http://www.bmcn.org/dek_reu.htm
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fokken met HD?
Moderator: moderatorteam
- linda1985
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
- Aantal honden: 3
Fokken met HD?
Ik zie op deze link (weet nie tof ik hem mag plaatsen) dat er ook gefokt (mag) worden met honden met HD D mag dit dus gewoon met dit ras?
Of kan dit geen kwaad voor de heupen?

-
estelle
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
de (meeste) honden op deze lijst zijn er dus onder andere de reden van dat ik er helemaal mee gestopt ben (in nederland). hebben ze geen slechte heupen dan wel een erfelijke hartziekte of entropion of een gedragsprobleem. en ja, daar mag allemaal mee gefokt worden
. je mag met een hd d honde fokken als daar een hond met betere heupen tegenover staat. voorheen mocht je ook d x d combi's maken. buiten dat zie ik er maar heel weinig die atletisch gebouwd zijn zoals het hoort.

- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
-
estelle
Ik begrijp dat soort dingen echt niet hoor.Hutsje schreef:de (meeste) honden op deze lijst zijn er dus onder andere de reden van dat ik er helemaal mee gestopt ben (in nederland). hebben ze geen slechte heupen dan wel een erfelijke hartziekte of entropion of een gedragsprobleem. en ja, daar mag allemaal mee gefokt worden. je mag met een hd d honde fokken als daar een hond met betere heupen tegenover staat. voorheen mocht je ook d x d combi's maken. buiten dat zie ik er maar heel weinig die atletisch gebouwd zijn zoals het hoort.
-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
pumi's....Jacksel schreef:Ik zag laatst hier op het forum ook iemand die een C x A nestje wilde fokken. Tenmisnte dat stond op de site. Weet alleen niet zo uit mn hoofd wie dat was...
Daar mag het ook, omdat de fokbasis zo smal is. Niet dat ik het zou doen hoor, als mijn Kroaat geen A had gehad,. was er niet mee gefokt, net zoals bij de BC's.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Het hangt van de fokbasis af, vind ik. En van de voorouders.
Een hond die verder prima gezond is en uit een goede lijn komt, en uit goede ouders komt, maar toch D heeft... Ik vind dat geen probleem, als er een goede hond tegenover staat.
Maar wel alleen als de fokbasis inderdaad dermate smal is dat je het materiaal nodig hebt.
Tenslotte is het ook nog eens zo dat HD maar een lage erfelijkheidsgraad heeft, dat de bouw enorm belangrijk is en dat een hond heel wat meer is dan heupen alleen.
Kortom: het hangt van heel veel af.
Maar om een voorbeeld te geven: bij de Berner Sennen is excessief geselecteerd op heupen, alles wat geen A of B is, hebben ze uit de fokkerij gegooid, hele lijnen zijn weggemikt.
Het gevolg was, dat er allerlei andere dingen de kop opstaken doordat de fokbasis veel te smal werd.
En het gevolg daarvan was dat de gemiddelde leeftijd drastisch kelderde.
En het gevolg daarvan is dat er tegenwoordig wordt geselecteerd op niet doodgaan voor het 4e levensjaar.
Er is maar één ding erger dan nergens op selecteren, en dat is overselecteren.
Een hond die verder prima gezond is en uit een goede lijn komt, en uit goede ouders komt, maar toch D heeft... Ik vind dat geen probleem, als er een goede hond tegenover staat.
Maar wel alleen als de fokbasis inderdaad dermate smal is dat je het materiaal nodig hebt.
Tenslotte is het ook nog eens zo dat HD maar een lage erfelijkheidsgraad heeft, dat de bouw enorm belangrijk is en dat een hond heel wat meer is dan heupen alleen.
Kortom: het hangt van heel veel af.
Maar om een voorbeeld te geven: bij de Berner Sennen is excessief geselecteerd op heupen, alles wat geen A of B is, hebben ze uit de fokkerij gegooid, hele lijnen zijn weggemikt.
Het gevolg was, dat er allerlei andere dingen de kop opstaken doordat de fokbasis veel te smal werd.
En het gevolg daarvan was dat de gemiddelde leeftijd drastisch kelderde.
En het gevolg daarvan is dat er tegenwoordig wordt geselecteerd op niet doodgaan voor het 4e levensjaar.
Er is maar één ding erger dan nergens op selecteren, en dat is overselecteren.
- Pumi
- Zeer actief
- Contacteer:
klopt dat zijn wij, de populatie pumi's is zo dusdanig klein dat je niet om de C honden heen kan en wil gaan.Jacksel schreef:Ik zag laatst hier op het forum ook iemand die een C x A nestje wilde fokken. Tenmisnte dat stond op de site. Weet alleen niet zo uit mn hoofd wie dat was...
