Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vriendinnetje van Bauke had kanker.. .wat doen jullie ?
Moderator: moderatorteam
Vriendinnetje van Bauke had kanker.. .wat doen jullie ?
Een hele leuke BC, 11 jaar , Bauke was helemaal verliefd op haar àls ze weer loops was.
En ook zo, natuurlijk..
Maar nu ineens is ze gestorven aan ... kanker, maar 10 dagen geduurd en weg was ze
Nu denk ik erover na:
Die eigenaar zei al, wat maanden geleden nog,
dat ze loops had moeten worden, maar het maar niet werd .en ze was altijd zo keurig op tijd.
ze werd ook wat mager , maar hij vond het alemaal wel bij de leeftijd horen, zei hij.
Was dit nu baarmoederkanker?
Want volgens de dierenarsten is het steriliseren jùist een bescherming voor:
het niet krijgen van een baarmoederkanker.
En deze eigenaar wilde haar maar niet laten helpen eraan, maar nu is ze er waarschijnlijk wèl aan overleden.
Hoe denken jullie er dan over?
risico nemen of toch maar niet?
En ook zo, natuurlijk..
Maar nu ineens is ze gestorven aan ... kanker, maar 10 dagen geduurd en weg was ze
Nu denk ik erover na:
Die eigenaar zei al, wat maanden geleden nog,
dat ze loops had moeten worden, maar het maar niet werd .en ze was altijd zo keurig op tijd.
ze werd ook wat mager , maar hij vond het alemaal wel bij de leeftijd horen, zei hij.
Was dit nu baarmoederkanker?
Want volgens de dierenarsten is het steriliseren jùist een bescherming voor:
het niet krijgen van een baarmoederkanker.
En deze eigenaar wilde haar maar niet laten helpen eraan, maar nu is ze er waarschijnlijk wèl aan overleden.
Hoe denken jullie er dan over?
risico nemen of toch maar niet?
Laatst gewijzigd door Pak-de-bal op 29 apr 2008 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Ik snij ook niet in mijn honden zonder medische reden.
Wat iemand hierboven ook al zegt; ze kunnen aan zoveel doodgaan. Moet je dan alles maar weg gaan halen?
Een hond 'weet' niet dat hij ook 3 jaar ouder had kunnen worden. Als hij dan 11 jaar een goed mooi leven heeft gehad heb ik daar prima vrede mee.
Wat iemand hierboven ook al zegt; ze kunnen aan zoveel doodgaan. Moet je dan alles maar weg gaan halen?
Een hond 'weet' niet dat hij ook 3 jaar ouder had kunnen worden. Als hij dan 11 jaar een goed mooi leven heeft gehad heb ik daar prima vrede mee.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
nee dan leven ze maar 3 jaar korter.. hier ook geen gesnij in een gezonde hondPak-de-bal schreef:maar als het net die 3 jaar scheelt ?massam schreef:ik weiger preventief in mijn dieren te snijden.
Zijn vorige honden werden 14 jaar . 3 jaar méér plezier van je hond??
neem je dan toch niet die kans, die je dàn krijgt?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- M@scha
- Zeer actief
ten eerste weet je helemaal niet of het wat scheelt en dan nog als dat dan feit zou zijn wat niet zo is dan maar 3 jaar korter leven.Pak-de-bal schreef:maar als het net die 3 jaar scheelt ?massam schreef:ik weiger preventief in mijn dieren te snijden.
Zijn vorige honden werden 14 jaar . 3 jaar méér plezier van je hond??
neem je dan toch niet die kans, die je dàn krijgt?
nee ik neem dus niet wat jij noemt die kans omdat die kans geen concreet gegeven is en ik erbij blijf dat ik niet preventief laat opereren.

- Marieta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog†. Boxer
Een 11 jarige border collie heeft een goed leven gehad zo te horen!
En geloof dat ze er ook snel "vanaf" was. (beetje raar gezegd maar kon het goede woord niet vinden).
Ik heb mijn hond laten helpen en ik denk dat ik en volgende hond ook zou latn helpen, maar ieder zn keuze denk ik dan.
Een hond van een vriendin heeft artrose aan de beide achterpoten, omdat ze zich verstapt heeft waarschijnlijk. Ze mocht haar niet meer teveel laten bewegen, maar die hond is gek op rennen en spelen.
Moet je die hond dan ook haar hele leven maar aan t lijntje houden, omdat je er dan zelf een paar jaar langer plezier van hebt?
Ze laat haar hond methet wandelen lekker rennen en spelen. Je kunt je hond beter 2 jaar korter hebben en dat je ziet dat ze veel plezier heft gehad als altijd maar inhouden en zien dat je hond er niks meer aan vind.
Dan kies ik voor het eerste hoor. Laat je hond leven met plezier! En ik ken genoeg honden die niet gesteriliseerd zijn, die toch 15 worden. Dushet hoeft daar niet aan te liggen. Misschien had ze het dan wel ergens anders aan gekregen.
Groetjes Marieta
En geloof dat ze er ook snel "vanaf" was. (beetje raar gezegd maar kon het goede woord niet vinden).
Ik heb mijn hond laten helpen en ik denk dat ik en volgende hond ook zou latn helpen, maar ieder zn keuze denk ik dan.
Een hond van een vriendin heeft artrose aan de beide achterpoten, omdat ze zich verstapt heeft waarschijnlijk. Ze mocht haar niet meer teveel laten bewegen, maar die hond is gek op rennen en spelen.
Moet je die hond dan ook haar hele leven maar aan t lijntje houden, omdat je er dan zelf een paar jaar langer plezier van hebt?
Ze laat haar hond methet wandelen lekker rennen en spelen. Je kunt je hond beter 2 jaar korter hebben en dat je ziet dat ze veel plezier heft gehad als altijd maar inhouden en zien dat je hond er niks meer aan vind.
Dan kies ik voor het eerste hoor. Laat je hond leven met plezier! En ik ken genoeg honden die niet gesteriliseerd zijn, die toch 15 worden. Dushet hoeft daar niet aan te liggen. Misschien had ze het dan wel ergens anders aan gekregen.
Groetjes Marieta
- Moos
- Zeer actief
Had ze baarmoederkanker? Of maak jij dat er van in je eigen interpretatie van de dingen?
Volgens mij zijn er net zoveel argumenten (qua gezondheid) om een teef wel of niet te laten castreren. Afhankelijk van een (sterke) persoonlijke mening zullen de argumenten dan doorslaan naar de ene of de andere kant.
Saar is gecastreerd om een aantal redenen die voor mij toen doorslaggevend waren.
Een teef castreren zonder dat de teef heel duidelijk last heeft van loopsheden of schijnzwangerschappen zal ik niet doen. Er zijn ook veel te veel argumenten om niet te castreren namelijk.
Volgens mij zijn er net zoveel argumenten (qua gezondheid) om een teef wel of niet te laten castreren. Afhankelijk van een (sterke) persoonlijke mening zullen de argumenten dan doorslaan naar de ene of de andere kant.
Saar is gecastreerd om een aantal redenen die voor mij toen doorslaggevend waren.
Een teef castreren zonder dat de teef heel duidelijk last heeft van loopsheden of schijnzwangerschappen zal ik niet doen. Er zijn ook veel te veel argumenten om niet te castreren namelijk.

- Derona
- Zeer actief
- M@scha
- Zeer actief
- Derona
- Zeer actief
ooh ok,dacht even dat je hem of haar nooit wou laten helpen als er wat was hahaha,:pmassam schreef:omdat ik niet een hond aan narcose en een zware operatie bloot ga stellen als er geen directe reden voor is waardoor het echt moet.Derona schreef:waarom als ik vragen mag?massam schreef:ik weiger preventief in mijn dieren te snijden.![]()
waarom niet als ik vragen mag?

