Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
(Franse) Basset
Moderator: moderatorteam
- Tippie
- geregistreerd lid
(Franse) Basset
Wie kan mij (nog) meer vertellen of dit ras?
Ik heb zo ongeveer alles gelezen wat ik kon vinden over dit ras en vooral het karakter spreekt mij erg aan; evenwichtig, lief en eigenwijs.
Het deed mij vaag wat denken aan het karakter van de teckel. Die hebben wij vroeger gehad. Ik was toen een kind en dat was ook zo'n eigenwijs beest. Stond je bij hem in een goed blaadje, deed hij alles voor je. Zo niet, negeerde hij je.
En weet ook iemand wat precies het verschil in karakter tussen een Engelse Basset en een Franse? Qua uiterlijk zie ik die wel, maar qua innerlijk kon ik die niet echt vinden.
Wie kan mijn boekenwijsheid aanvullen met echte ervaringen?
Ik heb zo ongeveer alles gelezen wat ik kon vinden over dit ras en vooral het karakter spreekt mij erg aan; evenwichtig, lief en eigenwijs.
Het deed mij vaag wat denken aan het karakter van de teckel. Die hebben wij vroeger gehad. Ik was toen een kind en dat was ook zo'n eigenwijs beest. Stond je bij hem in een goed blaadje, deed hij alles voor je. Zo niet, negeerde hij je.
En weet ook iemand wat precies het verschil in karakter tussen een Engelse Basset en een Franse? Qua uiterlijk zie ik die wel, maar qua innerlijk kon ik die niet echt vinden.
Wie kan mijn boekenwijsheid aanvullen met echte ervaringen?
- laura b
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ruwhaar Standaard Teckel
- Aantal honden: 1
-
nance
- Erelid
Qua karakter lijken ze erg op elkaar. Ik heb altijd een Engelse en een Franse gehad, nu alleen nog een Franse. Het zijn heerlijke honden, echte blij maak honden. Loddie luistert uitstekend, met veel geduld en op een speelse manier kun je ze veel leren. Ze kan altijd loslopen in het bos en zelfs als ze een spoor heeft komt ze vrij snel terug.
De Franse vind ik iets actiever als de Engelse, maar dat kan ook net aan het karakter van de honden hebben gelegen.
Ik wil er ook weer een Engelse bij...
De Franse vind ik iets actiever als de Engelse, maar dat kan ook net aan het karakter van de honden hebben gelegen.
Ik wil er ook weer een Engelse bij...
- Ellen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel
Heb even wat opgezocht op internet, en ja ik vind persoonlijk de Engelse mooier, maar daar ging het niet om he
Franse Basset Hound;
De Basset artesien normand is een intelligente hond, een gegeven dat vaak ondersneeuwt bij zijn koppige karakter. Intelligentie is leervermogen, en vermogen heeft de hond voldoende, hij heeft echter zelden zin dit vermogen aan te wenden en toont zich dan ook zelden tot nooit leergierig. Geduld, consequentie en vastberadenheid staan dan ook centraal in de opvoeding van dit ras en het is een interessant gegeven dat de hond zich makkelijk laat omkopen met voedsel.
Engelse Basset Hound;
