Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

sneeuw en ijs te koud voor hondenpootjes

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

dretje
Zeer actief

sneeuw en ijs te koud voor hondenpootjes

Ongelezen bericht door dretje »

met dit extreem winterweer vraag je je soms toch wel af of dat voor die kleine honden pootjes toch niet wat koud is
Takkii is dol op sneeuw maar vind de kou duidelijk toch iets minder
zolang hij lekker gek kan rauzen door de sneeuw gaat het goed maar na een poosje staat hij toch flink te trillen en gaat hij het liefst op mijn tenen staan. tja wat wil je bij zo'n "nep"tekkel hangt zijn zaakie toch behoorlijk in de sneeuw :wink: )
vanmiddag na een halfuurtje flink wandelen liepen bij ons door de straat en daar werd net gestrooid......takkii begon meteen heel zielig te manken (ik denk dat het zout in zijn pootjes beet)

Wie doet er bijvoorbeeld vaseline op de pootjes tegen de kou maar vooral ook tegen het strooizout
hondeponnetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Cattle Dog
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door hondeponnetje »

Ik merk dr niks van, mijn Jack Ruzie huppelt als een dolle in het rond en glijd gezellig voor me uit, ik laat hem lekker rennen en hij heeft net zoveel lol als met een droge zonnige dag of een regendag.
Afbeelding
met dank aan Twinkel
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik niet hoor. Met dit weer vermijd ik de stukken waar gestrooid is :wink:
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Het valt mij op dat Christo nu veel zijn poten likt. Maar vaseline? Ik denk dat ik nu gewoon zijn poten na de wandeling goed afdoe met babydoekjes.

Overigens loop ik nu steeds waar het gestrooid is. Ben al twee keer onderuit gegaan vanochtend :N: :N:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

kou deert ze niet.. ze rennen nog `fluitend` door zee..wat ik wel had was een half afgescheurde teennagel tot het leven door bij Finn waarschijnlijk door het rennen en dollen op de harde bevroren grond opgelopen.. was niet fijn voor hem volgens mij en het herstelde niet vanzelf en bleef er ook aanhangen..(vandaag bij da dan ook langsgeweest om eraan te helpen en na te kijken)

in dat geval om de nagels en voetzolen minder kwetsbaar te maken is mijn vraag dan.. helpt dan vasaline op de voetzolen en nagels smeren, iemand anders gaf dat als advies vandaag..
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik heb nog nooit iets gemerkt, ook niet van zout :19:
Hij heeft wel erg veel eelt onder z'n poten moet ik zeggen.
Als het erg koud is moet Felix in beweging blijven, van lang stilstaan krijgt hij het wel koud. Ik kan me wel voorstellen dat wat kleinere honden, die door de sneeuw schuiven bij wijze van spreken, het snel koud krijgen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Morgenochtend smeer ik al die voetjes wel even in voor we naar buiten gaan. Je hebt koud en koud, maar als het rond de 10 graden vriest vergt dat toch wel wat meer van die voetzooltjes. Het blijven blote voetjes. :wink:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

kan uierzalf ook :denken:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

blondie schreef:kan uierzalf ook :denken:
Ja hoor, alles is goed, als het maar vet is, babyzalf, vaseline, uierzalf, allemaal goed. Vet is een hele goeie bescherming tegen kou en ook tegen strooizout, plus het geeft wat meer grip als het glad is. Te vaak insmeren is niet goed omdat honden er 'zachte' pootjes van krijgen, maar bij extreme weersomstandigheden is een laagje gewoon lekker.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ik doe helemaal niks.
We lopen en doen gewoon zoals altijd en ik merk niks aan de honden. Ja dat ze het gemeen vinden dat er geen water maar ijs in de sloten ligt en ze daardoor hun dagelijkse duik niet kunnen nemen. :boos:
Maar verder??
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Misschien dat ik de pootjes wat insmeer, verder lijkt Gol geen last van de kou te hebben. Ze had gister zo hard gerend met wat honden dat ze pardoes in een niet bevroren plas sprong. Even afkoelen :N:
Mafkees, ik heb haar maar goed laten lopen daarna en thuis lekker afgedroogd :piew:
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Hanneke2 schreef:
blondie schreef:kan uierzalf ook :denken:
Ja hoor, alles is goed, als het maar vet is, babyzalf, vaseline, uierzalf, allemaal goed. Vet is een hele goeie bescherming tegen kou en ook tegen strooizout, plus het geeft wat meer grip als het glad is. Te vaak insmeren is niet goed omdat honden er 'zachte' pootjes van krijgen, maar bij extreme weersomstandigheden is een laagje gewoon lekker.
Ik heb dat ook een keer gedaan bij Bonha, en niks meer grip, ze kon juist helemaal geen houvast meer krijgen op de bevroren ondergrond. Hier dus geen vaseline oid meer. Maar ik merk ook verder niks van last van koude. Sterker nog, mijn dames leven er van op!!!! Nouja, Bonha dan. Yanthe vindt nog altijd gewoon alles geweldig!
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als ik lang over gepekelde weggedeelten moet met de honden dan spoel ik thuis die pootjes even af.
Vet tussen de voetkussentjes doe ik ook vaak voor de langere wandelingen.
Lange haren tussen de voetzooltjes haal ik weg omdat de sneeuwballen dan zo groot worden.
Wat minder haar levert wat kleinere sneeuwballen op tussen de voetkussens.
Beter voor mijn handen want dan kunnen de handschoenen weer eerder aan :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
baukje en femke
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door baukje en femke »

Wat ik ook in het andere topic hierover schreef: Als je vaseline gebruikt, wat heel goed werkt, gebruik dan zuurvrije vaseline.
Groetjes Willy en pootjes Femke
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik smeer er niets op, ze likken het er meteen weer af of ze lopen alsof ze over iets heeeeel smerigs moeten lopen :19:
ze hebben er ook geen last van als ik er dus niets op smeer, lopen ze door de pekel dan maak ik de voeten thuis schoon met warm water , het is tot op heden nog niet nodig geweest er zalf op te smeren.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Hier ook geen last van, loop ook niet op gepekelde stukken
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Diego zont graag op de tuintafel maar met de sneeuw vind ie het ook niet erg om op de tafel te liggen!

