Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Outcross en lijnteelt
Moderator: moderatorteam
-
jidde
Outcross en lijnteelt
Ik ben wel eens benieuwd wat de voordelen zijn van Outcross en lijnteelt.
Outcross is natuurlijk voordeel dat er vers bloed samenkomt (denk ik)
Lijnteelt leg je eigenschappen mee vast.
wat zou je op een outcross teef doen, een lijnteelt op 3-3? of dichterbij 2-2? Of ook weer een outcross?
Outcross is natuurlijk voordeel dat er vers bloed samenkomt (denk ik)
Lijnteelt leg je eigenschappen mee vast.
wat zou je op een outcross teef doen, een lijnteelt op 3-3? of dichterbij 2-2? Of ook weer een outcross?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Outcross en lijnteelt
Kun je die codes uitleggen?jidde schreef:wat zou je op een outcross teef doen, een lijnteelt op 3-3? of dichterbij 2-2? Of ook weer een outcross?
3-3 en 2-2?
Geen idee wat je ermee bedoelt
-
Selena
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
na een outcross inderdaad weer terug in de lijn, hangt van resultaat van de outcross en de mate van gewenste eigenschappen in welke mate je teruggaat.
2-2 wil zeggen een gemeenschappelijke voorouder aan beide zijden op 2 generaties afstand.
2-2 wil zeggen een gemeenschappelijke voorouder aan beide zijden op 2 generaties afstand.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
-
jidde
er is een reu die prima heupen vererft, er zijn meerdere mensen die op die reu lijnteelt doen met goede resultaten. Enige nadeel, is dat hij kortharige herders vererft. Maar goed, liever goede heupen dan een mooie volle bos haarSelena schreef:na een outcross inderdaad weer terug in de lijn, hangt van resultaat van de outcross en de mate van gewenste eigenschappen in welke mate je teruggaat.
De reu die ik bedoel is de opa van de hond, dus de pups zijn dan toch 4-?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Kort haar is dominant over lang haar, dus een langharige hond kan geen korthaar geven, hoor.jidde schreef: Enige nadeel, is dat hij kortharige herders vererft. Maar goed, liever goede heupen dan een mooie volle bos haar![]()
Tenzij je echt vachtlengte bedoelt? Een beetje korter versus een beetje langer, zeg maar?
Tja, en met lijnteelt leg je alles vast. Ook de slechte dingen. Tis maar net waar je voor kiest.
-
jidde
een korte kortharige zeg maarMarjoleine schreef:Kort haar is dominant over lang haar, dus een langharige hond kan geen korthaar geven, hoor.jidde schreef: Enige nadeel, is dat hij kortharige herders vererft. Maar goed, liever goede heupen dan een mooie volle bos haar![]()
Tenzij je echt vachtlengte bedoelt? Een beetje korter versus een beetje langer, zeg maar?
Tja, en met lijnteelt leg je alles vast. Ook de slechte dingen. Tis maar net waar je voor kiest.
Maar als je met zo een outcross teef weer outcross doet, dan ben je toch niet naar 1 ding aan het fokken? Dan fok je toch maar in de wilde weg om het zo maar eens te zeggen.
Je moet ook alleen lijnteelt doen als je zeker weet hoe die hond is
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
De moderne stokharige Duitse Herder uit showlijn heeft gemiddeld een iets langere vacht dan de Duitse herders van 30 jaar geleden.Marjoleine schreef:Kort haar is dominant over lang haar, dus een langharige hond kan geen korthaar geven, hoor.jidde schreef: Enige nadeel, is dat hij kortharige herders vererft. Maar goed, liever goede heupen dan een mooie volle bos haar![]()
Ik ben wel benieuwd waardoor dit veroorzaakt wordt. Er zijn ook veel honden die het langhaargen meedragen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Langhaar x korthaar geeft geen halflanghaar, hoorElmar schreef:De moderne stokharige Duitse Herder uit showlijn heeft gemiddeld een iets langere vacht dan de Duitse herders van 30 jaar geleden.
Ik ben wel benieuwd waardoor dit veroorzaakt wordt. Er zijn ook veel honden die het langhaargen meedragen.
Het is niet bekend hoe het zich met die varianten. Er wordt niet zo veel onderzoek naar gedaan ook (ben net met een artikel bezig daarover).
Maar het zal wrs gaan om variaties op een gen.
Zullen wel weer minorgenen zijn
Nee, serieus... het is gewoon niet bekend, dus het is gokken.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
En dat weet je niet.jidde schreef:Je moet ook alleen lijnteelt doen als je zeker weet hoe die hond is
Dat weet je nooit.
Tenzij jij door die hond heen kunt kijken en alle DNA-strengetjes kunt zien én kunt zeggen wat het allemaal betekent en doet.
En in dat geval zat je niet hier op het hondenforum, maar was je stinkend rijk
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Gewoon wachten tot de techniek zover is dat de DNA-strengen helemaal in kaart kunnen worden gezet.
Even celonderzoek, invoeren in de computer en daar komt je DNA-profiel (of hoe ze dat dan noemen):mrgreen:
Worden de belangrijkste genen die een factor bepalen de major-genen genoemd en de onbekende genen die een variabele invloed kunnen hebben op hoe het gen zich toont in het individu de minorgenen?
Maar deze zijn nog nooit "in kaart"gebracht of aantoonbaar?
Ik ben wel benieuwd naar je artikel. Gaat dat dus over vachtlengte en het verschijnt te zijner tijd weer in een hondenblad?
Even celonderzoek, invoeren in de computer en daar komt je DNA-profiel (of hoe ze dat dan noemen):mrgreen:
Worden de belangrijkste genen die een factor bepalen de major-genen genoemd en de onbekende genen die een variabele invloed kunnen hebben op hoe het gen zich toont in het individu de minorgenen?
Ik ben wel benieuwd naar je artikel. Gaat dat dus over vachtlengte en het verschijnt te zijner tijd weer in een hondenblad?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, ze zijn wel aantoonbaar daar, maar wat ze exact doen en met welke trigger is nog niet bekend.Elmar schreef:Worden de belangrijkste genen die een factor bepalen de major-genen genoemd en de onbekende genen die een variabele invloed kunnen hebben op hoe het gen zich toont in het individu de minorgenen?
De major-genen zijn zeg maar de eigenschap zelf, de minor-genen bepalen in welke vorm die eigenschap zich uit.
Minor-genen bepalen bv de diepte van een kleur, de plaats van pigment bij de S-locus, en wellicht ook de variabele lengte van vachten.
Vachtlengte en structuur, maar helaas kan ik niet meer vertellen dan wat er bekend is, en dat is niet zoveel.Elmar schreef: Ik ben wel benieuwd naar je artikel. Gaat dat dus over vachtlengte en het verschijnt te zijner tijd weer in een hondenblad?
Het goede nieuws is dat er een onderzoeksgroep bezig is, maar erg veel is er nog niet bekend.
-
martin*
- Actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse spaniel