Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geschrokken van dobermann

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Flip
Zeer actief

Geschrokken van dobermann

Ongelezen bericht door Flip »

Eergisteren liep ik met Flip een rondje toen er ineens een dobermann voor mijn neus stond.

Ik zie hem wel vaker lopen met een meneer maar nu was hij helemaal alleen.
Flip heb ik zover dat hij nauwelijks nog gromt naar andere reuen en ik had de stille hoop dat ik meneer dober weg kon sturen.

Helaas begon Flip toch te grommen en ik kon hem heel rustig oppakken voor de dober ook begon.
Alle mensen wat kan zo'n dier tekeer gaan.

Tja en wat moet je dan doen?
Ik probeerde Flip aan mijn rechterkant te houden en zelf met mijn heup de bobermann weg te houden maar hij begon tegen me aan te springen, zijn snuit zat bijna tegen mijn oor en ik kan zeggen dat zo'n hond behoorlijk wat geluid produceert :N: .

Aangezien hij zijn tanden zo ongeveer tegen mijn wang drukte durfde ik niet tegen hem te duwen omdat ik bij god niet weet hoe die hond dan reageert, en had weinig zin om in mijn gezicht gebeten te worden.

Omdat ik niet goed wist wat ik moest doen heb ik maar gebruld als een viswijf terwijl ik mijn gezicht naar Flip had, en toen ging hij weer op 4 poten staan.
Nog een keer geschreeuwd en meneer zette het op een lopen.

Wat was ik blij dat Flip zo klein is en ik hem weg kon houden van de dobermann, moet er niet aan denken wat er was gebeurt als Flip zijn kop niet hield en ik hem niet op tijd had opgepakt.
Hij is niet echt een partij met zijn 6,5 kilo.

Al met al was ik best geschrokken, ik heb niet elke dag een boze hond tegen me aan staan :mrgreen: .

Maar wat ik me toch afvraag, waarom beet hij mij niet?
Is het dan zo dat een hond er alleen op gebrand is om een potje te knokken met een andere hond maar mij niet als een obstakel ziet wat weggebeten kan worden?
Groetjes Marjolijn en Flip
Afbeelding
Flip
Zeer actief

Haha, dat zou kunnen.
Vind het altijd wat lastig inschatten of ik Flip weg moet halen of gewoon doorlopen.

Til hem eigenlijk nooit op maar omdat ik niet wist hoe de andere hond zou reageren deed ik dat nu wel.

Gelukkig gaat het de laatste tijd erg goed wat betreft het grommen van Flip, we kunnen nu zelfs rustig een andere reu passeren.
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Ik ga met Nanna mee. Dobers zijn gepassioneerde typetjes. :wink:
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik denk haast dat de dober puur gericht was op je hond, niet op jou.
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

het foutste wat je kunt doen is je hond optillen. Je bevestigd de jouwe er nog eens in hoe groot en belangrijk hij wel niet is, met het gevolg dat hij zijn oude gedrag weer met liefde zal oppikken, want jij hebt het bevestigd.

Zo te horen had die dober niks kwaads van zin
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Flip
Zeer actief

jores schreef:het foutste wat je kunt doen is je hond optillen. Je bevestigd de jouwe er nog eens in hoe groot en belangrijk hij wel niet is, met het gevolg dat hij zijn oude gedrag weer met liefde zal oppikken, want jij hebt het bevestigd.

Misschien was het wel het foutste wat ik kon doen maar ik ben helaas geen hondenkenner in de zin dat ik kon voorspellen dat de andere hond gewoon door zou lopen en Flip liet voor wat het was.

Tuurlijk zat de kans erin dat de dober rustig doorliep maar ik weet dat Flip niet wegloopt als er een hond terug gromt, dat is me één keer overkomen, dus dan maar optillen en zeker weten dat er geen vechtpartij komt.

