Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De geestelijke capaciteiten van honden..

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Innuendo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël

De geestelijke capaciteiten van honden..

Ongelezen bericht door Innuendo »

Ik blijf het me toch afvragen :mrgreen:
Hoe zit dat nu precies..

Heb je domme en slimme honden?
Heb je honden die slim en goed zijn in het ene en dom in het andere? of honden die alles lijken te kunnen? Of honden die gewoon simpel weg dom zijn?

Als ik alleen al kijk naar die 2 van mij zie ik zoveel verschillen..
Heeft dat te maken met het ras (vast ook) of meer met de individuele geestelijke capaciteiten van een hond?

Kunnen honden ook gewoon (even vermenselijkt denken) zwakbegaaft zijn? En hoe merk je dat? Of niet?

En zit er een ras component in?
Bijv. bordercollies zijn slim, kun je veel dingen leren (even generaliseren)
en bloedhonden zijn vooral goed in speuren en verder niks. (weer even een stelling, ik zeg niet dat het zo is)

Wat denken jullie?
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Het zal voor een deel met ras te maken hebben hoe (makkelijk) een hond leert, anders had je al die rassen ook niet :mrgreen: :wink:
Binnen een ras heb je dan natuurlijk wel individuele verschillen.

Slim of dom is maar net wat je daaronder verstaat denk ik ook. Als ik tegen Vera zeg dat ze van iets te eten af moet blijven en ik loop weg blijft ze eraf, zeg ik het tegen Saar en loop ik vervolgens weg dan vreet ze het op. Tja, wat is nou slimmer? :mrgreen:

In hoeverre wij vinden dat een hond makkelijk leert heeft denk ik vrij veel te maken met de mate waarin de hond graag de baas een plezier wil doen. Alhoewel dat alleen niet 'zaligmakend' is, want Saar wil eigenlijk nog meer mij een plezier doen dan Vera, maar bij Saar komt dat voort uit onzekerheid waardoor ze dus weer juist niet heel snel iets leert. Bij Vera is het meer iets wat er gewoon in zit en niet gepaard gaat met onzekerheid, en zij leert wel makkelijk.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ik denk dat het een beetje als bij mensen is.
de 1 is slimmer dan de ander.
maar je moet ook bedenken dat iedere hond andere prioriteiten heeft.

en waar de ene methode wel werkt, faalt diezelfde methode bij een andere hond. dat hoeft dan niet te betekenen dat die hond dommer is.

en wat is dan weer slim?
wie het meeste trucjes kent,
of die met het meest oplossend-vermogen?
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Denk dat het aan verschillende dingen ligt.
Deels raseigenschappen, deels het individu en deels de mate van stimulatie.
Afbeelding
sjef
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjef »

De ene hond is gewoon wat slimmer op een bepaald gebied als een ander. Als Billy Joe in Ninjo's warme mand wilde liggen, ging ze op de trap
naar buiten zitten kijken dan hard blaffen, als Ninjo dan buiten ging kijken wat er aan de hand was, kon zij mooi in de mand gaan liggen.
Maar op heel veel andere gebieden was Ninjo veel slimmer.
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Ik denk dat het ook heel veel aan het baasje zelf ligt :wink:
Tuurlijk is de ene hond slimmer dan de ander maar als een slimme hond niet gestimuleerd wordt door zijn baasje dooft zijn slimheid ook uit en de wat dommere hond die voortdurend gestimuleerd wordt zal dan tot betere prestaties komen
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

dat verschilt per hond net als bijmensen,
ik vind overigens dat de mate van slimheid van een hond eerder te maken heeft met het probleemoplossend en inventieve vermogen dan met de will to please, ik vind slimheid en slaafsheid 2 hele verschillende dingen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

marye schreef:Denk dat het aan verschillende dingen ligt.
Deels raseigenschappen, deels het individu en deels de mate van stimulatie.
Hier sluit ik mij bij aan. Er zijn wel degelijk slimmere en minder slimme honden, al moet je natuurlijk alvorens dit te concluderen wel eerst definieren wat slim is...Een hond die alle commando's negeert is niet per definitie niet slim, misschien is hij/zij juist wel slim om dit alles te negeren :wink: Ik vind de mate van probleemoplossend vermogen bijvoorbeeld meer zeggen over de intelligentie van een hond.
Overigens is Luka in bepaalde dingen heel slim, maar kan hij ook heel dom zijn in andere zaken. Net als dat ik goed ben in wiskunde maar een knurft als het om auto's gaat (om maar iets te noemen :mrgreen: )
Afbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Naar mijn mening kun je bij honden niet praten over slim of dom.
Het is meer de 'will to please'
Een border heeft dit bv 200 procent, een beagle niet, maar dat zegt niets over slimheid :wink:
Rascha, onze mechelse herder, heeft ook een enorme will to please, Nebla iets minder..maar Nebla is super slim in haar laksheid :wink: :ok:
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik ben met *Podenji eens dat slimheid te maken heeft met probleemoplossend vermogen.
Voor mijn gevoel is dat voor een groot deel hondafhankelijk en niet rasafhankelijk :wink:

Er zijn denk ik wel rassen waar je het probleemoplossendvermogen vaker tegenkomt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik heb een vraag voor de fokkers.
Zou je fokken met een overduidelijk domme hond?
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

EstherK schreef:Ik heb een vraag voor de fokkers.
wat versta jij in dit geval onder dom?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:
Totaal geen probleemoplossend en inventief vermogen. Een "dom blondje" zeg maar :mrgreen:
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Nu ik over mijn eigen vraag nadenk; ik kan me voorstellen dat dit rasafhankelijk is of je met een "domme" hond wil fokken.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

EstherK schreef:
Podenji schreef:
Totaal geen probleemoplossend en inventief vermogen. Een "dom blondje" zeg maar :mrgreen:
zoals je zelf hierna al zei, dat zal per ras ook verschillen, maar in het algemeen gezien: zodra de domheid werkelijk op verstandelijk gehandicapped gaat lijken zal ik niet met zo een hond gaan fokken.
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie

Ongelezen bericht door Hanneke »

Met drie stuks van hetzelfde ras kan ik wel een beetje nagaan welke hond slimmer is en welke niet.

De slimste van ons drietal is zonder twijfel Rumba. Door simpelweg af te kijken had ze binnen no-time de meeste Nederlandse begrippen onder de knie (voor de helderheid: ze is in het Frans opgevoed). Uit, eten, zit, staan, poot, worst, nee, hier, het was haar heel snel duidelijk wat waar voor staat.
Ze is een meester in het aangeven van dingen die ze wil, ze zou zo maar de vervangster van Lassie kunnen zijn (alhoewel het haar geen reet interesseert of er een kind in een mijnschacht gedonderd is, bijvoorbeeld).

Joep is redelijk slim en heeft van de drie het meeste ruimtelijke inzicht. Hij kan echt op zicht alternatieve paadjes uitzoeken en hij heeft zich bijvoorbeeld vorig jaar uit een omheining gegraven. Daarentegen is hij nogal hardleers waar het gaat om het nalaten van gedrag, zoals gekloot in de showring en het achter de wijven aangaan.

Tjeu leert heel makkelijk, mits hij gemotiveerd wordt door beloningen. Als je de beloning vermindert omdat hij het commando kent, snapt hij er opeens de ballen meer van. Rumba leert trouwens nog sneller, dat is echt een vreetmonster. Tjeu is een beetje Oost-Indisch dom en dat kan ook heel slim zijn.
Een uitzondering voor Tjeu is behendigheid: dat is beloning genoeg. Hij heeft alle toestellen ook sneller geleerd dan Joep. Hij houdt van routine maar is wél tuk op nieuwe uitlaatroutes.

Verschillende gradaties van slimheid dus, maar ook verschillen in soort slimheid. Beardies horen, volgens de kenners, zeker niet tot de domste rassen. Ik weet van mezelf dat ik echt gék zou worden van oliedomme honden.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
ranetje
Zeer actief

Hanneke schreef:.

Joep is redelijk slim en heeft van de drie het meeste ruimtelijke inzicht. Hij kan echt op zicht alternatieve paadjes uitzoeken en hij heeft zich bijvoorbeeld vorig jaar uit een omheining gegraven. Daarentegen is hij nogal hardleers waar het gaat om het nalaten van gedrag, zoals gekloot in de showring en het achter de wijven aangaan.
Dat vind ik eigenlijk gewoon honds :wink:
En stiekem vind ik het nog slim ook :mrgreen: :razz:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Podenji schreef:ik vind overigens dat de mate van slimheid van een hond eerder te maken heeft met het probleemoplossend en inventieve vermogen dan met de will to please, ik vind slimheid en slaafsheid 2 hele verschillende dingen.
Precies, het is maar net wat je slim vindt.

Is een border slim omdat hij snel dingen oppikt?
Of is een zelfstandige hond juist slim omdat hij dat niet doet?

Het is maar net wat je het beste uitkomt ;)

Zelfstandige rassen worden vaak gezien als eigenwijs en koppig. Maar ze doen gewoon hun werk en maken dat netjes af, ook als je roept. Is de hond dan eigenwijs als ie niet meteen komt? Of is de baas dom omdat hij verwacht dat de hond zijn werk onderbreekt terwijl dat nog niet klaar is?