Er zijn in het verleden 2 reuen heeeeeeel erg veel ingezet met C, deze 2 reuen komen in elke stamboom nog binnen de 5de/ 6de generaties voor. Maar dan zet je er dus een A hond tegenover. Dan komt er bij de pumi ook nog bij dat zelfs honden met D en E nooit ergens last van krijgen, dit is uiteraard geen reden om slechte heupen te fokken. Maar wel om C honden in te zetten om toch een zo breed mogelijke genenpopulatie te krijgen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij de wetterhounen gebeurt het wel.Inge O schreef: nu vind ik persoonlijk D wel al niet leuk meer, daar krijgen honden last van, daar zou ik nooit mee fokken.
Ik heb in al die jaren dat ik het ras ken (pakweg 25) nog nooit een hond meegemaakt die last van de heupen had, ook niet bij D of zelfs E heupen.
Wetters zijn toch behoorlijke honden, maar blijkbaar valt dat soms toch mee.
Hangt ook van de bouw af volgens mij: een wetter is vierkant en achter matig gehoekt.
Ik stel me voor dat bij een DH die achter sterk overhoekt is, de belasting totaal anders is en daardoor de gevolgen ook.
Of klopt dat niet?
- Hutsje
- Zeer actief
ja, erg he? ik word er erg verdrietig van. deze honden moeten nu het ras vertegenwoordigen. ik ga er echt niet tussen staan met kief hoor, hij wordt echt niet gewaardeerd. te weinig bone, neus te lang (terwijl die exact de vereiste 1/3 e lengte van het totaal van de kop is tot de occiput), te weinig masker en veel te atletisch. hij heeft echt zijn fouten of mindere punten hoor, maar hij zal hier echt niet tussen passen, ze willen alleen maar massa en kilo's zien.Inge O schreef:jee, jessica, ga daar maar snel met kiefer staan, dan staat er tenminste toch één mooie tussen :N: .Hutsje schreef:de (meeste) honden op deze lijst zijn er dus onder andere de reden van dat ik er helemaal mee gestopt ben (in nederland). hebben ze geen slechte heupen dan wel een erfelijke hartziekte of entropion of een gedragsprobleem. en ja, daar mag allemaal mee gefokt worden. je mag met een hd d honde fokken als daar een hond met betere heupen tegenover staat. voorheen mocht je ook d x d combi's maken. buiten dat zie ik er maar heel weinig die atletisch gebouwd zijn zoals het hoort.
er zijn er hooguit 2 die me nog iet of wat aanspreken en dat is dan nog zonder de HD-uitslagen.
ik heb eens met een hele bekende fokker uit belgie gesproken die na pien de ring uitgestuurd werd, deze hond won werkelijk alles in nl en belgie. ze was zweer verontwaardigd, de km had gezegd dat de teef teveel bone had. haar reactie was, hoe kan een hond nou TE veel bone hebben?

- Hutsje
- Zeer actief
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat lijkt mij ook, dat dat scheelt.Inge O schreef:dat zal op de één of andere manier zeker een verschil maken, maar hoe en wat heb ik geen idee van - ik denk niet dat hier ooit al gedegen onderzoek naar is gebeurdMarjoleine schreef:Ik stel me voor dat bij een DH die achter sterk overhoekt is, de belasting totaal anders is en daardoor de gevolgen ook.
Of klopt dat niet?.
Hmmmm.... ik ga eens zoeken of daar iets over bekend is.
Leuk onderwerp eigenlijk wel
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb dat ook gedaan vorig jaar.Pumi schreef:klopt dat zijn wij, de populatie pumi's is zo dusdanig klein dat je niet om de C honden heen kan en wil gaan.Jacksel schreef:Ik zag laatst hier op het forum ook iemand die een C x A nestje wilde fokken. Tenmisnte dat stond op de site. Weet alleen niet zo uit mn hoofd wie dat was...
De reu had een oude uitslag, een +/- met een BA-0.
Wel een foto onder narcose met een slechte aansluiting, maar hond is negen (nu tien) en loopt als een kieviet.
Dan doe ik niet moeilijk, hoor
Prachtig nest trouwens
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
hier idem, bah zeg.... :N:Inge O schreef:jee, jessica, ga daar maar snel met kiefer staan, dan staat er tenminste toch één mooie tussen :N: .Hutsje schreef:de (meeste) honden op deze lijst zijn er dus onder andere de reden van dat ik er helemaal mee gestopt ben (in nederland). hebben ze geen slechte heupen dan wel een erfelijke hartziekte of entropion of een gedragsprobleem. en ja, daar mag allemaal mee gefokt worden. je mag met een hd d honde fokken als daar een hond met betere heupen tegenover staat. voorheen mocht je ook d x d combi's maken. buiten dat zie ik er maar heel weinig die atletisch gebouwd zijn zoals het hoort.
er zijn er hooguit 2 die me nog iet of wat aanspreken en dat is dan nog zonder de HD-uitslagen.
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Contacteer:
Gebruik van honden met HD-C hangt ook een beetje af van andere factoren dan het predikaat alleen. Bijvoorbeeld als je kijkt naar verticale stambomen.
Je krijgt dan veel meer informatie over eventuele erfelijkheid.
Zo kun je reu 1 (HD A) combineren met teef 1. (HD-A), klinkt helemaal top, maar het kán zo zijn dat je in de verticale stambomen (broers en zussen en andere familieleden) ziet dat bijvoorbeeld reu 1 uit een nest komt met 2 HD-B en 4 HD-C en teef 1. ook uit een nest met HD-C hebbers. (Je kijkt wel breder natuurlijk dan paps' en mams' geschwister).
terwijl je óók een combi kunt maken van reu 2. HD-C en teef 2 HD-A waarbij juist vrijwel alle heupen in de stamboom wél A zijn. Dan kies ik persoonlijk voor de tweede combi.
Verder heeft bijvoorbeeld een door mijn moeder gefokte reu HD-C. Maar, hij heeft op hele jonge leeftijd zijn achterpoot gebroken. Nu zijn ze vergeten (pas later aan gedacht natuurlijk), om specifiek te vermelden aan de RvB dat ze de heupen afzonderlijk beoordeeld wilden hebben, en de beoordeling gaat altijd uit van de slechtste heup. Ik geloof dat ze dat nog eens gaan doen of al gedaan hebben, maar anyway, de hond is gebruikt als dekreu omdat hij uit lijnen komt met zeer goede heupen. De honden van dat nest die getest zijn hebben weer gewoon HD-A.
Dus ik vind het altijd een beetje kort door de bocht, of eigenlijk, nee, vooral inténs zonde, als mensen allerlei honden bij voorbaat al uitsluiten van de fok, soms al bij HD-B!!! Dat hebben ze o.a bij de Berner erg strikt gedaan...gevolg...doorgefokt tot op het bot, en geen hond wordt haast nog ouder dan 5. Je maakt de basis onnodig smal, terwijl er te weinig reden (erfelijkheid!) is om HD-B en C uit te sluiten.
Ok, ik vind HD-D ook absoluut absurd.
Komt overigens nog iets bij. Er zijn honden met HD-D die nergens last van hebben en pijnvrij heel oud worden. Én er zijn honden die met HD-B die van de pijn niet lopen kunnen. De tweede mag wel gewoon gebruikt worden voor de fok, de eerste niet. Ook een tikkie krom wat mij betreft.
Bonha, die zeer vaak onderzocht is ivm haar rug, heeft erg veel pijn in de heupen tijdens die onderzoeken. Er zijn denk ik wel drie keer heupfoto's gemaakt. Ze heeft PERFECTE heupen (inmiddels wel wat artrose, maar ze is nu bijna 9 en stikt van de skeletproblemen). Er zou met haar dus gewoon gefokt mogen worden, terwijl ze wel degelijk last heeft.
Sorry hoor, maar dan gebruik ik liever een pijnvrije HD-C met goede achtergrond.
Maar dit rijtje BM's vind ik allesbehalve en opsomming om trots op te zijn, afgezien van de heupen..
Je krijgt dan veel meer informatie over eventuele erfelijkheid.
Zo kun je reu 1 (HD A) combineren met teef 1. (HD-A), klinkt helemaal top, maar het kán zo zijn dat je in de verticale stambomen (broers en zussen en andere familieleden) ziet dat bijvoorbeeld reu 1 uit een nest komt met 2 HD-B en 4 HD-C en teef 1. ook uit een nest met HD-C hebbers. (Je kijkt wel breder natuurlijk dan paps' en mams' geschwister).
terwijl je óók een combi kunt maken van reu 2. HD-C en teef 2 HD-A waarbij juist vrijwel alle heupen in de stamboom wél A zijn. Dan kies ik persoonlijk voor de tweede combi.
Verder heeft bijvoorbeeld een door mijn moeder gefokte reu HD-C. Maar, hij heeft op hele jonge leeftijd zijn achterpoot gebroken. Nu zijn ze vergeten (pas later aan gedacht natuurlijk), om specifiek te vermelden aan de RvB dat ze de heupen afzonderlijk beoordeeld wilden hebben, en de beoordeling gaat altijd uit van de slechtste heup. Ik geloof dat ze dat nog eens gaan doen of al gedaan hebben, maar anyway, de hond is gebruikt als dekreu omdat hij uit lijnen komt met zeer goede heupen. De honden van dat nest die getest zijn hebben weer gewoon HD-A.
Dus ik vind het altijd een beetje kort door de bocht, of eigenlijk, nee, vooral inténs zonde, als mensen allerlei honden bij voorbaat al uitsluiten van de fok, soms al bij HD-B!!! Dat hebben ze o.a bij de Berner erg strikt gedaan...gevolg...doorgefokt tot op het bot, en geen hond wordt haast nog ouder dan 5. Je maakt de basis onnodig smal, terwijl er te weinig reden (erfelijkheid!) is om HD-B en C uit te sluiten.
Ok, ik vind HD-D ook absoluut absurd.
Komt overigens nog iets bij. Er zijn honden met HD-D die nergens last van hebben en pijnvrij heel oud worden. Én er zijn honden die met HD-B die van de pijn niet lopen kunnen. De tweede mag wel gewoon gebruikt worden voor de fok, de eerste niet. Ook een tikkie krom wat mij betreft.
Bonha, die zeer vaak onderzocht is ivm haar rug, heeft erg veel pijn in de heupen tijdens die onderzoeken. Er zijn denk ik wel drie keer heupfoto's gemaakt. Ze heeft PERFECTE heupen (inmiddels wel wat artrose, maar ze is nu bijna 9 en stikt van de skeletproblemen). Er zou met haar dus gewoon gefokt mogen worden, terwijl ze wel degelijk last heeft.
Sorry hoor, maar dan gebruik ik liever een pijnvrije HD-C met goede achtergrond.
Maar dit rijtje BM's vind ik allesbehalve en opsomming om trots op te zijn, afgezien van de heupen..
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

- Chione
- Zeer actief
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
- Hutsje
- Zeer actief
en dat is ook niet voor niets :N: . je hebt gelijk, hij is aan alle kanten te. hij is ook heel ruim boven de standaard qua hoogte.Inge O schreef: die vond ik redelijk, wel correct gebouwd (zover het van dit soort foto te zien is - een groot deel van de foto's op de site zijn ook zo genomen dat je eigenlijk weinig of niks over de bouw van de hond kan zeggen) maar voor mij is hij te.
maar hij was voor mij wel bij de mooiste 3.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe dienen ze gebouwd te zijn?
Wat mij opvalt (maar misschien is dat wel normaal) is dat ze erg weinig voorborst hebben?
En persoonlijk vind ik ze ook niet erg in balans: wat veel hoofd voor wat weinig bot, een aantal dan.
Ik heb ook de indruk dat ze allemaal maar matig gehoekt zijn voor, is dat normaal?
Wat mij opvalt (maar misschien is dat wel normaal) is dat ze erg weinig voorborst hebben?
En persoonlijk vind ik ze ook niet erg in balans: wat veel hoofd voor wat weinig bot, een aantal dan.
Ik heb ook de indruk dat ze allemaal maar matig gehoekt zijn voor, is dat normaal?
- Chione
- Zeer actief
Ik hou wel van zo'n lichaamsbouw bij honden. Of het bij het ras hoort, is een tweede. Schijnbaar niet.Inge O schreef:die vond ik redelijk, wel correct gebouwd (zover het van dit soort foto te zien is - een groot deel van de foto's op de site zijn ook zo genomen dat je eigenlijk weinig of niks over de bouw van de hond kan zeggenChione schreef:Ik heb geen idee hoe de rasstandaard is, maar vind dit wel een mooie hond ( zo op het oog ).
) maar voor mij is hij te.
maar hij was voor mij wel bij de mooiste 3.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~
~

~
~

~
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Contacteer:
Ja, dat bedoel ik ook eigenlijk natuurlijk. Dat er dus niks met het heupgewricht is, maar wel iets eromheen c.q in de achterhand dat niet in orde is waar niemand over valt, maar waar die hond wél last van heeft. Overigens is er waarschijnlijk geen fokker die met zo'n hond zou fokken, maar op papier met die uitslag valt niemand erover.Inge O schreef:ben het helemaal met je eens hoor, behalve met dit zinnetjeMadelief schreef: Én er zijn honden die met HD-B die van de pijn niet lopen kunnen.. als een hond echt last heeft met HD B dan kan het echt niet van de HD zijn, want er ís dan namelijk nog geen HD, zelfs geen begin - dat begint maar bij C .
natuurlijk kan die hond in de heupregio andere (pijn-)problemen hebben, maar die wordt dan toch niet veroorzaakt door incorrecte gewrichten.
groetjes Madelief en Yanthe

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
doe mij dan deze maar...

in mijn ogen niet te, zet hem goed neer, is ook zijn hoeking nog oke, wat lengte in zijn hoofd...

in mijn ogen niet te, zet hem goed neer, is ook zijn hoeking nog oke, wat lengte in zijn hoofd...
Laatst gewijzigd door yamie op 07 jan 2009 23:30, 2 keer totaal gewijzigd.
- Hutsje
- Zeer actief
Hoofd en schedel:Marjoleine schreef:Hoe dienen ze gebouwd te zijn?
Schedel groot en vierkant vanuit elke hoek bekeken, met plooivorming als hij geïnteresseerd is maar niet in rust. De omvang van de schedel mag evenveel centimeters meten als de hoogte van de schoft. De schedel moet breed en diep zijn, met goed opgevulde kaken. Geprononceerde stop. Voorsnuit kort. De afstand van de neuspunt tot de stop moet bij benadering eenderde zijn van neuspunt tot de occiput. Breed onder de ogen. De neusrug is breed tot het einde bij de neuspunt. De voorsnuit is stomp en vierkant en vormt een rechte hoek met de lijn over de neusrug. De massa van de voorsnuit moet in overeenstemming zijn met de massa van de schedel. De onderkaak moet breed blijven tot het einde. De neusspiegel moet breed zijn, met wijd geopende neusgaten. De neus ligt vlak, noch puntig noch opwaarts gebogen. De lippen niet overhangend, nooit beneden de onderkant van de onderkaak.
Voorhand:
Borst breed en diep, goed tussen de voorbenen geplaatst met een diepe voorborst. Gespierde schouders, schuin liggend en krachtig maar niet beladen. Voorbenen krachtig en recht met zwaar bot. Goed uit elkaar geplaatst zodat er een krachtig recht front ontstaat. Sterke en rechte middenvoeten.
Lichaam:
Rug kort en recht, wat de hond een compacte indruk geeft, doch nooit zo kort dat het hinderlijk wordt bij de beweging. Karperruggen en doorgezakte ruggen hoogst ongewenst.
Achterhand:
De lendenen zijn breed en gespierd met behoorlijk diepe flanken. Achterbenen sterk en gespierd met goed ontwikkelde onderdijen, die kracht en beweeglijkheid geven. Nooit lomp. Hakken middelmatig gehoekt. Koehakkig is hoogst ongewenst.
Beweging:
De beweging toont kracht en straalt vastberadenheid uit. Als de hond recht loopt mogen voor- noch achterbenen elkaar kruisen. Het rechtervoorbeen en linker achterbeen worden tegelijk voortbewogen. Een goede ruglijn gecombineerd met een krachtige achterhand geeft een goede balans en een harmonisch gangwerk.
Schofthoogte:
Reuen: 63,5 cm tot 68,5 cm.
Teven: 61 cm tot 66 cm.
Gewicht:
Reuen: 49,9 kg. tot 59 kg.
Teven: 41 kg. tot 49,9 kg.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zie niets over de gewenste hoekingen, maar die moeten in elk geval wel evenredig zijn, zie ik aan de omschrijving van het gangwerk.
Wat een summiere standaard trouwens, daar kun je alle kanten mee op
In elk geval hebben ze vrijwel allemaal teveel plooivorming zo te zien. Ze dienen ook droog in hoofd te zijn, dat zie ik ook niet overal terug.
Dit is echt een "kopras" blijkbaar, terwijl ik de bouw toch behoorlijk belangrijk vind... maar aan het hoofd wordt bijna evenveel aandacht besteed als aan de rest van de hond
Over de hoogte-lengte-verhouding zie ik ook niets, is dat niet omschreven?
Ik zie ook niets over het bekken, al die honden hebben een behoorlijk steil bekken volgens mij, en dan matige hoeking. Dat kan nooit fatsoenlijk uitgrijpend of stuwend gangwerk geven.
Maar ze hebben voor ook allemaal matige hoeking, dus dat zal dan niet al te veel opvallen zeker?
In elk geval hebben ze vrijwel allemaal teveel plooivorming zo te zien. Ze dienen ook droog in hoofd te zijn, dat zie ik ook niet overal terug.
Volgens mij is er niet één hond die hieraan voldoet.De lippen niet overhangend, nooit beneden de onderkant van de onderkaak.
