Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kruising (heel) groot ras met (heel) klein ras mogelijk?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Spokin
Vaste gebruiker

Kruising (heel) groot ras met (heel) klein ras mogelijk?

Ongelezen bericht door Spokin »

Is het mogelijk om een heel groot ras (pakweg een deense dog) met een piepklein ras (dwergpoedel of zo) te kruisen door bijvoorbeeld artificiële inseminatie? Wat gebeurt er dan?
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Assie »

Wat er precies gebeurt, weet ik niet. Maar ik heb wel van vrienden gehoord van kleine reutjes (jack russel) die grote teven (sint bernard) dekten. Teef ging er dan gewoon bij liggen :mrgreen:

Ben eigenlijk vergeten te vragen hoe de pups eruit zagen, want het lijkt me vrij interessant.
Als je zegt dat er 40 biljoen sterren in het heelal staan, word je meteen geloofd, maar als je zegt dat de deurpost nog nat is van de verf moeten ze meteen voelen.
Muk

Re: Kruising (heel) groot ras met (heel) klein ras mogelijk?

Ongelezen bericht door Muk »

Spokin schreef:Is het mogelijk om een heel groot ras (pakweg een deense dog) met een piepklein ras (dwergpoedel of zo) te kruisen door bijvoorbeeld artificiële inseminatie? Wat gebeurt er dan?
Hier zijn al topics over geopend op dit forum. Maar waarom zou je dit willen?
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,
Ik ben TS niet ;-) maar ik kan me de vraag voorstellen; ik heb ook wel van die "what if" buien.
Op zich lijkt me dat het een minder groot probleem is bij de bevalling als de teef de grootste van de twee is , maar ik kan me niet voorstellen hoe een tekkel een Deense Dog zou dekken . Met ki zou het kunnen... maar ik denk eigenlijk dat de verschillen zo groot zijn dat de pups niet levensvatbaar zijn. Dat is echter slechts een idee, absoluut niet gestaafd op enig onderzoek.

Ik zou echter niet weten waarom ik een (voorbeeld) tekketeef zou willen insemineren met zaad van een DD ... komen volgens mij gekke hondjes van, totaal uit verhouding.

Mocht iemand dergelijke kruisingen kennen ben ik overigens WEL heel benieuwd naar hoe die eruit zien! Gewoon puur nieuwsgierig; ik ben helemaal niets van plan in die richting.

Suzanne
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Als je biologie hebt gehad snap je toch wel dat honden allemaal tot hetzelfde soort behoren, en dat het genetisch evengoed mogelijk is als een ras die gelijk zijn qua grootte? Honden verzinnen wel een manier hoor :mrgreen: Alleen de pups zullen wat ruimer of krapper zitten daarbinnen. :19:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik heb eens gehoord van een nestje Stabij x Maltezer :blah: Moeder was een Maltezer, pups zijn op natuurlijke manier ter wereld gekomen. Echt verantwoord vind ik het niet.
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Een man van 2,10 kan toch ook gewoon een kind verwekken bij een vrouw van 1,50? Volgens mij passen de pups/kinderen zich wel aan aan de grootte van de baarmoeder. Betekent overigens niet dat je dit moet willen. (bij honden dan :mrgreen: )
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Mijn schapendoes teefje ging gewoon plat op haar buik liggen zodat haar speelmaatje er goed bij kon. Dit speelmaatje was een gecastreerde Jack Russel. Ik heb wel eens een oepskruisingsproduct gezien van een teckel met een golden retriever teef. Tsja, een laagbenige Golden.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Ik kende een kruising teckel x Newfoundlader. Geweldig beest! Was gewoon een laagbenige Newfoundlander om te zien.
*Evie*
Zeer actief
Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Evie* »

Op Mplaats was laatst een nest Staff x Rhodesian Ridgeback ...