Ik (als liefhebber van zelfstandige rassen :mrgreen: ) opteer voor het laatste. ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Podenji schreef:ik vind overigens dat de mate van slimheid van een hond eerder te maken heeft met het probleemoplossend en inventieve vermogen dan met de will to please, ik vind slimheid en slaafsheid 2 hele verschillende dingen.

Zelfstandige rassen worden vaak gezien als eigenwijs en koppig. Maar ze doen gewoon hun werk en maken dat netjes af, ook als je roept. Is de hond dan eigenwijs als ie niet meteen komt? Of is de baas dom omdat hij verwacht dat de hond zijn werk onderbreekt terwijl dat nog niet klaar is?

Ik (als liefhebber van zelfstandige rassen :mrgreen: ) opteer voor het laatste. ;)
Ik ook :mrgreen:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef: Zelfstandige rassen worden vaak gezien als eigenwijs en koppig. Maar ze doen gewoon hun werk en maken dat netjes af, ook als je roept. Is de hond dan eigenwijs als ie niet meteen komt? Of is de baas dom omdat hij verwacht dat de hond zijn werk onderbreekt terwijl dat nog niet klaar is?

ik ook !
ik merk heel sterk aan vooral Jenson en Solar dat ze écht wel komen, maar niet direct op commando,eerst doen wat ze van plan waren, voor jenson is dat meestal alle uithoeken van het bos onderzoeken ( die rent een pad in en 5 minuten later komt ie uit een ander pad gedenderd :smile: ) en solar moet vaak eerst een muis uitgraven of toch echt proberen een meerkoetje te vangen.

ze komen wel, het duurt alleen soms ff, vooral bij Solars graafacties :mrgreen:
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

ranetje schreef:
Marjoleine schreef:

hahaha :mrgreen: ik weer niet.. hier is hier.. maar goed.. dat is dan weer rasverschil denk.. ze kunnen en moeten hier zelfstandig kunnen opereren, maar commando van de baas dient toch te worden gehoord..

En een domme hond.. ik ken ze niet.. de meeste honden kan veel worden geleerd als de bazen maar weten hoe ze sommige dingen moeten aanleren.. :wink:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Nou...Nika is toch echt dom hoor :mrgreen: Ze is behoorlijk zwakbegaafd volgens mij, maar wel heel erg lief. :pffff:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ook in paarden merk ik verschil. Mijn ruin kan echt een beetje "probleem oplossend" denken. Hij denkt ook mee in het parcours. Er zijn ook paarden die echt moeten leren dat inzicht te krijgen, en je hebt paarden die het nooit echt leren. DAar moet de ruiter alles bij doen.

Ook bij honden is er verschil in inzichten. Er zijn honden die dingen makkelijker oppakken dan andere, maar je hebt ook honden die echt probleemoplossend denken door bijvoorbeeld aan te geven dat hij naar buiten moet, of dat hij water moet hebben (gooien met lege waterbak), of honden die uit zichzelf leren om deuren open te krijgen. Sommige dieren observeren stil en gebruiken de informatie die ze daarmee krijgen. DAt vind ik intelligentie. Wolven zijn echter weer vele malen intelligenter. Hun inventiviteit wordt steeds uitgedaagd want ze moeten voor zichzelf zorgen .Daarnaast jagen ze in groepen, dat vereist ook bepaalde intelligentie.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:
ranetje schreef:
Marjoleine schreef:Ik (als liefhebber van zelfstandige rassen :mrgreen: ) opteer voor het laatste. ;)
hahaha :mrgreen: ik weer niet.. hier is hier.. maar goed.. dat is dan weer rasverschil denk.. ze kunnen en moeten hier zelfstandig kunnen opereren, maar commando van de baas dient toch te worden gehoord..
Maar dan mag ie dus zijn werk niet afmaken :denken:

Dat vind ik dan weer niet logisch.
Eerst fokken we honden die hun werk afmaken en dan zeggen we dat ze dat op commando maar moeten onderbreken. :19:

Trouwens, mijn honden horen me altijd.