Dit is echt een "kopras" blijkbaar, terwijl ik de bouw toch behoorlijk belangrijk vind... maar aan het hoofd wordt bijna evenveel aandacht besteed als aan de rest van de hond
Ik zie ook niets over het bekken, al die honden hebben een behoorlijk steil bekken volgens mij, en dan matige hoeking. Dat kan nooit fatsoenlijk uitgrijpend of stuwend gangwerk geven.
Maar ze hebben voor ook allemaal matige hoeking, dus dat zal dan niet al te veel opvallen zeker?
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hier idem wat deze betreft. Dit vind ik een erg mooie gematigde hond zonder extreme overdrijvingen. Nu denk ik wel dat je je hond ook schraal kan grootbrengen en droog kan houden en dat dat veel scheelt op het totaalplaatje. Ook de massieve honden kun je droger maken en deze hond zou je ook blokje rond kunnen voeren want zijn breedte is duidelijk zichtbaar dus met wat meer massa kan ook hij een vierkant worden denk ik. :N:Jacksel schreef:Mijn 2 favo's van dat rijtje:
- Hutsje
- Zeer actief
ik heb heb het niet in zijn geheel geplaatst omdat jij het over de hoekingen en kop had. ik zal hem even helemaal plaatsenMarjoleine schreef:Ik zie niets over de gewenste hoekingen, maar die moeten in elk geval wel evenredig zijn, zie ik aan de omschrijving van het gangwerk.
In elk geval hebben ze vrijwel allemaal teveel plooivorming zo te zien. Ze dienen ook droog in hoofd te zijn, dat zie ik ook niet overal terug.Volgens mij is er niet één hond die hieraan voldoet.De lippen niet overhangend, nooit beneden de onderkant van de onderkaak.
De Rasstandaard
--------------------------------------------------------------------------------
Het korrekte type is vastgelegd in de standaard van het ras. De rastypischheid bestaat uit een aantal lichamelijke eigenschappen die het ras kenmerken. De rastypischheid is de basis die noodzakelijk is voor een raszuivere hond.
Om in staat te zijn de Bullmastiff in een oogopslag te kunnen onderscheiden van andere rassen, moet de hond opvallende en kenmerkende eigenschappen hebben.
De omschrijving van een Bullmastiff ligt vast. Voor het fokken van raszuivere Bullmastiffs is dus geen inventiviteit nodig. Fokken is alleen het oppakken van de draden van het genetische kleed dat is gewoven door vroegere fokkers. Elke fokker moet fokken volgens de bestaande standaard. De uitleg van de standaard door de fokker geeft de verschillen aan in elke lijn, maar uiteindelijk zal in een ideale situatie elke hond van het ras meer op de andere moeten lijken, dan er verschillen mogen zijn. Dit is de uniformiteit, de eensluidendheid van het rastype.
Algemeen beeld:
Krachtig gebouwd, symmetrisch, met veel massa, maar niet lomp, evenredig actief.
Karakteristieken:
Krachtige bouw, uithoudingsvermogen, actief en betrouwbaar.
Hoofd en schedel:
Schedel groot en vierkant vanuit elke hoek bekeken, met plooivorming als hij geïnteresseerd is maar niet in rust. De omvang van de schedel mag evenveel centimeters meten als de hoogte van de schoft. De schedel moet breed en diep zijn, met goed opgevulde kaken. Geprononceerde stop. Voorsnuit kort. De afstand van de neuspunt tot de stop moet bij benadering eenderde zijn van neuspunt tot de occiput. Breed onder de ogen. De neusrug is breed tot het einde bij de neuspunt. De voorsnuit is stomp en vierkant en vormt een rechte hoek met de lijn over de neusrug. De massa van de voorsnuit moet in overeenstemming zijn met de massa van de schedel. De onderkaak moet breed blijven tot het einde. De neusspiegel moet breed zijn, met wijd geopende neusgaten. De neus ligt vlak, noch puntig noch opwaarts gebogen. De lippen niet overhangend, nooit beneden de onderkant van de onderkaak.
Ogen:
Donker of hazelnootkleurig en van middelmatige grootte, zover uit elkaar geplaatst als de breedte van de neusrug en tussen de ogen een groeve. Lichte of gele ogen hoogst ongewenst.
Oren:
V-vormig naar achteren gevouwen. Hoog en ver uit elkaar aangezet en geeft met de bovenkant van de schedel een vierkante indruk, welke zeer belangrijk is. De oren zijn klein en donkerder van kleur dan de kleur op het lichaam. De punt van het oor komt ter hoogte van het oog wanneer de hond alert is. Rose-oor is hoogst ongewenst.
