Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
bijtrem verschillend
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
bijtrem verschillend
naar aanleiding van dit topic http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... c&start=30
Is dit nog steeds zo in het merendeel van de africhting?
Ik kom op best veel verenigingen en zie er ook veel bij ons... maar kan niemand opnoemen die standaard om deze reden pups van 6 weken neemt.
Ik ken ook een aantal MH fokkers persoonlijk en bij sommigen kom ik regelmatig maar ook hier zou ik ze absoluut niet meekrijgen voor 7 weken.
Hoe is jullie ervaring hier mee, en komt dit vandaag de dag nu nog zoveel voor?
Is dit nog steeds zo in het merendeel van de africhting?
Ik kom op best veel verenigingen en zie er ook veel bij ons... maar kan niemand opnoemen die standaard om deze reden pups van 6 weken neemt.
Ik ken ook een aantal MH fokkers persoonlijk en bij sommigen kom ik regelmatig maar ook hier zou ik ze absoluut niet meekrijgen voor 7 weken.
Hoe is jullie ervaring hier mee, en komt dit vandaag de dag nu nog zoveel voor?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
mijn ervaring op dat gebied is dat het alleen de super ouderwets horken van africhters zijn die dat roepen en doen...en dat het vaak de MP hondjes zijn die op die leeftijd al verkocht worden....
bij de wat serieuzere fokkers verdwijnen ze echt pas na de 7 weken...
als ik kijk bij mij op de club waar de afgelopen maanden wat pups bij zijn gekomen (6 stuks, waarvan er wel 2 teruggebracht zijn naar de fokker ivm niet goed qua gezondheid, dus in totaal 4 geleiders met pups) dan waren die allemaal minimaal 7 weken, zelfs de meeste ouder dan 7 weken (1 van 7 wk, 1 van 9 wk, 2 van 8 wk, 2 van 12 wk)
bij de wat serieuzere fokkers verdwijnen ze echt pas na de 7 weken...
als ik kijk bij mij op de club waar de afgelopen maanden wat pups bij zijn gekomen (6 stuks, waarvan er wel 2 teruggebracht zijn naar de fokker ivm niet goed qua gezondheid, dus in totaal 4 geleiders met pups) dan waren die allemaal minimaal 7 weken, zelfs de meeste ouder dan 7 weken (1 van 7 wk, 1 van 9 wk, 2 van 8 wk, 2 van 12 wk)
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
bij bloedlijnhonden nog best wel veel, niet eens de bijtrem als reden denk ik. Maar kosten/baten verhaal.
Laatste pupje wat ik gekocht heb (combi gefokt op ons advies, met honden uit onze bloedlijn) ging ook met 6 wkn (en 2 dgn) weg. Hebben geweigerd om haar op te halen en gezegd dat we een week later zouden komen.
Puppen gaan hier op 7 wkn op z'n vroegst en meestal tegen zo'n 7.5 wk weg.
Laatste pupje wat ik gekocht heb (combi gefokt op ons advies, met honden uit onze bloedlijn) ging ook met 6 wkn (en 2 dgn) weg. Hebben geweigerd om haar op te halen en gezegd dat we een week later zouden komen.
Puppen gaan hier op 7 wkn op z'n vroegst en meestal tegen zo'n 7.5 wk weg.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Misschien zeg ik wel iets heel onwenselijks nu maar in de twee maanden dat ik IPO heb gedaan was elke pup die ik zag weggehaald bij de moeder en vooral de broers en zussen met 6 weken. Dat was puur om de bijtrem aangezien Eva niet met puppen mocht spelen terwijl ze zelf 11 weken was. Eva liet zich niet op de kop zitten door puppen en het was onwenselijk dat een pup een correctie kreeg. Later kwam er iemand met een DH die 1 week ouder was als Eva, daarmee kon ze dan wel spelen want die accepteerde geen correcties zoals het hoorde volgens het baasje. Na 1 minuut mocht ook hij niet meer met handige Eva spelen omdat ze iets teveel ervaring had opgedaan met de andere hondjes hier en dus handiger was dan ze dachten daar
Ik denk wel dat een deel van die mensen ouderwetse horken van africhters waren. Daarom ben ik ook gestopt en zoekende dus. 