Nu we dat weten van de sneeuw hiervoor laten we hem binnen. Wil niet dat ie nat word van in de sneeuw liggen (hij blijft dan echt een hele tijd liggen) en dan waait....

maar Diego maakt het niet uit die gaat zo in de sneeuw liggen/zitten.... lekker gek doen...

Wel last van pootjes als hij heeft gelopen waar gestrooid is dan gaat hij op zijn poten bijten.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Inge O schreef:ik smeer hier niks, maar ik loop ook nooit op gepekelde stukken met ze. in verse 'plak'sneeuw kweken ze wel eens wat pootbollen, maar daar hebben ze nu geen last van want er ligt hier maar een dun laagje dat keihard vervroren is.

de aanhoudende keiharde ondergrond begint hier wel een andere tol te eisen : nu is ook sette erin geslaagd haar teen(gewricht) te bezeren, dus alweer een mankerd rijker :roll: .
Dat probleem heb ik met Hera dus ook.
Die doet natuurlijk even maf als altijd en met die harde ondergrond wil dat niet altijd helemaal. Ze loopt nu dus ook wat mank van achteren.

Ik apporteer ook maar even niet meer.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

We proberen zoveel mogelijk de pekelplekken te vermijden, maar anders spoel ik de pootjes van Yentie even af als ze thuis is. Want ze likt ze schoon en piest dan twee dagen overdadig doordat ze zo'n dorst had. Dat kan niet goed voor haar blaas zijn. Maar van kou hebben haar pootjes geen last, het lijkt wel of ze dit veel fijner vindt dan zacht en regenachtig weer. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik smeer niks en loop dus ook niet over gestrooide delen...
ze hebben er ook weinig tot geen last van.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

ik smeer niks en we lopen ook kleine stukjes over gepekelde wegen. Moet wel anders komen we niet in het bos :wink:

Ik merk niks aan Ameno, bij thuiskomst veeg ik de pootjes af met een washandje en dat is het dan.
:pop:
alm@
moderator

Inge O schreef:
de aanhoudende keiharde ondergrond begint hier wel een andere tol te eisen : nu is ook sette erin geslaagd haar teen(gewricht) te bezeren, dus alweer een mankerd rijker :roll: .
Hier eentje met een, tot ver in het leven, afgebroken nagel :N:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

alm@ schreef:
Inge O schreef:
Ja, gaat lekker he? Ik ben gisteren met Noes naar de dierenarts geweest vanwege een ontstoken teentje, ook fijn met dit weer :jank:
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik merk niks en ik neem geen maatregelen. De honden raggen elke dag lekker samen door de sneeuw zonder ijsbollen en zonder een krimp te geven. Ze vinden het dus heerlijk :ok:
Afbeelding
dretje
Zeer actief

Ongelezen bericht door dretje »

takkii vind de sneeuw nog steeds heerlijk en zelfs die echte kou schijnt hem niet echt te deren.

wat jullie zeggen over niet over gepekeld wegdek.......ik woon in woonwijk waar helaas geen trottoir is dus we moeten stukje over de weg om (gelukkig na 50 meter) zo het bos in te lopen :wink: dsu zo zielig ben ik niet hoor :mrgreen:

ik was gewoon benieuwd wat jullie doen met de hond met dit toch wel extreem weer.
bedankt voor alle snelle reacties
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

malinois schreef:ik smeer niks en loop dus ook niet over gestrooide delen...
ze hebben er ook weinig tot geen last van.
Hier ook niet.
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
alm@
moderator

Gos schreef:
alm@ schreef:
Inge O schreef:
Ja, gaat lekker he? Ik ben gisteren met Noes naar de dierenarts geweest vanwege een ontstoken teentje, ook fijn met dit weer :jank:
Agos dat doet zeer :jank: ik smeer het hier maar steeds in met betadinezalf want met rennen buiten stoot ze het open en dan bloed het een beetje. Hopelijk gaat het niet ontsteken.
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

baukje en femke schreef:Wat ik ook in het andere topic hierover schreef: Als je vaseline gebruikt, wat heel goed werkt, gebruik dan zuurvrije vaseline.
En geen vaseline op waterbasis!
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
dibbes1974
Actief
Mijn ras(sen): saarlooswolfhond

Ongelezen bericht door dibbes1974 »

De kou is niet het probleem hier maar wel de pekel, maar na het wandelen de honden poten goed schoonmaken en het is weer over.
Groetjes,

Remco en de SWHtjes Amigo, Nikita en Dexter
Afbeelding
Leven is het meervoud van Lef
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

Jammer genoeg geen sneeuw hier maar Beau leeft helemaal op met dit "koude" weer. Ik ben vanmiddag gaan wandelen op een weiland en het mannetje heeft als een gek rond gerend :I: Als er wel sneeuw ligt doe ik niets op de poten, de ijsbollen haal ik er thuis wel af met een handdoek ze hebben er geen last van met lopen.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”