de fok hebben.

Bij de uitslag "(voorlopig) niet vrij" kan de hond na 6 of 12 maanden (zoals aangegeven op het onderzoeksrapport) opnieuw bij het panellid voor onderzoek worden aangeboden. Als de hond dan wederom niet vrij wordt gegeven, is de definitieve uitslag: "niet vrij".

Echter, als de hond bij herhalingsonderzoek "vrij" wordt gegeven, blijft de uitslag "(voorlopig) niet vrij" gelden, tot het ECVO-panel zich erover heeft uitgesproken.

De beslissing van het ECVO-panel is dan definitief!

Dus in het geval dat de resultaten van twee ECVO-oogonderzoeken bij hetzelfde dier in conflict zijn, wordt het meest afwijkende resultaat aangehouden als de geldige uitslag tot het dier is onderzocht door het nationale ECVO-panel.

Hiervoor is gekozen volgens het Better safe than sorry principe. Immers op basis van deze uitslag is het duidelijk dat de hond mogelijk toch een risico vormt voor de verspreiding van de erfelijke aanleg voor oogaandoeningen. Daarbij is dus de boodschap dat beter gewacht kan worden met fokken, tot dat het panel zich heeft uitgesproken. De RvB.

Mijn uitleg van PRA.
Wat is PRA.

De lijder kan alleen ontstaan door dat de vader en de moeder elk een fout gen door geven aan hun kinderen, dus als je een lijder hebt dan zitten de dragers al bij de ouders en grootouders.

DE VADER EN MOEDER EN KINDEREN VAN EEN LIJDER ZIJN ALTIJD MINIMAAL DRAGER, WAT DAAR VOOR OF ACHTER ZIT IS GOKKEN, WANT EEN DRAGER HEEFT WEL HET ZIEKE GEN MAAR HET UIT ZICH NIET.

In het Nederlands betekent PRA het niet stoppende afbraak of afsterven van het netvlies, je kan het vergelijken met een fototoestel, een mooie kas een prachtige lens, maar er zit geen film in, dus kan er ook geen foto gemaakt worden, het netvlies is eigenlijk ook een soort film, als men nu een koplamp van een fiets neemt, je pakt het glas er af, dan ziet je van binnen op de fundus(bodem), een holle spiegel met een fitting gat voor het lampje, en via een stroom draad gaat het naar de dynamo, neem men nu het hondenoog, pakt de lens weg (bij wijs van spreken)dan ziet men op de bodem van het oog ook een holle spiegel , met daarop een gevoelige laag,een soort film, dan ziet men ook een rondevlek net als de fitting,daar lopen alle prikkels en aders naar toe, het gaat dan net als de koplap. een soort kabel gaat via de ronde vlek naar de hersens ipv dynamo, en de prikkels worden om gezet in beeld ,zo kan men dus zien, het licht komt via de lens in het oog ,het beeld wordt geprojecteerd op die film, het licht gaat gedeeltelijk door de film heen en wordt terug gekaats via de hollespiegel, daar door kan de hond beter in het donker zien als wij mensen, op die manier heb je bij de hond ook een reflectie in het donker als je er met een licht op schijnt, is nu de film (netvlies) aangetast dus aan het verdwijnen , dan valt er meer licht op de spiegel en dan krijg je een verhoogde reflectie, of te wel een hyperreflectie, de aders en bloedvaten die zorgen voor zuurstof en voeding voor het netvlies , worden dunner en verdwijnen, het eindresultaat de hond wordt nachtblind of totaal blind.

Bij de SWH is het verloop van PRA iets anders als bij andere rassen, waarschijnlijk door dat er door de loop van de jaren tussen 1935 en 1963 drie verschillende Wolven in gekruist zijn, plus 4 Duitseherders tussen 1935 en 1940, en niet 100 % zeker weten wat er nog allemaal meer in zit.

