Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tonvormige ribben

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Tonvormige ribben

Ongelezen bericht door samantha! »

Een vriendin van mij moet een werkstuk maken voor school.
Zij doet de opleiding dierverzorging en moet wat verder ingaan op de bouw van een gekozen hondenras.
Nou vindt zij de labrador geweldig en doet daar dus haar werkstuk over.
Overal staat altijd bij dat de tonvormige ribben een bekend kenmerk zijn.
Weet iemand hoe dit dan precies eruit ziet, en wat dan precies het verschil is met andere hondenrassen?
En zijn er meer hondenrassen die tonvormige ribben moeten hebben?
Ik heb gelezen dat het bij sommige rassen een fout kan zijn.
En wat is dan precies het nut van die tonvormige ribben?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 19 jul 2008 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Kayka
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kayka »

Jij bent gewoon nog gepikeerd door die Durex reclame :smile2:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Ga eens naar een show of bekijk de foto's van labs op shows eens. 90% is werkelijk ton vormig (afschuwelijk dus :N: ) en het liefs op zeer jonge leeftijd al want anders zijn ze niet mooi genoeg. Bij de labs zijn vele showhonden dus echt te dik omdat ze anders niet tonvormig zijn. Hoe raar kan je het hebben. Ik zou die tonnen weleens in het veld willen zien werken (allemaal) om te zien of die lab het echte werk nog wel kan uitvoeren.
Als ik daar sommige halfwas honden zie op show dan vraag ik me af hoe het ooit kan dat die gewrichten nog helemaal in orde zijn.....

Geef mij de wat minder tonvormige labjes maar (zoals er heel veel op het forum zitten zo niet bijna alle van het forum wel geloof ik) dat vind ik nog echte labs. Lekker lenig en slank gebouwd en tenminste niet 5 á 10 kg overgewicht (als het niet meer is)
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

een whippet heeft een hele diepe bostkas:
Afbeelding

Dit is een labrador bv:
Afbeelding

Kijk en vergelijk en je ziet meteen wat een tonnetje is :mrgreen:
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

boxersien schreef:
Geef mij de wat minder tonvormige labjes maar (zoals er heel veel op het forum zitten zo niet bijna alle van het forum wel geloof ik) dat vind ik nog echte labs. Lekker lenig en slank gebouwd en tenminste niet 5 á 10 kg overgewicht (als het niet meer is)
Net als Banjer van Pepie, dat vind ik nou een mooie slanke lab, zoals ze in mijn ogen horen te zijn. :ok:
Er zullen er vast meer van zijn op dit forum maar Banjer springt er in mijn ogen boven uit.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Haha, dat tonvormige moeten ze maar schrappen uit de raspunten van delabradornaar mijn mening. Mijn labrador had het gelukkig niet, kon ook niet hoger komen dan een ZG op een show (mede door haar iets te lichte ogen), maar ik heb dat nooit betreurd.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Nanna schreef:Een Azawakh heeft pas een diepe borstkas ;-)
Afbeelding
Jemig zeg! Dat ziet er wel weer erg, ehm, bijna ongezond uit.
Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Wat een rare reactie dat tonvormig meteen inhoudt dat de hond te dik moet zijn :19: .

De boerboel moet ook een ronde borstkas (tonvormig) hebben, maar dat heeft niets met dik zijn te maken, ook die kunnen gewoon schraal zijn :roll: .

Ook betekent een "diepe borstkas" volgens mij niet dat ie plat is zoals op de foto van de whippet. Diepte in de borstkas betekent dat ie tussen de voorbenen omlaag komt, dus onder de ellebogen uitkomt. Deze whippet heeft geen diepte, moet ook niet, want hij moet zijn schouderbladen vrij kunnen bewegen en dat gaat dus minder bij een tonvormige borstkas.
Een tonvormige borstkas dan dus zeker wel diepte hebben (is zelfs vaak gewenst, ook bij de labrador).
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Tulp schreef:Wat een rare reactie dat tonvormig meteen inhoudt dat de hond te dik moet zijn :19: .

De boerboel moet ook een ronde borstkas (tonvormig) hebben, maar dat heeft niets met dik zijn te maken, ook die kunnen gewoon schraal zijn :roll: .

Ook betekent een "diepe borstkas" volgens mij niet dat ie plat is zoals op de foto van de whippet. Diepte in de borstkas betekent dat ie tussen de voorbenen omlaag komt, dus onder de ellebogen uitkomt. Deze whippet heeft geen diepte.
Een tonvormige borstkas dan dus zeker wel diepte hebben (is zelfs gewenst, ook bij de labrador).
Helaas wordt dit raspunt vaak "misbruikt" om de honden zwaarder te voeren, dan komt het beter uit.
Ik ben een keer of 5 jaarlijks naar de kampioensclubmatch van de Labradors geweest (nu gemiddeld ca 10 jaar geleden), waar gemiddeld ca 800 Labrodors werden ingeschreven.
Mijn idee was dat de honden in de jeugd en tussenklassen er nog prima uitzagen. Vaak vond ik de honden in de openklassen te zwaar, zeker de reuen en was er van een gemakkleijk gangwerk minder terug te vinden. Ik vond dat veel toppers maar moeizaam rondgingen. Ik hoop dat dit beter geworden is de laatste jaren, want ik vond het erg jammer.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

bij mij thuis kwamen ook een keer mensen met een labrador, ik had een autobench te koop. nou een heel kleine labrador en super breed. ( dik) en trots dat die mensen waren. zaten te praten dat ze wel keuring met hem gaan lopen want hij was heel goed, blah,blah.
ik geloof nooit dat deze hond 300 meter kan rennen.
en als dat dan volgens de rasstandaard is :roll:
geef mij maar een wat atletischer iets hoger op de poten beest hoor. in de tijd dat ik bij mijn ouders woonde waren er ook labradors. die zagen er toen toch heel anders uit hoor. ze hoeven niet mager te zijn, vind ik ook vreselijk. maar je kan ook te ver gaan.
van mij mogen ze alle keurmeesters afschaffen :mrgreen:
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Tulp schreef:Wat een rare reactie dat tonvormig meteen inhoudt dat de hond te dik moet zijn :19: .

Ook betekent een "diepe borstkas" volgens mij niet dat ie plat is zoals op de foto van de whippet. Diepte in de borstkas betekent dat ie tussen de voorbenen omlaag komt, dus onder de ellebogen uitkomt. Deze whippet heeft geen diepte, moet ook niet, want hij moet zijn schouderbladen vrij kunnen bewegen en dat gaat dus minder bij een tonvormige borstkas.
Een tonvormige borstkas dan dus zeker wel diepte hebben (is zelfs vaak gewenst, ook bij de labrador).
Tja, dan vind je mijn reactie maar raar :19: Ik heb nergens gezegd dat tonvormig gelijk te dik MOET zijn, maar bij de labs is het helaas wel zo. Is hij/zij qua bouw niet rond genoeg? Dan gewoon wat kilo's teveel en is het vanzelf ook tonvormig. En dit vind ik heel jammer. De lab moest volgens mij vroeger toch echt werken bij de jacht. En alle labs van heel vroeger lijken het meest op de field trail labradors. En nee, dit vind ik lang niet altijd de mooiste honden, maar ze kunnen wel heel goed werken en vooruit komen! Zelf zie ik dus ook veel liever dat type :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”