Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

advies: welk ras past hierbij?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

advies: welk ras past hierbij?

Ongelezen bericht door SannePP »

Ik zou graag jullie advies willen bij het volgende:

Mijn oppasgezinnetje wil graag een hond.
Zij zijn twee parttime werkende ouders van twee kids: een jongentje van 7 en een meiske van 4. Het jongetje heeft ADHD en PDD-NOS (autisme) en met het meisje zijn ze nog in afwachting (heeft wel kenmerken).

3 jaar geleden hebben ze met pijn in hun hart hun hondje weggedaan. Het was een kleine bastaard, een erg lief, maar heel druk beest. Omdat hun jongste toen nog maar een jaar was en de oudste volop in het medische circuit, hadden ze toen niet voldoende tijd voor de hond, waardoor het beest negatief gedrag ging laten zien.

Nu de kids wat ouder zijn en de oudste beter in zijn vel zit en zijn gedrag beter onder controle is, gaat het toch weer kriebelen.
Vroeger hebben ze altijd herders gehad en daar gaat hun voorkeur nu ook naar uit. Ze willen in elk geval graag een grote hond.

Het is een druk gezin, met name door twee drukke kinderen. De hond zal niet zo heel vaak alleen hoeven zijn (3 halve dagen). Ze willen er absoluut mee naar cursus.

Welke soort honden of welke rassen zouden jullie aanraden?
En zouden jullie gaan voor een herplaatser of een pup?
RIP Cena :roos:
    Moos
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Wat willen ze zelf? Willen ze een actieve hond, een drukke hond, een hele zachtaardige hond, een vloerkleedje?
    Afbeelding
    Ellen.
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Ik zou gaan voor een hond die bij ze past en ze aanspreekt, of dat nou
    een pup is of een herplaatser, wat misschien wel zo is bij een pup dat dat
    echt enorm veel energie vreet, en ze dat misschien kunnen doen wanneer
    de kinderen zelfstandig zijn..
    Ik zou een hond nemen die niet te enthousiast is en ook zijn eigen rust
    in huis kan vinden.. tsja, wat voor ras zou je dan nemen.. en ze hebben
    altijd een herder gehad.. misschien de ZWH.. ?
    alm@
    moderator
    Mijn ras(sen): Langhaar teckel
    Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Nanna schreef:Een druk gezin met drukke kinderen, daar zou ik geen herder bijzetten, die hebben toch sneller de neiging mee te gaan in dat hypere gedoe.
    Dat kan ik, uit ervaring, helemaal beamen. Bovendien gaat er best wat werk zitten in de opvoeding van een herder en die tijd moet je wel hebben naast het drukke gezin.
    Ik zou gaan voor een wat rustiger, laconieker type hond.
    Afbeelding
    Jacksel
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): York H(R)ussell
    dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Een Ambull?
    Afbeelding
    You'll be in my heart... Always...
    Hanneke2
    Zeer actief
    Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Geen hond?

Een hond bij kleine kinders vind ik altijd al een beetje riskant, maar met extreem drukke jonge kinderen vind ik het gewoon een slechte combi. Er zijn best rassen te verzinnen die dol zijn op drukke kinders, maar dat zijn ook zelf onnozele stuiterballen, dan creëer je dus een weliswaar gezellige, maar enorm chaotische situatie, want hond en kinders maken elkaar gek.

Een rustige hond die alles over zich heen laat komen gaat daar verpieteren, een stoere zelfverzekerde hond zal zeker een keer zijn of haar grenzen aangeven met alle mogelijke gevolgen vandien.

Ik zie het niet voor me, en ik zou het gewoon niet doen.
    Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
    Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Geen hond, vrees dat het beest er de dupe van gaat worden :roll:
    Gollum
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Hanneke2 schreef:Geen hond?

Een hond bij kleine kinders vind ik altijd al een beetje riskant, maar met extreem drukke jonge kinderen vind ik het gewoon een slechte combi. Er zijn best rassen te verzinnen die dol zijn op drukke kinders, maar dat zijn ook zelf onnozele stuiterballen, dan creëer je dus een weliswaar gezellige, maar enorm chaotische situatie, want hond en kinders maken elkaar gek.

Een rustige hond die alles over zich heen laat komen gaat daar verpieteren, een stoere zelfverzekerde hond zal zeker een keer zijn of haar grenzen aangeven met alle mogelijke gevolgen vandien.

