Ik hoef alleen maar naar mijn eigen honden ( niet zelf gefokt ) te kijken.
Onze dames komen van kennels die al jaren aan lijnteelt doen, en het eerste wat mij opvalt als ik bij onze vriendin naar pups gaan kijken , dat zowel de pups als de oudere honden heel veel op elkaar lijken. soms zelfs als 2 druppels water.
De moeder van onze reu komt uit strakke lijnteelt, vader niet..maar toch zie ik veel gelijkenis tussen hem en andere lijngeteelde honden uit dezelfde kennel.
Mijn eerste nestje met Mona ( Mona is uit verschillende lijnen ) was met een reu die geen familie was en zelf ook uit een outcrosscominatie komt. resultaat : 3 pups, die qua type, grootte en kleur totaal van elkaar verschilden.
Tweede nest met ons strakke lijngeteelde teef met een reu die geen familie van haar is , maar wel uit lijngeteelde lijnen komt.
Resultaat : 3 pups, 2 zusjes die op beide voorpootjes evenveel wit hebben :N: , qua bouw en grootte weinig van elkaar verschillen. Het enige verschil is dat het ene teefje het hoofd van de moeder heeft en de ander het hoofd van haar vader. OOk de reu lijkt qua type , bouw , kleur , aftekening veel op zijn zusjes.
Ik zie in dit nest veel meer uniformiteit dan in het eerste .
Ik ben dus van mening dat je met lijnteelt het veel makkelijker te voorspellen is hoe de pups zullen opgroeien.
Persoonlijk geef ik ook de voorkeur daaraan.