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik weet dus waar je getraint heb en zou het zeker van een aantal mensen niet zeggen/niet gedacht hebben... ik ken ze natuurlijk (gelukkig) niet allemaal maar ik vind het ook totaal onnodig...MARC_S schreef:Misschien zeg ik wel iets heel onwenselijks nu maar in de twee maanden dat ik IPO heb gedaan was elke pup die ik zag weggehaald bij de moeder en vooral de broers en zussen met 6 weken. Dat was puur om de bijtrem aangezien Eva niet met puppen mocht spelen terwijl ze zelf 11 weken was. Eva liet zich niet op de kop zitten door puppen en het was onwenselijk dat een pup een correctie kreeg. Later kwam er iemand met een DH die 1 week ouder was als Eva, daarmee kon ze dan wel spelen want die accepteerde geen correcties zoals het hoorde volgens het baasje. Na 1 minuut mocht ook hij niet meer met handige Eva spelen omdat ze iets teveel ervaring had opgedaan met de andere hondjes hier en dus handiger was dan ze dachten daarIk denk wel dat een deel van die mensen ouderwetse horken van africhters waren. Daarom ben ik ook gestopt en zoekende dus.
Als ik dat hier gedaan had, was het denk ik behoorlijk lastig geworden met een aantal honden... want ondanks dat moeders er niet meer 24/7 bij lag, lagen ze wel met zn allen in de kennel en leerden ze heel veel van elkaar...
De momenten dat moeders er wel bij was.... moesten ze zich ook gedragen want anders zou ze het wel even laten merken.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Ik weet ook niet of iedereen er zo over dacht hoor. Ik weet dat er een aantal puppen was en de nieuwste pup was ook weer 6 weken en zelfde verhaal. Ik zei nog tegen Martijn, zie je wel dat er genoeg mensen zijn die er zo over denken.malinois schreef:ik weet dus waar je getraint heb en zou het zeker van een aantal mensen niet zeggen/niet gedacht hebben... ik ken ze natuurlijk (gelukkig) niet allemaal maar ik vind het ook totaal onnodig...MARC_S schreef:Misschien zeg ik wel iets heel onwenselijks nu maar in de twee maanden dat ik IPO heb gedaan was elke pup die ik zag weggehaald bij de moeder en vooral de broers en zussen met 6 weken. Dat was puur om de bijtrem aangezien Eva niet met puppen mocht spelen terwijl ze zelf 11 weken was. Eva liet zich niet op de kop zitten door puppen en het was onwenselijk dat een pup een correctie kreeg. Later kwam er iemand met een DH die 1 week ouder was als Eva, daarmee kon ze dan wel spelen want die accepteerde geen correcties zoals het hoorde volgens het baasje. Na 1 minuut mocht ook hij niet meer met handige Eva spelen omdat ze iets teveel ervaring had opgedaan met de andere hondjes hier en dus handiger was dan ze dachten daarIk denk wel dat een deel van die mensen ouderwetse horken van africhters waren. Daarom ben ik ook gestopt en zoekende dus.
Als ik dat hier gedaan had, was het denk ik behoorlijk lastig geworden met een aantal honden... want ondanks dat moeders er niet meer 24/7 bij lag, lagen ze wel met zn allen in de kennel en leerden ze heel veel van elkaar...
De momenten dat moeders er wel bij was.... moesten ze zich ook gedragen want anders zou ze het wel even laten merken.

Ik kan me ook goed voorstellen dat er daar mensen waren die er niet zo over dachten. Ik ben er echter maar kort geweest en netto sta je dan weer hier, dan weer daar en over het geheel kun je je in zo'n korte tijd geen beeld vormen. Dat iedereen zo was zal ik dus ook niet zeggen. Dat er mensen zo waren heb ik zelf mogen zien

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik zie het nauwelijks. Zowel bij ons op de KNPV-club (waar trouwens momenteel ook relatief veel stamboomhonden lopen, 3 mechelaars (waarvan 1 pup), 1 tervueren uit mechellijn en 1 Duitse Herderpup van een aspirant-lid) als op de IPO-club waar ik een aantal jaren getraind heb waren de meeste pups minimaal 7 weken. Bij de KNPV hebben we trouwens een aantal leden die liever niet eens met een pup beginnen maar een voorkeur hebben voor een wat oudere hond.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
die mensen ken ik ook.. maar meestal zorgen die er hier wel voor dat het vrouwelijk gedeelte van de vereniging de pup een beetje rondsjouwen en kroelen en spelenderwijs iets leren en nemen ze hem weer over als ze wat ouder zijn... blijft overigens wel bij hem zelf dan thuis.Inge schreef:Ik zie het nauwelijks. Zowel bij ons op de KNPV-club (waar trouwens momenteel ook relatief veel stamboomhonden lopen, 3 mechelaars (waarvan 1 pup), 1 tervueren uit mechellijn en 1 Duitse Herderpup van een aspirant-lid) als op de IPO-club waar ik een aantal jaren getraind heb waren de meeste pups minimaal 7 weken. Bij de KNPV hebben we trouwens een aantal leden die liever niet eens met een pup beginnen maar een voorkeur hebben voor een wat oudere hond.

