Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vanaf welke leeftijd pup uitkiezen?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

vanaf welke leeftijd pup uitkiezen?

Ongelezen bericht door Joera »

Wat is de gebruikelijke leeftijd om een pup uit te zoeken uit een nest?
Of verschilt dat helemaal per fokker?

voor de fokkers onder ons, wat doen jullie?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

kiezen pas bij ophalen, dus vanaf 7 weken....
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik heb Yore met 5 weken uitgekozen...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
miekemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door miekemuis »

bij ons kunnen ze op zijn vroegst kiezen met 6 weken ik wil ook een goede inschatting maken over het karakter van de pup eerder kiezen nooit wel later
Joera
Zeer actief

dus het verschilt sowieso wel per fokker.
Ik wilde het even navragen, wij gaan ook morgen ons pup kiezen en deze zijn nu 6 weken. dus vroeg me af of dat niet te vroeg was :wink:
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik heb pas definitief gekozen bij het ophalen (8 weken) en ik zou het ook niet veel eerder willen. Kiezen op 7 weken vind ik ok, dan zie je het karakter ook al echt.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

mensen mogen kiezen bij het ophalen (7 wkn of later), wij hebben altijd 1e keus en kiezen pas-als we wat aanhouden van een nest- op de dag voor het ophalen van andere pups definitief.
Mensen halen pup dan ook op op volgorde van keuze op reserveringslijst, keuze gebeurd door mensen zelf, met hier en daar advies en/of sturing indien nodig.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Joera
Zeer actief

en in hoeverre is het gedrag wat de pup op die leeftijd vertoont hetzelfde als later? een pup word toch gevormd door de eigenaar, dus zegt het gedrag van een pup op die leeftijd echt heel veel?
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik heb mijn keuze ongeveer met 6 1/2 week gemaakt, eerder werd er ook niet gekozen :wink:
Op deze leeftijd komt het karaktertje nog beter naar voren dan met 4 à 5 weken of nog eerder.
miekemuis
Zeer actief
Contacteer:

een zeer ondernemend hondje haal je er echt wel uit met 6 weken hoor
Selena
Zeer actief

Whitefang87 schreef:en in hoeverre is het gedrag wat de pup op die leeftijd vertoont hetzelfde als later? een pup word toch gevormd door de eigenaar, dus zegt het gedrag van een pup op die leeftijd echt heel veel?
er zit een verschil tussen natuurlijke aanleg en opvoeding. Op 6/7/8 weken kan een ervaren fokker/hondeneigenaar het karakter en natuurlijke aanleg van een pup goed inschatten. Goede fokker zal, gevraagd of ongevraagd, de plussen en minnen bij een pup vertellen, de verwachtingen van ontwikkeling van de pup, en hoe met pup om te gaan.

miekemuis
Zeer actief
Contacteer:

ja dat vind ik ook het is erg belangrijk dat de pup goed tercht komt het moet een goede match zijn
Tamara.
Zeer actief

Selena schreef:Op 6/7/8 weken kan een ervaren fokker/hondeneigenaar het karakter en natuurlijke aanleg van een pup goed inschatten. Goede fokker zal, gevraagd of ongevraagd, de plussen en minnen bij een pup vertellen, de verwachtingen van ontwikkeling van de pup, en hoe met pup om te gaan.
Inge had op ongeveer 4 weken al een voorzichtige voorspelling gedaan over o.a. Fien en op bijv. 6 weken was er nog meer een beeld over de pups. Ze zal voor zichzelf voor die tijd ook al een beeld hebben gevormd en sprak daar ook over maar daar is op zo'n moment nog niet zo heel veel over te zeggen. Ook al kwam dat voor een gedeelte ook overeen met de ontwikkelingen.
De ontwikkeling van Fien (alleen over haar kan ik echt iets zeggen) is nog totaal niet afgeweken van haar schatting, de punten zijn alleen maar versterkt. En inderdaad de plussen én de minnen zaten hierbij en de minnen hadden meer te maken met de plussen :mrgreen: Al zijn het voor mij geen minpuntjes, integendeel :wink:
Laatst gewijzigd door Tamara. op 09 jun 2008 23:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Selena
Zeer actief

op een week of 4 heb ik vaak een voorzichtig idee, zoals Inge, maar het is duidelijker na 6/7 weken :wink:

Tamara.
Zeer actief

Selena schreef:op een week of 4 heb ik vaak een voorzichtig idee, zoals Inge, maar het is duidelijker na 6/7 weken :wink:
Komen jouw ideeen op 4 weken dan ook nog overeen als met 6 weken? Er zullen geen schokkende verschillen zijn, of wel?
Selena
Zeer actief

Tamara. schreef:
Selena schreef:op een week of 4 heb ik vaak een voorzichtig idee, zoals Inge, maar het is duidelijker na 6/7 weken :wink:
Komen jouw ideeen op 4 weken dan ook nog overeen als met 6 weken? Er zullen geen schokkende verschillen zijn, of wel?
nee, niet echt.. maar ene puntje kan net wat verder ontwikkelen dan je aanvankelijk dacht op 4 wkn. Bovendien beginnen ze met 4 wken net hun wereldje een beetje te ontdekken en is dat met 6/7 weken wat verder. Basisidee verandert meestal niet, maar met 6/7 wkn heb je ze wat langer/beter kunnen observeren dan met 4. Bovendien ben ik nog steeds lerende en toets ik mijn observaties nog veel aan die van hubby (die alle 6 de generaties gevolgd heb, ik nog maar 2 :wink: )

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik heb altijd met een week of 6 gekozen...
mn jongste mechelaar overigens op het moment dat hij geboren werd... en dat is nooit meer veranderd... :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tamara.
Zeer actief

Selena schreef:
Tamara. schreef:
nee, niet echt.. maar ene puntje kan net wat verder ontwikkelen dan je aanvankelijk dacht op 4 wkn. Bovendien beginnen ze met 4 wken net hun wereldje een beetje te ontdekken en is dat met 6/7 weken wat verder. Basisidee verandert meestal niet, maar met 6/7 wkn heb je ze wat langer/beter kunnen observeren dan met 4. Bovendien ben ik nog steeds lerende en toets ik mijn observaties nog veel aan die van hubby (die alle 6 de generaties gevolgd heb, ik nog maar 2 :wink: )
Maar dan heb je het, denk ik meer over baasgerichtheid, buitdrift en dat soort trekjes?

Lijkt me wel interessant en leuk om die ontwikkelingen mee te maken, van je observaties leren en weten of die juist waren of niet :ok:
doutzen
Actief
Mijn ras(sen): teckels
Contacteer:

Ongelezen bericht door doutzen »

uit iedere nestje hou ik zelf 1 a 2.
er wordt pas gekozen na een week of 7 .
en soms moeten ze dan nog wachten als ik zelf nog geen keuze heb kunnen maken.
ik kijk ook heel goed of de gekozen pup wel voldoet aan de eisen die de nieuwe eigenaar heeft, zal ook nooit een dominate pup in een gezin met kinderen plaatsen.
Afbeelding

leven en laten leven
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zo laat mogelijk is misschien het beste, maar ik wil graag eerder weten met welk pupje ik later te maken krijg. Het is gemakkelijk praten als je eerste keus hebt, maar voor een derde keus eigenaar is het niet zo leuk om niet te weten welke het wordt en de hele tijd de voorkeur een beetje weg te stoppen emotioneel gezien.

Ik wil zelf eerste keus en dan met zes weken definitief kiezen, dat lijkt me een mooi compromis. Ik neem aan dat je meestal al eerder een voorkeur hebt en dat het raar moet lopen wil het die niet worden als je eerste keus hebt.

Buffy heb ik met twee weken gekozen op grootte, tekening en vooral de bles. Beetje vreemd want ik had haar niet gewild als ze een slecht schrikherstel had gehad of de raddraaier van het nest was geweest. Ik zou zo dus niet meer willen kiezen.
Ik kon uit drie teefjes kiezen (de vierde was al vergeven) eentje was achteraf wat schrikkeriger maar dat viel heel best mee ook, het maakte achteraf gezien niks uit.
Anne
doutzen
Actief
Mijn ras(sen): teckels
Contacteer:

Ongelezen bericht door doutzen »

ik kies puur op bouw en dan de kleur van eventuweele hond.
als mensen niet willen wachten gaan ze maar verder shoppen.

