Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Röntgenfoto van moederhond (direct) na geboorte laatste pup
Moderator: moderatorteam
- Bons
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
- Aantal honden: 2
Röntgenfoto van moederhond (direct) na geboorte laatste pup
Ik ken een aantal fokkers die standaard zodra er geen pups meer aan komen de teef meenemen naar de dierenarts voor een röntgenfoto om te kijken of er inderdaad geen pups meer in zitten.
Sommigen nemen de pups dan ook meteen mee voor controle.
Ik vraag me af hoe jullie hierover denken.
Sommigen nemen de pups dan ook meteen mee voor controle.
Ik vraag me af hoe jullie hierover denken.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! 
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
dat zou ik niet doen.
Hier is de DA wel gekomen omdat ik nog een echo had gevraagd (moeilijke bevalling met achterblijvende pup, die uiteindelijk doodgeboren is geweest en de ochtend nadien bleek er nog een dood pupje te zijn afgekomen, dus heb ik een echo gevraagd). Maar de DA komt dus naar mij en ja... dan kon ze evengoed eens naar de pups kijken ook
Hier is de DA wel gekomen omdat ik nog een echo had gevraagd (moeilijke bevalling met achterblijvende pup, die uiteindelijk doodgeboren is geweest en de ochtend nadien bleek er nog een dood pupje te zijn afgekomen, dus heb ik een echo gevraagd). Maar de DA komt dus naar mij en ja... dan kon ze evengoed eens naar de pups kijken ook
- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Over een aantal jaar is het waarschijnlijk doodnormaal om je teef voor de bevalling en na de bevalling te laten röntgenen.
Voor de dekking een preventief ab kuurtje. Na de bevalling standaard een pithon spuit en een ab kuurtje.
De pups en de teef standaard laten controleren door de da vind ik ook onzin. Wat moet hij meer zien dan de fokker ? Als moeder en pups rustig en tevreden zijn ? Je kunt zelf ook heel veel aan moeder en pups zien.
Ik vind het onzin en ga het iig niet doen. Al kan ik me absoluut voorstellen dat als er eens iets mis is gegaan met moeder of pups tijdens dracht of bevalling dat je dan wat meer wilt controleren.
Voor de dekking een preventief ab kuurtje. Na de bevalling standaard een pithon spuit en een ab kuurtje.
De pups en de teef standaard laten controleren door de da vind ik ook onzin. Wat moet hij meer zien dan de fokker ? Als moeder en pups rustig en tevreden zijn ? Je kunt zelf ook heel veel aan moeder en pups zien.
Ik vind het onzin en ga het iig niet doen. Al kan ik me absoluut voorstellen dat als er eens iets mis is gegaan met moeder of pups tijdens dracht of bevalling dat je dan wat meer wilt controleren.
-
bulletjebe
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Wat een onzin.
Ik heb op het moment een teefje dat drachtig is, en waar niet zo veel inzit.
Dus heb ik een echo laten maken.
Dat doe ik zelden, maar omdat de signalen nu nogal tegenstrijdig waren (alle symptomen van dracht maar niet groeien) leek het me handig om te weten of er misschien maar één inzat.
Op de echo zagen we er drie.
Nou, mooi.
Misschien zit er wel meer in, dat zou kunnen.
Maar dat komt er dan wel uit, en als het niet zo is zie ik dat heus wel aan die teef.
Toch vroegen mensen me meteen waarom ik geen foto had laten maken.
En of ik dat na de bevalling wel ging laten doen, dat vroegen ze ook. Zodat ik weet of ze leeg is.
Geen haar op mijn hoofd!
Alleen maar onnodige stress, zelf kan ik ook prima voelen of die hond leeg is, en als er onverhoopt nog een pup heel hoog mocht zitten, komen we daar vanzelf achter, want of het klaar is, dat merk je aan een teef.
Mijn dierenarts vindt langskomen na de bevalling onzin.
Als alles normaal is, ziet ze ze pas met de eerste enting voor het eerst.
Ik heb op het moment een teefje dat drachtig is, en waar niet zo veel inzit.
Dus heb ik een echo laten maken.