- M@scha
- Zeer actief
- Derona
- Zeer actief
- M@scha
- Zeer actief
niet zonder goede reden nee.Derona schreef:maar jij zou dus ook nooit je teef laten steriliseren ? of dat wel?massam schreef:preventief=voordat er wat aan de hand is![]()
natuurlijk gebeurt alles wat nodig is en haalbaar is als het moet
sorry dat ik het vraag maar als ik weet dat het slecht is doe ik het niet
en een goede reden is niet dat je zo baalt van de loopsheid zeg maar

wat ik een goede reden vind is bijvoorbeeld een ziekte/kanker aan de voortplantingsorganen ofzo. of als de teef zo ziek wordt van loops zijn en de schijnzwangerschap dat het gewoon niet eerlijk meer is

- Derona
- Zeer actief
OK dat is duidelijke taalmassam schreef:niet zonder goede reden nee.Derona schreef:maar jij zou dus ook nooit je teef laten steriliseren ? of dat wel?massam schreef:preventief=voordat er wat aan de hand is![]()
natuurlijk gebeurt alles wat nodig is en haalbaar is als het moet
sorry dat ik het vraag maar als ik weet dat het slecht is doe ik het niet
en een goede reden is niet dat je zo baalt van de loopsheid zeg maar![]()
wat ik een goede reden vind is bijvoorbeeld een ziekte/kanker aan de voortplantingsorganen ofzo. of als de teef zo ziek wordt van loops zijn en de schijnzwangerschap dat het gewoon niet eerlijk meer is

natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken, maarmassam schreef:wat ik een goede reden vind is bijvoorbeeld een ziekte/kanker aan de voortplantingsorganen ofzo. of als de teef zo ziek wordt van loops zijn en de schijnzwangerschap dat het gewoon niet eerlijk meer is
ik denk, dat, àls deze man , zijn hond nu zou hebben, door een simple ingreep?
Dat hij zonder meer :..."ja , graag, morgen opereren" ....had gezegd
( misschien denkt hij nu wel: hàd ik het maar laten doen)
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Het is geen "simpele" ingreep Marjolein.Pak-de-bal schreef:natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken, maarmassam schreef:wat ik een goede reden vind is bijvoorbeeld een ziekte/kanker aan de voortplantingsorganen ofzo. of als de teef zo ziek wordt van loops zijn en de schijnzwangerschap dat het gewoon niet eerlijk meer is
ik denk, dat, àls deze man , zijn hond nu zou hebben, door een simple ingreep?
Dat hij zonder meer :..."ja , graag, morgen opereren" ....had gezegd
( misschien denkt hij nu wel: hàd ik het maar laten doen)

Misschien zegt hij wel: "had ik maar eerder bij de DA gezeten toen mijn hond niet op de normale tijd loops werd"
Misschien zegt hij nog weer iets anders.
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Stel dat.... dat is altijd vraag: stel dat ik het wel had gedaan...
Maar ja, stel dat ze tijdens de sterilisatie in de operatie was gebleven?
Dan had hij gedacht: stel dat ik het niet gedaan had...
Ik vind het verhaal van Martijn heel verklarend. Ik ben ook opgevoed met: waar je niet mee wil fokken moet je laten castreren. En hier op het forum heb ik geleerd om dat niet meer direct te doen, als er weinig aanleiding voor is. Je weet nooit wat de toekomst brengt: is het niet de ene ziekte waar je ze voor wil behouden, dan krijgen ze iets anders.
11 jaar is geen rotleeftijd, alhoewel het natuurlijk altijd te vroeg is voor de eigenaar.
Maar ja, stel dat ze tijdens de sterilisatie in de operatie was gebleven?
Dan had hij gedacht: stel dat ik het niet gedaan had...

Ik vind het verhaal van Martijn heel verklarend. Ik ben ook opgevoed met: waar je niet mee wil fokken moet je laten castreren. En hier op het forum heb ik geleerd om dat niet meer direct te doen, als er weinig aanleiding voor is. Je weet nooit wat de toekomst brengt: is het niet de ene ziekte waar je ze voor wil behouden, dan krijgen ze iets anders.
11 jaar is geen rotleeftijd, alhoewel het natuurlijk altijd te vroeg is voor de eigenaar.

Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
er zijn wel vrouwen die preventief hun borsten laten verwijderen,Mickie schreef:Marjolein, laat jij je baarmoeder en eierstokken verwijderen omdat je daar kanker kunt krijgen?
Ik niet, waarom zou ik dat bij mijn honden dan wel moeten doen?
als er al iets gevonden is ipv een gedeeltelijke operatie.
dat schijnt dus veel meer preventief ook te helpen.
- Moos
- Zeer actief
Dat is toch een hele andere situatie? Een hele hele moeilijk situatie voor die vrouwen ook overigens....Pak-de-bal schreef:er zijn wel vrouwen die preventief hun borsten laten verwijderen,Mickie schreef:Marjolein, laat jij je baarmoeder en eierstokken verwijderen omdat je daar kanker kunt krijgen?

preventief wel in die zin, dat er ook gezond weefsel meegaat, die misschien niet aangetast zal worden.Mickie schreef:Dan is het dus niet meer preventief, MarjoleinPak-de-bal schreef:er zijn wel vrouwen die preventief hun borsten laten verwijderen,Mickie schreef:Marjolein, laat jij je baarmoeder en eierstokken verwijderen omdat je daar kanker kunt krijgen?
je kan ook kiezen om alleen dat weefsel er uit te laten halen, wat aangetast is, maar ze doen het dus als voorzorg.
en dat is een moelijke besliising maar het meest "veilige"
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Een vriendin heeft haar gezonde borst laten verwijderen nadat in de andere borst kanker was geconstateerd en die verwijderd werd.Toch spreken de artsen dan van preventief. Maar ja, wat maakt het eigenlijk uit hoe en wanneer je het benoemt?Mickie schreef:Dan is het dus niet meer preventief, MarjoleinPak-de-bal schreef:er zijn wel vrouwen die preventief hun borsten laten verwijderen,Mickie schreef:Marjolein, laat jij je baarmoeder en eierstokken verwijderen omdat je daar kanker kunt krijgen?
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Volgens mij is het niet eens duidelijk dat het bij deze hond om baarmoederhalskanker ging
8,5 jaar geleden heb ik Nika wél preventief laten castreren. Ik wilde niet met haar fokken en mijn ouders, die vaste oppas waren, hadden een intacte boxerreu. Ik heb dus niet eens zozeer preventief laten castreren om baarmoederhalskanker te voorkomen (hoewel boxers wel gevoelig zijn voor bepaalde vormen van kanker zoals mammatumoren) maar vooral om een zwangerschap te voorkomen. Ik kon er namelijk niet klakkeloos vanuit gaan dat mijn ouders in staat zouden zijn een dekking ten alle tijden te voorkomen.
Marouck is 2 jaar geleden gecastreerd. Niet preventief maar omdat zij behoorlijk last had van haar loopsheden en de schijnzwangerschappen daarna. Medische reden dus.
Biène wordt niet gecastreerd zonder medische reden. Ze is nu 2x loops geweest en heeft er tot nu toe geen last van ondervonden, dus ik ga haar geen buikoperatie laten ondergaan.
Niet alles valt te voorkomen en daarbij vind ik kwaliteit van leven belangrijker dan kwantiteit. Zoals ik het lees heeft de Border collie een leuk leven gehad en ze is 11 jaar oud geworden, een mooie leeftijd toch?
Mijn boxer heeft HD en artrose en eigenlijk zou ze weinig meer mogen om haar poten te ontzien. Daar doe ik haar echter geen plezier mee, ze wil rennen, bokkesprongen maken en met haar balletje spelen. Ik laat haar...dan maar een wat korter leven maar wel een fijn leven.
Castreren van een teef is géén simpele operatie, het is toch een buikoperatie. Ik vind dus ook niet dat je daar te licht over moet denken.Pak-de-bal schreef:Was dit nu baarmoederkanker?
8,5 jaar geleden heb ik Nika wél preventief laten castreren. Ik wilde niet met haar fokken en mijn ouders, die vaste oppas waren, hadden een intacte boxerreu. Ik heb dus niet eens zozeer preventief laten castreren om baarmoederhalskanker te voorkomen (hoewel boxers wel gevoelig zijn voor bepaalde vormen van kanker zoals mammatumoren) maar vooral om een zwangerschap te voorkomen. Ik kon er namelijk niet klakkeloos vanuit gaan dat mijn ouders in staat zouden zijn een dekking ten alle tijden te voorkomen.
Marouck is 2 jaar geleden gecastreerd. Niet preventief maar omdat zij behoorlijk last had van haar loopsheden en de schijnzwangerschappen daarna. Medische reden dus.