Mond en gebit:
Gebit bij voorkeur tanggebit, lichte ondervoorbeet is toegestaan doch niet geprefereerd. Hoektanden groot ontwikkeld en ver uit elkaar geplaatst. Overige tanden sterk, recht en goed geplaatst.
Hals:
Goed gebogen en van middelmatige lengte, zeer gespierd en van bijna dezelfde omtrek als de omvang van de schedel.
Voorhand:
Borst breed en diep, goed tussen de voorbenen geplaatst met een diepe voorborst. Gespierde schouders, schuin liggend en krachtig maar niet beladen. Voorbenen krachtig en recht met zwaar bot. Goed uit elkaar geplaatst zodat er een krachtig recht front ontstaat. Sterke en rechte middenvoeten.
Lichaam:
Rug kort en recht, wat de hond een compacte indruk geeft, doch nooit zo kort dat het hinderlijk wordt bij de beweging. Karperruggen en doorgezakte ruggen hoogst ongewenst.
Achterhand:
De lendenen zijn breed en gespierd met behoorlijk diepe flanken. Achterbenen sterk en gespierd met goed ontwikkelde onderdijen, die kracht en beweeglijkheid geven. Nooit lomp. Hakken middelmatig gehoekt. Koehakkig is hoogst ongewenst.
Voeten:
Goed gebogen tenen (katvoet) met harde teenkussens. Donkere teennagels gewenst. Spreidtenen hoogst ongewenst.
Staart:
Hoog aangezet-breed bij de aanzet, smal uitlopend en tot de hak reikend. Hij wordt recht of licht gebogen hangend gedragen, doch nooit zo ver over de rug of zo hoog als bij brakken. Knik of kronkelstaarten hoogst ongewenst.
Beweging:
De beweging toont kracht en straalt vastberadenheid uit. Als de hond recht loopt mogen voor- noch achterbenen elkaar kruisen. Het rechtervoorbeen en linker achterbeen worden tegelijk voortbewogen. Een goede ruglijn gecombineerd met een krachtige achterhand geeft een goede balans en een harmonisch gangwerk.
Vacht:
Kort en hard, weerbestendig, vlak aanliggend.
Lang, zijdeachtig of wollige vacht is hoogst ongewenst.
Kleur:
ledere tint van gestroomd, zandkleurig of rood. De kleur dient zuiver te zijn. Een kleine witte aftekening op de borst is toegestaan. Andere witte aftekeningen zijn ongewenst. Een zwarte voorsnuit is essentieel, omhooglopend afnemend tot en zwart rond de ogen. Dit geeft de typische expressie.
Schofthoogte:
Reuen: 63,5 cm tot 68,5 cm.
Teven: 61 cm tot 66 cm.
Gewicht:
Reuen: 49,9 kg. tot 59 kg.
Teven: 41 kg. tot 49,9 kg.
Fouten:
ledere afwijking van de voorgenoemde punten moet als fout gezien worden. De waarde van die fout moet ten opzichte van het totaal aangerekend worden. Reuen moeten twee ingedaalde testikels hebben en zichtbaar zijn in het scrotum.

- Paddle
- Zeer actief
Als leek vind ik de meeste van die honden echte papzakken. Geen idee hoe ik het anders moet uitleggen
. Zo ontzettend lomp en zwaar gebouwd.
Als je dan kijkt naar die HD uitslagen :N: . Als je ras zo verpest is zou ik zeggen (nogmaals als leek) om wat nieuw en vooral gezond bloed in te voeren? Maar dat zal wel not-done zijn gok ik...
Als je dan kijkt naar die HD uitslagen :N: . Als je ras zo verpest is zou ik zeggen (nogmaals als leek) om wat nieuw en vooral gezond bloed in te voeren? Maar dat zal wel not-done zijn gok ik...
- Esther80
- Zeer actief
- Contacteer:
Persoonlijk vind ik fokken met HD-D honden not done. Ik kan me voorstellen dat je bij sommige rassen waar de populatie erg klein is geen keuze hebt dan HD-C toe te staan, maar HD-D gaat me absoluut te ver.
Onze Vai komt uit een A en B lijn, de reu die ik voor haar gebruikt heb komt uit een A lijn. 10 van de 12 pups zijn geröntgend, 2 moeten er nog, maar van 9 is de uitslag binnen, HD-A en van 1 moet het nog volgen maar aan de foto te zien word dat ook een mooie A. De pups zijn nu bijna 2 jaar oud en we plannen met Vai een 2e en laatste nest. Dat hadden we niet gedaan als er C of D heupen in het nest had gezeten. Waarom niet, omdat wij het beste voor het ras willen. Bij ons ras hebben we meer dan voldoende A en soms ook B reuen en teven. C en D komt sporadisch voor, maar in de meeste van deze gevallen vangt de bespiering van de hond veel op.
