Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Buiten spelen.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Buiten spelen.

Ongelezen bericht door Moos »

Het valt me sinds Vera er is op hoeveel zij en Saar buitenshuis ook spelen samen. Heel veel rennen, pakkertje spelen, samen aan een stok hangen. Saar begint nu zelfs zelf een klein sprietig stokje te pakken om Vera in spelbuiging mee uit te gaan dagen; heb ik haar nog nooit zien doen en ze is over een maandje 4 jaar.
Moos en Saar speelden buiten veel minder, en ik had (en heb) het idee dat dat komt omdat Moos als reu een hele andere taak had buiten; namelijk snuffelen en markeren en nog meer snuffelen. Moos kon ook zo tijdens rennen met Saar afbuigen naar een lekker luchtje en klaar was het spelen. Dat doen Saar en Vera nooit :19:
Met vriendjes die hij niet dagelijks zag speelde Moos wel meer, maar dat was dan het nieuwe en spannende van "yes, daar is mijn vriendje weer", helaas voor Saar was zij niet zo spannend meer dat ze het altijd kon winnen van snuffelen en markeren :jank: :mrgreen:

Is dat een verschil tussen reuen en teven? Dat teven dus meer tijd hebben om te spelen buiten (met roedelgenoten?) omdat ze niet zo druk zijn met de omgeving? Of is het puur toeval zoals het hier ging en gaat? :wink:
Afbeelding
Sylvia 1980
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia 1980 »

Hier geld dat zeker niet. Yaro en Fahim spelen heel veel tijdens te wandeling. Ze snuffelen wel maar als ze aan het spelen zijn dan stopt dat niet zomaar voor een luchtje.
Lucs speelt ook wel veel mee maar die stopt eerder als de andere twee.
Afbeelding
Groetjes Sylvia
Poot Yaro, Luca en Fahim
A ridgeback isn't just another dog it's a lifestile
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Hier spelen de mannen ook volop buiten :19:
Moos
Zeer actief

Nou, daar gaat mijn theorie :jank: :mrgreen:

Zou het dan wel meer te maken kunnen hebben met hoe erg de hond bezig is met de omgeving (in de zin van snuffelen en markeren en de boel in de smiezen houden)? Moos was daar altijd erg druk mee, Saar en Vera amper. Alhoewel Vera wel weer meer dan Saar (niet markeren, daar doet ze niet aan, maar wel op duintoppen eens even het overzicht bekijken :mrgreen: ).
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef: Zou het dan wel meer te maken kunnen hebben met hoe erg de hond bezig is met de omgeving (in de zin van snuffelen en markeren en de boel in de smiezen houden)?
denk ik wel - dat is hier iig topprioriteit number one :mrgreen: .
He gelukkig, blijft er nog iets staan van de theorie :mrgreen:
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier is het héééél herkenbaar.
En Daisy met een andere hond spelen die in de buurt komt is ook weer geen optie, want dan wordt meneer nog meer man dan alleen snuffelen enzo.

Achter in de tuin, of soms ook binnen, spelen ze wel hoor.
saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saffie »

Saffie en Boy spelen nooit uitgebreid met elkaar, maar ik herken wel dat ze samen aan het rennen zijn, en Boy opeens in de remmen gaat om ergens te gaan snuffelen en lebberen.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Frenkie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frenkie »

Wieke en Timo (reu) spelen zowel binnen als buiten heel veel met elkaar :mrgreen: Alhoewel, Timo wel sneller is afgeleid als hij ergens tijdens het spelen een onweerstaanbaar geurtje ruikt :mrgreen: :wink:
Groetjes Martine, Timo, Wieke en Frenkie
Afbeelding Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Tico en Lola spelen bijna alleen binnen met elkaar.
Want buiten is Lola vooral bezig met haar balletje. :gjump:
Soms even wat achter elkaar aanrennen.
Maar echt met elkaar spelen gebeurd hier vooral binnen. :roll:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ze spelen hier binnen en buiten heel veel, ze zijn ook heel veel buiten op het erf. tijdens de wandeling zijn ze meer met de omgeving bezig. zeker fritz want die is alleen maar bezig met geurtjes en spoortjes en evt wild waar hij achteraan kan gaan.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik weet zeker dat juist Puchu (reu dus) buiten veel meer zou willen spelen dan nu het geval is.
Binnenshuis is Kaya wel erg spelerig, maar buitenshuis niet. Buiten is ze druk met vooral stokken, zwemmen, stokken.
Af en toe beginnen ze nu buiten wat te spelen, vooral heerlijk racen achter elkaar aan. Ik merk dat Puchu dit geweldig vindt en als Kaya stopt, Puchu dan echt uitdaagt om verder te gaan.
Maar alles regelt Kaya: of er gespeeld wordt en hoelang er gespeeld wordt :19: Helaas voor Puchu is dat dus minder vaak dan hij zou willen.

