Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Outcross en lijnteelt

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

jidde

Outcross en lijnteelt

Ongelezen bericht door jidde »

Ik ben wel eens benieuwd wat de voordelen zijn van Outcross en lijnteelt.
Outcross is natuurlijk voordeel dat er vers bloed samenkomt (denk ik)
Lijnteelt leg je eigenschappen mee vast.

wat zou je op een outcross teef doen, een lijnteelt op 3-3? of dichterbij 2-2? Of ook weer een outcross?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Outcross en lijnteelt

Ongelezen bericht door Marjoleine »

jidde schreef:wat zou je op een outcross teef doen, een lijnteelt op 3-3? of dichterbij 2-2? Of ook weer een outcross?
Kun je die codes uitleggen?
3-3 en 2-2?
Geen idee wat je ermee bedoelt :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

na een outcross inderdaad weer terug in de lijn, hangt van resultaat van de outcross en de mate van gewenste eigenschappen in welke mate je teruggaat.

2-2 wil zeggen een gemeenschappelijke voorouder aan beide zijden op 2 generaties afstand.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
jidde

Selena schreef:na een outcross inderdaad weer terug in de lijn, hangt van resultaat van de outcross en de mate van gewenste eigenschappen in welke mate je teruggaat.

2-2 wil zeggen een gemeenschappelijke voorouder aan beide zijden op 2 generaties afstand.
er is een reu die prima heupen vererft, er zijn meerdere mensen die op die reu lijnteelt doen met goede resultaten. Enige nadeel, is dat hij kortharige herders vererft. Maar goed, liever goede heupen dan een mooie volle bos haar :wink:
De reu die ik bedoel is de opa van de hond, dus de pups zijn dan toch 4-?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef: Enige nadeel, is dat hij kortharige herders vererft. Maar goed, liever goede heupen dan een mooie volle bos haar :wink:
Kort haar is dominant over lang haar, dus een langharige hond kan geen korthaar geven, hoor.
Tenzij je echt vachtlengte bedoelt? Een beetje korter versus een beetje langer, zeg maar?

Tja, en met lijnteelt leg je alles vast. Ook de slechte dingen. Tis maar net waar je voor kiest.

Afbeelding

jidde

Marjoleine schreef:
jidde schreef: Enige nadeel, is dat hij kortharige herders vererft. Maar goed, liever goede heupen dan een mooie volle bos haar :wink:
Kort haar is dominant over lang haar, dus een langharige hond kan geen korthaar geven, hoor.
Tenzij je echt vachtlengte bedoelt? Een beetje korter versus een beetje langer, zeg maar?

Tja, en met lijnteelt leg je alles vast. Ook de slechte dingen. Tis maar net waar je voor kiest.
een korte kortharige zeg maar :smile: Nanni bv heeft volle mooie vacht, Tuana daarintegen is zo een voorbeeld van korte kortharige :mrgreen:
Maar als je met zo een outcross teef weer outcross doet, dan ben je toch niet naar 1 ding aan het fokken? Dan fok je toch maar in de wilde weg om het zo maar eens te zeggen.
Je moet ook alleen lijnteelt doen als je zeker weet hoe die hond is :wink:
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Marjoleine schreef:

De moderne stokharige Duitse Herder uit showlijn heeft gemiddeld een iets langere vacht dan de Duitse herders van 30 jaar geleden.
Ik ben wel benieuwd waardoor dit veroorzaakt wordt. Er zijn ook veel honden die het langhaargen meedragen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Elmar schreef:De moderne stokharige Duitse Herder uit showlijn heeft gemiddeld een iets langere vacht dan de Duitse herders van 30 jaar geleden.
Ik ben wel benieuwd waardoor dit veroorzaakt wordt. Er zijn ook veel honden die het langhaargen meedragen.
Langhaar x korthaar geeft geen halflanghaar, hoor ;)

Het is niet bekend hoe het zich met die varianten. Er wordt niet zo veel onderzoek naar gedaan ook (ben net met een artikel bezig daarover).
Maar het zal wrs gaan om variaties op een gen.
Zullen wel weer minorgenen zijn ;)

Nee, serieus... het is gewoon niet bekend, dus het is gokken.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:Je moet ook alleen lijnteelt doen als je zeker weet hoe die hond is :wink:
En dat weet je niet.
Dat weet je nooit.
Tenzij jij door die hond heen kunt kijken en alle DNA-strengetjes kunt zien én kunt zeggen wat het allemaal betekent en doet.

En in dat geval zat je niet hier op het hondenforum, maar was je stinkend rijk :mrgreen:

Afbeelding

Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Gewoon wachten tot de techniek zover is dat de DNA-strengen helemaal in kaart kunnen worden gezet.
Even celonderzoek, invoeren in de computer en daar komt je DNA-profiel (of hoe ze dat dan noemen):mrgreen:

Worden de belangrijkste genen die een factor bepalen de major-genen genoemd en de onbekende genen die een variabele invloed kunnen hebben op hoe het gen zich toont in het individu de minorgenen?
Maar deze zijn nog nooit "in kaart"gebracht of aantoonbaar?

Ik ben wel benieuwd naar je artikel. Gaat dat dus over vachtlengte en het verschijnt te zijner tijd weer in een hondenblad?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Elmar schreef:Worden de belangrijkste genen die een factor bepalen de major-genen genoemd en de onbekende genen die een variabele invloed kunnen hebben op hoe het gen zich toont in het individu de minorgenen?
Maar deze zijn nog nooit "in kaart"gebracht of aantoonbaar?
Ja, ze zijn wel aantoonbaar daar, maar wat ze exact doen en met welke trigger is nog niet bekend.
De major-genen zijn zeg maar de eigenschap zelf, de minor-genen bepalen in welke vorm die eigenschap zich uit.
Minor-genen bepalen bv de diepte van een kleur, de plaats van pigment bij de S-locus, en wellicht ook de variabele lengte van vachten.
Elmar schreef: Ik ben wel benieuwd naar je artikel. Gaat dat dus over vachtlengte en het verschijnt te zijner tijd weer in een hondenblad?
Vachtlengte en structuur, maar helaas kan ik niet meer vertellen dan wat er bekend is, en dat is niet zoveel.
Het goede nieuws is dat er een onderzoeksgroep bezig is, maar erg veel is er nog niet bekend.

Afbeelding

martin*
Actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse spaniel

Ongelezen bericht door martin* »

Misschien een stomme vraag maar wil het eigenlijk gewoon weten.

Hoe dicht bij in de family mag je lijnteelt doen dan?En waarom zou je aan lijnteelt doen?
Lijkt me niet dat je Vader op dochter zet bijv.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”