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ik vind het wel apart, dat fokkers, mensen die al best een tijd in "de wereld"zitten, nu hier zeggen dat ze het niet of nauwelijks zien.. dat het ouderwets is, maar dat jullie het dan wel ineens die puppen tegenkomen, is dat toeval of heeft dat dan vooral te maken met waar je traint en in welke kringen mensen zich begeven? ( niet jij hoor Marc, maar ik bedoel de mensen die zo een jonge pup halen en mischien bij welke fokker)MARC_S schreef:Misschien zeg ik wel iets heel onwenselijks nu maar in de twee maanden dat ik IPO heb gedaan was elke pup die ik zag weggehaald bij de moeder en vooral de broers en zussen met 6 weken. Dat was puur om de bijtrem aangezien Eva niet met puppen mocht spelen terwijl ze zelf 11 weken was. Eva liet zich niet op de kop zitten door puppen en het was onwenselijk dat een pup een correctie kreeg. Later kwam er iemand met een DH die 1 week ouder was als Eva, daarmee kon ze dan wel spelen want die accepteerde geen correcties zoals het hoorde volgens het baasje. Na 1 minuut mocht ook hij niet meer met handige Eva spelen omdat ze iets teveel ervaring had opgedaan met de andere hondjes hier en dus handiger was dan ze dachten daarIk denk wel dat een deel van die mensen ouderwetse horken van africhters waren. Daarom ben ik ook gestopt en zoekende dus.
- Chiki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Hier ook een lid van een serieuze africhtingsclub (IPO). Ik zie het dus helemaal niet. De pups die worden worden gehaald zijn minimaal 7 weken (hoewel de meeste africhters ze het liefst tot een jaar bij de fokker zouden laten
). Wij zelf willen onze pup zo rond de 7/7,5e week. Het fenomeen dat fokkers willen dat puppen eerder worden gehaald is mij ook onbekend....

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik denk het wel... mensen zoeken elkaar toch op... je gaat niet ergens tegen je zin trainen dus je zoekt mensen op die je liggen die over veel dingen hetzelfde denken als jij etc. En dat krijg je dit ook denk ik...yamie schreef:ik vind het wel apart, dat fokkers, mensen die al best een tijd in "de wereld"zitten, nu hier zeggen dat ze het niet of nauwelijks zien.. dat het ouderwets is, maar dat jullie het dan wel ineens die puppen tegenkomen, is dat toeval of heeft dat dan vooral te maken met waar je traint en in welke kringen mensen zich begeven? ( niet jij hoor Marc, maar ik bedoel de mensen die zo een jonge pup halen en mischien bij welke fokker)

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
dat zal er idd mee te maken hebben....malinois schreef:ik denk het wel... mensen zoeken elkaar toch op... je gaat niet ergens tegen je zin trainen dus je zoekt mensen op die je liggen die over veel dingen hetzelfde denken als jij etc. En dat krijg je dit ook denk ik...yamie schreef:ik vind het wel apart, dat fokkers, mensen die al best een tijd in "de wereld"zitten, nu hier zeggen dat ze het niet of nauwelijks zien.. dat het ouderwets is, maar dat jullie het dan wel ineens die puppen tegenkomen, is dat toeval of heeft dat dan vooral te maken met waar je traint en in welke kringen mensen zich begeven? ( niet jij hoor Marc, maar ik bedoel de mensen die zo een jonge pup halen en mischien bij welke fokker)
wat ik hier bij ons op de club zie is dat alles gewoon leuk met elkaar moet kunnen spelen (dus ook al als pup) en de kinderen van leden gaan op trainingsdagen lekker met de puppen aan de wandel, dus ze moeten lekker vrij en sociaal zijn en niet te happerig....als ze dat wel zijn zijn de kinderen al wel zo ervaren met het type honden dat ze het prima naar de bijtrol om kunnen leiden, de puppen hebben er dus totaal geen last van....
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Ik heb zeer verouderde ervaring met africhtings (IPO, KNPV) verenigingen.
Ik kan niet zeggen dat bij de leeftijd van de pups me ooit iets opgevallen is, wel waren de meeste handlers vooral opzoek naar jong volwassen honden met talent
Wel worden er in deze tijd van het jaar heel wat nesten van de hofhonden (voornamelijk net niet helemaal zuivere mechelaars/rottweilers/borders) op de boerderijen in de polders geboren. En deze gaan bijna zonder uitzondering tussen de zes en de zeven weken weg, dan kunnen ze zelfstandig eten en beginnen ze in de weg te lopen. Dus het spekkrantje staat vol met (bijna) gratis hondjes.
Aan de andere kant wil je de pups ook niet te lang in de schuur/bijkeuken laten liggen. Daar worden ze ook niet zoveel beter van.
Ik kan niet zeggen dat bij de leeftijd van de pups me ooit iets opgevallen is, wel waren de meeste handlers vooral opzoek naar jong volwassen honden met talent

Wel worden er in deze tijd van het jaar heel wat nesten van de hofhonden (voornamelijk net niet helemaal zuivere mechelaars/rottweilers/borders) op de boerderijen in de polders geboren. En deze gaan bijna zonder uitzondering tussen de zes en de zeven weken weg, dan kunnen ze zelfstandig eten en beginnen ze in de weg te lopen. Dus het spekkrantje staat vol met (bijna) gratis hondjes.
Aan de andere kant wil je de pups ook niet te lang in de schuur/bijkeuken laten liggen. Daar worden ze ook niet zoveel beter van.

