Minou schreef:dank je wel alvast iedereen die antwoord geeft en in het bijzonder Anna*. Jouw stukje geeft me nu even de moed om vooral door te gaan. Ik vind het geen probleem om enorm met Minou te oefenen maar ik weet gewoon niet zo goed hoe

.
Clickeren doen we ook bij ons op de cursus maar volgens mij gebruiken ze de clicker niet goed (zo eigenwijs als ik nu klink ben ik eigenlijk niet hoor) dus ik doe er zelf eigenlijk weinig mee.
Ik denk dat je goed kunt zien of ze op jouw hondenschool de clicker goed gebruiken. Als de clicker niet helpt tijdens het trainen, dan gebruiken ze hem dus niet goed. Ik zou gewoon een andere hondenschool zoeken, eentje waar ze wel antwoord kunnen geven op jouw vragen want daar ga je ten slotte naar een hondenschool voor.
Als je hondje slecht luistert naar het hier commando, dan zou ik het commando helemaal overnieuw aan leren. Ik zou dan een nieuw woord kiezen om haar te roepen, dus niet meer het oude commando. Dit omdat ze al zo vaak niet is gekomen als je haar riep, dat ze het commando niet meer serieus neemt.
Als je een nieuw commando hebt gekozen ga je oefenen. Je begint in omgeving met weinig afleiding (bijvoorbeeld is huis) en pas als het daar helemaal goed gaat dan maak je de omgeving steeds iets moeilijker (met meer afleiding).
Als je met haar oefent dan roep je haar door haar naam te noemen en als ze dan naar je toe komt geef je het commando. Door zo te beginnen weet je zeker dat ze komt en zo koppelt ze het commando ook echt aan het komen en niet aan het niet komen. Gebruikt pas je nieuwe commando om haar te roepen, als je zeker weet dat ze het snapt. Pas dan hoef je haar niet meer eerst bij haar naam te noemen en kun je gelijk het nieuwe commando gebruiken.
Als ze bij je is beloon je haar heel goed. Kijk daarbij wat je hondje leuk vind, voertjes of speeltjes en varieer de beloning ook. Gebruik ook je stem om haar te vertellen dat ze helemaal fantastisch is als ze komt.
Als ze het commando snapt en gelijk naar je toe komt gerent als ze het commando hoort, ga je het moeilijker voor haar maken. Dan kun je in plaats van thuis ook ergens buiten oefenen waar weinig afleiding is en als het daar goed gaat ga je ergens oefenen waar iets meer afleiding is.
Roep haar niet in een omgeving waar het nog te moeilijk voor haar is en roep haar nooit als je niet weet of ze wel komt. Als je haar wel roept en ze komt niet dan ontkracht je het commando en dat zou zonde zijn. In de tussentijd ga je haar gewoon halen als ze moet komen of je gebruikt bijvoorbeeld haar naam om haar te roepen.
Succes ermee! En het komt echt wel goed, ze is nog een jong hondje.. Vergeet vooral niet van haar te genieten!