Met name de wetter kijkt vaak even over haar schouder: Ik heb je gehoord hoor, kom eraan! :ok:

En dat doet ze ook. Als ze klaar is. ;)

Dat moet dus ook, ze is gewoon plichtsgetrouw, werk is werk. :pffff:

Afbeelding

fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

ik heb altijd gedacht dat canyon heel dom was,terwijl ze eigenlijk best slim was.bij ruby andersom die is heel slim maar wel zo dom om altijd te doen wat ik zeg.beide waren wel heel handig in oplossingen zoeken:canyon deed het dan gewoon NIET :mrgreen: en ruby zoekt een andere weg.nu ik met shadow intesiever bezig ben met trainen(met dummy veel zoeken)merk ik ook dat hij ook steeds handiger wordt in het oplossen van z'n problemen maar dat heeft ie een beetje moeten leren(meer aanpassen omdat hij niks ziet)
Afbeelding

jemble 5 maanden
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Wat ik wel een grappig voorbeeld vond van slimheid is het verschil tussen de reactie van pupje Saar en pupje Vera bij hetzelfde gat in hetzelfde hek in het bos.
Pupje Saar liep door dat gat, liep een stuk langs de andere kant van het hek, en was vervolgens verdwaald :mrgreen: Zelfs als ik haar terug probeerde te leiden naar het gat had ze geeen idee wat de bedoeling was. Ik heb pupje Saar denk ik wel 20 keer terug over het hek heen moeten tillen omdat ze gewoon geen andere oplossing zag.
Pupje Vera liep door dat gat, liep een stuk langs het hek, en terwijl ik al klaar stond om weer een pup terug over het hek te hijzen rende ze zelf terug naar het gat en kwam op die manier weer op het pad met zo´n bekkie van `ja, wat :19:` :mrgreen:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

En dan zijn er ook nog honden die zichzelf ontwikkelen, puur om de wil dingen te kunnen doorgronden. Ze observeren, letten goed op, nemen dingen uit zichzelf over.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

iones schreef:En dan zijn er ook nog honden die zichzelf ontwikkelen, puur om de wil dingen te kunnen doorgronden. Ze observeren, letten goed op, nemen dingen uit zichzelf over.
Ja, zo had ik er laatst een ;)

We hadden in ons laatste nest twee pups.
De ene deed van alles, stortte zich van randjes, raakte klem achter dingen, kroop ergens in om vervolgens vast te komen zitten, noem maar op.
De tweede keek dat allemaal aan, en trok er lering uit.
Ze viel niet maar keek en liep om, ze raakte niet klem omdat ze zag wat er gebeurde en een andere oplossing vond, ze trok niet eindeloos van de ene kant terwijl dat niet ging, maar liep om en kreeg zo wat ze wilde...

Omdat ik mijn ras al lang fok weet ik dus ook hoe ze zich zullen ontwikkelen:
de ene is het typische familiehondje, dat voortdurend in zeven sloten tegelijk loopt en zoek raakt in de eigen tuin uit pure domheid, terwijl de tweede het ideale werkhondje wordt dat voortdurend oplet wat je doet, om daar vervolgens op in te spelen.

Het eerste type is erg vertederend, maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan het tweede type ;)

Afbeelding

ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:
We hadden in ons laatste nest twee pups.
De ene deed van alles, stortte zich van randjes, raakte klem achter dingen, kroop ergens in om vervolgens vast te komen zitten, noem maar op.
De tweede keek dat allemaal aan, en trok er lering uit.
Ze viel niet maar keek en liep om, ze raakte niet klem omdat ze zag wat er gebeurde en een andere oplossing vond, ze trok niet eindeloos van de ene kant terwijl dat niet ging, maar liep om en kreeg zo wat ze wilde...

Omdat ik mijn ras al lang fok weet ik dus ook hoe ze zich zullen ontwikkelen:
de ene is het typische familiehondje, dat voortdurend in zeven sloten tegelijk loopt en zoek raakt in de eigen tuin uit pure domheid, terwijl de tweede het ideale werkhondje wordt dat voortdurend oplet wat je doet, om daar vervolgens op in te spelen.

Het eerste type is erg vertederend, maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan het tweede type ;)
Het is niet alleen het al langere tijd fokken Marjoleine.

Jij ziet het omdat je volgens mij eindeloos zit te observeren bij de hondjes en ze verder misschien/waarschijnlijk ook volgt :ok:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Marjoleine schreef: Het eerste type is erg vertederend, maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan het tweede type ;)
Het is niet alleen het al langere tijd fokken Marjoleine.

Jij ziet het omdat je volgens mij eindeloos zit te observeren bij de hondjes en ze verder misschien/waarschijnlijk ook volgt :ok:
Yep, dat is waar.
Ik ben een gedrags-addict ;)

Maar ik vind het ook heel erg belangrijk, bij alle rassen maar zeker bij een ras als het mijne, dat de goede hond-baas combi gemaakt wordt.
Dat is mijn verantwoordelijkheid. Ik wil toch zo nodig fokken?

Veel rassen hebben grote verschillen in aanleg. Daar hoor je als fokker op te letten. ;)
Volkomen OT, dit ;)

Maar inderdaad, in ons ras heb je absolute 2-hersencel-types en je hebt slimmerikjes ;)
En dat heb je vast in alle rassen wel.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”