-
- Zeer actief
Op de club waar m'n man traint is het bij verreweg de meeste leden belangrijk dat de hond sociaal is omdat er kinderen of kleinkinderen thuis rondlopen. Dan heb je niet zo'n zin in een hond die zomaar overal z'n tanden inzet. Het laten spelen van honden onderling is op het clubterrein zelf trouwens niet gebruikelijk. Als ik voor het zoekhondenprogramma train, laat ik trouwens Noeska ook nooit spelen met de andere honden (daar taalt ze ook niet naar, ze is dan echt gefocust op werken en heeft geen zin in een andere hond voor haar neus). Bij gewone wandelingen natuurlijk wel, en thuis ook met de andere teef.crutz schreef: dat zal er idd mee te maken hebben....
wat ik hier bij ons op de club zie is dat alles gewoon leuk met elkaar moet kunnen spelen (dus ook al als pup) en de kinderen van leden gaan op trainingsdagen lekker met de puppen aan de wandel, dus ze moeten lekker vrij en sociaal zijn en niet te happerig....als ze dat wel zijn zijn de kinderen al wel zo ervaren met het type honden dat ze het prima naar de bijtrol om kunnen leiden, de puppen hebben er dus totaal geen last van....
Het boerenerfverhaal herken ik wel, dat komt wel eens voor, helaas.
Persoonlijk geloof ik niet in die bijtrem-regel over die 6 weken. Wijzelf hebben wegens omstandigheden 2 pups van 6 weken meegenomen (duitse herders werklijn) en dat zijn hele normale sociale puppen. Wel met temperament zoals je van een werklijn-pup mag verwachten, maar geen agressie!
En een mechelaar van mijn club, die werdt ook met 6 weken uit het nest gehaald, dat is een hele sociale hond met een hoge bijtdrempel. Wel 1 die er staat, maar hij is heel bereikbaar en heeft nog nooit zomaar iets of iemand gebeten.
Ik geloof er dus niet in, geloof meer in de opvoeding die er daarna volgt.
En een mechelaar van mijn club, die werdt ook met 6 weken uit het nest gehaald, dat is een hele sociale hond met een hoge bijtdrempel. Wel 1 die er staat, maar hij is heel bereikbaar en heeft nog nooit zomaar iets of iemand gebeten.

-
- Zeer actief
En wat is dan de reden dat die hondjes allemaal zo vroeg uit het nest moesten? Dat vind ik nl zo frappant. Het heeft allemaal niks met grenzen en correcties door moeder en broers en zussen te maken, toch doen ze ze met 6 weken de deur uit en toch wordt door allerlei onderzoeken aangetoond dat dat de leeftijd is dat ze grenzen aanleren en de eerste correcties van de moederhond krijgen. Denk bv aan spenen.herderfan schreef:Persoonlijk geloof ik niet in die bijtrem-regel over die 6 weken. Wijzelf hebben wegens omstandigheden 2 pups van 6 weken meegenomen (duitse herders werklijn) en dat zijn hele normale sociale puppen. Wel met temperament zoals je van een werklijn-pup mag verwachten, maar geen agressie!
Dan kom ik ergens en daar zegt men doodleuk dat het wel daarmee te maken heeft.
Dat snap ik dus echt niet hoor

Er is geen andere reden om je pup met 6 weken weg te halen bij de moeder. Wat me ook opvalt is dat het asiel vol zit met happende mechelaars die flink out off control zijn. Ook accpeteren veel werkhonden geen correcties. Die hakken ze terug. Zou dat niet naast karakter ook iets met een gemiste fase in de opvoeding te maken kunnen hebben? Ik bedoel te zeggen dat ik merk dat sommige werkhonden wel erg harde correcties nodig hebben. Dan denk ik soms toch van nounou, is dat nu echt nodig? Zijn dat niet de opgebouwde honden die later afgebroken moeten worden door hun baas om ze aan hem/haar onderdanig te krijgen? Is het geen gemiste kans geweest die pup vanaf 6 weken in het nest en daarna vanaf 8 weken bij zijn baas al grenzen aan te leren?
Natuurlijk kan zo'n pup prima opgroeien en een heel sociale hond worden, dat beweer ik ook niet. Maar het verhaal je moet je pup opbouwen en dan weer afbreken ligt denk ik wel ergens stevig in de fundamenten van deze gewoonte werkhonden zo vroeg bij de moeder weg te halen. Opbouwen doe je zonder correcties. Liefst ook dus zonder correcties in het nest. Wat is er nu beter dan een pup die denkt dat hij god is voor je aan je training begint? Pups die tot 6 weken met alles wegkwamen in het nest en bij de moeder en die je dus daarna ook lekker laat gaan voelen zich dus wel god en dat is toch wat er gewenst wordt vaak van een werkhond. Alleen als baas wens je boven die hond te staan en dat bereik je alleen maar door een hond te leren dat alleen de baas grenzen stelt.
Andere honden die corrigeren en ruw waren mochten ook niet met de pups spelen