Plus Leen Saarloos heeft nooit gefokt op een gelijkende herkenbare uniform type, maar puur op karakter, dus het is nooit echt een rashond geworden in ieder geval komt er PRA voor in 2 verschillende uitingen, dat is de beginnende nachtblind en door voortzettende afsterven van cellen kan de hond naar begin stadium gerekend na plm 5 jaar blind zijn, het tweede is aantasting van de cellen ook van nachtblind, soms al te zien met hun 2e jaar en blijft het plm een jaar of 5 aan een stuk het zelfde beeld geven van lichte verhoogde reflectie, en de echte voortzettende afbraak is ongeveer te zien na hun 7e a 8e jaar.Maar als je het direct wil weten ipv 5 tot 6 jaar te wachen en te zeulen met de honden tot het te zien is, kan je naar Utrecht gaan daar hebben ze een machine (ERG)waar mee ze met verschillende kleuren licht en flitsen plus de hond onder algehele narcose kunnen zien of de hond lijder van PRA is.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Hoi Bertus,

Misschien een moeilijk vraag maar ik vraag me af hoe er nu gefokt wordt met de SWH. Staan alle leiders en (mogelijke) dragers nu op kaart? Zijn er nog lijnen die mogelijk 'vrij' zijn?
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Goh Wil en Bertus, als jullie stukjes willen schrijven over de PRA en de Saarloosclub mogen jullie dat gewoon doen hoor, er hoeft niet eerst een treurig kleuterschooltoneelstukje opgevoerd worden waarbij de een net doet of hij een brandende vraag aan de ander heeft :roll:

Kees
idorh
Zeer actief
Contacteer:

kitty schreef:Hoi Bertus,

Misschien een moeilijk vraag maar ik vraag me af hoe er nu gefokt wordt met de SWH. Staan alle leiders en (mogelijke) dragers nu op kaart? Zijn er nog lijnen die mogelijk 'vrij' zijn?
Een hele goede vraag.
Van een RV weet ik het, en van onze RV de AVLS zijn we volop aan het uitzoeken.

Hier bij 2 linken voor oog en andere onderzoekingen. Wij hopen in het belang van gezondheid, ons ras de SWH zoveel mogelijk medewerking te krijgen.
Als eerste de link van de AVLS http://www.avls.nl/_main/index.php?opti ... Itemid=110
Gr Bertus.

Kathleen schreef.
Ik dacht zal het maar even apart zetten
Omdat het zo belangrijk is hebben wij ook dit jaar weer onze jaarlijkse oogspiegeling bij dr Gerlinde Janssen. Dit jaar gaat hij door op 31 mei Omdat deze dag veel honden achter elkaar gespiegeld kunnen worden is de het sowieso 10EUR goedkoper dan anders, maar je kan ook kiezen voor niet - off dan krijg je dezelfde oogspiegeling maar geen off -formulier en dan kost het de helft, leden van de BSWV krijgen van de club 2EUR vermindering per saarloos wolfhond. Iedereen is welkom lid of geen lid. Ik moet zeggen dat de inschrijving goed loopt want we hebben al 21 honden maar ik hoop dat er nog meer volgen.

voor meer info www.saarlooswolfhond.be of mail naar mij om in te schrijven

groetjes

Kathleen
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Nou hier is de kleuter weer, en zal de brandende vraag van Wil beantwoorden.
In 2002 werd de reu M. na een 2e spiegeling niet vrij gegeven (de 1e keer was hij vrij en verwekte 2 pups) in 2003 kregen zijn 2 kinderen oa de teef.H. v/d fam B. op 2 jarige leeftijd voorlopig niet vrij en haar broer kreeg gelijk met het zelfde onderzoek definitief niet vrij bij dr. G. Een arts met een lange staat van dienst. Dr. G. had de routine en vermogen om het allereerste stadium van verhoogde reflectie waar te nemen.
Een jaar later ging de fam B. (die met vakantie in NL waren, zij wonen in Frankrijk)met hun andere hond de reu naar de pas begonnen jonge arts.V.
De reu.T. werd gespiegeld, en was vrij voor 1 jaar. De eigenaren dachten, waarom nu niet gelijk de niet vrij gegeven teef.H. laten onderzoeken. De papieren werden ingevuld, behalve dat de teef eerder was onderzocht en voorlopig niet vrij was werd niet ingevuld. De arts vond het een goed netvlies en gaf de teef PRA vrij. De eigenaren vertelde dat H. bij een andere arts voorlopig niet vrij had gehad, maar goed de uitslag van vrij bleef staan.