We zijn hem net weer tegen gekomen (nu wel met baas) en Flip keek niet eens naar hem, en ook andere honden werden niet afgesnauwt dus ik denk dat het wel goed zit met zijn gedrag.
Afbeelding
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

jores schreef:het foutste wat je kunt doen is je hond optillen. Je bevestigd de jouwe er nog eens in hoe groot en belangrijk hij wel niet is, met het gevolg dat hij zijn oude gedrag weer met liefde zal oppikken, want jij hebt het bevestigd.

Het foutste wat je kan doen is je 6,5 kg wegende hond niet beschermen tegen een onvoorspelbare doberman.
Als ze hem niet had opgepakt en de dober was echt gaan vechten, had Flip geen kans gemaakt! In zo'n dreigende situatie gaat veiligheid voor opvoeding, althans, dat is mijn mening.
RIP Cena :roos:
    Moos
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Als ik twijfel of een hond echt aan wil vallen of niet en ik krijg hem niet weggebruld gaat Saar toch ook echt de lucht in hoor, en Moos vroeger ook.
    Nee, ik ga ze lekker laten staan bij een hond van een kilo of 30 waarvan ik twijfel of hij zal grijpen of niet :19:

Van af en toe eens optillen krijgt de gemiddelde hond echt geen giga ego opeens hoor. Ik heb bij Moos en Saar nooit verschil gemerkt in gedrag, op de arm of op de grond.

Zo ben ik eens een dierenwinkel uitgestuurd omdat ik Moos op de arm had (vanwege markeren, denk je netjes te zijn...), en er een Bordeaux Dog rondliep die dat niet kon hebben en elke keer woest uit wilde vallen naar Moos. Volgens die eigenaar van de winkel was dat omdat ik Moos een hogere positie gaf op die manier en moest ik hem neerzetten (pal voor die uitvallende Dog) of de winkel verlaten. Halve zool :pffff:
    Laatst gewijzigd door Moos op 19 jan 2009 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
    Afbeelding
    Paddle
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Dat laatste kun je natuurlijk nooit van te voren weten, al zeker niet als hij zo'n bedreigens gedrag vertoont.

Ik heb ooit met mijn hond van toen 25 kg in mijn armen gestaan, omdat ik geen andere optie meer zag :19: .
    Afbeelding
    Moos
    Zeer actief

Paddle schreef:

Dat laatste kun je natuurlijk nooit van te voren weten, al zeker niet als hij zo'n bedreigens gedrag vertoont.

Ik heb ooit met mijn hond van toen 25 kg in mijn armen gestaan, omdat ik geen andere optie meer zag :19: .
    Kijk, en dat lijkt me nou niet heel taktisch :wink: Dan ben je zelf sneller je balans kwijt, en bovendien steken er dan allerlei poten en een staart uit waar flink aan getrokken kan worden door de andere hond :wink:
    Afbeelding
    estelle

Re: Geschrokken van dobermann

Ongelezen bericht door estelle »

Flip schreef:Maar wat ik me toch afvraag, waarom beet hij mij niet?
    Is het dan zo dat een hond er alleen op gebrand is om een potje te knokken met een andere hond maar mij niet als een obstakel ziet wat weggebeten kan worden?
    Hera is ook agressief naar andere honden maar ze zal echt geen mens kwaad doen. Ook niet als deze toevallig in de weg zou staan.

Van mij had die dober een fijn knietje kunnen krijgen als die zo tegen mij op zou staan.
    Paddle
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Moos schreef:
    Kijk, en dat lijkt me nou niet heel taktisch :wink: Dan ben je zelf sneller je balans kwijt, en bovendien steken er dan allerlei poten en een staart uit waar flink aan getrokken kan worden door de andere hond :wink:
    Het was ook niet tactisch bedoelt :wink: , maar een halve paniekreactie. Waren twee agressieve jack hussels die op haar doken, toen ze nog niet zo lang bij me was. Dan was ze (is nu niks meer van te merken) heel erg bang van aanstormende honden als ze aangelijnd was.