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
denk dat de hoofd reden voor het wegdoen op 6 weken de kosten is voor "dat soort" fokkers,MARC_S schreef:En wat is dan de reden dat die hondjes allemaal zo vroeg uit het nest moesten? Dat vind ik nl zo frappant. Het heeft allemaal niks met grenzen en correcties door moeder en broers en zussen te maken, toch doen ze ze met 6 weken de deur uit en toch wordt door allerlei onderzoeken aangetoond dat dat de leeftijd is dat ze grenzen aanleren en de eerste correcties van de moederhond krijgen. Denk bv aan spenen.herderfan schreef:Persoonlijk geloof ik niet in die bijtrem-regel over die 6 weken. Wijzelf hebben wegens omstandigheden 2 pups van 6 weken meegenomen (duitse herders werklijn) en dat zijn hele normale sociale puppen. Wel met temperament zoals je van een werklijn-pup mag verwachten, maar geen agressie!
Dan kom ik ergens en daar zegt men doodleuk dat het wel daarmee te maken heeft.
Dat snap ik dus echt niet hoor
zag het onlangs ook weer bij iemand die wel ff dacht leuk een nestje te doen, met 6 weken (net er voor eigenlijk al) weg, want ja, dan kost het tijd en geld (enten, eten etc) en is het niet meer leuk...
laat mijn puppen hier GRAAG met bv Umi spelen, die is behoorlijk hard in haar correcties naar de puppen (wel eerlijk) en ze lijden er totaal niet onderEr is geen andere reden om je pup met 6 weken weg te halen bij de moeder. Wat me ook opvalt is dat het asiel vol zit met happende mechelaars die flink out off control zijn. Ook accpeteren veel werkhonden geen correcties. Die hakken ze terug. Zou dat niet naast karakter ook iets met een gemiste fase in de opvoeding te maken kunnen hebben? Ik bedoel te zeggen dat ik merk dat sommige werkhonden wel erg harde correcties nodig hebben. Dan denk ik soms toch van nounou, is dat nu echt nodig? Zijn dat niet de opgebouwde honden die later afgebroken moeten worden door hun baas om ze aan hem/haar onderdanig te krijgen? Is het geen gemiste kans geweest die pup vanaf 6 weken in het nest en daarna vanaf 8 weken bij zijn baas al grenzen aan te leren?
Natuurlijk kan zo'n pup prima opgroeien en een heel sociale hond worden, dat beweer ik ook niet. Maar het verhaal je moet je pup opbouwen en dan weer afbreken ligt denk ik wel ergens stevig in de fundamenten van deze gewoonte werkhonden zo vroeg bij de moeder weg te halen. Opbouwen doe je zonder correcties. Liefst ook dus zonder correcties in het nest. Wat is er nu beter dan een pup die denkt dat hij god is voor je aan je training begint? Pups die tot 6 weken met alles wegkwamen in het nest en bij de moeder en die je dus daarna ook lekker laat gaan voelen zich dus wel god en dat is toch wat er gewenst wordt vaak van een werkhond. Alleen als baas wens je boven die hond te staan en dat bereik je alleen maar door een hond te leren dat alleen de baas grenzen stelt.
Andere honden die corrigeren en ruw waren mochten ook niet met de pups spelenDan wordt de pup gereserveerd en voorzichtiger. Dat is ongewenst voor sommige mensen in bepaalde sporten. De pup moet angstloos zijn en zonder aarzeling.
Ik vond een pup van 8 weken die met 6 weken bij de moeder weg was gehaald ook veel te brutaal. Die gromde en hapte naar volwassen honden en ook Eva kreeg rake knauwen wat met lachen werd afgedaan als temprament. Toen Eva die pup op zijn falie ging geven en deze achter de baas schoot werd het spel meteen afgebroken met een wacht maar, over een maand is hij nergens meer bang voor.
als ik dan terugkijk naar mijn eigen puppen dan is de minst sociale de pup die tot 12 weken bij zijn moeder heeft mogen lopen (en de tijden dat zij hem zat was zat hij bij Umi, die dus ook niet flauw is) en daarna (na bij zijn moeder) is hij 3 weken uit logeren geweest om daarna weer hier in de roedel tussen alle volwassen honden op te trekken (toen Ace en Umi alleen, de rest was bij mijn ex gebleven)
ook het logeetje hier van de afgelopen weken is pas met 8 weken opgehaald, zat toen niet meer bij moeders, maar wel met broers en zussen en ook een paar maanden oudere broers in 1 kennel
hier thuis kwam hij met uitlaten en spelen op de wei continue met een van de teven (waarbij Umi corrigeerde en Medusa speelde) in aanraking zonder dat hij daar minder happerig of iets van werd, hij zocht zijn grenzen op, alleen deed dat iedere keer...
Toen ik net in de africhting kwam kijken hoorde ik het ook veel om me heen dat men de pups met 6 weken ophaalde zodat ze lekker fel konden worden e.d. Ze gaven toen nog wat redenen maar weet niet meer welke, is al heel wat jaren geleden.
Nou moet ik zeggen dat daar teon behoorlijk wat mensen trainde en kwamen trainen van de oude stempel. Dus ook het trainen ging met veel geweld naar de honden toe. Van positief trainen hadden ze niet gehoord of liever gezegd daar deden ze niet aan want dat kostte teveel tijd.
Wat ik wel nog steeds herken in Marc zijn vehraal is over het opbouwen van de hondjes.
Tot een bepaalde leeftijd mogen ze alles, worden overal in opgejut, ze moeten gek gekker gekst zijn, hoe harder ze staan te gillen/blaffen aan de kant hoe beter. En dan ineens moet het hondje in het gelid gaan lopen, krijgen ze op hun lazer als ze blaffen/piepen e.d.
En dan vaak nog verbaasd zijn waarom ze dat er niet uit krijgen.
Ik heb dat nooit zo goed begrepen.
Dat spelen met andere honden herken ik weer niet uit Marc zijn verhaal. Eerder het omgekeerde dat ik weleens jeukend op mn handen zat om een pup uit de ren te halen die gewoon niet op kon tegen de andere pups en al gillend en krijsend om 'hulp' riep van zn baasje. Dan werd er gezegd 'wordt ie hard van hoor, moet ie maar voor zichzelf opkomen'.
Nou moet ik zeggen dat daar teon behoorlijk wat mensen trainde en kwamen trainen van de oude stempel. Dus ook het trainen ging met veel geweld naar de honden toe. Van positief trainen hadden ze niet gehoord of liever gezegd daar deden ze niet aan want dat kostte teveel tijd.
Wat ik wel nog steeds herken in Marc zijn vehraal is over het opbouwen van de hondjes.
Tot een bepaalde leeftijd mogen ze alles, worden overal in opgejut, ze moeten gek gekker gekst zijn, hoe harder ze staan te gillen/blaffen aan de kant hoe beter. En dan ineens moet het hondje in het gelid gaan lopen, krijgen ze op hun lazer als ze blaffen/piepen e.d.
Dat spelen met andere honden herken ik weer niet uit Marc zijn verhaal. Eerder het omgekeerde dat ik weleens jeukend op mn handen zat om een pup uit de ren te halen die gewoon niet op kon tegen de andere pups en al gillend en krijsend om 'hulp' riep van zn baasje. Dan werd er gezegd 'wordt ie hard van hoor, moet ie maar voor zichzelf opkomen'.
- Chiki
- Zeer actief
Dit klinkt inderdaad als een hele tijd geledenestelle schreef:Toen ik net in de africhting kwam kijken hoorde ik het ook veel om me heen dat men de pups met 6 weken ophaalde zodat ze lekker fel konden worden e.d. Ze gaven toen nog wat redenen maar weet niet meer welke, is al heel wat jaren geleden.

