Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

" Pedigree dogs exposed" 19aug2008 BBC 1 22:00

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

langehond1
Zeer actief

" Pedigree dogs exposed" 19aug2008 BBC 1 22:00

Ongelezen bericht door langehond1 »

Op 19 Aug om 22:00, morgen dus, komt er een al veelbesproken documentaire over het effect van de (UK) Kennel Club op de gezondheid van honden.

Gesloten stamboeken en 19e eeuwse fokideeen leiden tot inteelt en tot ongezonde honden...

L
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Volgens http://www.bbc.co.uk/pressoffice
Pedigree Dogs Exposed
Tuesday 19 August
9.00-10.00pm BBC ONE (Schedule addition 5 August)

Pedigree Dogs Exposed is an in-depth investigation into the health of pedigree dogs. The film examines the level of inherited disease and other welfare concerns in man's best friend, featuring strong testimony from experts. It reveals the surprising historical reasons that have contributed to problems in some breeds and explores what might be done to tackle these serious and debilitating health issues.
Op een of andere manier zie ik de NOS nog geen programma van een uur wijden aan de gezondheidsproblemen van de Nederlandse rashond :wink:
Ennath
Zeer actief

Nanna schreef:Bedankt voor de tip, ik ga zéker kijken :ok:
Nog een tip maak gebruik van Teletekst bladzij 888, hééél handig bij half verstane woorden. :ok:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

valt BBC ook onder uitzending gemist? Ik kan dan niet kijken :N:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
langehond1
Zeer actief

Het mooie van de docu maar vooral van de studie (zie link naar pdf in ander topic) is dat de onderzoekers nu echt veel data hadden, 100den tot 1000den honden 50 jaar lang...dan kan je er echt iets over zeggen en worden toevalligheden veel kleiner.

L
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Verdorie, net nu de DVD recorder het begeven heeft....
wen
Zeer actief

Ongelezen bericht door wen »

Leuk weet ik het eens op tijd :wink: lees zoiets altijd achteraf
Moet ik het wel onthouden natuurlijk :mrgreen:
Afbeelding
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

O leuk, dat wil ik ook wel zien! :D
xx Marr en Keeff
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

zou dit graag gaan kijken heb net gisteren een stukje gelezen van een Amerikaanse Fokster van Cotons dat zij er fel tegen was dat het ras ook in Amerika erkent zou worden omdat dan het ras zoals zij het zij naar de kloten zou gaan.

Ben nu benieuwd hoe dat in deze docu naar voren komt.
Afbeelding
gevni havanezers
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

lijkt me interessant :ok:
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Bedankt voor de tip, ben benieuwd wat ze als oplossing zien :ok:
langehond1
Zeer actief

Ehm waarom is dit topic verplaatst? Het gaat toch over fokken, inteelt en stambomen van HONDEN? Nu staat het opeens tussen zwangerschap en de Olypische spelen?

L
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik zat net te zappen, het was zelfs op de BBC news..
Ga ook kijken, ben benieuwd..
Ze hadden het in het BBc iten vooral over de Cavaliers, ik viel er net te laat in over het hoe en wat.. :wink:

Op welke zender komt het trouwens, ik heb geen bbc 1 of twee.., weet iemand dat?
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Ennath
Zeer actief

BBC 1.
Het is een uitzending van Panorama.

Je loopt een grote kans dat het binnen een half jaar bij de VRT uitgezonden wordt. Die hebben een contract voor de BBC Panorama uitzendingen. Het is wel mogelijk dat deze Panorama -die toch voor een specifiek publiek is- niet in de gewone VRT Panorama komt, maar op een ander moment uitgezonden wordt.

edit = ik zie nu dat het niet meer als Panorama uitzending staat. Dit was in de oorspronkelijke aankondiging wel het geval. :19:
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:BBC 1.

