Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Moeten we echt wachten??

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Brightstar
Vaste gebruiker

Moeten we echt wachten??

Ongelezen bericht door Brightstar »

Hallo allemaal,

een poos geleden heb ik me aangemeld samen met Tara, onze ierse terrier. Toen nog een pup, nu een heerlijke volwassen, knuffelige, ietwat dominante meis.
Drie weken geleden is ze gedekt door een mooie reu, ned. kampioen en nu.... Wachten maar...
We gaan, met Tara, zaterdag op vakantie en komen 4 weken later terug. Dan is mevrouwtje wellicht ruim 7 weken zwanger.
Iemand nog tips over hoe je stiekum toch eerder dan 5 weken kunt zien dat ze zwanger is?? Dierenarts (echo) is dus geen optie ivm vakantie :19:
Ik heb het idee dat haar taille iets minder is geworden, maar dat zou met 3 weken wel weer heel vroeg zijn..

Zucht, wat is dat wachten toch moeilijk....

Groet,

Karin
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Ja nou wachten is zeker moeilijk, als je jeteefje goed kent zou je mogelijk aan haar gedrag iets kunnen merken.

Persoonlijk zou ik niet graag zo ver in haar dracht op vakantie gaan :wink:
Afbeelding

So Sweet :I:
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Mijn dierenarts kon bij een dracht van precies 21 dagen de ampullen voelen. De echo, dus ook op 21 dagen, bevestigde wat ze voelde.
Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Gewoon vrijdag voor een echo gaan, dat kan vanaf 25 dagen.
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Is ook wel zo....vakantie in eigen land tuurlijk [ alhoewel ik met de 7 de week best laat vind, zegt de bezorgde kloek]
Afbeelding

miekemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door miekemuis »

je merkt het het meest aan haar gedrag liever zachter slapen meer hebben meer zin in eten tj vakantie in ned prima maar ik ging echt geen lange reis maken met een zwangere hond
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

idd, de hond is zwanger, niet doodziek...

hier gaan ze ook nog lekker mee op stap hoor....tot de laatste dagen...zonder problemen (gelukkig, zou ook niet anders willen)
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
truusje schreef:Is ook wel zo....vakantie in eigen land tuurlijk [ alhoewel ik met de 7 de week best laat vind, zegt de bezorgde kloek]
Ach wat ;-)
Ik zat ook met een hoogzwangere teckel op Terschelling die een dikke week later beviel ;-) Ik neem aan dat als het fout loopt ze dáár ook dierenartsen hebben ;-)
En ze heeft bolle lol gehad op het eiland, een privé tuin waar ze naar hartelust kon graven. Dat beest had een conditie als een beer. :ok:

Niet te zielig doen hoor. :mrgreen:
Oke, oke :wink:
Afbeelding

Brightstar
Vaste gebruiker

Tara slaapt erg veel en de laatste paar dagen is ze niet uit te keuken te krijgen als ik met eten bezig ben..
Haar tepeltjes zijn niet dik maar wel aanwezig, ik kan ze voelen, eerder leek het net dat ze geen tepeltjes had.
We gaan naar Tsjechie, 700 km rijden, naar ons eigen huisje met grote tuin. De planning is dan naar huis te gaan als Taartje echt zwanger blijkt te zijn. Ze zou nu 3 wkn en 2 dgn onderweg kunnen zijn.
Ze lijkt ook wat breder als je van boven op haar rug kijkt.

In ieder geval doen we het rustig aan!!
Ik laat het weten als er echt iets tekent, want dan gaan we natuurlijk een hele andere fase in!!

Bedankt voor de reacties!

Groet,

Karin
Brightstar
Vaste gebruiker

Hallo!!

We zijn terug van vakantie en Tara is inderdaad zwanger!! Ze is behoorlijk in de breedte gegroeid en is heerlijk aanhankelijk en ook flink aan het luieren.
In Tsjechie hebben we een eigen huisje met grote tuin waar ze heerlijk in heeft gelegen en autorijden is voor Ierse Terriers zo wie zo geen straf dus vloog de tijd.
Nu nog een week of 2 voor de pups komen..

Wat ik me afvroeg is, buiten de uiterlijke veranderingen waar je genoeg over kunt lezen, hoe de hond zelf veranderd.
Tara is ontzettend lief voor mensen, maar de laatste weken gromt ze vreselijk naar andere honden en pups snauwt ze helemaal af!! Niet vals, gewoon flinke dominante correcties maar dan wat overdreven..
Dit deed ze eerder niet. Is dit nu zelfbescherming of hormoontjes die door het lijfje gieren..