Wat Mark beschrijft heeft denk ik meer te maken met een hele verkeerde begeleiding van de hondjes vanaf pup tot volwassen hond, ik relateer het niet direct naar die ene week dat zo een pup eerder uit het nest gehaald is.
Maar nogmaals: ik zie of hoor het in mijn directe omgeving de laaste jaren nooit meer dat een pup voor de 7 weken uit het nest gehaald wordt. Men is er tegenwoordig wel degelijk van doordrongen dat de invloed van de teef en nestbroers/zussen die eerste weken erg belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de hond.
Mwah, vind ik niet.Chiki schreef:Dit klinkt inderdaad als een hele tijd geledenestelle schreef:Toen ik net in de africhting kwam kijken hoorde ik het ook veel om me heen dat men de pups met 6 weken ophaalde zodat ze lekker fel konden worden e.d. Ze gaven toen nog wat redenen maar weet niet meer welke, is al heel wat jaren geleden.
Dat spelen met andere honden herken ik weer niet uit Marc zijn verhaal. Eerder het omgekeerde dat ik weleens jeukend op mn handen zat om een pup uit de ren te halen die gewoon niet op kon tegen de andere pups en al gillend en krijsend om 'hulp' riep van zn baasje. Dan werd er gezegd 'wordt ie hard van hoor, moet ie maar voor zichzelf opkomen'..... ik denk dat dit soort dingen tegenwoordig niet meer zoveel voorkomen. Ook binnen de africhting heeft men zich positief ontwikkeld en verdiept in het fenomeen hond.
Ik zie helaas nog veels te veel vreselijke dingen gebeuren.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
een van mijn honden ook niet en dat is nu net de ene die tot 9 weken bij de fokker is gebleven...MARC_S schreef:Ook accpeteren veel werkhonden geen correcties. Die hakken ze terug. Zou dat niet naast karakter ook iets met een gemiste fase in de opvoeding te maken kunnen hebben?