Kijk nu komen we op het punt wat een RV al jaren weet, de meest negatieve uitslag blijft staan naar verschillende onderzoekingen, en dat ze dan naar het NL’s ECVO panel moeten voor de definitieve uitslag.

Een RV koos voor een onderzoek bij een andere wilkeurige arts, en de eigenaars kregen dat commando ( RV heeft blanco volmacht ivm fokken met de honden van leden)en die gingen toen naar een arts in Frankrijk, en die zag gelijk het beeld van PRA. Hij zocht contact met de NL’s arts.V. en na een discussie gaf hij de teef.H. ook PRA vrij. Maar!!!! Schreef er wel bij…verspreid rondom de papil(blindenvlek of rozige ronde vlek)hyper reflectie.
Dus al gaf de Franse arts vrij, dan gaf hij toch te kennen dat hij het beeld van PRA zag.
Dus een duidelijke waarschuwing voor een RV, die zich nog steeds niet aan de regels v/d RvB houden om naar een Panel te gaan voor een definitieve uitslag. Nee!! Een RV gaf opdracht om met de teef te gaan fokken. (nog voor de goede orde, niemand van de leden was op de hoogte van de regels van de ECVO en RvB, een RV hield daar hun mond over dicht.
Wordt vervolgt.
Gr Bertus.
idorh
Zeer actief
Contacteer:

juni nummer 2008 van Hondenmanieren,
Volgens de NVSWH komen er nauwelijks oogproblemen voor, er is bij enkele honden wel een lichte vorm van hyperreflectie waargenomen.

Nou wij hebben dus door Utrecht en een jaar later in Frankrijk een SWH teef Shala laten onderzoeken of lichte hyperreflectie wel zo onschuldig is zoals de RV hun leden en lezers doen laten geloven. Shala had dus de lichtste vorm bij de RV wat klinisch te zien was, dus de lichtste vorm die de RV had, nou mensen het was schrikken het teefje had nog maar 10% zicht vermogen.

RV leden en toekomstige leden klik aub deze link. http://groups.msn.com/SaarlooswolfhondP ... oebox.msnw . Hier staan officieelen PRA uitslagen met netvlies foto’s en ERG uitslag van RV honden. Met mijn eigen 4 lijders heb ik 12 officieelen PRA uitslagen v/d RV in mijn bezit v/a 1996.
Een gedeelte staan op een paar pagina’s van deze link, dus allemaal van de RV, en niet met lichte verhoogde reflectie maar duidelijk verhoogde reflectie.

Met een broodfokker kan je zoiets verwachten om het onschuldig af te schilderen, maar je verwacht het toch niet van een RV.
Misschien dat de kennelnaam van de vrouw v/d voorzitter het probleem kan zijn. Ik heb een wilkeurig clubmatchboekje gepakt waar plm 60 honden in stonden. Er staat dan de naam hond in, en van zijn/haar vader en moeder. Ik was over de helft en kwam al meer dan 100 keer de kennelnaam van de vrouw van de voorzitter tegen. Ik ben maar gestopt met tellen, en ook maar gestopt met het tellen van aantal honden waar deze mevrouw als fokster achter staat, en dan hebben we het nog niet over wat haar eigendom is.
Maar los van dat, met kennelnaam meer of minder in aantal genomen
Als u ooit is in Utrecht ben bij prof S ben voor u eigen hond, vraag dan voor de aardigheid is, Volgens de NVSWH komen er nauwelijks oogproblemen voor, er is bij enkele honden wel een lichte vorm van hyperreflectie waargenomen.
Gr Bertus.
Mevrouw ik weet dat u niet zwanger wil zijn, wees maar niet bang u hebt een lichte vorm van zwangerschap, dus u ben op een milde vorm in verwachting. http://groups.msn.com/SaarlooswolfhondPRA-BertusStrijk .
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”