Nouja, twee hussels dus, die vanuit het niets opeens opdoken en haar te pakken namen, geen baas te zien. Angel helemaal uit haar dak van de angst en ik kreeg die twee niet van haar af getrokken (of toch niet samen). Bovendien waren ze ook tegen mij niet erg vriendelijk :N: .

Toen de situatie echt uit de hand begon te lopen heb ik haar opgepakt en zo in de ronde kunnen brullen en dreigen met schoppen als ze dichter kwamen dat ze gelukkig afdropen...

Ik heb het gelukkig maar 1 keer zo erg meegemaakt.
    Afbeelding
    ranetje
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

SannePP schreef:

Het foutste wat je kan doen is je 6,5 kg wegende hond niet beschermen tegen een onvoorspelbare doberman.
    Als ze hem niet had opgepakt en de dober was echt gaan vechten, had Flip geen kans gemaakt! In zo'n dreigende situatie gaat veiligheid voor opvoeding, althans, dat is mijn mening.
    Mee eens :ok:
    Bij die Dobermann was geen baas deze keer.
    En dan is zo'n piepkuiken op de grond heel wat kwetsbaarder dan wanneer je hem in je armen kan tillen :wink:
    Het inschatten van plannen van vreemde honden in knap moeilijk.
    Dan maar de veiligste weg kiezen.

Ik hoop dat Flip hierdoor geen terugval krijgt nu je net dat blaffen een beetje onder controle had :ok:
    Afbeelding
    "The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
    Time bestows the gift and steals it in the process."
    (citaat van George Evans)
    MirandaH
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Cairns!!!
    Aantal honden: 3
    Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

SannePP schreef:

Eens!

Ik vind het heel knap als je uit zo'n summiere beschrijving de staart- en oordracht van de dobermann kan lezen, zijn algehele lichaamshouding, spierspanning en eventueel fixatie. Moet ik nog een heleboel leren blijkbaar.
    Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
    **Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
    Valerie
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
    Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Moos schreef:

Als ik twijfel of een hond echt aan wil vallen of niet en ik krijg hem niet weggebruld gaat Saar toch ook echt de lucht in hoor, en Moos vroeger ook.
    Nee, ik ga ze lekker laten staan bij een hond van een kilo of 30 waarvan ik twijfel of hij zal grijpen of niet :19:

Van af en toe eens optillen krijgt de gemiddelde hond echt geen giga ego opeens hoor. Ik heb bij Moos en Saar nooit verschil gemerkt in gedrag, op de arm of op de grond.

Zo ben ik eens een dierenwinkel uitgestuurd omdat ik Moos op de arm had (vanwege markeren, denk je netjes te zijn...), en er een Bordeaux Dog rondliep die dat niet kon hebben en elke keer woest uit wilde vallen naar Moos. Volgens die eigenaar van de winkel was dat omdat ik Moos een hogere positie gaf op die manier en moest ik hem neerzetten (pal voor die uitvallende Dog) of de winkel verlaten. Halve zool :pffff:
    Mijn bull terrier kon er errrrg slecht tegen als honden opgetild werden :wink: Soms als ze nog op de grond stonden was er niets aan de hand maar zodra ze opgetild werden kwam er ook een woest geluid uit :N: Maar goed hij was ook altijd aangelijnd verder. Je kan zo een hond natuurlijk niet los laten lopen. En in gevaar zal ik mijn honden ook optillen. Maar het is zeker wel waar dat het tillen agressie kan opwekken :wink:
    Flip
    Zeer actief

Ranetje, het is met vallen en opstaan gegaan maar de laatste tijd gaat het erg goed.
    We zijn weer naar cursus gegaan en daar veel geoefend met het passeren van honden.
    Voor leverworst doet Flip erg veel en nu gaat het ook zonder lekkers gewoon goed.
    (en ik heb ook veel geleerd, een hond luistert denk ik zo goed als een baas het hem aanleert :mrgreen: )
    Afbeelding
    nance
    Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Een hondje van 6,5 kg heeft geen schijn van kans bij een dobermann. Dan is optillen de beste optie.

