Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup drinkt niet (genoeg)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Brightstar
Vaste gebruiker

Pup drinkt niet (genoeg)

Ongelezen bericht door Brightstar »

2,5 week heeft Tara een nestje gekregen. Zes prachtige pups. 5 uit het nest groeien als kool, allen nr. 6 wil niet echt.
Waar de anderen tegen de kilo aan zitten, haalde hij gisteravond de 490 gr.
Hij was altijd levenslustig en groeide wel netjes naar zijn geboortegewicht. (zo'n 10 % van zijn geboortegewicht per dag) Maar nu zakt zijn koppie weg, ligt ie veel stil en laat de tepel steeds los als ik hem aanleg.
Dus ik dacht bij te voeden, ik heb tenslotte pupmelk in huis maar hij neemt het flesje niet, met wat drang maakt ie kokhals-bewegingen..
Vandaag is ie 25 gr. afgevallen..
Hij is steeds de kleinste geweest, een beetje zielepootje, zou hij het niet halen/ :cry: Iemand tips hoe je de hond een fles kan laten pakken of andere manieren om de pup aan te laten sterken??

Karin
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Wat zegt de dierenarts?
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Brightstar
Vaste gebruiker

Zolang ie levenslustig is en blijft drinken, is het in orde. Gewicht kan schommelen. Vandaag (nog) niet bij de dierenarts geweest. Vanmorgen was ie nl juist heel goed gegroeid!
Nu lijkt ie wat "weg te zakken". Net wel bij de moederhond gedronken. 15 ml. Maar is dat genoeg?
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Hoe ziet z'n poep eruit?
Hij kan last van z'n darmen hebben en ik zou 'm zelf geregeld aanleggen, zonder de rest. Nadien buikje masseren. Na iedere voeding.
Afbeelding
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Brightstar schreef:Zolang ie levenslustig is en blijft drinken, is het in orde. Gewicht kan schommelen. Vandaag (nog) niet bij de dierenarts geweest. Vanmorgen was ie nl juist heel goed gegroeid!
Nu lijkt ie wat "weg te zakken". Net wel bij de moederhond gedronken. 15 ml. Maar is dat genoeg?
Zolang hij drink drink hij. Hoe kan jij zien dat hij 15ml drink? Dat kan ik niet zien als ze drinken bij moeders.....Als hij vanochtend gegroeid was dan is het toch goed?

Als hij elke dag af valt en daarbij echt niet wil drinken dan is het mis.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

je kunt hem wat nutridrops geven om een beetje aan te sterken.
Afbeelding
Brightstar
Vaste gebruiker

Maria schreef:
Brightstar schreef:Zolang ie levenslustig is en blijft drinken, is het in orde. Gewicht kan schommelen. Vandaag (nog) niet bij de dierenarts geweest. Vanmorgen was ie nl juist heel goed gegroeid!
Zolang hij drink drink hij. Hoe kan jij zien dat hij 15ml drink? Dat kan ik niet zien als ze drinken bij moeders.....Als hij vanochtend gegroeid was dan is het toch goed?

Als hij elke dag af valt en daarbij echt niet wil drinken dan is het mis.
Voor het aan leggen wegen en direkt na het drinken. Dan zou hij zoveel binnen moeten hebben gekregen.. Net als bij babies. :ok:
Hij drinkt, daar hou ik me maar aan vast. Is hij morgen nog niet weer aangekomen en niet fit, ga ik naar de dierenarts.. Ik ben alleen bang dat ie zegt dat je net zulke kleine hondjes alleen kunt afwachten..
Brightstar
Vaste gebruiker

Tja, hoe reageert Tara op Ayrton.. Eerlijk?? De eerste dag ging ze op hem liggen, ik heb hem er snel onder vandaan geplukt.
Ze likt hem wel schoon, net als de anderen, maar plukt hem er niet bij als ie apart ligt.
Als ik hem mee neem om bijv. te wegen (1 meter verderop) stuift ze wel overeind en houdt me strak in de gaten.
Aan de andere kant laat ze haar hele nest 2 uur aan hun lot over, en gaat ze naast de werpkist een dutje doen.
Het is iig geen overijverige moeder!

Groet,

Karin
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Brightstar schreef:De eerste dag ging ze op hem liggen

Groet,

Karin
dat is misschien ook niet voor niets.
Afbeelding
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Brightstar schreef:Tja, hoe reageert Tara op Ayrton.. Eerlijk?? De eerste dag ging ze op hem liggen, ik heb hem er snel onder vandaan geplukt.
Ze likt hem wel schoon, net als de anderen, maar plukt hem er niet bij als ie apart ligt.
Als ik hem mee neem om bijv. te wegen (1 meter verderop) stuift ze wel overeind en houdt me strak in de gaten.
Aan de andere kant laat ze haar hele nest 2 uur aan hun lot over, en gaat ze naast de werpkist een dutje doen.