Biène wordt niet gecastreerd zonder medische reden. Ze is nu 2x loops geweest en heeft er tot nu toe geen last van ondervonden, dus ik ga haar geen buikoperatie laten ondergaan.
Niet alles valt te voorkomen en daarbij vind ik kwaliteit van leven belangrijker dan kwantiteit. Zoals ik het lees heeft de Border collie een leuk leven gehad en ze is 11 jaar oud geworden, een mooie leeftijd toch?
Mijn boxer heeft HD en artrose en eigenlijk zou ze weinig meer mogen om haar poten te ontzien. Daar doe ik haar echter geen plezier mee, ze wil rennen, bokkesprongen maken en met haar balletje spelen. Ik laat haar...dan maar een wat korter leven maar wel een fijn leven.

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Moos
- Zeer actief
Dan nog is het een andere situatie.Pak-de-bal schreef:preventief wel in die zin, dat er ook gezond weefsel meegaat, die misschien niet aangetast zal worden.Mickie schreef:Dan is het dus niet meer preventief, MarjoleinPak-de-bal schreef:er zijn wel vrouwen die preventief hun borsten laten verwijderen,Mickie schreef:Marjolein, laat jij je baarmoeder en eierstokken verwijderen omdat je daar kanker kunt krijgen?
je kan ook kiezen om alleen dat weefsel er uit te laten halen, wat aangetast is, maar ze doen het dus als voorzorg.
en dat is een moelijke besliising maar het meest "veilige"
Als jij volgende week je borsten laat verwijderen, dat is vergelijkbaar met een gezonde teef castreren alleen om baarmoederkanker te voorkomen.

zo was het, dank je !Marie-Josée schreef:Een vriendin heeft haar gezonde borst laten verwijderen nadat in de andere borst kanker was geconstateerd en die verwijderd werd.Toch spreken de artsen dan van preventief. Maar ja, wat maakt het eigenlijk uit hoe en wanneer je het benoemt?Mickie schreef:Dan is het dus niet meer preventief, MarjoleinPak-de-bal schreef:er zijn wel vrouwen die preventief hun borsten laten verwijderen,Mickie schreef:Marjolein, laat jij je baarmoeder en eierstokken verwijderen omdat je daar kanker kunt krijgen?
- Daanie
- Zeer actief
Was het baarmoederkanker of heb jij dat er van gemaakt?
Ik denk dat ik dezelfde keuze had gemaakt. Ook in mijn beesten geen onnodig gesnij.
Bedenk ook nog even dat narcose bij collies heel gevaarlijk kan zijn ivm een bepaald gen defect. Tja kies je dan voor 11 gelukkige jaren die zonder problemen zijn verlopen, of kies je dan voor preventief opereren met alle mogelijke gevolgen van dien, terwijl je dan echt niet zeker bent van die extra tijd.
Ik denk dat ik dezelfde keuze had gemaakt. Ook in mijn beesten geen onnodig gesnij.
Bedenk ook nog even dat narcose bij collies heel gevaarlijk kan zijn ivm een bepaald gen defect. Tja kies je dan voor 11 gelukkige jaren die zonder problemen zijn verlopen, of kies je dan voor preventief opereren met alle mogelijke gevolgen van dien, terwijl je dan echt niet zeker bent van die extra tijd.

-
- Zeer actief
- Contacteer: