Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bijlage-honden
Moderator: moderatorteam
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Bijlage-honden
Ik heb een vriendin in Oostenrijk die voor de JRT en PR-club de stambomen regelt.
Nu hoor ik van haar zij regelmatig export-pedigrees binnenkrijgt van JRT's die in de bijlage zitten hier.
Daar begrijp ik niets van, is dat stamboek dan niet gesloten?
Hoe werkt dat dan? Want de JRT is geen erkend ras in Engeland, maar wel bij de FCI. Onder welk land valt de JRT eigenlijk?
En zijn er meer rassen die via de Bijlage een ras binnenkomen in Nederland, op de Nederlandse rassen na dan, waarvan het stamboek gewoon nog open is?
Iemand die daar meer van weet?
Nu hoor ik van haar zij regelmatig export-pedigrees binnenkrijgt van JRT's die in de bijlage zitten hier.
Daar begrijp ik niets van, is dat stamboek dan niet gesloten?
Hoe werkt dat dan? Want de JRT is geen erkend ras in Engeland, maar wel bij de FCI. Onder welk land valt de JRT eigenlijk?
En zijn er meer rassen die via de Bijlage een ras binnenkomen in Nederland, op de Nederlandse rassen na dan, waarvan het stamboek gewoon nog open is?
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Voor de Jack Russell Terriër in Nederland was dat sinds 1992 de Australische standaard. In augustus 1999 volgde de nationale erkenning. De Jack Russell wordt sinds eind jaren '80 in een Voorlopig Register opgenomen en wordt gechipt (vroeger was dat getatoeëerd) door de Raad van Beheer. Op 17 november 2000 is de Jack Russell terrier (voorlopig) erkend door de FCI (het internationaal overkoepelend orgaan op hondengebied). Hierbij wordt ook de nieuwe (FCI) standaard gehanteerd. (FCI- standaard no. 345, 09-08-2004, GB). Vanaf die datum worden de Jack Russell terriers opgenomen in de bijlage G-0 van het NHSB
stukje van de RV site.
stamboek is wel gesloten, met de fci erkenning zijn ze "gewoon" begonnen met bijlage G-0, daar werden bijna alle honden in opgenomen ( behalve wat import honden en de honden die natuurlijk al in het VR stonden)
het zegt ook niet zodanig wat over dat de afstamming minder of onbekend is, ze hebben gewoon 1 lijn getrokken.
fok je met G-0 X G-0 , krijg je G-1 puppen, je gaat steed 1 stap hoger dan het laagste ouderdier.
uiteindelijk ( als je met G-2 x G-2 fokt) krijgen de puppen een nhsb nummer.
het zijn feitelijk gewoon nummertjes, heeft niks te maken met aankeuren of een open stamboek
stukje van de RV site.
stamboek is wel gesloten, met de fci erkenning zijn ze "gewoon" begonnen met bijlage G-0, daar werden bijna alle honden in opgenomen ( behalve wat import honden en de honden die natuurlijk al in het VR stonden)
het zegt ook niet zodanig wat over dat de afstamming minder of onbekend is, ze hebben gewoon 1 lijn getrokken.
fok je met G-0 X G-0 , krijg je G-1 puppen, je gaat steed 1 stap hoger dan het laagste ouderdier.
uiteindelijk ( als je met G-2 x G-2 fokt) krijgen de puppen een nhsb nummer.
het zijn feitelijk gewoon nummertjes, heeft niks te maken met aankeuren of een open stamboek
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou kijk, dat vroeg ik me af.yamie schreef:stamboek is wel gesloten, met de fci erkenning zijn ze "gewoon" begonnen met bijlage G-0, daar werden bijna alle honden in opgenomen ( behalve wat import honden en de honden die natuurlijk al in het VR stonden)
Ik probeer namelijk te inventariseren in welke landen de registers open zijn, zoals bv België heeft, dat soort principes.
En dan kan ik dat wel aan de Raad vragen, maar hier zijn fokkers met JRT die het sneller weten
Ik heb een Bijlage-pedigree gezien namelijk, en ik snapte het niet. Maar nu dus wel.
Volgens mij is het niet mogelijk honden het stamboek in te krijgen als een stamboek gesloten is.
Ook al staat er een mooi verhaal op de site van de RvB over bijlages en aankeuringen, ik geloof niet dat zoiets ooit lukt tenzij je dispensatie aanvraagt en dan met gegronde redenen aankomt.
Maar misschien heb ik dat wel fout?
Iemand die er ervaring mee heeft?
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
De Tatra (Pools ras) heeft ook (nog) geen gesloten stamboek.
In Polen worden honden nu nog gewoon aangekeurd en mits ze goede heupen hebben, krijgen ze KW-stamboom i.p.v. een PKR-stamboom.
Honden met een KW-stamboom, in Polen KW-I, KW-II, KW-III en KW-IV, worden in FCI landen gewoon ingeschreven in het stamboek van het betreffende land. In Nederland betekend dat een KW-I een G-0 hond is, KW-II = G-1, enz.
Overigens is er momenteel een discussie gaande in Polen betreffende deze honden. Van oorsprong kwamen hoofdzakelijk de honden die bij bergboertjes zaten in de bijlagen terecht. Dit kwam natuurlijk ten goede voor uitbreiding van de bloedlijnen.
Momenteel worden steeds vaker honden aangekeurd uit ouders die wel stambomen hebben. Deze werden in eerste instantie niet verkregen omdat het nest onreglementair was. Bijvoorbeeld als de moederhond al een nest kreeg in de voorgaande maanden of als één van de ouders nog niet geröntgend is. Via een omweg wordt dan alsnog een stamboom verkregen.
In Polen worden honden nu nog gewoon aangekeurd en mits ze goede heupen hebben, krijgen ze KW-stamboom i.p.v. een PKR-stamboom.
Honden met een KW-stamboom, in Polen KW-I, KW-II, KW-III en KW-IV, worden in FCI landen gewoon ingeschreven in het stamboek van het betreffende land. In Nederland betekend dat een KW-I een G-0 hond is, KW-II = G-1, enz.
Overigens is er momenteel een discussie gaande in Polen betreffende deze honden. Van oorsprong kwamen hoofdzakelijk de honden die bij bergboertjes zaten in de bijlagen terecht. Dit kwam natuurlijk ten goede voor uitbreiding van de bloedlijnen.
Momenteel worden steeds vaker honden aangekeurd uit ouders die wel stambomen hebben. Deze werden in eerste instantie niet verkregen omdat het nest onreglementair was. Bijvoorbeeld als de moederhond al een nest kreeg in de voorgaande maanden of als één van de ouders nog niet geröntgend is. Via een omweg wordt dan alsnog een stamboom verkregen.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
kan het in duitsland niet bij alle honden? ze aan laten keuren voor een registratie?
ik weet dat sommige mensen het doen met hun podenco, podengo of galgo die ze uit een spaans/portugees asiel hebben gehaald.
bij de basenji is het ook gebeurt met rechtstreekse afrika importen.
ik weet dat sommige mensen het doen met hun podenco, podengo of galgo die ze uit een spaans/portugees asiel hebben gehaald.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik weet het niet.Podenji schreef:kan het in duitsland niet bij alle honden? ze aan laten keuren voor een registratie?
Ik heb daar iets over gehoord, maar ik weet niet of het voor alle rassen geldt en ook niet hoe het werkt.
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Geen idee waar ze vandaan komen, ze hebben in ieder geval geen (andere) stamboom. In o.a de Finse database vindt je Cumbreck-honden, dat is een in Ierland gevestigde kennel.
Ze hebben ook een site en schrijven zelf:
Cumbreck Jack Russell Terriers
Cumbreck Jack Russell Terriers have been a family strain since 1806 & a established pedigree line since 1950 with pure breeding.
Our dogs are the only true english line you will find registered in England with a recognised Kennel Club via the Irish Kennel Club/FCI as a 'Jack Russell Terrier'they are NOT a Parson Russell. Our aim is to breed correct terriers with correct temprements capable of family life & able to withstand all that is required of them.
We have all 3 breed standard coat types & colours. Export available worldwide for show/work/pet.
Cumbreck Jack Russell Terriers have been a family strain since 1806 & a established pedigree line since 1950 with pure breeding.
Our dogs are the only true english line you will find registered in England with a recognised Kennel Club via the Irish Kennel Club/FCI as a 'Jack Russell Terrier'they are NOT a Parson Russell. Our aim is to breed correct terriers with correct temprements capable of family life & able to withstand all that is required of them.
We have all 3 breed standard coat types & colours. Export available worldwide for show/work/pet.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ahaEs schreef:Geen idee waar ze vandaan komen, ze hebben in ieder geval geen (andere) stamboom. In o.a de Finse database vindt je Cumbreck-honden, dat is een in Ierland gevestigde kennel.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Bijlage-honden
Ja, mijn ras wordt in land van herkomst nog aangekeurd.Marjoleine schreef: En zijn er meer rassen die via de Bijlage een ras binnenkomen in Nederland, op de Nederlandse rassen na dan, waarvan het stamboek gewoon nog open is?
De Xolo ook in Mexico.
Verder sprak ik iemand op de Keeshonden CM met een aangekeurde Kees uit Duitsland. Maar weet dus niet of je alles kunt laten aankeuren in Dtsl net als in België.
Van mijn 6 honden heeft maar 1 hond een volledige NHSB boom. De rest zit in bijlage G0 tot G2.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Enig idee of het alleen voor naakthonden geldt in Peru of voor alle honden?sirene schreef:Ja, mijn ras wordt in land van herkomst nog aangekeurd.
De Xolo ook in Mexico.
Frustrerend dat ik het voor Duitsland niet weet
Ik kan het ook niet vinden, maar ik zoek dapper verder
- monky555
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
en ik maar denken dat iza bijlage 2 heeft, omdat ze behaard is
en ik dacht dat alle naakte met geen volledige boom en naakte pups bijlage 1 kregen
hahaha weer wat geleerd
dus als ik bijvb. ga fokken met iza en een bijlage 2 reu of een reu met een nhsb boom gebruik, dan krijgen de pups een "echte" nhsb boom??
(er wordt niet gefokt hoor want iza is gecastreerd)
en ik dacht dat alle naakte met geen volledige boom en naakte pups bijlage 1 kregen
hahaha weer wat geleerd
dus als ik bijvb. ga fokken met iza en een bijlage 2 reu of een reu met een nhsb boom gebruik, dan krijgen de pups een "echte" nhsb boom??

R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011
R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Met fokken met Bijlage honden gaan de pups altijd 1 stapje hoger dan de laagste Bijlage stamboom.monky555 schreef:en ik maar denken dat iza bijlage 2 heeft, omdat ze behaard is![]()
hahaha weer wat geleerd![]()
Dus G0 x NHSB = G1
G1 x G1 = G2
De pups van Iza zouden dus inderdaad een volle NHSB stamboom krijgen.
In België moet men nu trouwens volledige stambomen aan Bijlage stambomen koppelen. Onafhankelijk hoeveel generaties er zijn op de Bijlage stamboom.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, weet ik ook niet. Ik denk alleen voor naakthonden maar weet het niet 100% zeker. Ik vraag me wel af in welke landen je zoals in België gewoon honden aan kunt laten keuren.Marjoleine schreef:Enig idee of het alleen voor naakthonden geldt in Peru of voor alle honden?sirene schreef:Ja, mijn ras wordt in land van herkomst nog aangekeurd.
De Xolo ook in Mexico.
Frustrerend dat ik het voor Duitsland niet weet![]()
Ik kan het ook niet vinden, maar ik zoek dapper verder
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, ik heb begrepen dat het voor import Basenji's ook kan, maar ik heb geen idee of dat aan regels is gebonden en wie dat dan regelen.sirene schreef:Nee, weet ik ook niet. Ik denk alleen voor naakthonden maar weet het niet 100% zeker. Ik vraag me wel af in welke landen je zoals in België gewoon honden aan kunt laten keuren.
Je zou dus zeggen dat het voor meer honden moet kunnen dan.
Ik probeer het uit te zoeken van de verschillende FCI-landen, maar die kennelclubs zijn zo ongeveer zo meegaand als betonblokken
Ze geven ook ongeveer even snel antwoord trouwens.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik meen rassen in opbouw wel, dus zou het kunnen zijn dat de JRT in Jack Russell aangekeurd kan worden.sirene schreef:Ja, mijn ras wordt in land van herkomst nog aangekeurd.Marjoleine schreef: En zijn er meer rassen die via de Bijlage een ras binnenkomen in Nederland, op de Nederlandse rassen na dan, waarvan het stamboek gewoon nog open is?
De Xolo ook in Mexico.
Verder sprak ik iemand op de Keeshonden CM met een aangekeurde Kees uit Duitsland. Maar weet dus niet of je alles kunt laten aankeuren in Dtsl net als in België.
Van mijn 6 honden heeft maar 1 hond een volledige NHSB boom. De rest zit in bijlage G0 tot G2.
Op elke wandeling is
- Janneke&Mirtillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basenji
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik weet niet of dit interessant is, maar in de VS is het stamboek van de Basenji nog steeds open. Ieder jaar worden de nieuwe import basenji's uit Afrika beoordeeld. Dit zijn ze van afgelopen jaar: http://www.basenji.org/NativeStock/Applicants/List.htm
In ieder geval twee van deze basenji's zitten in Europa, een in Zweden en een in Finland, maar blijkbaar gaat hun opname in het stamboek wel via de Basenji Club of America.
In ieder geval twee van deze basenji's zitten in Europa, een in Zweden en een in Finland, maar blijkbaar gaat hun opname in het stamboek wel via de Basenji Club of America.
- monky555
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
bedanktsirene schreef:Met fokken met Bijlage honden gaan de pups altijd 1 stapje hoger dan de laagste Bijlage stamboom.monky555 schreef:en ik maar denken dat iza bijlage 2 heeft, omdat ze behaard is![]()
hahaha weer wat geleerd![]()
Dus G0 x NHSB = G1
G1 x G1 = G2
De pups van Iza zouden dus inderdaad een volle NHSB stamboom krijgen.

R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011
R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014