Groet,

Karin
Mijn teef is ook al heel snel weg bij de puppen. De eerste dagen is ze er niet bij weg te krijgen maar daarna bouwt ze al snel af. Vorige week waren mijn puppen 2.5 weken dus net zo oud als de jouwe nu. Wampie was er toen echt niet veel meer bij. Ze wast ze, ze voedt ze heel goed en ze houdt ze in de gaten. Ik vind haar een supermoeder :wink:

Wat ik zo lees is dat ze prima voor haar pup zorgt.

Hoe was het geboorte gewicht van deze pup vergeleken bij de andere pups? Ik vind het niet goed klinken als een pup zo achterblijft en nu ook duffer lijkt te worden. Misschien kun je hem in ieder geval iets vaker aanleggen aan de goede tepels. Als moeder genoeg melk geeft ben ik zelf niet zo'n voorstander van het bijvoeren. Er is meestal toch een oorzaak waarom een pup slecht groeit.
Esther80
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther80 »

Ow, wat lijkt het me moeilijk om het pupke zo te zien, maar ik besef me ook maar al te goed dat de natuur hard kan zijn.

Wellicht is het pupje niet sterk genoeg om te overleven en in de vrije natuur zou hij het zeker niet gered hebben. Je hebt de mogelijkheid om te helpen maar of het goed is?? Voor je gevoel in ieder geval wel.

Ik ken een fokker die koste wat kost een pupje heeft bijgevoed en in leven heeft gehouden, het hondje is met 9 maanden ingeslapen vanwege ernstige skeletafwijkingen, mede door de bijvoeding. Deze fokker gaat nooit meer een pupje met veel moeite in leven houden want het verdriet is achteraf nog veel groter, ook voor de pupkopers.

Wat juist is in dit geval, volg je gevoel. Mijn mening is dat een pupje het na een paar dagen bijvoeding toch zelf moet kunnen redden met genoeg zuigreflex. Maar ik heb makkelijk praten, ik had een nest van 12 waarvan er twee een dag of 2 zijn bijgevoed omdat ze qua percentage iets achterlagen op de rest, maar had ik ze niet bijgevoed dan was het net zo goed gekomen. Het was puur mijn gevoel dat ik ze iets bijgevoed heb, het was niet echt nodig.

Sterkte in ieder geval!!

Groetjes,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Dit pupje gaat het om he?

Afbeelding

Mij geeft hij geen goed gevoel. Maar ja, hij is al wel 2.5 week geworden.... Wil hij misschien een bolletje tartaat eten? Wie weet geeft dat wat meer energie om door te zetten.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Brightstar schreef:Tja, hoe reageert Tara op Ayrton.. Eerlijk?? De

Groet,

Karin
Mijn pups zijn even oud als de jouwe, en Ds ligt ook hoofdzakelijk gewoon bij ons in de woonkamer hoor. Ze gaat de pups voeden, verzorgt ze en keert dan terug. Ik vind haar uistekend werk leveren :ok:
's nachts zit ze 'opgesloten' bij de pups, maar ook dan gaat ze meestal uit de werpkist gaan liggen.
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Esther80 schreef: Ik ken een fokker die koste wat kost een pupje heeft bijgevoed en in leven heeft gehouden, het hondje is met 9 maanden ingeslapen vanwege ernstige skeletafwijkingen, mede door de bijvoeding.
Sterkte in ieder geval!!

Groetjes,
Esther en Co.
Hoeft niet altijd zo te zijn...ik heb 3 pups gered die 2 dagen oud waren (moeder onverzorgd, zware mastitisontsteking, had geen melk en er al 7 vermoord)...
De 3 pups met de hand groot gebracht...eerste dagen nog enkele keren moedermelk proberen te krijgen, rest bijgevoerd met kwaliteitsmelk. :wink:

Wijn nu 3 gezonde kanjers van 19 maanden :ok:

Succes en sterkte met de "kleine" !
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Inge O schreef:met 2,5 week nog tussen de zoogbeurten in bij de pups blijven liggen is echt grote uitzondering hoor, ik heb het hier ook nog geen enkele teef zien doen.
lizzie deed het ook niet en heeft ze toch prima gevoed allemaal.
Maar ze lag ook gerust ene dutje te doen naast de kist en ging na verloop van een tijdje ook al weer mee op een langere uitlaatronde waar ze dan ook echt weer van kon genieten.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Inge O schreef:
tineke schreef:
Inge O schreef:met 2,5 week nog tussen de zoogbeurten in bij de pups blijven liggen is echt grote uitzondering hoor, ik heb het hier ook nog geen enkele teef zien doen.
lizzie deed het ook niet en heeft ze toch prima gevoed allemaal.
Maar ze lag ook gerust ene dutje te doen naast de kist en ging na verloop van een tijdje ook al weer mee op een langere uitlaatronde waar ze dan ook echt weer van kon genieten.
komt bij dat, ook als een teef het zou doen, het weinig meerwaarde heeft voor de puppen want tussen de echte zoogbeurten in komt er toch amper melk uit de uier, zelfs als zou moeder toelaten dat er wat gesabbeld wordt. ze fungeert dan alleen als fopspeen, niet als melkfles :wink: .
Dat heeft Lizzie wel nog heel lang gedaan als er iets was met 1 van de puppen dat ze schrokken of als Micron ze een snauwtje had gegeven dan gaf ze zo'n troostlurkje ,tenminste zo noemde ik dat dan :mrgreen:

Overigens had ik een teefje wat ook bijna twee keer zo groot was als het kleinste reutje die overigens wel heel levendig was en ook gewoon dronk bij haar.
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Inge O schreef:
Gipsy schreef:
Esther80 schreef: Ik ken een fokker die koste wat kost een pupje heeft bijgevoed en in leven heeft gehouden, het hondje is met 9 maanden ingeslapen vanwege ernstige skeletafwijkingen, mede door de bijvoeding.
Sterkte in ieder geval!!

Groetjes,
Esther en Co.
Hoeft niet altijd zo te zijn...ik heb 3 pups gered die 2 dagen oud waren (moeder onverzorgd, zware mastitisontsteking, had geen melk en er al 7 vermoord)...
De 3 pups met de hand groot gebracht...eerste dagen nog enkele keren moedermelk proberen te krijgen, rest bijgevoerd met kwaliteitsmelk. :wink:

Wijn nu 3 gezonde kanjers van 19 maanden :ok:

Succes en sterkte met de "kleine" !
maar dan zie je toch zelf wel dat het in jouw geval om een heel andere situatie gaat? er is niks mis met puppen bijvoeden, al helemaal niet als de teef ze niet kan zogen, maar dat is hier toch het probleem niet?
I

Inge mijn opmerking was gericht op het feit dat ze schreef dat de pup skeletafwijkingen had mede door de bijvoeding ! Niet meer, niet minder :roll:
goud
Zeer actief
Contacteer:

Re: Pup drinkt niet (genoeg)

Ongelezen bericht door goud »

Nanna schreef:
Brightstar schreef: nu zakt zijn koppie weg, ligt ie veel stil en laat de tepel steeds los als ik hem aanleg.
Dus ik dacht bij te voeden, ik heb tenslotte pupmelk in huis maar hij neemt het flesje niet, met wat drang maakt ie kokhals-bewegingen..
Vandaag is ie 25 gr. afgevallen..
Karin
Hoe reageert moederhond op hem?
Ik vind het allemaal helemaal niet lekker klinken, dit is een pupje dat ik zelf zou houden en niet zou verkopen, mocht hij het overleven.
Tips heb ik niet, een pup die niet wil, wil niet en dan ga ik persoonlijk niet met kunst- en vliegwerk aan de gang.
Helemaal mee eens. Laat de natuur z'n gang gaan. Heb dat meegemaakt. Ook de teef legde hem steeds opzij. En ik maar weer aanleggen. Waarschijnlijk heeft zij haar instinct laten werken. Pup is na een week overleden.
Maggie.
Maggie
Brightstar
Vaste gebruiker

Tja, ik vind het heel moeilijk, eerste nestje, 1 dood geboren pup en 1 hondje wat het niet goed doet. Kids overstuur want het kleine hondje groeit niet goed..
Ik leg de kids al uit dat dat de natuur is. Honden niet voor niets veel pups krijgen omdat er altijd de kans bestaat dat er een aantal het niet gaan redden. Maar daar sta je dan, kids op bed, te twijfelen bij de mand.
Wat ben ik een softie!! :denken:
Besloten dat ik niet ga flessen. Zolang Ayrton zelf aktief blijft zoeken naar de tepel, leg ik hem als eerst aan en heeft ie 10 minuten om "voor" te drinken.
Donderdag begin ik met tartaar, als ie het tot dan redt, maakt ie een goede kans.
Redt ie dat niet, dan is mijn vermoeden vanaf het begin dat er iets?? niet in orde is, toch juist geweest.
Vet leerpunt, maar oh, wat komt die hard binnen..

Thanx voor de reflexies! :salut:

Karin, Tara, 5 dikke pups en 1 ieniminie :ghug:
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .

Ongelezen bericht door jip007 »

ons moederloze nest heeft alleen flesvoeding gehad , Leggy is een pup uit dat nest en is nu bijna 9 jaar :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .

Ongelezen bericht door jip007 »

ik zou een tube nutrigel halen bij je DA , dat gaf ik ook aan de pupjes uit ons moederloze nest , ze vonden het heerlijk.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Ik vind een groot verschil zitten in een nest moederloze pups voeden of een pup bijvoeden die niet voldoende groeit.
Als de moeder er niet is of iets mankeert is er niets aan de hand met de pups dus natuurlijk voed je ze dan met 'kunstvoeding'.
Een pup die niet (goed) groeit terwijl de moeder goede melk heeft is iets heel anders. Vaak is er met zo'n pup toch iets mis en ga je hem kost wat kost bijvoeden blijkt achteraf vaak dat deze pup niet oud wordt.
Esther80
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther80 »

kitty schreef:Ik vind een groot verschil zitten in een nest moederloze pups voeden of een pup bijvoeden die niet voldoende groeit.
Als de moeder er niet is of iets mankeert is er niets aan de hand met de pups dus natuurlijk voed je ze dan met 'kunstvoeding'.
Een pup die niet (goed) groeit terwijl de moeder goede melk heeft is iets heel anders. Vaak is er met zo'n pup toch iets mis en ga je hem kost wat kost bijvoeden blijkt achteraf vaak dat deze pup niet oud wordt.
Dat is ook precies wat ik bedoel, de pups zonder moeder zullen sterk genoeg zijn en zuigreflex hebben, die pups zijn gezond.

De pup in kwestie dronk en groeide niet goed en is bijgevoerd met kwaliteitsmelk, later bleek er veel mis te zijn met het hondje. Als hij niet was bijgevoerd had ie het nooit gered vanwege medische problemen, dat ligt bij de moederloze honden anders.

Groetjes,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Misschien lees ik iets over het hoofd, maar waarom ga je niet met de pup naar de dierenarts, of desnoods een andere dierenarts??

Als je ziet dat het niet goed gaat, en je eigen dierenarts zegt dat je het aan moet kijken, had ik mijn twijfels gehad.

Kan een dierenarts nu echt niks voor zo'n puppedup doen??
( deze vraag is in het algemeen).
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Eens, eerst de sterke zuigers laten drinken en dan een zwakkere er aan leggen, dan hoeft hij niet zo hard te lurken.
Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen dat pupje te laten gaan, hij doet zijn best om in leven te blijven.
doggy

Bullenmama schreef: Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen dat pupje te laten gaan, hij doet zijn best om in leven te blijven.
Vandaar mijn vraag. :wink:
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Mickie schreef:Eens met Inge-O. Zuigen is heel hard werken en kost veel energie. Als een pup niet goed meekomt, leg hem dan juist niet tussendoor aan, dat kost meer energie dan het oplevert. Als de rest van de pups gaat drinken, wacht je tot de melk toeschiet, en dan leg je de kleinste aan de volste tepel. Tussendoor kun je plukjes tartaar geven en pupmelk van een schoteltje laten likken.
Goed idee en de pupmelk anders een beetje nutrix door heen doen om het wat meer substantie te geven. Doen onze kleintjes het vaak goed op.

Deze pup is voor de rest wel goed gezond? Geen andere afwijkingen, fontanelen zijn gecheckt hij heeft normale gezonde oogjes?
doggy

Nanna schreef:
Bullenmama schreef: Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen dat pupje te laten gaan, hij doet zijn best om in leven te blijven.
Tegenvraag. Wat moet je later met zo'n pup die duidelijk veruit de mindere is van zijn broers en zusjes.
IK zou als koper die pup niet hoeven.
Er is natuurlijk altijd een reden waarom die pup het veel slechter doet dan de anderen. Aanleggen wil ik dan nog wel een paar keer doen maar ik zou nooit aan de gang gaan met kunst-en vliegwerk omdat het zo "zielig" is.
Ik vind het veel zieliger om een duidelijke minkukel in leven te houden.
Stel:

De pup haalt het wel en haalt later alles in???
Misschien blijft hij wat zwakker, maar hij kan misschien net zo gezond worden dan de rest, toch??
doggy

Nanna schreef:
doggy schreef:
Misschien blijft hij wat zwakker, maar hij kan misschien net zo gezond worden dan de rest, toch??
Je spreekt jezelf tegen ;-)
Mmmm, oké.

Maar......

Als hij nu die achterstand heeft en hij haalt het toch.
Dan kan hij toch later alles inhalen??
Hij kan dan toch wel aansterken en net zo gezond worden als de anderen??
Dat bewijst zijn vechtlust wel.

Of zie ik het nu verkeerd???
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Ik zou wel alles uit de kast trekken om de pup in leven te houden.
Omdat ik denk dat een pup die zwakjes begint niet persee zwak blijft.

Los daarvan zou ik een pup nooit dood kunnen laten gaan/in kunnen laten slapen omdat hij zwak is.
Ik zou dat echt niet kunnen.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”