Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nieuw fokreglement goed werkend?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Nieuw fokreglement goed werkend?

Ongelezen bericht door Elly* »

Pff, sommige fokkers...

Ik werd gebeld door een collega die op zoek is naar een Duitse herderpup. Liefst zo snel mogelijk (waarom heb ik nog niet gevraagd, doe ik morgen wel). Ze waren gisteren bij een fokker wezen kijken, maar had er geen goed gevoel over en wilde weten wat ik er van vond omdat ze dacht dat ik een Duitse herder had. Heb ik dus niet, maar ken nog wel mensen in de Duitse herderwereld.
Deze fokker fokt vrij veel en ik zei dat ik met de manier van fokken niet eens was, ondanks dat de honden aan alle gezondheidseisen e.d. voldoen.

Ik ga dus op zoek naar adressen in de omgeving waar pups zijn van onderzochte ouders.
Ik kom een nest tegen op MP uit aangekeurde ouders en ga verder zoeken naar gevgevens van de moeder, omdat deze gefokt was bij bovengenoemde kennel.
Wat blijkt: de teef is geboren november 2002 en is keurig afgericht, hd onderzoek en aangkeurd. Haar eerste nest krijgt ze bij de fokker als ze bijna 3 is. Keurig toch zou je denken?
Nu volgen de data van al haar nesten (het 7e inmiddels!)
1e nest 01-10-2005
2e nest 24-03-2006
3e nest 12-09-2006
4e nest 01-04-2007
5e nest 10-10-2007 Hierna verkocht.
6e nest 27-04-2008
7e nest 16-10-2008

Volgens MP worden de pups geleverd met stamboom, chip, certificaat van fokniveau van de rasvereniging.

Er is dus nog niets verbeterd!
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Nu heb ik helemaal geen verstand van fokken maar dit doet me sterk denken aan dit topic. Lijkt op broodfok :19: .
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=143238
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Doet mij ook sterk denken aan die teef. Bijzonder sneu dat zo'n teefje wordt 'uitgewoond' uitsluitend voor geldelijk gewin, iets anders kan ik er niet van maken.
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

In dit geval gaat het om een andere fokker.
Zijn eigen teven melkt hij uit (vandaar mijn negatieve advies aan de collega), maar hij blijkt dus ook teven na 5 nesten te verkopen en daar gaat dan een ander even vrolijk mee verder. :twisted: :kotz:
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

alm@ schreef:Doet mij ook sterk denken aan die teef. Bijzonder sneu dat zo'n teefje wordt 'uitgewoond' uitsluitend voor geldelijk gewin, iets anders kan ik er niet van maken.
Ik heb de data van de nesten vergeleken en die zijn anders, het zal een andere hond zijn. Nog erger dus :jank:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Jemig, iedere loopsheid wordt zo'n teef dus gewoon weer gedekt... :devil:
Onbegrijpelijk dat zoiets wordt toegestaan. Daar mogen wat mij betreft flinke sancties van de Raad op gaan volgen. En dan geen waarschuwend vingertje maar een heel forse geldboete.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Jemig, iedere loopsheid wordt zo'n teef dus gewoon weer gedekt... :devil:
Onbegrijpelijk dat zoiets wordt toegestaan. Daar mogen wat mij betreft flinke sancties van de Raad op gaan volgen. En dan geen waarschuwend vingertje maar een heel forse geldboete.
Dit wordt toch geconstateeerd bij chippen en uitgifte van het Certificaat van fokniveau door de vereniging. Zouden ze er iets aan doen?
Ik ben bang van niet.
zou het zinvol zijn een mailtje te sturen naar de rasvereniging? Of zouden deze gewoon boter op hun hoofd hebben.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

triest, maar helaas waar....

kwam er pas ook achter dat een bepaalde (grote) fokker een teef na 5 nesten nu voor haar 6de nest (en 9jr oud) wat dus in NL een sanctie op zou leveren verkocht naar het buitenland... :devil:
Laatst gewijzigd door crutz op 16 nov 2008 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Vreselijk sneu voor zo'n hond dat niks meer is dan een fokmachine.
helaas zijn er zo wel meer duitseherders te vinden.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Inderdaad, diep triest.
Ik stuur mijn collega er in ieder geval niet naar toe.
Ik zoek wel verder.
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door D@@ntje76 »

Sinds een tijdje ben ik me aardig aan het verdiepen in de rasvereniging van ons ras en een paar maanden geleden heb ik een vergadering meegemaakt over het fokreglement.

We hebben het toen ook over het maximum aantal nesten bij een teef gehad, in ons geval maximaal vier, bij meer nesten krijgt de fokker een sanctie en ook wanneer er niet minimaal zoveel tijd tussen zit.
Bovendien moet de teef minimaal 18 maanden zijn en maximaal 72 maanden oud bij haar laatste nest.

Maar wat blijkt, de rasvereniging kan dit wel bepalen, maar je bent als fokker niet verplicht om je aan te sluiten bij een rasvereniging, dus wordt er rustig een stamboom afgegeven bij een zesde nest van een en dezelfde moeder, dieptriest, maar helaas waar.

De regels zouden dus aangescherpt moeten worden vanuit de Raad van Beheer die over de afgifte van de stambomen gaat, maar wat een werk om dat allemaal te controleren....ik zou niet graag in die schoenen staan, maar het zou eigenlijk wel moeten!
groetjes Diana

Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Het lijkt mij niet zo moeilijk om dat te controleren.
De nesten staan toch gewoon geregistreerd op naam van die teef in de computer ?
Er wordt nagekeken of de titels van de honden op de stamboom wel kloppen en of het wel "erkende titels zijn" en dit kan dan niet ?
Als de honden voorop zouden staan zou de kennelclub inderdaad een max stellen aan aantal nesten. En in een nog betere versie zou de FCI dat doen. Dan worden er ook geen honden verkocht om weer verder te fokken buiten regels om.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door D@@ntje76 »

sirene schreef:Het lijkt mij niet zo moeilijk om dat te controleren.
De nesten staan toch gewoon geregistreerd op naam van die teef in de computer ?
Er wordt nagekeken of de titels van de honden op de stamboom wel kloppen en of het wel "erkende titels zijn" en dit kan dan niet ?
Als de honden voorop zouden staan zou de kennelclub inderdaad een max stellen aan aantal nesten. En in een nog betere versie zou de FCI dat doen. Dan worden er ook geen honden verkocht om weer verder te fokken buiten regels om.

In een ideale wereld zou dit ook gebeuren, maar ondertussen....sja... :roll:
groetjes Diana

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”