- Chiki
- Zeer actief
Tsja, die gebeuren ook buiten de africhting omestelle schreef:Mwah, vind ik niet.Chiki schreef:Dit klinkt inderdaad als een hele tijd geledenestelle schreef:Toen ik net in de africhting kwam kijken hoorde ik het ook veel om me heen dat men de pups met 6 weken ophaalde zodat ze lekker fel konden worden e.d. Ze gaven toen nog wat redenen maar weet niet meer welke, is al heel wat jaren geleden.
Dat spelen met andere honden herken ik weer niet uit Marc zijn verhaal. Eerder het omgekeerde dat ik weleens jeukend op mn handen zat om een pup uit de ren te halen die gewoon niet op kon tegen de andere pups en al gillend en krijsend om 'hulp' riep van zn baasje. Dan werd er gezegd 'wordt ie hard van hoor, moet ie maar voor zichzelf opkomen'..... ik denk dat dit soort dingen tegenwoordig niet meer zoveel voorkomen. Ook binnen de africhting heeft men zich positief ontwikkeld en verdiept in het fenomeen hond.
Ik zie helaas nog veels te veel vreselijke dingen gebeuren.

Jammer dat je beeld over de africhting zo negatief is (is me al eerder opgevallen in meerder postings van je hand

Heb niet alle berichten gelezen na mijn bericht, maar Marc: de reden dat de puppen zo vroeg zijn weggehaald wil ik niet op het forum zetten, evt als je het echt wilt weten wel via pb.
Dan las ik iets over laten groeien en afbreken... als ik ergens een hekel aan heb... :N:
De pups groeien lekker op zoals een pup mag verwachten van zijn eigenaar, en leren spelenderwijs de 'kunstjes' aan. Opvoeding gaat zoals bij elke hond ongeacht welke leeftijd: ja is ja en nee is nee. Daar hoort een stukje begeleiding bij, zodat je ongewenst gedrag kunt omvormen naar gewenst gedrag. Foutief gedrag bestraffen (niet meteen denken aan lijfstraffen) en goed gedrag belonen. Zo krijg je stabiele honden, die weten waar ze aan toe zijn.
Niks uit de hand laten groeien en dan afbreken.
Maar dit topic gaat niet over opvoeden, maar over de bijtdrempel van een hond die wel of niet zou verlagen als je hem/haar te vroeg uit het nest haalt. Mijn mening is dan: nee, dat heeft daar niets mee te maken. Dat heeft wél weer te maken met het stukje opvoeding, tevens een stukje genetica wat de pupjes mee krijgen van hun papa en mama, en de voorouders.
Dan las ik iets over laten groeien en afbreken... als ik ergens een hekel aan heb... :N:
De pups groeien lekker op zoals een pup mag verwachten van zijn eigenaar, en leren spelenderwijs de 'kunstjes' aan. Opvoeding gaat zoals bij elke hond ongeacht welke leeftijd: ja is ja en nee is nee. Daar hoort een stukje begeleiding bij, zodat je ongewenst gedrag kunt omvormen naar gewenst gedrag. Foutief gedrag bestraffen (niet meteen denken aan lijfstraffen) en goed gedrag belonen. Zo krijg je stabiele honden, die weten waar ze aan toe zijn.
Niks uit de hand laten groeien en dan afbreken.

Maar dit topic gaat niet over opvoeden, maar over de bijtdrempel van een hond die wel of niet zou verlagen als je hem/haar te vroeg uit het nest haalt. Mijn mening is dan: nee, dat heeft daar niets mee te maken. Dat heeft wél weer te maken met het stukje opvoeding, tevens een stukje genetica wat de pupjes mee krijgen van hun papa en mama, en de voorouders.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Chiki schreef:Tsja, die gebeuren ook buiten de africhting omestelle schreef:Mwah, vind ik niet.Chiki schreef:Dit klinkt inderdaad als een hele tijd geledenestelle schreef:Toen ik net in de africhting kwam kijken hoorde ik het ook veel om me heen dat men de pups met 6 weken ophaalde zodat ze lekker fel konden worden e.d. Ze gaven toen nog wat redenen maar weet niet meer welke, is al heel wat jaren geleden.
Ik zie helaas nog veels te veel vreselijke dingen gebeuren..
Jammer dat je beeld over de africhting zo negatief is (is me al eerder opgevallen in meerder postings van je hand) maar ik denk dat je hier toch teveel over 1 kam scheert... of je bent bij de verkeerde verenigingen langs geweest
.