Komen we eens een leuke teef tegen, dan speelt Puchu volop buiten.
Terwijl Puch eigenlijk veel alerter is buiten, is hij toch degene die het meeste wil spelen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Moos schreef:Nou, daar gaat mijn theorie :jank: :mrgreen:

Zou het dan wel meer te maken kunnen hebben met hoe erg de hond bezig is met de omgeving (in de zin van snuffelen en markeren en de boel in de smiezen houden)? Moos was daar altijd erg druk mee, Saar en Vera amper. Alhoewel Vera wel weer meer dan Saar (niet markeren, daar doet ze niet aan, maar wel op duintoppen eens even het overzicht bekijken :mrgreen: ).
Ze zijn hier allebei druk met de omgeving in de gaten houden, maar op een hele andere manier. Jack moet een miljoen keer piesen en overal snuffelen, Lilo is meer bezig met 'jagen' op haar manier, dus een muizenspoor volgen of de eendjes de sloot in sturen. Ze spelen soms wel even met elkaar, maar dan vooral als er een andere hond bij is, dan wordt er effe lekker gerend. In huis hebben ze in elk geval wel meer contact met elkaar, tegen elkaar aan liggen of een beetje stoeien, en af en toe samen de boel op stelten zetten.

Ik weet niet of het te maken heeft met het verschil tussen reu en teef, maar nu ik erover nadenk zijn de same-sex roedels die ik ken buiten wel meer met elkaar bezig dan de reu/teef combi's. Maar vaak is het dan een soort op elkaar letten en zorgen dat de een niet iets van de lol van de ander mist. En dat heeft wellicht te maken met dezelfde 'belangen' hebben.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Moos
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Ik weet niet of het te maken heeft met het verschil tussen reu en teef, maar nu ik erover nadenk zijn de same-sex roedels die ik ken buiten wel meer met elkaar bezig dan de reu/teef combi's. Maar vaak is het dan een soort op elkaar letten en zorgen dat de een niet iets van de lol van de ander mist. En dat heeft wellicht te maken met dezelfde 'belangen' hebben.
Maar dat is hier eigenlijk niet zo. Ze zijn, afgezien van dus wel heel veel spelen, juist weer minder echt bezig met elkaar in de gaten houden dan Moos en Saar waren. Saar liep altijd achter Moos aan, zat vrijwel continu op zijn lip "wat doe je Moos, moet ik vast ook komen kijken he Moos??".
Vera houdt Saar vrijwel niet in de gaten, Saar (hoe verassend :mrgreen: ) Vera wel, maar ze loopt niet als een schaduw achter Vera aan. Dat komt denk ik trouwens voor een heel groot deel omdat Vera buiten voornamelijk rent en Saar dat niet bij kan houden, anders zou ze Vera meer volgen dan ze nu doet denk ik :wink:
Saar wacht wel ook op Vera als ze achterblijft (en rent dan vaak uitdagend achter haar aan als ze aan komt gesjeest "spelen!"), Vera wacht niet op Saar. Of iig amper, ze wacht wel op mij, en Saar loopt meestal bij mij in de buurt.

Ze hebben alleen wel heel veel momenten van elkaar uitdagen. Dan trekt Saar opeens een enorm sprint en duikt voor Vera in spelbuiging, waarna ze pakkertje gaan spelen. Of Vera staat vanaf een duintop naar Saar te loeren, wacht tot Saar terugloert, dan duiken ze samen in spelbuiging en gaan rennen (liefst dan Vera nog met een klein twijgje in d'r snuit, die Saar dan zogenaamd probeert af te pakken).
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Odin is buiten altijd erg druk bezig met het snuffelen en markeren. Ivan ook wel maar die is meer op zoek naar kattenstront :N:
Als ze los zijn daagt Ivan Odin altijd uit, andersom weinig. binnen speelt Odin juist weer het meest, kont omhoog, bal in de bek :mrgreen:
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Benthor en Iarik spelen zowel buiten als binnen veel samen. En samen snuffelen op dezelfde vierkante centimeter :mrgreen:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Finn is vaak zelf met zijn bal aan het spelen graven etc.. en tijdens de wandeling idd snuffen en markeren, op het veld of op strand idem maar hij wil haar ook lokken tot een pak me dan spel, soms gaat ze eropin en dan zal hij niet stoppen omdat hij wat lekkers ruikt..
maar ze zijn ook afzonderlijk van elkaar veel met mij bezig.. even spelen met elkaar maar met mij erbij is het leuker.. en dan vooral een trekspelletje :N: dus waar ik voorheen met alleen finn een trekspel had, heb ik nu tegelijkertijd aan de andere hand bluf :denken:
of ik heb finn en bluf springt er dan dansend om heen of duwend tegen finn... dat doet hij er ook om overigens...
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Lola is degene die Jakko tot spelen verleid buiten. :wink:
Zij is de aanstichtser.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Op plekken waar ze zeer regelmatig komen wordt er wel meer samen gespeeld. Maar ook dat zijn maar een paar momenten tijdens een wandeling. Op nieuwe plekken is de omgeving gewoon veel belangrijker. Fien vindt het vele malen belangrijker om zich bezig te houden met haar omgeving en haar omgeving is een zeer ruim gemeten. Bowie haar omgeving is meer een straal van een paar meter :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”