Hij is lief, rustig en aanhankelijk; plezierig en verdraagzaam in de omgang met kinderen en ondanks zijn misschien wat treurige blik altijd goed gemutst. Hij is trouw en verstandig. Daarenboven heeft hij in het algemeen een sterk gestel en behoeft geen overdreven verzorging. U moet echter wel een paar dingen in de gaten houden, die te maken hebben met dat oude erfgoed van zijn werkende voorvaderen, wat hij nog niet heeft vergeten. Aan gehoorzaamheid en opvoeding zult u consequent vanaf de prille puppytijd veel aandacht moeten besteden, meer dan bijvoorbeeld bij een herder of aanstaande jachthond. Hij verwacht dat ook van u, die hij als meuteleider ziet. Door dat meutegevoel kan hij ook wat slecht tegen lang alleen zijn, op een gegeven moment zal hij dat met veel gevoel voor theater en publiciteit kenbaar maken. Uw buren zullen dat wellicht niet op prijs stellen.
Franse Basset Hound;
De Basset artesien normand is een intelligente hond, een gegeven dat vaak ondersneeuwt bij zijn koppige karakter. Intelligentie is leervermogen, en vermogen heeft de hond voldoende, hij heeft echter zelden zin dit vermogen aan te wenden en toont zich dan ook zelden tot nooit leergierig. Geduld, consequentie en vastberadenheid staan dan ook centraal in de opvoeding van dit ras en het is een interessant gegeven dat de hond zich makkelijk laat omkopen met voedsel.
Engelse Basset Hound;
Hij is lief, rustig en aanhankelijk; plezierig en verdraagzaam in de omgang met kinderen en ondanks zijn misschien wat treurige blik altijd goed gemutst. Hij is trouw en verstandig. Daarenboven heeft hij in het algemeen een sterk gestel en behoeft geen overdreven verzorging. U moet echter wel een paar dingen in de gaten houden, die te maken hebben met dat oude erfgoed van zijn werkende voorvaderen, wat hij nog niet heeft vergeten. Aan gehoorzaamheid en opvoeding zult u consequent vanaf de prille puppytijd veel aandacht moeten besteden, meer dan bijvoorbeeld bij een herder of aanstaande jachthond. Hij verwacht dat ook van u, die hij als meuteleider ziet. Door dat meutegevoel kan hij ook wat slecht tegen lang alleen zijn, op een gegeven moment zal hij dat met veel gevoel voor theater en publiciteit kenbaar maken. Uw buren zullen dat wellicht niet op prijs stellen.
- Tippie
- geregistreerd lid
Hallo Laura en Nance,
wat leuk dat jullie allebei Bassets hebben.
Was dit ras jullie eerste hond? Waren er ook specifieke problemen waar jullie tegenaan liepen met dit ras in het begin?
Ik begrijp uit het stukje van Ellen (bedankt Ellen
) en elders op internet dat er in het begin veel aandacht dient te worden besteed aan de opvoeding van dit ras. Hoe hebben jullie dit aangepakt en hebben jullie ook nog speciale cursussen daarvoor gevolgd (behalve een puppycursus)?.
Was dit ras jullie eerste hond? Waren er ook specifieke problemen waar jullie tegenaan liepen met dit ras in het begin?
Ik begrijp uit het stukje van Ellen (bedankt Ellen
- Innuendo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël - Locatie: Sweetlake city
ik heb een kruising basset hound (gekruist met een cocker spaniel)