Dat was ook het eerste wat ik dacht :ok:
    Ik heb het zo vaak mis zien gaan, honden in gezinnen met (misschien wel 2!) kinderen met ADHD én pdd-nos. Het is echt een hele grote opgave, ik denk dat ze beter kunnen wachten tot de kinderen de deur uit zijn.
    crutz
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
    Aantal honden: 7
    Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Gollum schreef:

Ik heb het zo vaak mis zien gaan, honden in gezinnen met (misschien wel 2!) kinderen met ADHD én pdd-nos. Het is echt een hele grote opgave, ik denk dat ze beter kunnen wachten tot de kinderen de deur uit zijn.
    idd, sluit me hier bij aan...
    Marie-Josée
    Erelid
    Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik denk dat je geen enkel hondenras hier een plezier mee doet, kinderen met ADHD zijn voor honden heel moeilijk te "lezen" en al gaat het vaak dankzij extra inspanningen van de ouders toch goed, het kost toch enorm veel energie en inlevingsvermogen en ik heb het ook bijna altijd fout zien gaan.
    Ondanks dat onze kinderen geen stoornis hebben vond ik het hoe dan ook beter te wachten tot ze wat ouder waren, je kiest bewust voor een dier en dat heeft dan ook recht op een bepaalde waarborg.
    doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Mijn broertje heeft ADHD en een vorm van PDD-Nos, maar hij is weer erg rustig i.v.m. de situatie die hier beschreven word.

Hij is 13 en gaat super goed om met Beike.

Maar als ik deze situatiezo lees, dan zou ik het idd ook niet doen.
    Renske
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

crutz schreef:
    Gollum schreef:

idd, sluit me hier bij aan...
    Ik ook, en anders een Bart-Smit hondje...
    M@scha
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik zou in deze situatie geen hondje nemen.

zijn de kinderen straks ouder en snappen ze hun eigen gedrag beter zeker met deze aandoeningen dan kun je dat overwegen maar dan spreek ik over een periode van een jaar of 10...
    Afbeelding
    Janneke-Kim-Shadow
    Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Janneke-Kim-Shadow »

hallo,

Ik zou het niet doen om hier een hondje bij te zetten. Iets over mijn privesituatie: mijn zoontje heeft pdd-nos, rn ik merk, dat wanneer hij een keer in de maand een weekend thuis is dat dat voor beide honden lastig is.

Luc is voor de honden niet goed in te schatten in wat hij doet en wanneer, maar ook niet hoe hij op iets gaat reageren. Mijn honden zijn na een weekendje Luc dan ook altijd bekaf, omdat de honden de hele dag aan het opletten zijn wat er zou kunnen gaan gebeuren. (en ik ook, omdat ik overal op in wil spelen, wat nu eenmaal niet gaat) Wat ik wel merk is dat de CC heel anders en wat gemoedelijker is in zijn omgang met Luc dan de MH. Kim wil ALLES regelen en in de gaten houden, Shadow slaapt ook nog wel eens.

Allebei de honden zijn "herplaatsers"en waar ze vandaan kwamen waren kinderen. Shadow was pas 3,5 mnd toen hij bij mij kwam (de cc)

Met mijn andere zoontje Bas, die ook 1 keer in de maand bij mij is, merk ik dat het veeeeeeeeel makkelijker gaat.
    Luc is 10 en Bas is 12.
    Bas heeft geen gediagnosticeerde stoornis.

Janneke
    Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Addy schreef:Geen hond, vrees dat het beest er de dupe van gaat worden :roll:
    Helemaal mee eens en ik hoop dat die mensen dat ook inzien ook.
    Veel mensen denken eerst aan wat ze zelf graag willen, terwijl je met een huisdier ook moet kijken of je het dier er wel een plezier mee doet.
    SannePP
    Zeer actief
    Contacteer:

Eigenlijk luidt het advies van de meeste van jullie dus dat er geen hond bij moet komen.
    Mijn eerste reactie was ook: zou je niet nog een paar jaar wachten? In ieder geval tot de oudste een jaar of 12 is ofzo?
    Maar van de andere kant ken ik zelf het gevoel van verlangen naar een hond.

Zou een Golden, een sociale Dog of iets dergelijks zich niet prettig voelen in een druk gezin?
    (tis overigens echt niet dat de kids in de gordijnen hangen hoor. De oudste krijgt goede medicatie en is daardoor steeds handzamer)
      Jaap*
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik zou het ook niet doen, er komt veel te veel van die hond af te hangen zo te lezen. M.a.w., de kans dat de hond niet voldoet aan de verwachtingen is groot.
      Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
      Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
      Gos
      Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik zou het ook niet doen. Ik zou het risico te groot vinden en dan is de hond er de dupe van. M.i. heeft een herder wel actie nodig, maar ook zijn rust en heel duidelijke grenzen, en dat gaat verder dan een cursus doen met je hond. De ouders hebben de handen al meer dan vol aan de kinderen.
      Moos
      Zeer actief

SannePP schreef:Eigenlijk luidt het advies van de meeste van jullie dus dat er geen hond bij moet komen.
      Mijn eerste reactie was ook: zou je niet nog een paar jaar wachten? In ieder geval tot de oudste een jaar of 12 is ofzo?
      Maar van de andere kant ken ik zelf het gevoel van verlangen naar een hond.