gelukking begrijpen mensen heel goed dat ik er verder mee moet.
en als het moeilijk kiezen is , is dat juist een goed teken dan lijken de pups heel erg op elkaar, de laaste keer vonden mensen het juist fijn dat ze niet konden kiezen wat het verschil was minimaal

dus over het algemeen genomen hebben de meeste mensen er geen probleem mee.
en ze kunnen altijd een voorkeur uitspreken.
mocht ik zelf voor een teefje gaan mogen ze uit de reuen kiezen mits het karakter ook bij hun past
Afbeelding

leven en laten leven
miekemuis
Zeer actief
Contacteer:

ik merk ook vaak dat mensen het niet erg vinden als ze niet kunnen kiezen dat kiezen vinden ze soms erg moeilijk ik vind het uiterlijk belangrijk maar het karakter ook en dat moet wel bij een bep combinatie passen (9gezondheid heb je voor het dekken natuurlijk al naar gekeken )
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

Wij kiezen rond de 6-8 weken. Kopers mogen een voorkeur opgeven, maar ze weten dat ze geen eerste keus hebben. Meestal krijgen ze ook wel hun voorkeur pupje. Heeft nog nooit problemen gegeven. Soms houden we 2 aan om te kijken hoe ze zich ontwikkelen.

Maggie
Laatst gewijzigd door goud op 10 jun 2008 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Maggie
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.

Ongelezen bericht door linda1985 »

ik heb zelf niet mogen kiezen :wink:
Afbeelding
Ineke

Ongelezen bericht door Ineke »

Bij ons ras wordt vaak een puppytest gedaan met 7 weken, om te kijken welke pup er het best bij welke potentiële eigenaar past. Deze test wordt afgenomen in een voor de pup onbekende ruimte en met één pup tegelijk, zodat een gedragsdeskundige objectief naar het gedrag van de specifieke pup kan kijken. Ik moet zeggen dat dat erg goed werkt, Sóley is ook zo getest en de conclusies van de tester klopten precies. We hadden al stiekem een oogje op deze pupsel, maar degene die 1e keus had ook. maar voor hem bleek ze te onzeker en zo gingen wij alsnog met haar naar huis :ok: .
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

linda1985 schreef:ik heb zelf niet mogen kiezen :wink:
Dan zou is subiet naar een andere fokker gaan, ik moet als alles goed gaat meer dan 10 jaar door met zo`n hond, en de klik vind ik heel balangrijk, en of die er is bepaal ik en niet de fokker.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik heb niet mogen kiezen maar de fokker heeft gekeken naar de persoonlijkheid van de pups en wat de toekomstige eigenaren van plan waren. Ze hebben wel gevraagt of we voorkeur hadden voor een pup maar ze leken qua persoonlijkheid zo op elkaar dat ik echt geen favoriet kon uitkiezen :mrgreen: Met 7 weken is een puppytest gedaan en is elke pup gematcht met een nieuwe eigenaar.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Bij Bente had de fokster twee nestjes. Uit de 9 (?) teefjes hebben wij met 3 weken de 3 pups uitgekozen die ons het meeste aanspraken op basis van tekening.
De fokker heeft met 7 weken de keuze voor ons gemaakt. Het werd de pup die met 3 weken mijn voorkeur was :wink:.
Beetle hebben we zelf aangehouden. Toen ze 7 weken was de keuze gemaakt. Ik twijfelde tussen haar en een nestzusje.
Lumi was het enige teefje en als er niet iets raars zou zijn dan zou zij bij mij komen wonen, dit was vanaf dag één duidelijk.
MC65
Zeer actief

Ongelezen bericht door MC65 »

Maeve schreef:Ik heb niet mogen kiezen maar de fokker heeft gekeken naar de persoonlijkheid van de pups en wat de toekomstige eigenaren van plan waren. Ze hebben wel gevraagt of we voorkeur hadden voor een pup maar ze leken qua persoonlijkheid zo op elkaar dat ik echt geen favoriet kon uitkiezen :mrgreen: Met 7 weken is een puppytest gedaan en is elke pup gematcht met een nieuwe eigenaar.
Zo is het bij ons ook gegaan , en gaat het bij de volgende pup (half september :cheer: ) weer . Met de fokker hebben we een klik , we wonen op dik anderhalf uur rijden dus zo vaak gaan we niet op puppie bezoek en de eigenaars kennen de hondjes na 7/8 weken beter inschatten als wij in die paar uurtjes .
-------------------------------------------------------
groetjes , Manon en 'n lebber van Ice

Sam 30-09-1997 - 14-02-2008
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.

Ongelezen bericht door linda1985 »

ja zo ging het bij mij ook, en ben erg tevreden met de pup die ik heb gekregen!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”