Eigenwijs is hij zeker, hij luistert op zich prima en ik kan hem ook terug fluiten als hij achter een konijn ofzo aanrent, maarrrrrrr als hij echt geen zin heeft om te komen dan komt hij ook gewoon niet
Buiten is hij super actief en gooit al zijn energie eruit

Binnen is het een enorme plakkert en ligt hij liefst bij je, of als het kan op je :N: met zijn +/- 23 kilo..
Het allerliefst samen onder de dekens

Verder istie lichtelijk lomp en niet al te slim (of juist erg slim dat kan ook
want trucjes bijv. dat doettie niet)
Maar verder echt een heerlijke hond

Eigenwijs is hij zeker, hij luistert op zich prima en ik kan hem ook terug fluiten als hij achter een konijn ofzo aanrent, maarrrrrrr als hij echt geen zin heeft om te komen dan komt hij ook gewoon niet
Buiten is hij super actief en gooit al zijn energie eruit

Binnen is het een enorme plakkert en ligt hij liefst bij je, of als het kan op je :N: met zijn +/- 23 kilo..
Het allerliefst samen onder de dekens

Verder istie lichtelijk lomp en niet al te slim (of juist erg slim dat kan ook
Maar verder echt een heerlijke hond
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
er bestaat geen franse basset houndEllen. schreef:Heb even wat opgezocht op internet, en ja ik vind persoonlijk de Engelse mooier, maar daar ging het niet om he![]()
Franse Basset Hound;
Engelse Basset Hound;

- Ellen.
- Zeer actief
Het ging toch om de 2 verschillen van DIE bassets..Hutsje schreef:er bestaat geen franse basset houndEllen. schreef:Heb even wat opgezocht op internet, en ja ik vind persoonlijk de Engelse mooier, maar daar ging het niet om he![]()
Franse Basset Hound;
Engelse Basset Hound;
De engelse bassethound en de basset artesien normand
-
nance
- Erelid
Ik heb al zo n 25 jaar Bassets en nee het was niet mijn eerste hond. Je moet niet gaan trainen op het hierkomen, maar je moet gaan werken aan een hele goede baasbinding. Dan krijg je bijna alles gedaan van ze.Tippie schreef:Hallo Laura en Nance,
Ik begrijp uit het stukje van Ellen (bedankt Ellen) en elders op internet dat er in het begin veel aandacht dient te worden besteed aan de opvoeding van dit ras. Hoe hebben jullie dit aangepakt en hebben jullie ook nog speciale cursussen daarvoor gevolgd (behalve een puppycursus)?.
De opvoeding komt wel, dat doe je spelenderwijs. Hoe meer je daar de nadruk op legt, hoe minder een Basset doet voor je. Je moet zorgen dat jij de meest interessante persoon op deze aarde bent voor je Basset en dan luistert ze.
Ik heb Loddie spelenderwijs leren aporteren. Het heeft totaal geen nut, maar het was wel leuk om te zien dat ze het wel degelijk kan leren. Ze haalt zelfs balletjes uit het water, oke niet te vaak, maar 1 of 2 keer wil ze het wel doen. Ze zwemt als een waterrat wat ook niet veel Bassets doen.
Met het flostouw kan ik haar helemaal rondzwieren zo strak houdt ze het vast
Ze geniet ook als je zo met haar bezig bent en het is echt niet zo dat ze dit soort dingen moest leren. Maar door gewoon erg veel met haar bezig te zijn, heeft ze deze trucjes geleerd.
Een Basset is echt geen cursus hond, het is geen hond om te gaan zitten en af op commando....
Daar doe je haar geen plezier mee, wel met spelletjes en met haar bezig zijn.
- Hutsje
- Zeer actief
kijk dan wat je zelf schrijf, ik heb het roodgemaakt. je laatste opmerking klopt wel.Ellen. schreef:Het ging toch om de 2 verschillen van DIE bassets..Hutsje schreef:er bestaat geen franse basset houndEllen. schreef:Heb even wat opgezocht op internet, en ja ik vind persoonlijk de Engelse mooier, maar daar ging het niet om he![]()
Franse Basset Hound;
Engelse Basset Hound;
Hij is lief, rustig en aanhankelijk; plezierig en verdraagzaam in de omgang met kinderen en ondanks zijn misschien wat treurige blik altijd goed gemutst. Hij is trouw en verstandig. Daarenboven heeft hij in het algemeen een sterk gestel en behoeft geen overdreven verzorging. U moet echter wel een paar dingen in de gaten houden, die te maken hebben met dat oude erfgoed van zijn werkende voorvaderen, wat hij nog niet heeft vergeten. Aan gehoorzaamheid en opvoeding zult u consequent vanaf de prille puppytijd veel aandacht moeten besteden, meer dan bijvoorbeeld bij een herder of aanstaande jachthond. Hij verwacht dat ook van u, die hij als meuteleider ziet. Door dat meutegevoel kan hij ook wat slecht tegen lang alleen zijn, op een gegeven moment zal hij dat met veel gevoel voor theater en publiciteit kenbaar maken. Uw buren zullen dat wellicht niet op prijs stellen.![]()
De engelse bassethound en de basset artesien normand

- Hutsje
- Zeer actief
Ozzy en Lijf vonden/vinden dat allebei geweldig hoor, ik ga nog trouw elke week met lijf en ze wordt er helemaal blij vannance schreef:Een Basset is echt geen cursus hond, het is geen hond om te gaan zitten en af op commando....