Zou een Golden, een sociale Dog of iets dergelijks zich niet prettig voelen in een druk gezin?
      (tis overigens echt niet dat de kids in de gordijnen hangen hoor. De oudste krijgt goede medicatie en is daardoor steeds handzamer)
      Ik denk dat je je in deze ook niet echt op een ras vast kan pinnen. Goldens zijn vaak hele zachte honden, en ik zie Vera bijvoorbeeld niet in een gezin met onvoorspelbare kinderen. Zou best gaan hoor, ze zal niks doen en elke onverwachte 'dikke knuffel' bijvoorbeeld tolereren, maar of het eerlijk is tegenover de hond? Ik vind van niet.
      Een druk gezin zou ze wel prima vinden, maar dat is naar mijn mening iets heel anders dan een gezin met twee kinderen met gedragsproblemen :wink:
      Een pup naast twee kinderen waar je je handen al vol aan hebt lijkt me trouwens dramatisch...voor mij als persoon dan he?
      Afbeelding
      blacky
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Denk dat je aan deze link meer hebt dan alle verdere adviesen hier. (sorry alvast) Bij een authist kan het soms zelfs raadzaam zijn om een hond te hebben maar soms ook niet. En je moet niet vergeten dat de meeste honden niet geschikt blijken te zijn.
      Afbeelding
      gevni havanezers
      M@scha
      Zeer actief

blacky schreef:
      Denk dat je aan deze link meer hebt dan alle verdere adviesen hier. (sorry alvast) Bij een authist kan het soms zelfs raadzaam zijn om een hond te hebben maar soms ook niet. En je moet niet vergeten dat de meeste honden niet geschikt blijken te zijn.
      ik denk eigenlijk helemaal niet aan die kinderen.

ik ken nogal wat kinderen met "lettertjes" om het maar zo even te noemen. en als ik een gezin had met 2 kinderen die zo'n gedragsaandoening hebben dan zou dat enorm heftig zijn. en een aanslag voor ons als ouders. dat is gewoon een feit.

zet daar nog een hond bij en je kunt geen rust meer brengen in zo'n gezin joh. ik zou letterlijk maf worden hoeveel ik ook van mijn minderen en dieren houd :19:
      Afbeelding
      Moos
      Zeer actief

massam schreef:
      blacky schreef:
      ik denk eigenlijk helemaal niet aan die kinderen.

ik ken nogal wat kinderen met "lettertjes" om het maar zo even te noemen. en als ik een gezin had met 2 kinderen die zo'n gedragsaandoening hebben dan zou dat enorm heftig zijn. en een aanslag voor ons als ouders. dat is gewoon een feit.

zet daar nog een hond bij en je kunt geen rust meer brengen in zo'n gezin joh. ik zou letterlijk maf worden hoeveel ik ook van mijn minderen en dieren houd :19:
      Dank u :wink:

Volgens mij denken die ouders trouwens ook niet in het bijzonder aan de kinderen. Ze willen toch geen hond voor de kinderen? Ze willen zelf een hond.
      Da's prima uiteraard (als de ouders denken dat ze het wel prima aankunnen), maar heeft verder weinig te maken met 'therapie-honden' voor autisten e.d.
      Laatst gewijzigd door Moos op 13 okt 2008 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
      Afbeelding
      Renske
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Ik bedenk me net, er worden ook honden opgeleid voor autistische kinderen. Zou een dergelijke hond misschien niet veel beter zijn?
      Bijv.
      http://www.begeleidingshond.nl/
      M@scha
      Zeer actief

Nanna schreef:
      dit soort uitzonderingen zijn natuurlijk hartstikke mooi! :ok:
      Afbeelding
      SannePP
      Zeer actief
      Contacteer:

