Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Progesteron

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Tessa
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Contacteer:

Progesteron

Ongelezen bericht door Tessa »

Gisteren hebben we progesteron geprikt bij ons teefje. Daar kwam een waarde uit van 2,5, dat was op dag 10. Nu zit ze op dag 11 en laat ze zich dekken door mijn reu (teefje woont bij mijn zus).
Ze daagt uit, gooit haar muts omhoog en blijft staan als mijn reu erop springt. Nu is het absoluut niet de bedoeling dat ze gedekt wordt door mijn reu (= haar eigen vader). Maar we hebben hem gebruikt als 'test-reu'.
Waar ik eigenlijk mee zit is, gisteren was haar waarde 2,5, de ideale waarde om te dekken is tussen 8 en 10. Theoretisch zou ze vandaag dus nog niet gedekt kunnen worden.
Wat zou ik het beste kunnen doen? Vandaag opnieuw testen of morgen testen?
Pootje van Amos en Juna
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Was gisteren de eerste keer dat je deze loopsheid progesteron geprikt hebt?

Ik zou denk ik vandaag nog een keer laten prikken, dan weet je hoe snel de waarde stijgt. Van 1 losse uitslag word je niet echt wijzer vind ik, het is prettig om verbanden te kunnen leggen en dat kan niet met slechts 1 waarde is mijn idee.
Gezien het feit dat je teefje zo ontvankelijk is voor jullie eigen reu, zou ik niet het risico willen lopen om wellicht morgen nét te laat te zijn.

Ik vind het wel een beetje een eng idee dat je haar vader als testreu gebruikt, of is hij gecastreerd? Het risico dat je net te laat ingrijpt en hij al gekoppeld zit in zijn eigen dochter zou ik liever niet nemen zelf.
Tessa
Vaste gebruiker
Contacteer:

LongFields schreef:Was gisteren de eerste keer dat je deze loopsheid progesteron geprikt hebt?

Ik zou denk ik vandaag nog een keer laten prikken, dan weet je hoe snel de waarde stijgt. Van 1 losse uitslag word je niet echt wijzer vind ik, het is prettig om verbanden te kunnen leggen en dat kan niet met slechts 1 waarde is mijn idee.
Gezien het feit dat je teefje zo ontvankelijk is voor jullie eigen reu, zou ik niet het risico willen lopen om wellicht morgen nét te laat te zijn.

Ik vind het wel een beetje een eng idee dat je haar vader als testreu gebruikt, of is hij gecastreerd? Het risico dat je net te laat ingrijpt en hij al gekoppeld zit in zijn eigen dochter zou ik liever niet nemen zelf.
Nee hij is niet gecastreerd. Mijn eigen reu is nogal een stuntel, het duurt even voordat hij weet waar hij moet zitten. Ik had hem zijn tuigje om gelaten dus na 3 seconden heb ik hem van haar af getrokken. Dat hij haar zou dekken was ik absoluut niet bang voor.

Ik heb gebeld met de da, hij belt me over 3 kwartier terug om te overleggen.
Pootje van Amos en Juna
Tessa
Vaste gebruiker
Contacteer:

We gaan haar vanavond laten dekken (als ze het zelf weer toelaat). Morgenvroeg voor de zekerheid nog een keer prikken om te kijken of we goed zitten. Als we goed zitten wordt ze morgenavond nog een keer gedekt. Als we niet goed zitten dan is het afhankelijk van de waarde wanneer we weer gaan dekken.
Pootje van Amos en Juna
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Succes vanavond! :ok:
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Is het bij het progesteron prikken alleen gekeken naar de waarde in het bloed of is er ook inwendig bij het teefje gekeken?

Mijn dierenarts gaf deze uitleg:

95% van de teven heeft een eisprong bij een waarde rond de 5.6. Het meest ideale dektijdstip is dan 48 uur na de eisprong. Maar hier zitten dus veel marges in. Als een teef zich heel makkelijk laat dekken en ze wordt gedekt voor het "juiste'' moment kun je ervan uit gaan de het zaad van de reu minimaal 2 maar vaak zelfs 5 dagen in leven blijft in de teef. Voor de zekerheid dek je dan 2 dagen later nog eens en dan bestrijk je al een periode van minimaal 4 dagen en ws meer. De kans is dan dus gewoon groot dat de teef gewoon zwanger raakt ook al is het niet exact het juiste tijdstip.
Daarbij kan je teef dus ook bij de 5% van de teven horen die niet hun eisprong hebben rond deze waarde.