Herkent iemand dit en zo ja, gaat het weer over, of heb ik voortaan een hond die niet met andere honden overweg kan??!!

Ben benieuwd naar reakties!!

Groet,

Karin en Tara
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

:cheer: , ze is dus zwanger!
gefeliciteerd! :cheer: :ok:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Brightstar schreef:Hallo!!

We zijn terug van vakantie en Tara is inderdaad zwanger!! Ze is behoorlijk in de breedte gegroeid en is heerlijk aanhankelijk en ook flink aan het luieren.
In Tsjechie hebben we een eigen huisje met grote tuin waar ze heerlijk in heeft gelegen en autorijden is voor Ierse Terriers zo wie zo geen straf dus vloog de tijd.

Wat ik me afvroeg is, buiten de uiterlijke veranderingen waar je genoeg over kunt lezen, hoe de hond zelf veranderd.
Tara is ontzettend lief voor mensen, maar de laatste weken gromt ze vreselijk naar andere honden en pups snauwt ze helemaal af!! Niet vals, gewoon flinke dominante correcties maar dan wat overdreven..
Dit deed ze eerder niet. Is dit nu zelfbescherming of hormoontjes die door het lijfje gieren..

Herkent iemand dit en zo ja, gaat het weer over, of heb ik voortaan een hond die niet met andere honden overweg kan??!!

Groet,

Karin en Tara
Mijn hond is nu 8 weken zwanger en is ook niet leuk tegen andere honden. Heel bekende honden zijn prima maar verder wordt alles weggesnauwd. Ik ga ervan uit dat het na de zwangerschap wel weer over gaat.

Gefeliciteerd met de zwangerschap
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Gefeliciteerd :cheer:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Brightstar schreef:Hallo!!

Groet,

Karin en Tara
Ja hoor, hormomen :wink: Dat zie ik hier ook vaak en dan weet ik al dat ze drachtig zijn nog voor de echo :mrgreen:

Maar het gaat weer over hoor, dat dan weer wel :wink:

Gefeliciteerd :ok:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Gefeliciteerd, wanneer is je teefje precies uitgerekend?
Ierse Terriërpups, dat lijkt me heel erg leuk om te zien opgroeien, dus doe maar héél veel foto's tegen die tijd! :cheer:
Brightstar
Vaste gebruiker

Tara is 2 keer gedekt, met 1 dag ertussen. Dus dan zou ze rond de 3 tot 5 september moeten bevallen! Mijn vraagbaak vertelde wel, dat hun Ierse Terriers vaak wat vroeg bevallen, rond dag 61..

Ben erg benieuwd, Taartje slaapt veel, waggelt een beetje en is erg op eten gericht!!
Ben nu de laatste dingetjes aan het verzamelen zoals, dettol, afbindgaren voor navelstrengetjes, goede dekens voor in de werpkist.

Ook moet ik de mensen gaan bellen die evt. een pupje zouden willen!!
Zelf willen we 1 teefje uit het nest houden, dus ik hoop dat ze iig een paar teefjes krijgt!!

Poeh, wel spannend hoor, zo'n 1e nest! Voor Taar maar ook voor mij!! Wanneer laten jullie familie/vrienden kijken naar het nest?? Iedereen zegt nu al, we komen wel kijken, hoor!!
Maar wanneer, pas na 3 a 4 weken, of maak ik de pups dan mensenschuw? Of meteen hop, de volgende dag?? Laat mijn (op het moment vrij pittige Tara) dat wel toe??

Ik vind het erg leuk, zo'n hondenforum, je haalt er zoveel info (en leuks) vanaf!! Er gaat een hele nieuwe (honden)wereld voor me open!!!

Groet,

Kaat
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Mijn honden laten niet vanaf dag 1 iedereen toe als ze pups hebben.
De eerste dagen laat ik de teef ook het liefst zo veel mogelijk met rust, zeker als ze voor het eerst pups heeft. In de eerste week komen er hooguit enkele mensen die de moederhond heel goed kent, verder niet.
Na 2 weken komt er iets meer visite van vrienden en familie.
De pupkopers komen hier voor het eerst kijken als de pups 4 weken oud zijn. Ik heb een web-log en plaats daar bijna dagelijks foto's op en ga misschien de komende keer ook een webcam gebruiken als dat lukt, zodat zowel de pupkopers als hun familie en vrienden, en al onze eigen bekenden alles kunnen volgen en meemaken. Dat wordt tot nu toe altijd als zeer positief ervaren op deze manier.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Elke teef is anders.
De een laat iedereen meteen toe, de ander vreet iedereen op die zelfs maar op de stoep durft te gaan staan ;)

Hier mag iedereen wel meteen komen, maar alleen heel erg kort.
Komt er op neer dus dat de eerste paar weken erg weinig mensen komen want twee uur rijden voor vijf minuten wil niet iedereen.
Ik plaats altijd veel foto's en filmpjes op mijn site.