Nanna schreef:Ik weet niet of dat wel een uitzondering is. In de USA wordt er steeds meer gebruik gemaakt van honden bij therapie voor kinderen met gedragsproblemen.
      Ik denk dat een rustige en kalme hond heel heilzaam kan zijn voor een autistisch kind.
      Jammer dat er hier alleen gekeken wordt naar dat het sjielig is voor de hond in kwestie.
      Ik zou echter niet zomaar een herder nemen omdat je die vroeger ook had. Dat is een slecht uitgangspunt. Ik zou me laten adviseren door mensen die er kijk op hebben. (heb daar ergens een link van neergezet)
      Dank je wel Nanna. Ik denk inderdaad ook dat een sociale, rustige hond een positieve invloed zou kunnen hebben op het gezin. Alleen is het dan wel heel hard zoeken naar de juiste hond! Een mismatch zou flinke (dramatische) gevolgen kunnen hebben, voor kind en hond.
      Het is dus echt een moeilijk situatie!

De oudste vraagt heel erg om een hond of poes. Hij kan naar dieren wel de genegenheid tonen die hij naar mensen moeilijk vindt te uiten. Wat dat betreft zou het dus heel goed zijn voor zijn ontwikkeling.
      Als ik ook zie hoe hij omgaat met onze Cena. En daarnaast Cena met hem! Dat is echt prachtig!!!
        Muk

Moos schreef: Dank u :wink:

Volgens mij denken die ouders trouwens ook niet in het bijzonder aan de kinderen. Ze willen toch geen hond voor de kinderen? Ze willen zelf een hond.
        Da's prima uiteraard (als de ouders denken dat ze het wel prima aankunnen), maar heeft verder weinig te maken met 'therapie-honden' voor autisten e.d.
        Ja, de ouders willen een hond, maar of de hond er blij mee is? En wat als de kinderen wild spelen, ruzie maken en de hond gaat er zich mee bemoeien? :wink: Dat is ook niet wenselijk voor de kinderen. En dan is dat maar een willekeurig voorbeeld.
        Je kunt wel van alles willen, maar niet alles is direct haalbaar. En dit lijkt mij geen situatie waarbij een hond NU (of over een half jaar) haalbaar is.
        tekkel
        Erelid
        Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Een oudere herplaats-golden.
        "No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
        SannePP
        Zeer actief
        Contacteer:

Muk schreef:Ja, de ouders willen een hond, maar of de hond er blij mee is? En wat als de kinderen wild spelen, ruzie maken en de hond gaat er zich mee bemoeien? :wink: Dat is ook niet wenselijk voor de kinderen. En dan is dat maar een willekeurig voorbeeld.
        Je kunt wel van alles willen, maar niet alles is direct haalbaar. En dit lijkt mij geen situatie waarbij een hond NU (of over een half jaar) haalbaar is.
        Maar is het niet zo dat kinderen die geen stoornis van welke aard dan ook hebben, ook wild spelen, ruzie maken, druk kunnen zijn e.d.? Je kunt het natuurlijk ook overtrekken he.
        Maar ik ben het met je eens dat op dit moment de situatie er niet naar is om een hond te nemen. Wellicht over een paar jaar. Dat heb ik haar net ook gemaild.
          Muk

SannePP schreef:
          Muk schreef:Ja, de ouders willen een hond, maar of de hond er blij mee is? En wat als de kinderen wild spelen, ruzie maken en de hond gaat er zich mee bemoeien? :wink: Dat is ook niet wenselijk voor de kinderen. En dan is dat maar een willekeurig voorbeeld.
          Maar is het niet zo dat kinderen die geen stoornis van welke aard dan ook hebben, ook wild spelen, ruzie maken, druk kunnen zijn e.d.? Je kunt het natuurlijk ook overtrekken he.
          Maar ik ben het met je eens dat op dit moment de situatie er niet naar is om een hond te nemen. Wellicht over een paar jaar. Dat heb ik haar net ook gemaild.
          Tuurlijk, ook kinderen die geen stoornis hebben kunnen wild spelen en erg druk zijn. En ook daar zou ik niet in iedere situatie een hond aanraden. :wink:
          Maeve
          Zeer actief
          Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
          Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ten eerste is PDD-nos niet hetzelfde als autisme. Zelfs verschillende mensen met PDD-nos kunnen heel veel andere symptomen hebben. Je kan in principe geen goed beeld krijgen van iemand alleen doordat hij PDD-nos heeft. Hetzelfde geld voor ADHD, dat betekent echt niet voor iedereen hetzelfde. Ik denk dat er veel honden geschikt zouden zijn, als ze maar een passend karakter hebben. Een puppytest met 8 weken kan een goed beeld geven van welke pup het beste bij hun zou horen. Zou alleen niet voor te kleine hondjes gaan denk ik.
          Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”