Ooit heb ik op een wachtlijst gestaan bij een BM fokker in het westen des lands. Naar mijn idee prachtige honden, maar de relatie ging uit dus ging het helaas over. Ik vind ze nog altijd prachtig, maar op de shows zie je inderdaad ook verschil in type. Wij hebben 7 jaar geleden voor de Ridgeback gekozen, maar de BM vind ik nog altijd mooi. Jammer dat het ras niet geheel gezond is. Een hond moet fijn kunnen lopen en rennen zonder problemen. Te grof en zwaar beperkt ze in die vrijheid en in hun gezondheid. Jammer, erg jammer!! Ik hoop dat er iemand zijn vinger op gaat steken dat het zo niet langer kan.
Groeten,
Esther en Co.
Onze Vai komt uit een A en B lijn, de reu die ik voor haar gebruikt heb komt uit een A lijn. 10 van de 12 pups zijn geröntgend, 2 moeten er nog, maar van 9 is de uitslag binnen, HD-A en van 1 moet het nog volgen maar aan de foto te zien word dat ook een mooie A. De pups zijn nu bijna 2 jaar oud en we plannen met Vai een 2e en laatste nest. Dat hadden we niet gedaan als er C of D heupen in het nest had gezeten. Waarom niet, omdat wij het beste voor het ras willen. Bij ons ras hebben we meer dan voldoende A en soms ook B reuen en teven. C en D komt sporadisch voor, maar in de meeste van deze gevallen vangt de bespiering van de hond veel op.
Ooit heb ik op een wachtlijst gestaan bij een BM fokker in het westen des lands. Naar mijn idee prachtige honden, maar de relatie ging uit dus ging het helaas over. Ik vind ze nog altijd prachtig, maar op de shows zie je inderdaad ook verschil in type. Wij hebben 7 jaar geleden voor de Ridgeback gekozen, maar de BM vind ik nog altijd mooi. Jammer dat het ras niet geheel gezond is. Een hond moet fijn kunnen lopen en rennen zonder problemen. Te grof en zwaar beperkt ze in die vrijheid en in hun gezondheid. Jammer, erg jammer!! Ik hoop dat er iemand zijn vinger op gaat steken dat het zo niet langer kan.
Groeten,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"
- linda1985
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Ik ben het helemaal met je eens, jammer dat er zo veel rassen ´kapot´ worden gefokt..Ik zou ook denken dat met dit ras de hond wel last heeft met HD of valt dit nog mee, met het ras wat ik heb (welsh springer) mag tot HD C worden gefokt, er komt helaas ook veel HD voor maar over het algemeen hebben ze daar weinig last van maar ik zou denken dat dit wel het geval is met de bullmastiff???Hutsje schreef:ja, erg he? ik word er erg verdrietig van. deze honden moeten nu het ras vertegenwoordigen. ik ga er echt niet tussen staan met kief hoor, hij wordt echt niet gewaardeerd. te weinig bone, neus te lang (terwijl die exact de vereiste 1/3 e lengte van het totaal van de kop is tot de occiput), te weinig masker en veel te atletisch. hij heeft echt zijn fouten of mindere punten hoor, maar hij zal hier echt niet tussen passen, ze willen alleen maar massa en kilo's zien.Inge O schreef:jee, jessica, ga daar maar snel met kiefer staan, dan staat er tenminste toch één mooie tussen :N: .Hutsje schreef:de (meeste) honden op deze lijst zijn er dus onder andere de reden van dat ik er helemaal mee gestopt ben (in nederland). hebben ze geen slechte heupen dan wel een erfelijke hartziekte of entropion of een gedragsprobleem. en ja, daar mag allemaal mee gefokt worden. je mag met een hd d honde fokken als daar een hond met betere heupen tegenover staat. voorheen mocht je ook d x d combi's maken. buiten dat zie ik er maar heel weinig die atletisch gebouwd zijn zoals het hoort.
ik heb eens met een hele bekende fokker uit belgie gesproken die na pien de ring uitgestuurd werd, deze hond won werkelijk alles in nl en belgie. ze was zweer verontwaardigd, de km had gezegd dat de teef teveel bone had. haar reactie was, hoe kan een hond nou TE veel bone hebben?. nu had pien ook een vrij zwaar bone maar die was nog wel atletisch. zij was op de rand en ook mij eigenlijk iets te.

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer: