Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

DNA Profiel via Raad van Beheer beschikbaar

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marley1
Vaste gebruiker

DNA Profiel via Raad van Beheer beschikbaar

Ongelezen bericht door Marley1 »

Iedere rashondenfokker weet dat met de huidige DNA-technieken de juiste afstamming van een nest eenvoudig is te bepalen.
De technieken worden niet alleen steeds beter, maar ook goedkoper, zodat het gebruik ervan al snel voor iedereen binnen handbereik zal liggen.

Ontwikkeling Belgïe (KMSH Sint Hubertus)
De Belgische KMSH heeft aangekondigd dat zij bij elk nest de afstamming op basis van DNA zullen gaan controleren.

Vanaf 1 juli 2008 is dit nog vrijwillig. Per 1 januari 2009 is dit verplicht. Het gaat hierbij dus om moeder, vader en minimaal 1 pup van een nest. DNA Profiel vastleggen kan vanaf nu via de Raad van Beheer.

Fokkers die met het oog op deze nieuwe ontwikkelingen het DNA-profiel van hun fokdieren willen laten vastleggen, kunnen dit via de Raad van Beheer aanvragen. De typering van het DNA-profiel vindt plaats bij het dr. Van Haeringen Laboratorium. Dit gebeurt conform de richtlijnen van de International Society for Animal Genetics (ISAG). Dekreu eigenaren kunnen eenvoudig aansluiten bij de nieuwe regels voor de Belgische rashondenfokkers.

Indien u het DNA-profiel van uw dekreu via de Raad van Beheer aanvraagt voldoet u dus aan de regels binnen de DNA-procedure van de KMSH.

Binnen 3 weken na inzending van een monster krijgt u het ‘canine identification certificate’ met het DNA-profiel van uw hond thuisgestuurd.

Voor meer informatie over DNA onderzoek en het aanvragen van een DNA profiel voor uw rashond via de Raad van Beheer:
http://www.raadvanbeheer.nl/fokkerij-ge ... onderzoek/

Bron: www.raadvanbeheer.nl - nieuwsbericht 25-08-2008
Groet,

Bob
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik zag het toevallig gisteren staan op de site :ok:
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Ja en wat heeft het voor zin. Wordt het stamboom van je hond geweizigd als de reu niet de vader van je pup blijkt te zijn?

Of als er iets is fout gegaan bij het chippen en je pup heeft hierdoor geen boom krijgt ze die dan nog? Ik zie hier alleen geldklopperij in.
Afbeelding
gevni havanezers
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

[quote="blacky"]Ja en wat heeft het voor zin. Wordt het stamboom van je hond geweizigd als de reu niet de vader van je pup blijkt te zijn?
JJan, daar is ook een procedure voor
Of als er iets is fout gegaan bij het chippen en je pup heeft hierdoor geen boom krijgt ze die dan nog?/quote]
Het is hierdoor mogelijk om aan te tonen wie de ouders van de hond zijn, en daardoor zou je inderdaad een stamboom kunnen krijgen
Jan
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ik vind het heel goed als het DNA vastgelegd wordt, zeker als je soms merkwaardige verhalen hoort rond dekkingen. Het enige dubieuze vind ik dat je zelf het materiaal kunt afnemen en dat dit niet door iemand gebeurt die tegelijkertijd de chip controleert.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

janinca2002 schreef:
blacky schreef:Ja en wat heeft het voor zin. Wordt het stamboom van je hond geweizigd als de reu niet de vader van je pup blijkt te zijn?
JJan, daar is ook een procedure voor
Of als er iets is fout gegaan bij het chippen en je pup heeft hierdoor geen boom krijgt ze die dan nog?/quote]
Het is hierdoor mogelijk om aan te tonen wie de ouders van de hond zijn, en daardoor zou je inderdaad een stamboom kunnen krijgen
Dit kan alleen al alle pupkopers mee werken, want de raad geeft alleen aan het hele nest een chip en stamboom en niet aan slechts 1 of 2 pups uit een nest. Ook al kun je met een DNA onderzoek aantonen dat de opgegeven ouders de werkelijke ouders zijn. En dat jou pup dus uit het nest komt met het nestnr........

Je hebt pech als er pup kopers zijn die bij hun pup geen stamboom hoeven en dus niet naar de DA willen voor bloed afname.
Afbeelding
gevni havanezers
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Mizzsylver schreef:bij duitse herders wordt dit al langer gedaan. Van Gaia is bij het rontgenen van de heupen en ellebogen ook bloed afgenomen voor DNA onderzoek. Van allebei haar ouders is dit ook gedaan en dus hebben ze Gaia's DNA kunnen testen. Was van 1 van haar ouders geen DNA aanwezig werd haar DNA opgeslagen zodat van haar nakomelingen het DNA wel getest kan worden.

En ja ik vind dit belangrijk, om te weten dat haar ouders op de stamboom ook haar echte ouders zijn. Voornamelijk vanwege erfelijke afwijkingen.
Wordt dat in Nederland ook al gedaan?
Bij Jan is het wel gebeurd maar dat ging via de SV in Duitsland.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

renee-uk schreef:
Mizzsylver schreef:bij duitse herders wordt dit al langer gedaan. Van Gaia is bij het rontgenen van de heupen en ellebogen ook bloed afgenomen voor DNA onderzoek. Van allebei haar ouders is dit ook gedaan en dus hebben ze Gaia's DNA kunnen testen. Was van 1 van haar ouders geen DNA aanwezig werd haar DNA opgeslagen zodat van haar nakomelingen het DNA wel getest kan worden.

En ja ik vind dit belangrijk, om te weten dat haar ouders op de stamboom ook haar echte ouders zijn. Voornamelijk vanwege erfelijke afwijkingen.
Wordt dat in Nederland ook al gedaan?
Bij Jan is het wel gebeurd maar dat ging via de SV in Duitsland.
Volgens mij is Gaia ook via de SV gedaan, net als Tuana en volgens mij is van Nanni ook DNA opgeslagen bij SV
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik ook, daarom heb ik het ook laten registreren :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Gos
Zeer actief

blacky schreef: Je hebt pech als er pup kopers zijn die bij hun pup geen stamboom hoeven en dus niet naar de DA willen voor bloed afname.
Tja, als ik een nest zou hebben van stamboomhonden, dan hadden de pupkopers niks te kiezen over wel of geen stamboom :19:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”