Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Maximale leeftijd 1e nest teef
Moderator: moderatorteam
-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
Maximale leeftijd 1e nest teef
Hoi allemaal,
Graag zou ik meningen, maar vooral ook ervaringen willen horen van mensen over het krijgen van het 1e nestje van een teef. Zelf heb ik altijd gevoelsmatig gezegd voor de leeftijd van 4 jaar het eerste nestje. Maar dat is niet echt gestaafd op onderzoek en eigen ervaringen. Ik weet dat het van de RVB niet later dan 72 maanden (=6 jaar) mag.
Maar wat zijn de ervaringen van mensen met teven van 4,5-5 jaar.
Spui aub zoveel als je kwijt wilt!
Groetjes,
Graag zou ik meningen, maar vooral ook ervaringen willen horen van mensen over het krijgen van het 1e nestje van een teef. Zelf heb ik altijd gevoelsmatig gezegd voor de leeftijd van 4 jaar het eerste nestje. Maar dat is niet echt gestaafd op onderzoek en eigen ervaringen. Ik weet dat het van de RVB niet later dan 72 maanden (=6 jaar) mag.
Maar wat zijn de ervaringen van mensen met teven van 4,5-5 jaar.
Spui aub zoveel als je kwijt wilt!
Groetjes,
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ik vind het hond en ras afhankelijk ten eerste.
bv een dog van 5/6 vind ik niet te vergelijken met een jack van 5/6
en tja.. vroegah vond ik ook , voor dat ze 3/4 jaar zijn, wel het eerste nestje, beter, veiliger enz enz. maar in de loop der jaren en na vele verhalen gehoord te hebben, weet ik niet of dat nou wel zo is. zo ken ik genoeg verhalen van teven die met 2/3 hun eerste nest krijgen en problemen bij de bevalling hebben, en ook teven die een stuk ouder waren die ze er zo uitfloepen.
ik denk dat het belangrijkste is, kijken naar de algehele gesteldheid van je hond ( en dus naar het ras)
bv een dog van 5/6 vind ik niet te vergelijken met een jack van 5/6
en tja.. vroegah vond ik ook , voor dat ze 3/4 jaar zijn, wel het eerste nestje, beter, veiliger enz enz. maar in de loop der jaren en na vele verhalen gehoord te hebben, weet ik niet of dat nou wel zo is. zo ken ik genoeg verhalen van teven die met 2/3 hun eerste nest krijgen en problemen bij de bevalling hebben, en ook teven die een stuk ouder waren die ze er zo uitfloepen.
ik denk dat het belangrijkste is, kijken naar de algehele gesteldheid van je hond ( en dus naar het ras)
-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Bij wetters zijn de eerste nesten wel eens laat omdat de dekkingen niet altijd even vlot gaan (vaak laat dekrijp en daardoor lege teef), en bovendien vaak eens per jaar loops.
Tel er beperkte dekkingen reuen en daardoor relatief veel onervaren reuen bij op en je hebt een plaatje.
Maar ondanks de vaak wat latere leeftijd zijn er niet meer problemen op latere leeftijd.
Ik denk dat het vooral rasgebonden is.
Normaal gebouwde rassen hebben gewoon minder problemen volgens mij.
Tel er beperkte dekkingen reuen en daardoor relatief veel onervaren reuen bij op en je hebt een plaatje.
Maar ondanks de vaak wat latere leeftijd zijn er niet meer problemen op latere leeftijd.
Ik denk dat het vooral rasgebonden is.
Normaal gebouwde rassen hebben gewoon minder problemen volgens mij.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Xena had haar eerste nestje toen ze ruim 4,5 jaar was...
Geen enkel probleem, ze sporte in die tijd nog elke week dus was in uitmuntende conditie. Bevalling geen enkel probleem, binnen een paar uur alles 'uitgepoept': 6 kerngezonde pups.
Geen enkel probleem, ze sporte in die tijd nog elke week dus was in uitmuntende conditie. Bevalling geen enkel probleem, binnen een paar uur alles 'uitgepoept': 6 kerngezonde pups.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Selena
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Hangt van het ras af, maar bij herders (dus ook bij borders) zou ik een jaar of 5 aanhouden als max en 18-24 mnd als min. Maar dat is puur gevoelsmatig, ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom een teef (in goede conditie uiteraard) op haar 7e geen 1e nest zou kunnen werpen.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
-
FlyingBorders
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Danielle, ik weet dat dit een vraag is over mijn Gwendell.