Ik laat het bezoek wel erg afhangen van de teef. De een is superkalm en ontspannen, de ander is erg bezorgd. Daar moet je rekening mee houden en ook of het een eerste nest is of niet.

Onze jongste stabij was niet erg aardig tijdens de dracht en ook niet toen ze pups had. Beetje overbezorgd type :mrgreen:
Maar vanaf een week of drie was dat over en dan mag iedereen dus komen.
Sommige honden vinden veel mensen tijdens het werpen zelfs okee :?
Tja, zoveel honden, zoveel wensen :)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Ik mocht vorige maand mee naar een spanielfokster, om te kijken naar een nestje van twee dagen oud! De moederhond vond alles prima (het was haar derde nestje, misschien scheelt dat ook), en van de fokster mochten we voorzichtig af en toe een pupje knuffelen :I:

Ik vond het zelf doodeng, maar zij zei dat ze het altijd zo doet, dat haar honden het allemaal prima vinden, en dat ze nog nooit iets nadeligs bij de pups heeft gezien. Het ging ook allemaal heel relaxt, de pups lagen in de werpkist in de (grote) keuken, het was heel gezellig!
Iemand die ik ken heeft twee spaniels van haar, en dat zijn heel lieve, sociale honden :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Brightstar
Vaste gebruiker

Tara moet nu nog een dag of 8 voor ze gaat werpen. Dit weekend veel gebel en bezoek gehad voor de pups.
Ze werden allemaal argwanend bekeken door mij :evil: , ze gaan dus wel een hond krijgen, en dan moet je aan hoge eisen voldoen!! :pffff:
Maar tot nu toe heb ik er vertrouwen in!
Taar slaapt :slaap: , eet en maakt kleine wandelingetjes. De tijden zijn niet erg regulier dus we komen amper andere honden tegen.

Mensen die pups willen kijken zijn vanaf 3,5 week gedoseerd welkom!
Nu afwachten wanneer het begint!! Temperaturen jullie allemaal om de bevalling aan te zien komen? Ik zelf zie daar een beetje tegenop om haar elke dag met zo'n ding te plagen...
De tekenen dat het begint zullen duidelijk genoeg zijn??!! Legen voor die tijd, rillen, hol zoeken, kranten snipperen??
Ik geloof dat ik het spannender vind dan Taar, die er erg relaxed bij ligt...

Gisteren voelde ik een pupje bewegen tegen mijn hand toen ik Tara aan het aaien was, ik was zo trots, alsof ik zelf weer een baby krijg...

Zijn er nog dingen die ik perse moet hebben?? (Werpkist, dextro, flosdraad, klem v. navelstreng, dettol, genoeg dekens en verversingsmateriaal, kruikjes, opgeladen telefoon, nr van dierenarts)

Groet, Ka en Ta
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Mijn teef wilde de eerste dagen eigenlijk niemand bij de pups hebben.
Ik vind ook dat je dat moet respecteren.
In de eerste 2 weken zijn alleen ik en 2 collegafokkers erbij geweest de een bij de bevalling de andere een dag erna bij een erg kleine pup. Omdat het mij eerste nest was vond ik die support heel fijn
Bezoek was vanaf de 3e week welkom, toen vond de teef het ook totaal geen probleem meer.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Ik temperatuur wel. Ik heb tot nu toe nog nooit een hond meegemaakt die het heel vervelend vond. Mijn teef komt al kwispelend naar me toe en gaat voor me liggen. De andere tekenen vind ik toch vaak heel onduidelijk. Graven, legen, hijgen beginnen soms al dagen van te voren. Niet dat temperaturen alles zegt hoor, de daling kun je ook missen en niet iedere teef daalt ver door. Het is meer dat ik hier maar zit te wachten en heel nieuwsgierig ben :wink:
Brightstar
Vaste gebruiker

Zo, alles is klaar! Het feest kan beginnen!! Alleen 1 probleempje...
Tara is als de dood voor de werpkist!! Gaat er niet in!! Als ze erbij staat en je zet je kopje op tafel, schiet ze weg!! (hoezo gespannen??)
Brokjes in de werpkist gezet en koekjes.. Na 10 keer geprobeert te hebben over de rand het eten te pakken, wat duidelijk niet lukte, gauw erin, hap nemen, eruit schieten, nogmaals eromheen, weer erin, hap-schrok-kauw en weg....
Doen alle teven zo enthousiast over hun werpplek??
Tsjonge, die dingen vind je nou weer niet in de boeken, er staat duidelijk;" werpkist plaatsen en de teef zoekt de veiligheid van de kist op en werpt haar pups!!"(verkorte versie)

Nog iemand trouwens met slaaptekort voor de teef gaat bevallen? De meeste vreemde scenarios vliegen door mijn hoofd en slapen ho maar! Ben normaal best relaxed maar als er iets met mijn hondje is...........

Groet,

Karin
christiane
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collies
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door christiane »

succes met de bevalling
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

succes met de bevalling,
hier nog nooit angst voor de werpkist gehad, wel dat de teven bij hun eerste nest pas op het allerlaatste moment de werpkist opzoeken....
bij mijn 2de nestje is de eerste pup zelfs buiten de kist geboren (haar 2de nest was een miskraam, maar verdacht haar er van dat ze dat weer zo zou doen)
die pup in de kist gelegd en toen was alles goed....
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Hier staat de kist op dezelfde plaats als waar normaal gesproken hun slaapplek is. Een week of 2 van tevoren hooguit zet ik hem neer, en zowel Sjefke als Nozem gingen er gelijk in.
Temperaturen doe ik hier ook, heb nog niet gemerkt dat ze dat erg vervelend vonden, is denk ik eerder je eigen idee.

Graven, onrustig zijn en hijgen deed Sjefke al anderhalve dag voordat haar pups uiteindelijk geboren werden bij het eerste nest, dus dat zegt niet altijd alles over een snel op handen zijnde bevalling.
Brightstar
Vaste gebruiker

Hallo allemaal,

Tara ziet de kist nog steeds niet staan. Nou, ik maak me er niet meer druk om, we zien het wel waar ze gaat beginnen!!
Haar buikje gaat behoorlijk heen en weer als ze ligt.. Ze wil haast niet meer naar buiten maar eet nog wel.

Vandaag had ze de hele dag een slijm-pruimpje :N: , eerder alleen een slijmsliert na een plas.
Verder hijgt ze af en toe heel hard, gaat die buik heel hard heen en weer..
Misschien dit weekend pups??

Spannend hoor!! Misschien toch temperaturen..

Ik laat het weten!!

Groet,

Karin
Ayka-Zira-Honey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayka-Zira-Honey »

ja idd ik zou nu maar alvast gaan temperaturen....

denk dat het niet al te lang meer zal duren....
Afbeelding
groetjes van Ayka,Zira en Honey
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Hier was de zwangere teef ook de niet zo gecharmeerd van de werpkist bij haar eerste nestje. We hebben het maar gewoon zo gelaten en toen de bevalling aanbrak wilde ze er wel in. Tweede nest eigenlijk hetzelfde.

Ik zou er juist niet teveel aandacht aan besteden, dan benadruk je als het ware juist dat het iets raars is. Het is gewoon een nieuw meubel en leg er eens een botje in ofzo, dat dan wel, maar verder zou ik het zo laten.

Die slijmprop is toch wel een aardige indicatie en ik zou zeker gaan temperaturen. Ik zou me geen zorgen maken om die thermometer. Bij mijn honden (Cairns) gaat dat zonder problemen, eventueel kun je er een beetje creme of glijmiddel op doen. Heel veel succes in ieder geval bij de bevalling en foto's zouden erg gewaardeerd worden :mrgreen:
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Brightstar schreef:Zo, alles is klaar! Het feest kan beginnen!! Alleen 1 probleempje...
Tara is als de dood voor de werpkist!! Gaat er niet in!! Als ze erbij staat en je zet je kopje op tafel, schiet ze weg!! (hoezo gespannen??)
Brokjes in de werpkist gezet en koekjes.. Na 10 keer geprobeert te hebben over de rand het eten te pakken, wat duidelijk niet lukte, gauw erin, hap nemen, eruit schieten, nogmaals eromheen, weer erin, hap-schrok-kauw en weg....
Doen alle teven zo enthousiast over hun werpplek??
Tsjonge, die dingen vind je nou weer niet in de boeken, er staat duidelijk;" werpkist plaatsen en de teef zoekt de veiligheid van de kist op en werpt haar pups!!"(verkorte versie)

Nog iemand trouwens met slaaptekort voor de teef gaat bevallen? De meeste vreemde scenarios vliegen door mijn hoofd en slapen ho maar! Ben normaal best relaxed maar als er iets met mijn hondje is...........

Groet,

Karin
Ik laat bij mijn honden hun eerste pupje geboren worden waar de teef graag wil (niet buiten natuurlijk!!), en meestal is dat op de bank. Daarna leg je het pupje in de werpkist, de moeder volgt dan vanzelf.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”