Je loopt een grote kans dat het binnen een half jaar bij de VRT uitgezonden wordt. Die hebben een contract voor de BBC Panorama uitzendingen. Het is wel mogelijk dat deze Panorama -die toch voor een specifiek publiek is- niet in de gewone VRT Panorama komt, maar op een ander moment uitgezonden wordt.

edit = ik zie nu dat het niet meer als Panorama uitzending staat. Dit was in de oorspronkelijke aankondiging wel het geval. :19:
Dank Ennath..
Kan ik dus niet aan met mijn 100 zenders! :devil:
Ongelooflijk dat KPN de BBC niet in haar pakket heeft zitten. :roll:
Wél BBC world en BBC News, maar niet 1 en 2.. :evil:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Het persbericht dat vandaag uitgegeven werd:
BBC One reveals shocking truth about pedigree dog breeding in UK

Category: Factual & Arts TV; BBC One
Date: 19.08.2008

A pug gasps for breath, his face so flat he damages his eyes if he bumps into things; a cavalier King Charles spaniel writhes in agony and must be put to sleep to end its pain; a distraught owner holds his beloved boxer who is fitting uncontrollably...

Two years in the making, Pedigree Dogs Exposed (Tuesday 19 August 2008, 9pm, BBC One) lifts the lid on the true extent of health and welfare problems in pedigree dogs in the UK. Seventy-five per cent of the seven million dogs in the UK are pedigrees, and they cost their owners over £10m in vet fees every week.

This in-depth investigation suggests they are in serious trouble, plagued by genetic disease due to decades of inbreeding.They are also suffering acute problems because of the showring's emphasis on looks over and above function and health.

Some physical traits required by the Kennel Club's breed standards have inherent health problems (short faces, wrinkling, screw-tails, dwarfism) while other problems occur because of exaggerations bred into dogs by breeders trying to win rosettes.

Deliberate mating of dogs that are close relatives is common practice and the Kennel Club continues to register dogs bred from mother-to-son and brother-to-sister matings. Scientists at Imperial College, London, recently found that pugs in the UK are so inbred that, although there are 10,000 of them, it is the equivalent of just 50 distinct individuals - making them more genetically compromised than the giant panda.

Steve Jones, Professor of Genetics, UCL, says: "People are carrying out breeding which would be first of all be entirely illegal in humans and secondly is absolutely insane from the point of view of the health of the animals."He adds: "In some breeds they are paying a terrible, terrible price in genetic disease."

The film exposes the devastating consequences of such genetic disease for dogs and the distress it causes their owners.Disturbing footage is shown of a cavalier King Charles spaniel writhing in agony due to syringomyelia, estimated to affect up to a third of the breed. They have been bred with skulls too small for their brains, explains veterinary neurologist Clare Rusbridge: "The cavalier's brain is like a size 10 foot that has been shoved into a size six shoe - it doesn't fit."

Boxers suffer from several life-threatening health issues - including heart disease and a very high rate of cancer, especially brain tumours. There are no official figures to say how many boxers suffer from epilepsy but in some breeds it is 20 times the rate found in humans. Two-year-old Zak is filmed while fitting and the distress the disease causes for him and his owners is obvious.

The film also demonstrates how some breeders produce dogs with pronounced physical attributes - "exaggerations" - in their efforts to attract a dog show judge's eye. The breed standards are set by the Kennel Club but are open to interpretation and the film shows how, as fashion changes, so do the dogs, leading to serious health and welfare problems in some breeds.
Bulldogs, for example, have been bred to be such an unnatural shape that most can no longer mate or give birth unassisted. The RSPCA's Chief Vet Mark Evans says: "The show world is about an obsession, about beauty, and there is a ridiculous concept that that is how we should judge dogs."It takes no account of your temperament, your fitness for purpose potentially as a pet animal - and that to me just makes absolutely no sense at all."

The film also exposes famous show champions that continue to father puppies despite having serious inherited disease, and demonstrates that some breeders cull perfectly healthy puppies on purely cosmetic grounds.

As the filmmaker Jemima becomes increasingly concerned with what she uncovers, she challenges the Kennel Club. The Kennel Club, however, robustly defends its position as the guardian of dog health, pointing out the initiatives it has taken to improve pedigree dog health - including their accredited breeder scheme which sets a code of conduct for breeders and asks them to make use of health screening schemes. It also insists that "the vast majority of dog breeds are healthy".

Ultimately, the film concludes that far from enough is being done.
As Professor Jones says: "If the dog breeders insist on going further down that road, I can say with confidence really that there is a universe of suffering waiting for many of these breeds - and many if not most of these breeds will not survive. "They will get so inbred that they will be unable to reproduce and their genes will come to a dead end."

The Kennel Club's two main functions are to administer the registry that records the lineage of pedigree dogs, divided by breed, and to license the majority of dog shows in the UK, including Crufts. It also owns The Kennel Club Breed Standard, which lays down the characteristics and physical attributes necessary for each breed and it is involved in many different canine activities from agility competitions to obedience training to funding scientific research into dogs via its charitable trust.
Ennath
Zeer actief

wendy71 schreef:

Dank Ennath..
Het is nu al zo'n rel dat het waarschijnlijk ook nog wel uitgezonden wordt op BBC World.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Dit pik ik er even uit:

"The show world is about an obsession, about beauty, and there is a ridiculous concept that that is how we should judge dogs."It takes no account of your temperament, your fitness for purpose potentially as a pet animal - and that to me just makes absolutely no sense at all."

The film also exposes famous show champions that continue to father puppies despite having serious inherited disease, and demonstrates that some breeders cull perfectly healthy puppies on purely cosmetic grounds.

Ik kan me voorstellen dat dit een rel wordt, er worden wat heilige huisjes omver getrapt :mrgreen:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Jacksel schreef:valt BBC ook onder uitzending gemist? Ik kan dan niet kijken :N:
Nee, de BBC zendt 'uitzending gemist' alleen uit voor degenen die in Groot Brittanië wonen,
Neeltje

wendy71 schreef:

Dank Ennath..
Dat ligt niet aan de KPN, BBC is degene die digitaal niet doorstuurt of zoiets i.v.m. kosten. Vraag me niet hoe en waarom, maar daarom blijf ik braaf analoog kijken.

Verder neem ik het braaf op, komt mij iets te laat om nog te kijken.
Laatst gewijzigd door Neeltje op 19 aug 2008 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Lijkt me buitengewoon interessant! Ik probeer zeker te kijken!
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Neeltje schreef:
wendy71 schreef:

Dank Ennath..
Dat ligt niet aan de KPN, BBC is degene die digitaal niet doorstuurt of zoiets i.v.m. kosten. Vraag me niet hoe en waarom, maar daarom blijf ik braaf analoog kijken.
Dat ligt wel aan de KPN, maar KPN heeft het niet opgenomen in het Digitenne pakket.
Maar BBC 1 en 2 zit wel in het digitaal pakket van bijvoorbeeld Delta / Ziggo / UPC.
Ennath
Zeer actief

Clip van het programma:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/7569064.stm

Gesprek met DA (een Bekende Britse) en Kennelclub "spokesperson
over oa. problemen met rashonden:
http://www.bbc.co.uk/radio4/womanshour/ ... _thu.shtml
lieke
Zeer actief
Contacteer:

bulletjebe schreef:The film also exposes famous show champions that continue to father puppies despite having serious inherited disease, and demonstrates that some breeders cull perfectly healthy puppies on purely cosmetic grounds.[/i]
Betekent 'cull' wat ik vrees wat het betekent??? :N: Of is het alleen uitsluiten van de fok?
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik ben bang dat ik ook denk dat het is wat jij vreest
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
lieke schreef:
bulletjebe schreef:The film also exposes famous show champions that continue to father puppies despite having serious inherited disease, and demonstrates that some breeders cull perfectly healthy puppies on purely cosmetic grounds.[/i]
Betekent 'cull' wat ik vrees wat het betekent??? :N: Of is het alleen uitsluiten van de fok?
To cull is afmaken.
Echt afschuwelijk :kotz:
Afbeelding
Neeltje

Ennath schreef:Clip van het programma:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/7569064.stm

Gesprek met DA (een Bekende Britse) en Kennelclub "spokesperson
over oa. problemen met rashonden:
http://www.bbc.co.uk/radio4/womanshour/ ... _thu.shtml
Ah da's Emma!
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Wie weet gaan mensen nu eens luisteren.......

Bestaat er kans dat we op youtube kunnen kijken soms? Ook mijn schotel ontvangt geen BBC
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:
wendy71 schreef:

Dank Ennath..
Het is nu al zo'n rel dat het waarschijnlijk ook nog wel uitgezonden wordt op BBC World.
Daar was het ook al op het nieuws inderdaad..
Nou ja, goed de BBC world in de gaten houden, die heb ik tenminste wél. :lol1:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Ik zal een poging doen om het programma digitaal op te nemen.
Dan moet ik alleen maar een tijdelijk FTP servertje op tuigen om het ter beschikking te kunnen stellen.

Of het lukt ligt even aan de hoeveelheid storing op de analoge tv verbinding. Die is regelmatig hoog genoeg om te voorkomen dat het media center opneemt. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”