Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ook eens een kleurvraagje ivm vergrijzing

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ook eens een kleurvraagje ivm vergrijzing

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik heb een vraagje over vergrijzing, maar eerst wat foto's van Lotjes familie :wink:

Lotjes moeder, ruwhaar zadelpatroon:
Afbeelding
Lotjes vader was helemaal hetzelfde als Lotje bouw en vachttype, alleen had hij geen vergrijzing. Heb ik geen foto van, maar ik heb de hond wel gekend.
Links Lotjes broer Jelle heeft geen vergrijzing, Lotje zelf heeft wel vergrijzing. Beiden hebben de satijnbeharing van een york net zoals hun vader.
Afbeelding

Nu de vraag. Vergrijzing is dominant en komt enkel tot uiting in bearded vachten. Dus kan je er dan vanuit gaan dat Lotjes vader gg was, haar moeder Gg en zij zelf ook Gg. En haar broer dan net zoals zijn vader gg?
Ik ken overigens nog nestgenoten van haar 2 vergrijzde en 2 niet vergrijzde, waarvan 1 ook ruwharig.

Dan ineens ook nog een andere vraag, wat is er zo anders aan Lotjes ruwharige moeder tegenover een deerhound en ierse wolfhond (ook ruwharig) die wel vergrijzing kan tonen. Enkel een baardje? Maar wat dan met de poedel, heeft geen baard en toch vergrijzing :denken:

En hoe zit het eigelijk met ruwhaar versus satijnbeharing?
Dit is een foto van familie van Lotje, de rechtse hond is de enige ruwhaar in 5 nesten dat de ouders van Lotje gehad hebben.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Tuurlijk heeft een Poedel wel een baard ;-)
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ja dat was een domme opmerking van mij :smile: Ik ken enkele ongeschoren poedels en legde niet direct de link met de poedels die ik op show zie.

Maar het is dus echt dat baardje dat er voor zorg dat greying wel kan? :denken: Voorbeeldje van boven Lotjes moeder had wel greying maar je zag het niet, haar vachtstructuur was compleet hetzelfde als een deerhound. Een deerhound heeft ook niet echt een baard, ze hebben haar op de kin, net zoals Lotjes moeder :denken: Maar wat is dan het verschil.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”