Een staffie met een streepie voor :mrgreen:
Afbeelding

http://www.Adebowale.nl
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Youp schreef:Een man van 2,10 kan toch ook gewoon een kind verwekken bij een vrouw van 1,50? Volgens mij passen de pups/kinderen zich wel aan aan de grootte van de baarmoeder. Betekent overigens niet dat je dit moet willen. (bij honden dan :mrgreen: )
idd pups passen zich aan, aan de baarmoeder dus, wel kan het in sommige gevallen later wat problemen opleveren, dus ( te) grote pups voor moeders om te zogen, maar goed, dat ligt ook aan de grote enz van een nest.

maar bewust willen moet je zoiets idd niet :wink:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heb toevallig een krantenartikel hierover bewaard, is van een jaar of 10 geleden.

Afbeelding
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Youp schreef:Een man van 2,10 kan toch ook gewoon een kind verwekken bij een vrouw van 1,50? Volgens mij passen de pups/kinderen zich wel aan aan de grootte van de baarmoeder. Betekent overigens niet dat je dit moet willen. (bij honden dan :mrgreen: )
Ik heb kennissen waarvan de man heel erg groot is en de vrouw een klein mager dingetje, en dat werd dus wel complicaties bij de zwangerschap en een keizersnee. En mijn schoonzus is iets van 1m65 terwijl we in de familie redelijk flinke baby's (7,5 - 8 pond) werpen, en die heeft bij alle drie hun kinders een keizersnee gehad. :roll:

Bij honden krijg je bij een heel groot/heel klein dekking waarbij de teef klein is, lijkt mij, een forse kans op een dooie teef en/of dooie pups. Andersom is geen probleem uiteraard.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Spokin
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Spokin »

Even voor de duidelijkheid: ik ben dit niet van plan hoor. Het was maar even een what if vraagje.
Bedankt voor de reacties in ieder geval. ;)
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Ik ken idd een kruising Rottweiler x Teckel en net als bij de eerder genoemde Teckel x Golden, resulteerde het in dit geval in een grote, zwaargebouwde hond, laagbenig (dominant?), black and tan ruwhaar en een iets gestrekte schedel. Geen idee hoe de rest van het nest eruit zag.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Hanneke2 schreef:
Ik heb kennissen waarvan de man heel erg groot is en de vrouw een klein mager dingetje, en dat werd dus wel complicaties bij de zwangerschap en een keizersnee. En mijn schoonzus is iets van 1m65 terwijl we in de familie redelijk flinke baby's (7,5 - 8 pond) werpen, en die heeft bij alle drie hun kinders een keizersnee gehad. :roll:

Bij honden krijg je bij een heel groot/heel klein dekking waarbij de teef klein is, lijkt mij, een forse kans op een dooie teef en/of dooie pups. Andersom is geen probleem uiteraard.
Vriendin van mij heeft dit op het moment ook. Zij is 1.55, hij 1.95. De 1e paste ook niet door haar bekken en is ook met een ks gehaald. Toch was dit geen groot kind. Gewoon gemiddeld. Nu bij de 2e is haar buik gewoon vol met 28 weken. Het is even aankijken hoe het zich ontwikkeld verder. Toch denk ik niet dat dit alleen te maken heeft met het feit dat zij klein is en hij groot. Ik ben 1.70 en mijn dochter was kleiner als de hare en paste ook niet door mijn bekken. Dit had meer met de vorm van mijn bekken en de ligging van mijn dochter te maken.

Gezond lijkt het me ook niet iig om een JR door bv een golden te laten bevruchten. Het risico lijkt mij ook groot maar wat ik gehoord heb schijnt dat dus meestal wel mee te vallen.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hayley84 »

alm@ schreef:Ik heb toevallig een krantenartikel hierover bewaard, is van een jaar of 10 geleden.

Afbeelding
En toen ik een foto postte van de hond van een kennis werd ik amper geloofd ... (kruising JR x Rottie)
Afbeelding
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

In de praktijk is het dus wel mogelijk.
Maar het lijkt mij wel fijn voor de teef dat tijdens de dekking zij de grootste van de twee is :jank: :mrgreen:
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Heb ooit meegemaakt dat een Maltezer door een DH was gedekt.
Drie pups, teefje heeft dat niet overleefd.
Het paste niet door het bekken en ze hadden het te laat door, de sukkels.

Het was een oeps, en paps was bekend.
Triest was dat :(
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”