Mijn teef had al op vrijdag een progesteron van bijna 7. Weekend dekken was dus het advies. Maar inwendig gekeken leek het nog niet helemaal zover. Dekken lukte niet, teef snauwde teveel. Maandag weer getest en toen was het weer flink gezakt. Mijn teef heeft dus bij die hoge waarde nog geen eisprong zoals de meeste teven. Op woensdag zat ze boven de 11 en toen is ze zelfs pas gedekt op donderdag en zaterdag.
Tessa
Vaste gebruiker
Contacteer:

kitty schreef:Is het bij het progesteron prikken alleen gekeken naar de waarde in het bloed of is er ook inwendig bij het teefje gekeken?

Mijn dierenarts gaf deze uitleg:

95% van de teven heeft een eisprong bij een waarde rond de 5.6. Het meest ideale dektijdstip is dan 48 uur na de eisprong. Maar hier zitten dus veel marges in. Als een teef zich heel makkelijk laat dekken en ze wordt gedekt voor het "juiste'' moment kun je ervan uit gaan de het zaad van de reu minimaal 2 maar vaak zelfs 5 dagen in leven blijft in de teef. Voor de zekerheid dek je dan 2 dagen later nog eens en dan bestrijk je al een periode van minimaal 4 dagen en ws meer. De kans is dan dus gewoon groot dat de teef gewoon zwanger raakt ook al is het niet exact het juiste tijdstip.
Daarbij kan je teef dus ook bij de 5% van de teven horen die niet hun eisprong hebben rond deze waarde.

Mijn teef had al op vrijdag een progesteron van bijna 7. Weekend dekken was dus het advies. Maar inwendig gekeken leek het nog niet helemaal zover. Dekken lukte niet, teef snauwde teveel. Maandag weer getest en toen was het weer flink gezakt. Mijn teef heeft dus bij die hoge waarde nog geen eisprong zoals de meeste teven. Op woensdag zat ze boven de 11 en toen is ze zelfs pas gedekt op donderdag en zaterdag.
Er is alleen maar gekeken naar de waarde in het bloed.
De teef zal het zelf ook wel aangeven denk ik dan, zij laat zich nu dekken dus proberen we het vanavond. Morgen dus nog een keer prikken voor de zekerheid en is het niet het juiste moment volgens het progesteron dan gaan we ws zaterdag weer.
Pootje van Amos en Juna
Margo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Margo »

Ik heb een teef die zich vanaf ongeveer dag 9 laat dekken. Ik laat ook altijd progesteron prikken, meestal zit ze op dag 9 nog niet zo hoog (2,5 - 3,1), volgens de verdere stijging van haar progesteron krijg ik dan dekadvies op dag 12 en ook een keer op dag 14.
Ze heeft beide keren een nest gekregen.

Zij laat zich dus gewoon ruim een week dekken, terwijl ze natuurlijk niet die hele week vruchtbaar is.
Groetjes van Margo
Afbeelding
zeta-jones
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 9
Contacteer:

Ongelezen bericht door zeta-jones »

Ik weet nog dat de waarde bij Caely beide keren enorm snel is gestegen...de eerste keer zijn we drie dagen op rij gaan testen. Ze zat alle drie die dagen op 2.8 en we hadden ons voorgenomen maar een dagje niet te gaan laten prikken. Haar gedrag maakte echter dat we tóch maar zijn gaan prikken, want we hadden sterk het vermoeden dat ze er wel eens aan toe zou kunnen zijn...en een paar uurtjes later kregen we de uitslag: ze zat op 10, we konden naar de reu...
De twee keer was eigenlijk hetzelfde verhaal (al waren we toen wel op die snelle stijging 'voorbereid').
Afbeelding
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