Omdat jij het er niet mee-eens was dat ik Gwendell nu nog liet dekken.
Ik kan je zeggen ze heeft het perfect gedaan, het duurde allemaal iets langer voor de ontsluiting er eenmaal was, maar de bevalling verliep zoals ie moest lopen.
Ze heeft 6 gezonde puppies te wereld gezet, en is een hele goede moeder.
Ze heeft alles zelf gedaan, volgende maand wordt ze 5, maar ik ben van mening dat een hond die in goede conditie is, best een nest kan werpen rond die leeftijd.
Ik heb eerst getwijfeld, ook beetje door jou, omdat jij zei dat jeje hond enzo erdoor kan kwijtraken en de pups.
Maar de bevalling heeft op een normale manier plaats gevonden, zonder complicaties.
Ik ben dus van mening ook nu na eigen ervaring, dat een teef van 5 best een nest kan krijgen.
En ik zie het zo, elke dracht en bevalling kan problemen opleveren, dat geldt ook voor jongere honden die voor de 1ste keer een nest werpen, of misschien wel een 2de of meer.
Ik kan je zeggen ze heeft het perfect gedaan, het duurde allemaal iets langer voor de ontsluiting er eenmaal was, maar de bevalling verliep zoals ie moest lopen.
Ze heeft alles zelf gedaan, volgende maand wordt ze 5, maar ik ben van mening dat een hond die in goede conditie is, best een nest kan werpen rond die leeftijd.
Ik heb eerst getwijfeld, ook beetje door jou, omdat jij zei dat jeje hond enzo erdoor kan kwijtraken en de pups.
Maar de bevalling heeft op een normale manier plaats gevonden, zonder complicaties.
Ik ben dus van mening ook nu na eigen ervaring, dat een teef van 5 best een nest kan krijgen.
En ik zie het zo, elke dracht en bevalling kan problemen opleveren, dat geldt ook voor jongere honden die voor de 1ste keer een nest werpen, of misschien wel een 2de of meer.
Pootjes van Guide-Gangster-Glenn-Sasha-Gwendell-Bonita

-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik weet niet waar je het ego vandaan haalt dat dit over jou gaat. Ik wist niet eens dat Gwendell gedekt was, laatste wat ik gehoord had was dat ze te nauw was zodat er geen normale dekking plaatskon vinden.FlyingBorders schreef:Danielle, ik weet dat dit een vraag is over mijn Gwendell.
Deze vraag stel ik voor een van mijn eigen honden die eigenlijk eind dit jaar (op 3,5 jarige leeftijd) gedekt zou gaan worden maar zowel mij als het gastgezin komt het wegens sportieve topprestaties en plannen beter uit om dat volgend jaar te doen en dan is ze dus ruim 4,5.
Dus snel je eigen ego weer in de kast, ik praat voor mezelf en mijn eigen honden en ga geen andere mensen lastigvallen met vragen over andermans honden die mij niets ingaan en sterker zelfs, ook niet interesseren!
Danielle Boshouwers
-
FlyingBorders
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ja aan de telefoon zei je nog wat anders.......Danielle schreef:Ik weet niet waar je het ego vandaan haalt dat dit over jou gaat. Ik wist niet eens dat Gwendell gedekt was, laatste wat ik gehoord had was dat ze te nauw was zodat er geen normale dekking plaatskon vinden.FlyingBorders schreef:Danielle, ik weet dat dit een vraag is over mijn Gwendell.
Deze vraag stel ik voor een van mijn eigen honden die eigenlijk eind dit jaar (op 3,5 jarige leeftijd) gedekt zou gaan worden maar zowel mij als het gastgezin komt het wegens sportieve topprestaties en plannen beter uit om dat volgend jaar te doen en dan is ze dus ruim 4,5.
Dus snel je eigen ego weer in de kast, ik praat voor mezelf en mijn eigen honden en ga geen andere mensen lastigvallen met vragen over andermans honden die mij niets ingaan en sterker zelfs, ook niet interesseren!
Gwendell was dus niet te nauw voor een dekking.....
Volgens mij zei je tegen mij dat jij absoluut niet een teef van die leeftijd zou laten dekken.
Maar als het om de ervaring gaat, het kan dus wel, eigen ervaring.

-
FlyingBorders
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Als het om één van je eigen teven gaat, die je dan wilt laten dekken?
waarom schrijf je nu dan dit op je site: Deze loopsheid zou onze allerlaatste kans zijn daar ze in maart 2009 vier jaar wordt en wij vinden dat een eerste nestje voor de leeftijd van 4 jaar geboren moet worden.
Je eigen standpunt is dus dat het 1ste nest voor 4 jaar geboren moet worden, je zegt tegen mij dingen over de telefoon dat jij het nooit zelf zou doen op leeftijd van Gwendell dan nog een nest te doen, en nu ga je toch zelf twijfelen ivm sportprestaties, dus wel zeuren tegen een ander, en het dan waarschijnlijk straks zelf gaan doen ook nog.....vriendelijk ben je dan geweest tegen mij.
waarom schrijf je nu dan dit op je site: Deze loopsheid zou onze allerlaatste kans zijn daar ze in maart 2009 vier jaar wordt en wij vinden dat een eerste nestje voor de leeftijd van 4 jaar geboren moet worden.
Je eigen standpunt is dus dat het 1ste nest voor 4 jaar geboren moet worden, je zegt tegen mij dingen over de telefoon dat jij het nooit zelf zou doen op leeftijd van Gwendell dan nog een nest te doen, en nu ga je toch zelf twijfelen ivm sportprestaties, dus wel zeuren tegen een ander, en het dan waarschijnlijk straks zelf gaan doen ook nog.....vriendelijk ben je dan geweest tegen mij.

-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben zelf inderdaad ook nog steeds tegen, maar heb ook te maken met wensen van mijn gastgezinnen en ben daarvoor best wel bereid om onderzoek naar te doen. Er is niets mis met het hebben van principes en mist goed onderbouwd en met goede reden kunnen die omgezet worden. Het is niet voor niets dat ik nu al vraag terwijl ze pas ergens in oktober loops zal gaan worden. Ik neem tenminste de tijd om me voor te bereiden op een nest pups...
Danielle Boshouwers
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij normaal gebouwde honden die normaal gesproken ook mooie leeftijden halen zie ik geen probleem in het later krijgen van een eerste nest.
Icha was 4,5 jr en Kori precies 5 jaar toen zij haar eerste nest kregen.
Beide probleemloos.
Elena wil ik met bijna 4 jr laten dekken.
Omdat bij ons ras er erg weinig te achterhalen is qua gezondheid en veel problemen pas erg laat opduiken kies ik er bewust voor om pas later een nestje te fokken.
Icha was 4,5 jr en Kori precies 5 jaar toen zij haar eerste nest kregen.
Beide probleemloos.
Elena wil ik met bijna 4 jr laten dekken.
Omdat bij ons ras er erg weinig te achterhalen is qua gezondheid en veel problemen pas erg laat opduiken kies ik er bewust voor om pas later een nestje te fokken.
-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
Zoals ik zowel hierboven als hieronder schrijf, is dat ook nog steeds MIJN mening! Verder reageer ik niet meer op jouw berichtjes, ik weet wel betere mensen waar ik mijn energie aan kan besteden!!FlyingBorders schreef:Als het om één van je eigen teven gaat, die je dan wilt laten dekken?
Danielle Boshouwers
-
FlyingBorders
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Oke dat snap ik, maar ik snap dan gewoon niet waarom jij mij geen advies wou geven, omdat jij tegen een dekking van Gwendell was....Danielle schreef:Ik ben zelf inderdaad ook nog steeds tegen, maar heb ook te maken met wensen van mijn gastgezinnen en ben daarvoor best wel bereid om onderzoek naar te doen. Er is niets mis met het hebben van principes en mist goed onderbouwd en met goede reden kunnen die omgezet worden. Het is niet voor niets dat ik nu al vraag terwijl ze pas ergens in oktober loops zal gaan worden. Ik neem tenminste de tijd om me voor te bereiden op een nest pups...
Maargoed, mijn mening weet je nu, en mijn ervaring dus ook.
Dat is wat je wou weten, dus dat antwoord heb je.
Dat andere doet er niet toe.

- Esther80
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben van mening dat een teef niet te vroeg maar zeker ook niet te laat haar 1e nest moet krijgen. Voor een 1e nestje vind ik een leeftijd tussen 2,5 en 5 jaar acceptabel, mits in goede conditie.
Onze Vai was ruim 3,5 toen haar 1e nestje ter wereld kwam en ze is nu bijna 5,5 en we plannen haar 2e en laatste nest.
5 voor een 1e nest (geboorte voor 5e levensjaar) is bij mij persoonlijk het maximum.
Groeten,
Esther en Co.
Onze Vai was ruim 3,5 toen haar 1e nestje ter wereld kwam en ze is nu bijna 5,5 en we plannen haar 2e en laatste nest.
5 voor een 1e nest (geboorte voor 5e levensjaar) is bij mij persoonlijk het maximum.
Groeten,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

-
wilma23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff
waarom wel een tweede nest na vijf jaar maar geen eerste nest?Esther80 schreef:Ik ben van mening dat een teef niet te vroeg maar zeker ook niet te laat haar 1e nest moet krijgen. Voor een 1e nestje vind ik een leeftijd tussen 2,5 en 5 jaar acceptabel, mits in goede conditie.
Groeten,
Esther en Co.
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
5 jaar zou ik nog een prima leeftijd vinden voor een eerste nest. 6 jaar misschien ook nog wel. Een hond hoort op die leeftijd nog in zeer goede conditie te zijn en zeker prima in staat te zijn om een eerste nest op de wereld te brengen.
Als een hond op die leeftijd niet in staat is om een eerste nest te dragen, zogen en groot te brengen moet je sowieso al niet fokken met zo'n hond.
Als een hond op die leeftijd niet in staat is om een eerste nest te dragen, zogen en groot te brengen moet je sowieso al niet fokken met zo'n hond.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
wat voor een ras dan ook?Tamara. schreef:5 jaar zou ik nog een prima leeftijd vinden voor een eerste nest. 6 jaar misschien ook nog wel. Een hond hoort op die leeftijd nog in zeer goede conditie te zijn en zeker prima in staat te zijn om een eerste nest op de wereld te brengen.
-
wilma23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff
ok op die manier, snap ikInge O schreef:omdat het toch wel verschil lijkt te maken als 'de motor al wat warmgedraaid is'.wilma23 schreef:waarom wel een tweede nest na vijf jaar maar geen eerste nest?Esther80 schreef:Ik ben van mening dat een teef niet te vroeg maar zeker ook niet te laat haar 1e nest moet krijgen. Voor een 1e nestje vind ik een leeftijd tussen 2,5 en 5 jaar acceptabel, mits in goede conditie.
Groeten,
Esther en Co.
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Euhhh, ja, ik denk dat ik wel kan zeggen ongeacht ras. Als een hond 5 is (laat ik dat dan maar even aanhouden) hoort een hond toch in de bloei van zijn leven te zijn en een eerste nest prima aan te kunnen?yamie schreef:wat voor een ras dan ook?Tamara. schreef:5 jaar zou ik nog een prima leeftijd vinden voor een eerste nest. 6 jaar misschien ook nog wel. Een hond hoort op die leeftijd nog in zeer goede conditie te zijn en zeker prima in staat te zijn om een eerste nest op de wereld te brengen.
Laat ik wel zeggen dat Bowie en Fien mijn eerste eigen honden zijn dus geen ervaring heb met honden van 5 jaar en ook niet heel duidelijk het verschil zelf kan zien tussen 3,5 jaar en 5 jaar maar een wereld van verschil hoort dit toch ook niet te zijn?
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
als een dog van 8, of een ier van 8, of een berner van 8 al als oude honden bestempeld worden ( tuurlijk zijn er uitzonderingen) en toch geregeld dood neervallen voordat ze 9 zijn.. vind ik 5 wel heel anders als een hond die ( qua gemiddelde) makkelijk 12/13/14 kan worden.Tamara. schreef:Euhhh, ja, ik denk dat ik wel kan zeggen ongeacht ras. Als een hond 5 is (laat ik dat dan maar even aanhouden) hoort een hond toch in de bloei van zijn leven te zijn en een eerste nest prima aan te kunnen?yamie schreef:wat voor een ras dan ook?Tamara. schreef:5 jaar zou ik nog een prima leeftijd vinden voor een eerste nest. 6 jaar misschien ook nog wel. Een hond hoort op die leeftijd nog in zeer goede conditie te zijn en zeker prima in staat te zijn om een eerste nest op de wereld te brengen.
Laat ik wel zeggen dat Bowie en Fien mijn eerste eigen honden zijn dus geen ervaring heb met honden van 5 jaar en ook niet heel duidelijk het verschil zelf kan zien tussen 3,5 jaar en 5 jaar maar een wereld van verschil hoort dit toch ook niet te zijn?
ik snap wel wat je bedoeld hoor, maar ik denk dat er sommige rassen zijn, die veel sneller verouderen/klachten krijgen en daardoor ook relatief niet zo oud worden. die honden zouden dus wel behoorlijk wat te leiden kunnen hebben aan zo'n eerste nest op 5/6 jarige leeftijd ( en ik zou dus met zo'n ras, ook geen nest meer fokken op die leeftijd, ook geen 2e/ 3e
- Esther80
- Zeer actief
- Contacteer:
Heel simpel, omdat ik vind dat ze een 1e nest voor hun 5e levensjaar moeten hebben en het laatste nest voor het 8e jaar. Dat is mijn persoonlijke mening. Heb ik daar een onderbouwing voor, nee niet echt. Mijn teef had haar 1e nest voor het 5e jaar, alles ging goed, ze is in prima conditie en een goede moeder, daarom haar 2e nest met 5 jaar. Ik heb de tijd genomen om de 1e pups uit te zien groeien, te rontgenen en die zijn nu bijna 2 en ik durf het nog een keer aan.wilma23 schreef:waarom wel een tweede nest na vijf jaar maar geen eerste nest?Esther80 schreef:Ik ben van mening dat een teef niet te vroeg maar zeker ook niet te laat haar 1e nest moet krijgen. Voor een 1e nestje vind ik een leeftijd tussen 2,5 en 5 jaar acceptabel, mits in goede conditie.
Groeten,
Esther en Co.
Groeten,
Esther en Co.
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"

- Youp
- Zeer actief
5/6 jaar vind ik acceptabel voor een ras dat een gemiddelde leeftijd haalt van een jaar of 12. Als je van plan bent meerdere nesten te fokken vind ik het eigenlijk vrij laat.
Voor een dog bijvoorbeeld vind ik dat de leeftijd voor een 1e nest tussen de 2 en 4 jaar moet liggen. Voor een volgend nest vind ik 6 jaar voor een dog echt de max.
Voor een dog bijvoorbeeld vind ik dat de leeftijd voor een 1e nest tussen de 2 en 4 jaar moet liggen. Voor een volgend nest vind ik 6 jaar voor een dog echt de max.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra

- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Contacteer:
Ondanks dat mijn ras gemiddeld de 12 toch echt wel haalt, zal ik niet snel geneigd zijn een teef na haar 4e levensjaar een eerste nest te laten krijgen.
Ik kan het niet feitelijk onderbouwen, maar m'n gevoel zegt dat dat te laat is.
De maximumleeftijd is officieel 8 jaar denk ik, maar het zou voor mij erg liggen aan de conditie van de hond en het aantal nesten dat een teef gehad heeft, in de overweging om wel of niet nog te fokken na het 6e jaar.
De maximumleeftijd is officieel 8 jaar denk ik, maar het zou voor mij erg liggen aan de conditie van de hond en het aantal nesten dat een teef gehad heeft, in de overweging om wel of niet nog te fokken na het 6e jaar.

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is dus mijn gevoel ook nog steeds, maar ik ben nooit te oud om te leren dus wilde gewoon graag eens reacties/ervaringen van andere mensen hoor voordat ik besluit mijn mening/gevoel wel of niet bij te stellen.MirandaH schreef:Ondanks dat mijn ras gemiddeld de 12 toch echt wel haalt, zal ik niet snel geneigd zijn een teef na haar 4e levensjaar een eerste nest te laten krijgen.
Danielle Boshouwers
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
oke, maar wat is dat gevoel dan? dat moet toch ergens op gebasseerd zijn, of wellicht alleen op "de verhalen" over de risico's, dat een teef minder makkelijk bevalt, minder soepel is...Danielle schreef:Dat is dus mijn gevoel ook nog steeds, maar ik ben nooit te oud om te leren dus wilde gewoon graag eens reacties/ervaringen van andere mensen hoor voordat ik besluit mijn mening/gevoel wel of niet bij te stellen.MirandaH schreef:Ondanks dat mijn ras gemiddeld de 12 toch echt wel haalt, zal ik niet snel geneigd zijn een teef na haar 4e levensjaar een eerste nest te laten krijgen.
alleen hoe verklaar je dan het aantal keizersnedes bij honden die op de "normale" leeftijd bevallen? of misschien geen keizersnede, maar wel moeilijke bevallingen.
ik ken echt nu zoveel teven , zowel jong, als wat ouder die een nest hebben gehad, en zolang we het niet hebben over een ras wat zoiezo wat ongezond is, of niet echt oud word, zie ik geen verschil.
tuurlijk is er wel een grens, maar dat vind ik dus ook rasafhankelijk.