Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kleur

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Hmm, ik heb wel kleurtjes of patroontjes waar ik meer op val, maar ik vind karakter veel belangrijker.
Ik vind het donkere van Vera bijvoorbeeld erg mooi, maar was ze nou een super licht pupje geweest was ik net zo blij met haar geweest bijvoorbeeld :wink:
Als ik een ras mooi vind qua uiterlijk vind ik eigenlijk alle kleurtjes of patroontjes wel iets hebben als ik er zo over nadenk, met uiteraard wel een voorkeur soms.
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

Los van karakter, gezondheid of ras ........ mijn voorkeur is zwart.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik kies zo donker mogelijk op de één of andere manier. :mrgreen:

De boxer vind ik het mooist of donkergestroomd (zoals Nika) of echt diep hertenrood. Beide liefst met zo min mogelijk wit.
Bij de Hollander vind ik de donkere honden ook veel mooier dan de lichte.
En bij de Mechelaar val ik ook weer op de honden met veel charbonnée, de lichtere Mechelaars vind ik minder mooi om te zien.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Katja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shelties !!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Katja »

Bij Shelties gaat mijn voorkeur uit naar zwartwit :ok:
Afbeelding
Get a life..... get Shelties !
Like Zoë & Katja !
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Nanna schreef:
Moos schreef: Als ik een ras mooi vind qua uiterlijk vind ik eigenlijk alle kleurtjes of patroontjes wel iets hebben
Dat heb ik nou helemaal niet.
Bij mijn ras, de teckel, komt chocoladebruin voor. Ik vind dat ronduit lelijk, en dan eigenlijk vooral door de lichte neus en ogen die daaraan verbonden zijn. Ik vind dat een hele nare uitdrukking geven.
Maar andere mensen zijn er juist weer gek op ;-)
Afbeelding
Nou wil ik niet lullig doen, maar nou zet je ook wel een plaatje neer van een Teckel die ik sowieso niet mooi vind, ongeacht de kleur :mrgreen:
Ik vind bruin bij Teckels namelijk juist heel mooi vaak, maar deze vind ik niks :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

flatcoat schreef:Los van karakter, gezondheid of ras ........ mijn voorkeur is zwart.
Ook mijn voorkeur is zwart.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Toch wel belangrijk;
Ik val niet op zwarte honden, maar vooral op blond.
Heb 2 gele boxers gehad, een blonde Mastiff en een abricot Bullmastiff, terwijl deze er ook allemaal in Brindle zijn, maar daar val ik dus ook niet op.
Mijn duitser is geel/zwart, daar val ik dus weer minder op wolfsgrauw, moet zeggen dat hij voor me gekocht is dus had ik geen keus, maar gelukkig was het dus een zwart/gele. Mijn mechel (ook geen keus) is mooi rood met zwart masker, precies mijn smaak.
Mijn hollander daarentegen was héél donker gestroomd, maar dat vond ik dan weer wel apart door zijn mooie heldere ogen, maar ik val dus zelf eigenlijk niet op hollanders, door de brindle kleur. Maar als er toevallig één rondloopt zie ik dus wel zijn mooie kanten.
Maar heb ik zelf de keus, dan is het voor mij het allerliefst abricot/rood en daarna blond :ok: .

Afbeelding
Gr. Aniek

Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik hou bij de tollers van een donkere rode kleur en weinig tot geen wit op de kop.
Maar de keuze zal toch altijd op karakter en bouw gebaseerd zijn binnen een nest en niet op kleur en aftekening :wink:
Afbeelding
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Kleur maakt me echt helemaal niks uit (ook bij mijn paarden niet trouwens) maar zwart is wel handig als je veel zwarte kleding draagt :wink:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Als ik kijk naar de kleur bij een Hovawart heb je blond, van lichtblond tot donkerblond, black and tan en zwart. Het mooiste vind ik een black and tan en naar die kleur ging ook mijn meeste voorkeur naar uit. Maar dan moest het karakter e.d. me natuurlijk ook wel aanspreken :wink: Alleen er waren niet genoeg black and tannetjes in het nest van Fien dus werd het toch echt een blond :mrgreen: De blonde kleur van Fien vind ik wel erg mooi en ben het blonde wel meer gaan waarderen maar black and tan vind ik nog steeds het mooiste. Helemaal zwart bij een Hovawart vind ik het minst mooi.
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Daar krijgen we het eerste dilemma bij het kiezen van een pup.
Stel dat er in het nestje waar wij uit kunnen kiezen brindle en blond (Mastiff) zit, dan maakt het mij niet uit. Ik ben brindle ondertussen erg gaan waarderen. Vriendlief wil echter blond. Stel dat er echter alleen nog een brindle reutje zou zijn, dan zou ik 'm toch met al m'n charme proberen om te turnen :mrgreen:
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Toen ik op zoek was naar Jip wilde ik wel heel graag een witte. Toen bleek dat dat moeilijk was heb ik ook wel gezocht naar andere kleuren en ik denk dat als ik daar een heel leuk nest van had gezien ik daar ook wel voor had kunnen gaan. Maar ik ben wel blij dat ik met Jip een heel leuk karakter heb gevonden en ook nog eens een witje :ok:
Bij Benno viel ik eigenlijk voor zijn zwart- witte broertje maar Benno klikte beter met Floor en dat was belangrijker. Bij Ziva hadden we wel een voorkeur voor zwart-wit maar als ze een rood-wit dametje was geweest was het ook prima :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ik geef de voorkeur aan een donkere hond, maar mijn eerste Cardigan was geen driekleur teefje, maar de sable-witte reu, die als enige nog beschikbaar was. De volgende 2 honden waren een zwart-wit Cardigan teefje, dus in mijn favoriete kleur, daarna een zwarte labrador en nu als herplaatser weer een sable-witte reu. Ik wilde vroeger graag een zwarte Duitse herder, maar het is er nooit van gekomen.
*Silvia*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Silvia* »

Bij de Bullterrier val ik eigenlijk toch het meeste voor de witte staat bij mij op 1, heb nu een rode en dat is dan toch dat we toen bij een herplaatser meer op het karakter afgingen en kleur deed er niet meer toe.
Maar de Pup die er zeker wel aangaat komen is toch echt een Witte.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Bij mijn eigen ras vind ik bruin en zwart de saaiste kleurtjes. Laat ik die nu alleen maar hebben :mrgreen: Kleur maakt me dus niet veel uit.
Ooit wil ik een koperkleurige Peruaan. Gevlekt vind ik ook erg leuk maar ik goed gebouwde en echt naakte gevlekte Peruanen zijn op 1 hand te tellen.

Bij andere rassen houd ik wel van aparte kleurtjes maar ik zou nooit speciaal een hond op kleur uitzoeken of bv geen pup uit een mooie combi nemen omdat de kleur die ik wil er niet bij zit.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Zelf vind ik de kleur zwart erg mooi, gewoon helemaal pikzwart.

Toen ik opzoek was naar een pinscher viel mijn oog op een herplaatsertje die bruin was.

Toen ik besloten had dat ik een 2e Pinscher erbij wilde vond ik de choco-tan erg mooi en bijzonder. Maar ook erg moeilijk tot niet te krijgen. Toen ik toevallig tegen een herplaatser aan liep van deze kleur was het voor mij dan ook niet moeilijk, dus werd het de kleur die ik wilde.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Oja, ik lieg. Bij de Bull Terriër zou ik inderdaad alleen voor een witte of bijna witte gaan :ok:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Leuk onderwerp want wel belangrijk voor mij (ja, natuurlijk is de goede gezondheid en karakter veel belangrijker maar dan.....)
Luna is een Brindle Cardigan, en die wilde ik echt heel supergraag, ben dol op Brindle...en nu zat er maar 1 brindle teefje in het nest....Pas met 5 weken hoorde ik dat ik haar mocht hebben (was met 2 weken al bij t nest geweest) en de fokster wilde een sable teefje aanhouden. Sable bij Cardigans ben ik niet zo dol op. Wel rood.
Chels de Boxer is een herplaatser maar haar mooie donkere geel spreekt mij heel erg aan, klein beetje wit op hoofd is mooi, niet te veel!
Delphi de Spinone, ja, daar komt behalve wit-oranje ook bruin voor, dit vind ik echt niet mooi...jammergenoeg heeft Delphi bijna geen oranje.
Wat Nanna zegt over de Whippet, daar sluit ik mij bij aan, prachtig dat Brindle.
Paardjes:zwart......Toen ik Meaghan voor het eerst zag, dat lieve zwarte hoofdje met een witte bles.......oei...verkocht!!!!!
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Ik hou van gekke aftekeningen.
Als ik kan kiezen, kies ik voor degene met de gekke aftekeningen.
Ik word daar altijd door aangetrokken. Een karakteristiek koppie vind ik ook belangrijk.

Erg veel geluk heb ik nog niet gehad (of mijn keuze wordt niet bepaald door uiterlijk).
Ik heb namelijk een wit paard gehad en dus zonder aftekeningen, nu een donkerbruine zonder aftekeningen en Cheeky kwam uit een nest van zwarte pups waarbij zij het meeste wit had!
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik hou het meest van bonten. Markiesje had ik ook op een bonte gehoopt (zijn zusje was bont :mrgreen: ), maar helaas, geen bonte reuen in het nest en zwart vind/vond ik ook geen probleem.

Ik vind de aparte kleurtjes wel leuk, heb een prachtige blond-witte (ik geloof dat het in officiele termen nog steeds rood-wit is, maar het is dus wel echt ee-blond) BC gezien en red merle vind ik ook een erg leuk kleurtje bij de Borders, maar bijvoorbeeld slate merle of lilac merle zijn ook wel gaaf (maar wel nogal zeldzaam geloof ik :mrgreen: )
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik heb absoluut kleurvoorkeur. Vind het altijd wel bewonderenswaardig dat er mensen zijn die kleur totaal niet laten meespelen in hun keuze voor een pup. Maar het gaat weer niet zo ver bij mij dat ik op kleur kies en dan genoegen neem met een ander karakter dan ik in m'n hoofd had. Ik zou heel graag een red tri Aussie willen, maar ga er niet vanuit dat dit ook lukt. Ik zou al heel tevreden zijn met een black tri :wink:

Bij de Kooikers vind ik een donkere kleur en veel bruin mooi. Ik zou niet snel voor het meest witte pupje uit het nest gaan.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Bij de keuze van een pup speelt kleur bij mij ondergeschikt mee. Ik vind karakter het allerbelangrijkst.
Ik heb afgelopen weekend gekozen welke pup bij ons komt wonen. Ik kon kiezen uit een sable en een zwart met witte pup. Beide kleuren vind ik erg mooi. Ik vind sable zelf een hele mooie kleur bij de Tibetaan. Die kleur heeft wel mijn voorkeur. Nou heeft de pup die bij ons komt wonen een hele mooie aftekening (witte kraag en witte scheiding op zijn koppie), maar qua uiterlijk vond ik de sable pup net iets mooier. Qua karakter stak de zwart-witte er voor mij bovenuit.
Op het moment dat er weinig verschil zit in karakter, en beide karakters me aanspreken, kies ik wel op uiterlijk.

Ik denk trouwens wel dat als er een pup is met een heel lelijke kleur, ik misschien wel even zou slikken als die een veel leuker karakter heeft dan de andere pup met een hele mooie kleur. Maar ik zou dan toch voor karakter gaan denk ik, omdat ik met een kleur die niet bij me past wel kan leven, maar minder met een karakter dat me tegenstaat.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Kleur speelt bij mij niet echt een rol. Vind alle kleuren wel mooi. Het enige wat ik echt niet wil, zijn blauwe ogen. Ik vind dat echt afschuwelijk. Ik zou dus geen pup uit een nest nemen waar alleen blauwe ogen in voorkomen. Hoe lief en schattig ze er ook uit zien.

O ja, en bij de stabijtjes liever geen wit op het koppie. Ik hou meer van de echte zwarte koppies.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Sita schreef:Kleur speelt bij mij niet echt een rol. Vind alle kleuren wel mooi. Het enige wat ik echt niet wil, zijn blauwe ogen. Ik vind dat echt afschuwelijk. Ik zou dus geen pup uit een nest nemen waar alleen blauwe ogen in voorkomen. Hoe lief en schattig ze er ook uit zien.

O ja, en bij de stabijtjes liever geen wit op het koppie. Ik hou meer van de echte zwarte koppies.
Ik vind dan 2 blauwe ogen geen probleem, maar niet 2 verschillende kleuren ogen. Dat vind ik dan weer echt naar om te zien...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Jorda
Actief

kleur

Ongelezen bericht door Jorda »

Ik wilde echt dat mijn derde hond weer en blue merle teef zou worden, maar er werden maar 2 pupjes geboren en de teef was een driekleur........ Ik was zo lang bezig geweest met zoeken (ze komt uit Tsjechië) en zo overtuigd van het werkvermogen van deze lijnen dat nu kleur ondergeschikt werd. Maar zwarte honden hebben het minst mijn voorkeur (en nu heb ik er twee, hahahaha).

Groetjes van Jorda.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ach ik vond witte honden lelijk en bekijk mijn onderschrift eens :mrgreen: Allemaal voornamelijk wit. Ach heeft ook zijn charme. Het enige wat ik niet wil is een hond die helemaal blauw is, vind ik niet mooi bij staffords. Voor de rest kan het mij niet schelen.
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Kleur vind ik zeker mooi, maar dat weegt niet tegenover het karakter van een evt. pup.

Ik vind het karakter belangrijker dan de aftekening.

Als je gaat showen met je hond, speelt aftekening wel mee, maar dat is voor mij ( nog) niet van toepassing.

Wie weet ooit in de toekomst en die wens is er zeker :ok:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Toen ik er over na begon te denken een pup te nemen wist is heel zeker dat ik een grauwe langhaar duitse herder wilde, ik wist ook al precies wanneer die moest komen.

Toen kreeg ik het aanbod een pup te reserveren uit een moeder waar ik stapelgek op was. Dat zou geen grauwe worden en waarschijnlijk ook geen langhaar al weet je nooit of die in dh nestjes zitten.
Ook zou dat ongeveer een half jaar eerder zijn dan ik gepland had.

Ik heb een weekend bedenktijd gevraagd, maar dezelfde avond nog teruggebeld dat ik graag op de lijst wilde komen.

Er zat een langhaar reutje in het nest en ik had eerste keus reuen, maar dr was helemaal geen klik met dat pupke.
Het is Jan geworden - geen langhaar en zwart en bruin- met in mn achterhoofd de hoop dat ie net zo een karakter zou hebben als zn mamma.
Dat is helemaal uitgekomen!

Waarmee ik eigenlijk alleen wil zeggen dat ik wel een voorkeur heb voor kleur, maar dat voor mij het karakter toch het allerbelangrijkste is en de kleur daaraan ondergeschikt.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anne »

Mij maakt kleur niet veel uit, maar ik heb natuurlijk wel mijn voorkeur..
Zwart.
Zwart vind ik bij de meeste windhonden het mooiste :ok: Barzoi's met zwarte 'platen', zwarte Saluki's, zwarte Grey's...
Bij een Grey vind ik heel licht fawn ook wel mooi, maar ik ga toch voor zwart, het liefst met witte pootjes, wit puntje op de staart en witte streep op de neus :mrgreen:
Het is wel gewoon toeval dat ze hier allemaal zwart zijn.
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002-2015), Tibbie (2000-2015) en Gunda (1996-2009)
Afbeelding
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

Toen we (vooral ik :wink: )besloten dat er een sheltiereu kwam hebben we het wel over kleuren gehad, manlief en één van de dochters maakte het niks uit, andere dochter wilde graag een drie kleur en ik graag een bleu merle (wil ik nog steeds erg graag).
Ik heb contact gezocht met verschillende fokkers en kwam uit bij één waar het goed mee klikte, we zijn voor de geboorte op visite geweest, was allemaal super. We hebben toen gezegd dat we een reutje wilde maar dat het niet perse een drie kleur (bleu merle werd er sowieso niet geboren) hoefde te zijn. Uiteindelijk waren er van de vijf pups twee drie kleuren geboren waar wij uit mochten kiezen.
Als er ooit één bij komt ga ik toch op zoek naar een bleu merle, ik vind ze prachtig.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”