Inge O schreef:
kitty schreef: Mijn teef had al op vrijdag een progesteron van bijna 7. Weekend dekken was dus het advies. Maar inwendig gekeken leek het nog niet helemaal zover. Dekken lukte niet, teef snauwde teveel. Maandag weer getest en toen was het weer flink gezakt. Mijn teef heeft dus bij die hoge waarde nog geen eisprong zoals de meeste teven. Op woensdag zat ze boven de 11 en toen is ze zelfs pas gedekt op donderdag en zaterdag.
lees ik nu iets verkeerd of snap ik het gewoon niet? gedekt 3 dagen nadat de progesteron weer zakte :denken: ?
Ja :mrgreen: je snapt t niet, en je leest verkeerd :pffff: :mrgreen: maar inmiddels was de progesteron in die drie dagen weer gestegen naar boven de 11
Margo
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
tura schreef:
Inge O schreef:
kitty schreef: Mijn teef had al op vrijdag een progesteron van bijna 7. Weekend dekken was dus het advies. Maar inwendig gekeken leek het nog niet helemaal zover. Dekken lukte niet, teef snauwde teveel. Maandag weer getest en toen was het weer flink gezakt. Mijn teef heeft dus bij die hoge waarde nog geen eisprong zoals de meeste teven. Op woensdag zat ze boven de 11 en toen is ze zelfs pas gedekt op donderdag en zaterdag.
lees ik nu iets verkeerd of snap ik het gewoon niet? gedekt 3 dagen nadat de progesteron weer zakte :denken: ?
Ja :mrgreen: je snapt t niet, en je leest verkeerd :pffff: :mrgreen: maar inmiddels was de progesteron in die drie dagen weer gestegen naar boven de 11
maar mijn verwarring is op zich niet zo vreemd want het is verre van standaard (om niet te zeggen zéér uitzonderlijk) dat de progesteron tijdelijk daalt in een voor de rest normaal vruchtbare cyclus :wink: .
Heb ik ook één keer met een teef gehad. Op dag 9 zat ze tegen de 3 aan, en op dag 7 was het 1,1, daarna steeg het weer.
Groetjes van Margo
Afbeelding
zeta-jones
Zeer actief
Contacteer:

Margo schreef:
Inge O schreef:
tura schreef:
Inge O schreef: lees ik nu iets verkeerd of snap ik het gewoon niet? gedekt 3 dagen nadat de progesteron weer zakte :denken: ?
maar mijn verwarring is op zich niet zo vreemd want het is verre van standaard (om niet te zeggen zéér uitzonderlijk) dat de progesteron tijdelijk daalt in een voor de rest normaal vruchtbare cyclus :wink: .
Heb ik ook één keer met een teef gehad. Op dag 9 zat ze tegen de 3 aan, en op dag 7 was het 1,1, daarna steeg het weer.
Onze DA vertelde dat het blijft stijgen zodra de 3 gepasseerd is. Dat kan snel of langzaam zijn, maar het blijft stijgen...zo is ons verteld...
Afbeelding
Margo
Zeer actief
Contacteer:

zeta-jones schreef:
Margo schreef:
Inge O schreef:
tura schreef: Ja :mrgreen: je snapt t niet, en je leest verkeerd :pffff: :mrgreen: maar inmiddels was de progesteron in die drie dagen weer gestegen naar boven de 11
Onze DA vertelde dat het blijft stijgen zodra de 3 gepasseerd is. Dat kan snel of langzaam zijn, maar het blijft stijgen...zo is ons verteld...
Dat klopt dan toch? Het was nog net geen 3 toen. :wink:
Groetjes van Margo
Afbeelding
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Ja. Progesteron op vrijdag (dag 4) 6.5. Dekken lukte dat weekend niet. Maandag(dag 7) progesteron 3.4. Woensdag (dag 9) progesteron 11.2 en gedekt op donderdag(dag 10) en zaterdag (dag 12).
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
tura schreef:
Inge O schreef:
Dat is ook inderdaad zeer uitzonderlijk. In de lijn van mijn teef worden de teven vaak al zeer vroeg in de cyclus gedekt en daarom ging ik al prikken op dag 4. Bij een andere teef had ik gewacht tot na het weekend en dat had ik nooit geweten dat ze al zo hoog had gezeten :wink:
kitty
Zeer actief
Contacteer:

zeta-jones schreef:
Margo schreef:
Inge O schreef:
tura schreef: Ja :mrgreen: je snapt t niet, en je leest verkeerd :pffff: :mrgreen: maar inmiddels was de progesteron in die drie dagen weer gestegen naar boven de 11
Bij 95 procent van de teven is dat ook zo :wink:
kitty
Zeer actief
Contacteer:

zeta-jones schreef:Ik weet nog dat de waarde bij Caely beide keren enorm snel is gestegen...de eerste keer zijn we drie dagen op rij gaan testen. Ze zat alle drie die dagen op 2.8 en we hadden ons voorgenomen maar een dagje niet te gaan laten prikken. Haar gedrag maakte echter dat we tóch maar zijn gaan prikken, want we hadden sterk het vermoeden dat ze er wel eens aan toe zou kunnen zijn...en een paar uurtjes later kregen we de uitslag: ze zat op 10, we konden naar de reu...
De twee keer was eigenlijk hetzelfde verhaal (al waren we toen wel op die snelle stijging 'voorbereid').
Toch heeft het testen op dagen op een rij niet veel nut. Pas 48 uur na de eisprong is het beste moment van dekken. Als je teef dus nog geen eisprong heeft gehad kan het 2 dagen later nooit te laat zijn om te laten dekken. Om de dag laten testen is dus genoeg.
zeta-jones
Zeer actief
Contacteer:

Margo schreef:
zeta-jones schreef:
Margo schreef:
Inge O schreef: maar mijn verwarring is op zich niet zo vreemd want het is verre van standaard (om niet te zeggen zéér uitzonderlijk) dat de progesteron tijdelijk daalt in een voor de rest normaal vruchtbare cyclus :wink: .
Dat klopt dan toch? Het was nog net geen 3 toen. :wink:
Klopt ook ja, vandaar ook dat ik jou quote...het antwoord van onze DA sloot aan bij jouw ervaring :wink:
Afbeelding
Eastmoor
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eastmoor »

Hoi hoi,
Ik heb tot nu toe twee teven gehad die gewoon in een dag doorstegen van 3 naar 13 dus geheel denkbeeldig is het niet. Als ik de dag ging prikken had ik er mooi naast gezeten. Bij mijn eerste teef op maandag 1,9 en wel al willen, op woensdag 4.9 's avonds nogmaals gedekt (volgens de da nog lang niet nodig) vrijdag prikken boven de 20 en liet zich niet meer dekken. Dit was dus de eerste keer en wist ik nog niet hoe het bij deze dame zou verlopen maar alle andere keren waren net zo ik kon dus bij haar rustig op haar vertrouwen haha...... dit is natuurlijk lang niet altijd zo mooi duidelijk helaas.... mijn ervaring.... elke teef is weer anders
Groetjes Angela
Sommige mensen hebben een Rottweiler.....wij hebben er drie

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ik ben heel benieuwd of de dekking gisteravond nog heeft plaatsgevonden. Tessa, heb je al nieuws?
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik heb mijn teven nog nooit voor progesteron laten prikken, ja kalusha de 1e keer, maar ik vertrouwde er niet op, heb het daarna ook nooit weer gedaan en tot nu toe altijd een nest gehad.

dan moet ik er wel bij zeggen dat sinds ik Jenson heb het vrij makkelijk is, Jenson weet namelijk precies de goede dagen bij een teef eruit te halen, alleen dan heeft ie echte intresse, voor en na die tijd snuffelt en likt hij alleen maar.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Eastmoor schreef:Hoi hoi,
Ik heb tot nu toe twee teven gehad die gewoon in een dag doorstegen van 3 naar 13 dus geheel denkbeeldig is het niet. Als ik de dag ging prikken had ik er mooi naast gezeten. Bij mijn eerste teef op maandag 1,9 en wel al willen, op woensdag 4.9 's avonds nogmaals gedekt (volgens de da nog lang niet nodig) vrijdag prikken boven de 20 en liet zich niet meer dekken. Dit was dus de eerste keer en wist ik nog niet hoe het bij deze dame zou verlopen maar alle andere keren waren net zo ik kon dus bij haar rustig op haar vertrouwen haha...... dit is natuurlijk lang niet altijd zo mooi duidelijk helaas.... mijn ervaring.... elke teef is weer anders
Groetjes Angela
en dit is weer zo'n mooi voorbeeld dat je maar beter op je teef kan vertrouwen dan puur en alleen op de progesteronwaarde. zo'n test blijft een stukje steun, maar geen handleiding :wink: .
Dat zeer zeker! Gelukkig vind mijn dierenarts dit ook. Hij kijkt bij de test naar de progesteronwaarde in combinatie met hoe de teef staat en hoe ze er van binnen uitziet. Als de waarde (nog) niet goed is maar de teef super staat raad hij aan gewoon te gaan.
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