Dat doe ik zelden, maar omdat de signalen nu nogal tegenstrijdig waren (alle symptomen van dracht maar niet groeien) leek het me handig om te weten of er misschien maar één inzat.
Op de echo zagen we er drie.
Nou, mooi.
Misschien zit er wel meer in, dat zou kunnen.
Maar dat komt er dan wel uit, en als het niet zo is zie ik dat heus wel aan die teef.
Toch vroegen mensen me meteen waarom ik geen foto had laten maken.
En of ik dat na de bevalling wel ging laten doen, dat vroegen ze ook. Zodat ik weet of ze leeg is.
Geen haar op mijn hoofd!
Alleen maar onnodige stress, zelf kan ik ook prima voelen of die hond leeg is, en als er onverhoopt nog een pup heel hoog mocht zitten, komen we daar vanzelf achter, want of het klaar is, dat merk je aan een teef.
Mijn dierenarts vindt langskomen na de bevalling onzin.
Als alles normaal is, ziet ze ze pas met de eerste enting voor het eerst.
- Esther80
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hey Bons,
Wij hebben het niet gedaan met Vai. Ilse en ik waren er 100% zeker van dat nummer 12 de laatste was.
Bij nummer tien dachten we, er komen er nog 2. Vai bleef wel persen na de laatste pup, maar we hadden al gezien dat we nog een nageboorte misten. We hebben iets piton gespoten en een paar uur later kwam de laatste nageboorte er ook uit. We hebben zelf kunnen voelen dat ze echt leeg was. Door het drinken van de pups bleven de weeën op kracht en we hebben echt geen moment getwijfeld of er nog meer in zouden zitten.
Bij twijfel zou ik echter wel een DA laten komen of een echo laten maken, gezondheid van moeders gaat altijd voor!!
Preventief een echo, NEE!!
Groetjes,
Esther en Co.
Wij hebben het niet gedaan met Vai. Ilse en ik waren er 100% zeker van dat nummer 12 de laatste was.
Bij nummer tien dachten we, er komen er nog 2. Vai bleef wel persen na de laatste pup, maar we hadden al gezien dat we nog een nageboorte misten. We hebben iets piton gespoten en een paar uur later kwam de laatste nageboorte er ook uit. We hebben zelf kunnen voelen dat ze echt leeg was. Door het drinken van de pups bleven de weeën op kracht en we hebben echt geen moment getwijfeld of er nog meer in zouden zitten.
Bij twijfel zou ik echter wel een DA laten komen of een echo laten maken, gezondheid van moeders gaat altijd voor!!
Preventief een echo, NEE!!
Groetjes,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
nee, net als een standaard AB kuur voor de dekking en/of een standaard AB kuur na de bevalling, allemaal onzin
alleen zowel voor mezelf als zeker ook voor de pupkopers met 4 wk een echo, verder niets....ja, als t een tijd duurt heb ik oxytocine in huis, maar ook dat doet niet altijd wat...laatste keer Umi 3 uur na de laatste pup gespoten en niets meer, ze ging prinsheerlijk liggen slapen, en nog eens 8 uur later kwam de laatste....maar dat kunnen ze prima zelf
en bij geen verdere bijzonderheden hoeft een DA ook echt niet na de bevalling te komen controleren, ja, heb het de eerste keer gedaan omdat ik zelf niet zeker was, maar dan wel controle aan huis en niet met het hele spul naar de DA...
alleen zowel voor mezelf als zeker ook voor de pupkopers met 4 wk een echo, verder niets....ja, als t een tijd duurt heb ik oxytocine in huis, maar ook dat doet niet altijd wat...laatste keer Umi 3 uur na de laatste pup gespoten en niets meer, ze ging prinsheerlijk liggen slapen, en nog eens 8 uur later kwam de laatste....maar dat kunnen ze prima zelf
en bij geen verdere bijzonderheden hoeft een DA ook echt niet na de bevalling te komen controleren, ja, heb het de eerste keer gedaan omdat ik zelf niet zeker was, maar dan wel controle aan huis en niet met het hele spul naar de DA...
- Bons
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
- Aantal honden: 2
Sja dat was dus ook mijn idee, overdreven onzin
en bovendien nog een risico ook lijkt me. Als je het niet vertrouwd en zelf niet kunt/durft te bepalen of het okay is zou ik eerder een DA naar het nest laten komen.
Röntgenfoto's is toch al niet iets wat je voor de lol doet.
Röntgenfoto's is toch al niet iets wat je voor de lol doet.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! 
-
Nono
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retrievers
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Zeker niet met zulke kleine puppen naar de dierenarts.
Ik heb wel een foto laten maken 2 dagen na de bevalling omdat ze af en toe weeen bleef houden en er nog iets te voelen was. Toen ze ook nog koorts kreeg hebben we een foto laten maken voor de zekerheid.
Ook is de dierenarts langs geweest na de bevalling omdat ik één van de puppen in moest laten slapen.
Het moet een natuurlijk iets blijven dus controle zo nodig maar zeker niet standaard.
Ik heb wel een foto laten maken 2 dagen na de bevalling omdat ze af en toe weeen bleef houden en er nog iets te voelen was. Toen ze ook nog koorts kreeg hebben we een foto laten maken voor de zekerheid.
Ook is de dierenarts langs geweest na de bevalling omdat ik één van de puppen in moest laten slapen.
Het moet een natuurlijk iets blijven dus controle zo nodig maar zeker niet standaard.
- CKS
- Zeer actief
Ik denk dat dat wel meevalt hoor. Op de kliniek waar mijn vriendin werkt wordt iedereen alleen maar heel erg nerveus van pups (ivm besmettingsrisico) en bij voorkeur zie je de pups bij pas bij de eerste enting (en dan nog zo snel mogelijk weer weg).sirene schreef:Over een aantal jaar is het waarschijnlijk doodnormaal om je teef voor de bevalling en na de bevalling te laten röntgenen.
Oxytocine spuiten is overigens ook heel erg achterhaald, zeker als 'standaard' behandeling (voor de zekerheid...).
Kees
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Voor de enting ga ik ook niet naar de dierenarst. Dat wordt hier thuis gedaanCasey schreef:Ik denk dat dat wel meevalt hoor. Op de kliniek waar mijn vriendin werkt wordt iedereen alleen maar heel erg nerveus van pups (ivm besmettingsrisico) en bij voorkeur zie je de pups bij pas bij de eerste enting (en dan nog zo snel mogelijk weer weg).sirene schreef:Over een aantal jaar is het waarschijnlijk doodnormaal om je teef voor de bevalling en na de bevalling te laten röntgenen.
Oxytocine spuiten is overigens ook heel erg achterhaald, zeker als 'standaard' behandeling (voor de zekerheid...).
Kees
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
- CKS
- Zeer actief
Dat zou ik zelf thuis dan weer niet durven (niet bij pups iig, wel bij volwassen honden). Gewoon voor het geval dat er 1 in shock raakt, dan is het handig om meteen de spullen bij de hand te hebben. Als je een DA hebt die thuis langs komt én de hele zooi meeneemt is dat natuurlijk wel helemaal geweldig.kitty schreef: Voor de enting ga ik ook niet naar de dierenarst. Dat wordt hier thuis gedaan
Kees
- Eastmoor
- Actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Echt niet.... vind de fokkers die vlak voor de bevalling een foto laten maken om te zien hoeveel het er zijn al idioot doen. Een echo doe ik hier alleen voor de lol en dan krijg ik ook nog het apparaatje mee naar huis haha handig he als je er werkt (is een geluidsecho) zodat de teef ook rustig is en je het beter kan horen.
Bij twijfel ga ik met de teef naar de da om te voelen maar dat doe ik zelf ook en alleen bij het eerste nest gedaan. Van ze lang zal ze leven ga ik geen foto maken na de bevalling.
Groetjes Angela
Bij twijfel ga ik met de teef naar de da om te voelen maar dat doe ik zelf ook en alleen bij het eerste nest gedaan. Van ze lang zal ze leven ga ik geen foto maken na de bevalling.
Groetjes Angela
Sommige mensen hebben een Rottweiler.....wij hebben er drie