Ik las net op andere stukken van het forum iets over IPO/Ring training.
Misschien staan ze allebei wel helemaal los van elkaar ( echt geen idee

Maar wat houden deze sporten in?
Moderator: moderatorteam
Misschien rare vraag hoor, maar wat is dan het verschil met G&G? Daar werk je ook zoveel mogelijk naar perfectie, ook door positief te trainen, en dus met een gemotiveerde hond... Qua oefeningen zie ik volgens mij ook niet echt verschil?AnnSophie schreef:Obedience is een Engelse wedstrijdsport die lijkt op gehoorzaamheid, maar waar de perfectie verwacht wordt. En om de perfectie te verkrijgen moet je hond het erg leuk vinden om te doen, daarom motiveren wij onze honden en maken we ze enthousiast voor de oefeningen. Obedience is een erg hond-vriendelijke sport.
Voorbeelden van oefeningen: heelwork (volgen aangelijnd en los), komen op bevel, zit-blijf en af-blijf, apporteren van een voorwerp, sendaways (hond wordt weggestuurd en gaat daar liggen), sorteren (doekje met de geur van de geleider moet 'gesorteerd' worden van andere doekjes),...
Voor meer info: http://www.obedience.nl
En hier nog een filmpje van obedience op Crufts:Een bijzondere vorm van gehoorzaamheid is het Engelse Obedience. De onderdelen zijn niet helemaal maar toch wel redelijk te vergelijken met het Nederlandse G&G. Bij de uitvoering van de onderdelen wordt er echter veel nauwkeuriger gewerkt. Baas en hond zijn zo’n eenheid, het lijkt alsof ze aan elkaar vastgelijmd zijn! De benamingen van de onderdelen van Obedience zijn Engelstalig, men spreekt bij het volgen over ‘heelwork’, het vooruitsturen noemt men de ‘sendaway’ en het staan en betasten valt onder de ‘temperament test’. Ook de commando’s aan de hond worden vaak in het Engels gegeven. Het uitgangspunt van Obedience is de oefeningen zo perfect mogelijk uit te voeren. Dit wordt alleen bereikt door zeer intensieve trainingen en veel motivatie van hond en baas. Je kunt bij deze sport geen diploma’s behalen maar alleen wedstrijden lopen. Deze worden onderverdeeld in verschillende klassen, nl. de prebeginners, beginners, novice, A, B en C. Er is een Nederlands kampioenschap.
Ken je dressuur voor paarden? Jij en ik kunnen dat ook. Ankie van Grunsven kan dat beterJacksel schreef:Misschien rare vraag hoor, maar wat is dan het verschil met G&G? Daar werk je ook zoveel mogelijk naar perfectie, ook door positief te trainen, en dus met een gemotiveerde hond... Qua oefeningen zie ik volgens mij ook niet echt verschil?AnnSophie schreef:Obedience is een Engelse wedstrijdsport die lijkt op gehoorzaamheid, maar waar de perfectie verwacht wordt. En om de perfectie te verkrijgen moet je hond het erg leuk vinden om te doen, daarom motiveren wij onze honden en maken we ze enthousiast voor de oefeningen. Obedience is een erg hond-vriendelijke sport.
Voorbeelden van oefeningen: heelwork (volgen aangelijnd en los), komen op bevel, zit-blijf en af-blijf, apporteren van een voorwerp, sendaways (hond wordt weggestuurd en gaat daar liggen), sorteren (doekje met de geur van de geleider moet 'gesorteerd' worden van andere doekjes),...
Vandaar de moeilijkere naamRosita Compagner schreef:Ken je dressuur voor paarden? Jij en ik kunnen dat ook. Ankie van Grunsven kan dat beterJacksel schreef:Misschien rare vraag hoor, maar wat is dan het verschil met G&G? Daar werk je ook zoveel mogelijk naar perfectie, ook door positief te trainen, en dus met een gemotiveerde hond... Qua oefeningen zie ik volgens mij ook niet echt verschil?AnnSophie schreef:Obedience is een Engelse wedstrijdsport die lijkt op gehoorzaamheid, maar waar de perfectie verwacht wordt. En om de perfectie te verkrijgen moet je hond het erg leuk vinden om te doen, daarom motiveren wij onze honden en maken we ze enthousiast voor de oefeningen. Obedience is een erg hond-vriendelijke sport.
Obedience is G&G op Ankie-niveau
Niet helemaalRosita Compagner schreef:Ken je dressuur voor paarden? Jij en ik kunnen dat ook. Ankie van Grunsven kan dat beterJacksel schreef:Misschien rare vraag hoor, maar wat is dan het verschil met G&G? Daar werk je ook zoveel mogelijk naar perfectie, ook door positief te trainen, en dus met een gemotiveerde hond... Qua oefeningen zie ik volgens mij ook niet echt verschil?AnnSophie schreef:Obedience is een Engelse wedstrijdsport die lijkt op gehoorzaamheid, maar waar de perfectie verwacht wordt. En om de perfectie te verkrijgen moet je hond het erg leuk vinden om te doen, daarom motiveren wij onze honden en maken we ze enthousiast voor de oefeningen. Obedience is een erg hond-vriendelijke sport.
Obedience is G&G op Ankie-niveau
Dit klopt als een bus. Ringsport kent men overigens niet in Nederland, (althans voor zover ik als africhter weetAnnSophie schreef:Ringtraining valt niet te verwarren met ringsport.
Ringtraining is de training waar je kunt in leren om je hond zo goed mogelijk naar voor te brengen, vnl. wordt dit toegepast op hondenshows. De hond moet door de handler in stand gezet worden.
Ringsport is africhting. Dat bestaat uit gehoorzaamheid (volgen, apporteren enz), springen (hindernissen nemen) en het bijten (pakwerk).
IPO valt volgens mij ook wel te vergelijken met ringsport, maar waar nu net de verschillen in zitten, weet ik niet. Er wordt hier ook nog wel in gespeurd dat weet ik wel. Verder heb ik er geen ervaring mee. (Ik heb dan ook geen africhtingshond)
(ik doe trouwens wel obedience)
ja, als je je paard met de kin op de borst trekt zal de fhn-keurmeester het ook niet goed vinden. Voor de beeldvorming (en daar ging het toch om?) vind ik de vergelijking erg duidelijk.ranetje schreef:Niet helemaalRosita Compagner schreef:Ken je dressuur voor paarden? Jij en ik kunnen dat ook. Ankie van Grunsven kan dat beterJacksel schreef:Misschien rare vraag hoor, maar wat is dan het verschil met G&G? Daar werk je ook zoveel mogelijk naar perfectie, ook door positief te trainen, en dus met een gemotiveerde hond... Qua oefeningen zie ik volgens mij ook niet echt verschil?AnnSophie schreef:Obedience is een Engelse wedstrijdsport die lijkt op gehoorzaamheid, maar waar de perfectie verwacht wordt. En om de perfectie te verkrijgen moet je hond het erg leuk vinden om te doen, daarom motiveren wij onze honden en maken we ze enthousiast voor de oefeningen. Obedience is een erg hond-vriendelijke sport.
Obedience is G&G op Ankie-niveau![]()
Bij Obedience mag tussen de hond en de baas geen "licht" zitten als de hond moet volgen (dus de hond loopt strak tegen het been van de geleider aan). Je kunt dat aanleren door de hond tegen je been te laten duwen tijdens het volgen.
Als je zo zou volgen op een G&G examen maakt de keurmeester daar ernstig bezwaar tegen. Hij zou dan zeggen dat de hond de geleider hindert![]()
Zo zijn er nog een paar verschillen, maar daar kan ik nu even niet op komen