LongFields schreef:Ik ben heel benieuwd of de dekking gisteravond nog heeft plaatsgevonden. Tessa, heb je al nieuws?
ze zijn er gisteravond( do.) wel heen gegaan, want de eigenaren van de dekreu kwamen niet bij mij op ringtraining :ok:
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

kitty schreef:
Dat zeer zeker! Gelukkig vind mijn dierenarts dit ook. Hij kijkt bij de test naar de progesteronwaarde in combinatie met hoe de teef staat en hoe ze er van binnen uitziet. Als de waarde (nog) niet goed is maar de teef super staat raad hij aan gewoon te gaan.
Ik vermoed dat jij dan dezelfde dierenarts hebt als ik voor progesterontesten. Zit hij in Oegstgeest toevallig?
kitty
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
kitty schreef:
Ik vermoed dat jij dan dezelfde dierenarts hebt als ik voor progesterontesten. Zit hij in Oegstgeest toevallig?
ja :wink:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ik ben toch wel heel erg beniewd of het teefje van de topicstarter nu al succesvol gedekt is.
Jammer dat er nog geen update is gekomen.
Tessa
Vaste gebruiker
Contacteer:

LongFields schreef:Ik ben toch wel heel erg beniewd of het teefje van de topicstarter nu al succesvol gedekt is.
Jammer dat er nog geen update is gekomen.
Sorry, ik heb het een beetje druk gehad de afgelopen dagen.

Isis is die donderdagavond succesvol gedekt. Woensdag was de waarde 2,5 zoals te lezen is in het eerste bericht. Vrijdag was haar progesteron echter al 10 en vrijdagavond ging de dekking al niet zo soepel meer als donderdagavond. Vandaag is dag 11 na de dekking en er is nog niet veel aan haar te merken. Naar mijn idee zijn haar tepeltjes meer aanwezig en ze slaapt het liefst de hele dag op schoot en is erg chagerijnig. Maar het kan ook zijn dat we dit graag willen zien.

Even inhakend op het stijgen van de progesteron. Onze andere teef was op dag 8 geprikt, progesteron 7. Dag 9 was haar progesteron weer 5, dag 11 was het 8,2. Dag 11, 12 en 13 gedekt, 3 pups. Het blijft dus blijkbaar niet altijd stijgen na een waarde van 3 :wink:
Pootje van Amos en Juna
Tessa
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hamilton schreef:
LongFields schreef:Ik ben heel benieuwd of de dekking gisteravond nog heeft plaatsgevonden. Tessa, heb je al nieuws?
ze zijn er gisteravond( do.) wel heen gegaan, want de eigenaren van de dekreu kwamen niet bij mij op ringtraining :ok:
Haha, dus jij was al wel weer op de hoogte. Noua ja, misschien komen ze deze week weer niet, want zoals het nu lijkt wordt onze andere teef gedekt door hun andere reu :wink:
Pootje van Amos en Juna
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

Tessa schreef:
Hamilton schreef:
Haha, dus jij was al wel weer op de hoogte. Noua ja, misschien komen ze deze week weer niet, want zoals het nu lijkt wordt onze andere teef gedekt door hun andere reu :wink:
nou ja, ik las je topic, keek op de site en zag wie de vader ging worden.
zodoende mijn reactie naar LongFields toe :ok:
Maar ga gerust naar de kerels toe hoor, want deze weet hebben ze vrij van school :wink:
succes ook met deze dekking
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”