- Ellen.
- Zeer actief
- Hutsje
- Zeer actief
de benaming franse basset klopt wel (alhoewel je daar heel veel verschillende soorten in hebt), de benaming franse basset hound niet.Ellen. schreef:@ Hutsje, ja dat klopt, ik heb hem toen even zelf de naam 'Franse' Basset genoemd, zodat het duidelijk was
welk verschil het was, en er staat ook meteen bij in de eerste zin wat de echte rasnaam is... maargoed..
je hebt dus de franse basset en de basset hound. je spreekt basset en basset hound ook anders uit. bij de franse ligt het accent op de bassét, en bij de hound op de basset.

-
nance
- Erelid
Mijn eerste Bassets vonden het helemaal niets. Dan stond ik daar op het veld een Basset mee te slepen die alleen maar wou liggenHutsje schreef:Ozzy en Lijf vonden/vinden dat allebei geweldig hoor, ik ga nog trouw elke week met lijf en ze wordt er helemaal blij vannance schreef:Een Basset is echt geen cursus hond, het is geen hond om te gaan zitten en af op commando....
Das echt geen aanradertje...
Ik gaf toen zelf les en de cursisten hebben wat af gelachen als ik dan met Butler (Basset Artesiën Normand) op het veld kwam
Toen ben ik nog met Diederik wezen trainen (Bassethound) en ook dat was geen aanradertje
Daarna ben ik maar zelf aan de gang gegaan met ze. Voor buiten heb ik een heel eigen manier ontwikkeld zodat het jagen binnen de perken blijft en ze overal lekker los kunnen.
- Hutsje
- Zeer actief
ik heb met ozzy zelfs behendigheid gedaan en dat vond hij helemaal geweldignance schreef:Mijn eerste Bassets vonden het helemaal niets. Dan stond ik daar op het veld een Basset mee te slepen die alleen maar wou liggenHutsje schreef:Ozzy en Lijf vonden/vinden dat allebei geweldig hoor, ik ga nog trouw elke week met lijf en ze wordt er helemaal blij vannance schreef:Een Basset is echt geen cursus hond, het is geen hond om te gaan zitten en af op commando....
Daar doe je haar geen plezier mee, wel met spelletjes en met haar bezig zijn.![]()
Das echt geen aanradertje...
Ik gaf toen zelf les en de cursisten hebben wat af gelachen als ik dan met Butler (Basset Artesiën Normand) op het veld kwam![]()
Toen ben ik nog met Diederik wezen trainen (Bassethound) en ook dat was geen aanradertje![]()
Daarna ben ik maar zelf aan de gang gegaan met ze. Voor buiten heb ik een heel eigen manier ontwikkeld zodat het jagen binnen de perken blijft en ze overal lekker los kunnen.

- Ellen.
- Zeer actief
Oke, foutje, is nu duidelijk gemaakt. Er is dus wel een verschil, de ene is een Franse Basset (met een é) en de andere een Basset hound.Hutsje schreef:de benaming franse basset klopt wel (alhoewel je daar heel veel verschillende soorten in hebt), de benaming franse basset hound niet.Ellen. schreef:@ Hutsje, ja dat klopt, ik heb hem toen even zelf de naam 'Franse' Basset genoemd, zodat het duidelijk was
welk verschil het was, en er staat ook meteen bij in de eerste zin wat de echte rasnaam is... maargoed..
je hebt dus de franse basset en de basset hound. je spreekt basset en basset hound ook anders uit. bij de franse ligt het accent op de bassét, en bij de hound op de basset.
Eigenlijk wel logisch, anders heb je een Frans/Engelse hond, een Franse Hound is namelijk een 2 verschillende
talen hond