Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Colour Dilution Alopecia

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 1
Contacteer:

Colour Dilution Alopecia

Ongelezen bericht door Tring »

Hmm, ik ben eens gaan zoeken op google. En er staat dat CDA bij fawn (???) en blauwe Dobermannen voorkomt. Ik dacht dat een Dobemann black&tan of bruin&tan was, maar niet fawn? :denken:

En hoe zit het met bruin (lever dus), komt daar niet ook Alopecia voor? Want online staat dus alleen 'fawn' en niet 'brown'. Er staat wel dat Alopecia voorkomt op een 'diluted brown', dus dat zou eigenlijk een isabel hond zijn? Omdat een verdunde bruin bbdd is? Maar waarom noemen ze het dan niet Isabel? Bij de Chihuahua komt trouwens ook Alopecia voor op bruine vachten (zeggen ze, kan me niet zo snel herinneren of ik het heb gezien. Weet wel dat ik blauwe chis met Alopecia heb gezien), en niet verdund bruin, dus ik snap het niet meer helemaal.

En dan nog een vraagn, hoeveel honden met een blauwe of anders verdunde vacht krijgen Alopecia? En hoe wordt het vererft?

Als dit niet het juiste subforum is, dan bied ik alvast mijn excuses aan. :wink:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

De Dobermann werd vroeger erkend in de kleuren zwart, bruin en blauw.
Met gevolg dat er dus inderdaad diluted browns konden voorkomen en deze worden zo als je al schrijft isabel genoemd.
Ik vermoed dat er zeker een verkeerde kleurbenaming bij de Dobermann gebruikt is. en dit is geen zeldzaamheid, ook bij andere rassen worden kleuren verkeerd benoemd (vraag Marjoleine maar na :wink: )
verder kan ik je helaas niet helpen aan informatie over deze aandoening.
Toevoeging:ik heb gezocht naar de rasstandaard volgend de Amerikaanse kennelclub. Deze zegt het volgende over de kleur
Color and Markings
Allowed Colors: Black, red, blue, and fawn (Isabella). Markings: Rust, sharply defined, appearing above each eye and on muzzle, throat and forechest, on all legs and feet, and below tail. White patch on chest, not exceeding ½ square inch, permissible. Disqualifying Fault: Dogs not of an allowed color.
Hier vind je dus de term fawn terug met als uitleg isabella
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Dankjewel! Verder nog iemand die me hier bij kan helpen?

Ik ben dus ook benieuwd of Alopecia op bruine vachten kan voorkomen. :wink:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Hier vind je iets over de genoemde afwijking (en meer): http://homepage.usask.ca/~schmutz/dogconditions.html

Fawn wordt trouwens bij meerdere rasen genoemd bij de kleuren en er wordt duidelijk steeds iets anders mee bedoeld. Het is volgens mji dan ook geen officiele eenduidige kleurbenaming.
Esther80
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther80 »

Bij de Ridgeback komt het ook voor. Wij hebben bruine honden met een zwarte neus, bruine honden met een bruine neus (de leverkleurigen) en af en toe ook blauwe pups (of te wel Blue Dillute) (en fawn en black and tan, zeer zelden). Alleen bij de blauwe Ridgebacks komt de huidziekte voor en dat geld niet voor elke blauwe RR.

Ze zijn het aan het onderzoeken. Bonnie (webborn) op dit forum kan je er meer over vertellen.

Groeten,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
MarjaV
Actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MarjaV »

Wij zijn gestart met het volgen van de lijnen, nadat een nestje met daarin een drietal blauwe pups werd geboren. Iedereen die meer informatie heeft (naast de info van Bonnie), laat het vooral weten.

Kyara heeft de normale kleur. Tisha is een zgn blue dilute. Haar vacht is lichter van kleur, met een soort van metalic gloed erover heen. Hangt ervan af hoe het licht valt. Haar ogen zijn ook veel lichter, een soort grijs-bruin.
Marja, Kyara, Tisha & Ayoka
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”