Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kleine Charlesjes?
Moderator: moderatorteam
- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
- Aantal honden: 2
-
Tring
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
lonneke
- Zeer actief
- Contacteer:
ohh wat gaaf..
wil je dan eventueel ook nog een pupje van dat nestje?
wil je dan eventueel ook nog een pupje van dat nestje?
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
- starfleet
- Erelid
-
lonneke
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar moeten hun wel shows lopen en punten halen?Nanna schreef:Nee, een Deerhound hoeft nergens op getest te worden.starfleet schreef:Wat leuk, word je grootmoederMoet Charles nog speciale testen ondergaan?
Anne
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
wat leuk , maar waarom hoeven ze niet getest te worden , het zijn toch geen honden die echt oud worden.Nanna schreef:Nee, een Deerhound hoeft nergens op getest te worden.starfleet schreef:Wat leuk, word je grootmoederMoet Charles nog speciale testen ondergaan?
Anne

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
- Aantal honden: 3
- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Vreemd, op z'n minst toch HD foto's.En een hart ondezoek zou ook niet overbodig zijn.Nanna schreef:Nee, een Deerhound hoeft nergens op getest te worden.starfleet schreef:Wat leuk, word je grootmoederMoet Charles nog speciale testen ondergaan?
Anne
Snap dit niet he, als 't ras zo gezond is als nu de verteld is. Dan zou ik er ook voor vechten om dit te houden. Dus wel onderzoeken.

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Wat leuk (en ook best een eer lijkt me)!
Zijn oorstand is dus voor de fokster geen beletsel begrijp ik.
Wel vind ik het net als Rea en Jip wat apart dat hij voordat hij ingezet wordt niet getest wordt op HD en zo. Ook al is het niet verplicht, je wil als eigenaar van de dekreu toch wel zeker weten dat je hond geen erfelijke afwijking heeft lijkt me.
Zijn oorstand is dus voor de fokster geen beletsel begrijp ik.
Wel vind ik het net als Rea en Jip wat apart dat hij voordat hij ingezet wordt niet getest wordt op HD en zo. Ook al is het niet verplicht, je wil als eigenaar van de dekreu toch wel zeker weten dat je hond geen erfelijke afwijking heeft lijkt me.
-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
-
jidde
-
jidde
Waarom heb ik ooit voor een duitse herder gekozenNanna schreef:Bij de teckel (die ik gefokt heb) hoefde ik ook niks te doen, alleen een simpel oogonderzoekje. Omdat PRA en Distichiasis weleens in dit ras voorkomen.jidde schreef:Het is natuurlijk wel een eer, kleine Charles (hoe spreek je zijn naam uit).
Ik vind het ook vreemd dat er geen onderzoeken nodig zijn, ik ga denk ik echt overstappen op andere rassen, want bij de dh heb je heel veel dingen waar je je aan moet houden :N:
-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
Tegenwoordig kan er ook getest worden middels een bloedonderzoek, deze manier gebruikt de Weimaranervereniging tegenwoordig.Nanna schreef: Hartonderzoek wordt wèl gedaan bij de IW, niet bij de Deerhound. Het intrinsieke nut daarvan is niet echt bewezen want ook Dr. Andrea Vollmar zegt "ik kan ze onderzoeken en ze gezond verklaren, ze lopen de deur uit en vallen dood om". Maar goed, iets is beters dan niets.
Tevens kunnen alle hartafwijkingen op deze manier gezien worden.
Groetjes Sylvia

-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
Een klein stukje uit het volgende artikel, welke op de website van de Weimaraner vereniging staat, genomen: http://www.weimaraners.nl/formulieren/D ... mgeest.pdfInge O schreef: dat is helemaal wel makkelijk - gaat dat dan via dna-onderzoek of zo?
Functionele testen zoals echocardiogram zijn standaard, maar ze zijn duur en missen soms subtiele symptomen van de ziekte. Bloedonderzoeken bieden een minder kostbare en minimaal invasieve methode bij het opsporen van abnormale hartfunctie. De test meet moleculen, bekend als de Natriuretische peptiden die door de hartspier
geproduceerd worden en die bij hartfalen verhoogde spiegels laten zien. Ze bieden zo de mogelijkheid voor het uitvoeren van grootschalige screening om hartfalen in een vroeg stadium te kunnen detecteren voordat de symptomen verschijnen, zodat de dierenartsen vroegtijdig de behandeling kunnen starten en het verloop van de
ziekte kunnen volgen.
Groetjes Sylvia

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
- Anne
- Zeer actief
- Contacteer:
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- tura
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Contacteer:
Dat lijkt me heel sterk, volgens mij geld dat alleen voor DCM...en ik vind het onderzoek ook betrekkelijk, want het zegt alleen wat van dat moment, niet of de hond drager is en dus niets toont, maar wel door kan geven.....Sylvia schreef:Tegenwoordig kan er ook getest worden middels een bloedonderzoek, deze manier gebruikt de Weimaranervereniging tegenwoordig.Nanna schreef: Hartonderzoek wordt wèl gedaan bij de IW, niet bij de Deerhound. Het intrinsieke nut daarvan is niet echt bewezen want ook Dr. Andrea Vollmar zegt "ik kan ze onderzoeken en ze gezond verklaren, ze lopen de deur uit en vallen dood om". Maar goed, iets is beters dan niets.
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
KloptJinx schreef:Leuk joh!
Bij de IW worden trouwens volgens mij wel HD onderzoeken gedaan
Op de site van de Stichting de Ierse Wolfshond staat het volgende:
4. Heupdysplasie (HD):
* potentiële fokteven en – reuen dienen, indien zij op 1 januari 2003 nog niet de leeftijd van 18 maanden hebben bereikt, in de leeftijd van 12 – 18 maanden op HD-geröntgend te worden.
*
het maken van röntgenfoto’s voor het HD-onderzoek dient alleen uitgevoerd te worden door de Raad van Beheer hiertoe aangewezen dierenartsen (zie bijlage B).
*
de officiële röntgenfoto’s dienen uitsluitend beoordeeld te worden door de afdeling Gezondheid, Gedrag en Welzijn (GGW) van de Raad van Beheer.
4.1. Dispensatie HD-onderzoek importreuen/ -teven:
*
voor importreuen/ -teven geldt dat zij het HD-onderzoek dienen te hebben ondergaan conform de in het land van herkomst geldende officiële regelgeving.
*
indien eigenaar van betreffende importreu/ -teef op grond van financiële bezwaren niet voornemens is om betreffende hond op HD te onderzoeken kan het onderzoek voor rekening van SIW worden uitgevoerd.
*
alleen in uitzonderlijke gevallen en alleen daar waar betreffende importreu/ -teef een daadwerkelijke positieve verbreding van de fokbasis betekent kan fokker ten aanzien van het HD-onderzoek een verzoek tot dispensatie indienen bij het bestuur.
4.2. Officiële FCI HD-kwalificaties + criteria qua inzet of uitsluiting voor fokkerij:
*
HD A – HD vrij: kan ingezet worden in de fokkerij
*
HD B – transitional (overgangsvorm): kan ingezet worden in de fokkerij
*
HD C – HD licht positief: kan alleen in combinatie met een HD A/ HD B reu of teef in overleg met bestuur SIW ingezet worden in fokkerij
*
HD D – HD positief: uitgesloten voor fokkerij
*
HD E – HD positief optima forma: uitgesloten voor fokkerij
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
- JML
- Zeer actief
-
bulletjebe
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
-
hercujess
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
- tura
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, er is niet via DNA te onderzoeken of honden het gen dragen voor hartafwijkingenInge O schreef:dat is helemaal wel makkelijk - gaat dat dan via dna-onderzoek of zo?Sylvia schreef:Tegenwoordig kan er ook getest worden middels een bloedonderzoek, deze manier gebruikt de Weimaranervereniging tegenwoordig.Nanna schreef: Hartonderzoek wordt wèl gedaan bij de IW, niet bij de Deerhound. Het intrinsieke nut daarvan is niet echt bewezen want ook Dr. Andrea Vollmar zegt "ik kan ze onderzoeken en ze gezond verklaren, ze lopen de deur uit en vallen dood om". Maar goed, iets is beters dan niets.
Heb dit nageplozen...
Hetgeen ik u in de vorige mail al meldde geldt niet alleen in Nederland, maar overal ter wereld. Alleen voor specifieke hartafwijkingen, zoals bijvoorbeeld DCM, bestaat een kans dat daar in de toekomst voor bepaalde rassen markers voor ontwikkeld zullen (kunnen) worden, niet voor "hartafwijkingen" in het algemeen.
Met vriendelijke groeten,
Genetic Counselling Services
- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Dus gaan we gewoon ieder jaar netjes op controle voor 't hartondezoektura schreef:Nee, er is niet via DNA te onderzoeken of honden het gen dragen voor hartafwijkingenInge O schreef:dat is helemaal wel makkelijk - gaat dat dan via dna-onderzoek of zo?Sylvia schreef:Tegenwoordig kan er ook getest worden middels een bloedonderzoek, deze manier gebruikt de Weimaranervereniging tegenwoordig.Nanna schreef: Hartonderzoek wordt wèl gedaan bij de IW, niet bij de Deerhound. Het intrinsieke nut daarvan is niet echt bewezen want ook Dr. Andrea Vollmar zegt "ik kan ze onderzoeken en ze gezond verklaren, ze lopen de deur uit en vallen dood om". Maar goed, iets is beters dan niets.
nergens ter wereld, misschien over een jaar of tien, maar voorlopig niet...
Heb dit nageplozen...
Hetgeen ik u in de vorige mail al meldde geldt niet alleen in Nederland, maar overal ter wereld. Alleen voor specifieke hartafwijkingen, zoals bijvoorbeeld DCM, bestaat een kans dat daar in de toekomst voor bepaalde rassen markers voor ontwikkeld zullen (kunnen) worden, niet voor "hartafwijkingen" in het algemeen.

- tura
- Zeer actief
- Contacteer:
Bloedonderzoek, vertelt alleen of je hond een afwijking heeft in een heel vroeg stadium al.....zoals DCM als je pas aan de symptomen merkt dat de hond ziek is ben je vaak al heel ver in het ziekteproces....Nu kunnen ze dus dat al heel vroeg opsporen en gaan behandelen, met gevolg een langere levensduur....Inge O schreef:in dat geval kan ik mij onmogelijk voorstellen dat je alle hartkwalen zomaar met een simpel bloedonderzoezkje kan aantonen. 'een' afwijking, ja, maar een bloedonderzoek als vervanging voor een echo lijkt mij sterk.tura schreef:Nee, er is niet via DNA te onderzoeken of honden het gen dragen voor hartafwijkingenInge O schreef:dat is helemaal wel makkelijk - gaat dat dan via dna-onderzoek of zo?Sylvia schreef:Tegenwoordig kan er ook getest worden middels een bloedonderzoek, deze manier gebruikt de Weimaranervereniging tegenwoordig.
nergens ter wereld, misschien over een jaar of tien, maar voorlopig niet...
Heb dit nageplozen...
Maar nog is het dan toch nog een wassen neus als fokmiddel, want je laat zeg maar je hond met 2 jaar via bloedtest onderzoeken....dan is hij vrij.....mag je hem gebruiken als dekreu of als fokteef.....echter het daarop volgende jaar kan hij het wel hebben (want vooral DCM komt vaak pas later voor) en mag je hem/haar niet meer gebruiken....maar dan heeft deze hond inmiddels alwel nazaten.....
Die test zegt namelijk niks of de hond drager is of lijder...dus eigenlijk voor het hele fokgebeuren een wassen neus....
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
Charles is 4 jaar toch , is dat al oud bij dit ras , das nog erger dan bij de doggen :N:Nanna schreef:Ik meen dat er een IW kennel is in Scandinavië (Wolfhouse) die erg met leeftijd bezig is.
Zij gebruikt voornamelijk oudere reuen, die dus BEWEZEN hebben oud te kunnen worden.,
Volgens mij altijd nog de beste methode

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
helemaal niks doen is ook geen optietura schreef: Bloedonderzoek, vertelt alleen of je hond een afwijking heeft in een heel vroeg stadium al.....zoals DCM als je pas aan de symptomen merkt dat de hond ziek is ben je vaak al heel ver in het ziekteproces....Nu kunnen ze dus dat al heel vroeg opsporen en gaan behandelen, met gevolg een langere levensduur....
Maar nog is het dan toch nog een wassen neus als fokmiddel, want je laat zeg maar je hond met 2 jaar via bloedtest onderzoeken....dan is hij vrij.....mag je hem gebruiken als dekreu of als fokteef.....echter het daarop volgende jaar kan hij het wel hebben (want vooral DCM komt vaak pas later voor) en mag je hem/haar niet meer gebruiken....maar dan heeft deze hond inmiddels alwel nazaten.....![]()
Die test zegt namelijk niks of de hond drager is of lijder...dus eigenlijk voor het hele fokgebeuren een wassen neus....
Natuurlijk kun je kijken naar leeftijd en is dat ook belangrijk.
Vandaar de keuze voor de reu voor ons volgende nest alhoewel hij zelf 3 is (de bloedlijnen bewijzen genoeg over de leeftijd (en dan spreek ik over leeftijden tussen de 15-18 jaar!) en DCM is nog geen bekendheid van dat het ooit in die bloedlijnen heeft gespeeld). Met Felicia waarvan we ook weten dat ze in lijnen al oud(er) worden. (Overgrootvader die 15 werd, grootmoeder van 13 die nog steeds mee op jacht wil, moeder is nu 8, maar OOK nestgenoten en honden uit andere nesten die oud worden)
Groetjes Sylvia