Ja dat wordt hier vaker tegen mij gezegd, dat ik vast bij de verkeerde verenigingen ben wezen kijken (heb zelf getraind hoor, jaren) of dat dit vast alleen in het Noorden des lands gebeurd.Chiki schreef:Tsja, die gebeuren ook buiten de africhting omestelle schreef:Mwah, vind ik niet.Chiki schreef:Dit klinkt inderdaad als een hele tijd geledenestelle schreef:Toen ik net in de africhting kwam kijken hoorde ik het ook veel om me heen dat men de pups met 6 weken ophaalde zodat ze lekker fel konden worden e.d. Ze gaven toen nog wat redenen maar weet niet meer welke, is al heel wat jaren geleden.
Jammer dat je beeld over de africhting zo negatief is (is me al eerder opgevallen in meerder postings van je hand) maar ik denk dat je hier toch teveel over 1 kam scheert... of je bent bij de verkeerde verenigingen langs geweest
.
Ik geloof er niet zo in, eerder dat hier dingen rooskleuriger verteld worden dan ze in werkelijkheid zijn. Ik wil met deze zin niemand voor zn hoofd stoten hoor maar ik kan gewoon niet geloven dat ik de enige debiel ben die bepaalde dingen echt niet door de beugel vindt kunnen.
Op mijn laatste club kwamen gasten van door het hele land en die deden dingen net zo als de oude garde bij ons op de club.
Gelukkig heb ik op mijn laatste vereniging een leuk clubje getroffen van wat jonge meiden en jongens die dus wel vooral positief bezig waren (en ja met honden uit pure werklijnen) en dat zag je gewoon terug in hoe onze honden erbij liepen tov de honden die dus middels harde hand werden afgericht.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Biène durft ook in verzet te gaan en die is ook tot 8 weken in het nest geweest en zat al die tijd samen met haar broertje, zusjes en moeder.malinois schreef:een van mijn honden ook niet en dat is nu net de ene die tot 9 weken bij de fokker is gebleven...MARC_S schreef:Ook accpeteren veel werkhonden geen correcties. Die hakken ze terug. Zou dat niet naast karakter ook iets met een gemiste fase in de opvoeding te maken kunnen hebben?

Marouck en Nika (die beide 7 weken waren) bijten nooit.

Groetjes Inge

-
- Zeer actief
Ik vind het moeilijk om op internet dat soort dingen te bespreken.estelle schreef:Ik vraag me nu af hoe de ervaring van Marc en/of Martijn waren die 2 maanden dat zij bij een club hebben rondgelopen.

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Je bent beslist niet de enige met die ervaring. Ook ik heb (i.m.o.) rare dingen gezien en gehoord. Ik ben er helemaal uitgestapt en doe andere leuke dingen om mijn honden lekker bezig te houden. De africhting is niet mijn ding.estelle schreef:Ja dat wordt hier vaker tegen mij gezegd, dat ik vast bij de verkeerde verenigingen ben wezen kijken (heb zelf getraind hoor, jaren) of dat dit vast alleen in het Noorden des lands gebeurd.Chiki schreef:Tsja, die gebeuren ook buiten de africhting omestelle schreef:Mwah, vind ik niet.Chiki schreef: Dit klinkt inderdaad als een hele tijd geleden.... ik denk dat dit soort dingen tegenwoordig niet meer zoveel voorkomen. Ook binnen de africhting heeft men zich positief ontwikkeld en verdiept in het fenomeen hond.
.
Ik geloof er niet zo in, eerder dat hier dingen rooskleuriger verteld worden dan ze in werkelijkheid zijn. Ik wil met deze zin niemand voor zn hoofd stoten hoor maar ik kan gewoon niet geloven dat ik de enige debiel ben die bepaalde dingen echt niet door de beugel vindt kunnen.
Op mijn laatste club kwamen gasten van door het hele land en die deden dingen net zo als de oude garde bij ons op de club.
Gelukkig heb ik op mijn laatste vereniging een leuk clubje getroffen van wat jonge meiden en jongens die dus wel vooral positief bezig waren (en ja met honden uit pure werklijnen) en dat zag je gewoon terug in hoe onze honden erbij liepen tov de honden die dus middels harde hand werden afgericht.