Hier gaan de honden ook veilig op de treeplank van de scoot zitten als er een hond aankomt stormen. Dat leer ik de nieuwe opvangertjes ook als eerste. Bij mij zijn ze veilig...
    Afbeelding
    Chawa
    Actief

Ongelezen bericht door Chawa »

Wat een brave hond deze Dobermann. Ik vind dat hij alle recht had even duidelijk te maken dat hij niet uitgescholden wenste te worden door jouw hond. Hij was echt niet van plan jou te bijten.
    Moos
    Zeer actief

Valerie schreef:
    Mijn bull terrier kon er errrrg slecht tegen als honden opgetild werden :wink: Soms als ze nog op de grond stonden was er niets aan de hand maar zodra ze opgetild werden kwam er ook een woest geluid uit :N: Maar goed hij was ook altijd aangelijnd verder. Je kan zo een hond natuurlijk niet los laten lopen. En in gevaar zal ik mijn honden ook optillen. Maar het is zeker wel waar dat het tillen agressie kan opwekken :wink:
    Oh dat geloof ik ook best, maar dat is dan dus niet mijn probleem :19: :wink:
    Als er een flinke Dog enorm uit zijn plaat staat te gaan tegen mijn opgetild hondje van 6 kilo dan krijg ik toch niet de neiging om uit te testen of hij daarmee ophoudt als ik dat hondje even voor zijn snufferd neerzet :wink:

Vera gaat ook springen bij opgetilde hondjes, deed ze toen ze pup was ook als ik Saar optilde. Niet uit agressie verder, maar omdat ze ze zo leuk vindt.
    Maar ook dat is mijn probleem, en als ze het doet krijgt ze een "nee" een heeft ze daar maar even naar te luisteren dan. Het is niet het probleem van de mensen met hondje op de arm dat mijn hond daarvan flipt van vreudge :wink:
    Afbeelding
    Marie-Josée
    Erelid
    Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik zou mijn kleinere hond zeker ook optillen als er een Dobermann aan kwam stormen.Ze zijn trouwens erg vokaal :mrgreen: maar ook wat hyper en hapgraag.De Dober van mijn zus hapte trouwens ook in mensen (liefst de eigen baas) en al beet hij niet door, je wil niet weten hoe dat er af en toe uitzag;paarsblauw van de bloeduitstortingen.
    Chawa
    Actief

Marie-Josée schreef:Ze zijn trouwens erg vokaal :mrgreen: maar ook wat hyper en hapgraag.
    Mag ik vragen hoeveel Dobermanns jij kent of hebt gekend dat je een heel ras over één kam scheert ?
    ranetje
    Zeer actief

Flip schreef:Ranetje, het is met vallen en opstaan gegaan maar de laatste tijd gaat het erg goed.
    We zijn weer naar cursus gegaan en daar veel geoefend met het passeren van honden.
    Voor leverworst doet Flip erg veel en nu gaat het ook zonder lekkers gewoon goed.
    (en ik heb ook veel geleerd, een hond luistert denk ik zo goed als een baas het hem aanleert :mrgreen: ) zo is het vaak wel :wink:
    Dat vind ik knap van je :ok:
    Je hebt doorgezet en dan is zo'n situatie er tussendoor soms even een terugslag.
    Ik hoop voor jou en Flip dat dat niet gebeurt.
    Misschien even voor de zekerheid een stukje extra lekkere worst bij je hebben tijdens de wandeling zodat je nog iets gemakkelijker kunt ingrijpen voor het geval dat? :wink:

Voor alle duidelijkheid............... optillen had ik in zo'n onzekere situatie ook gedaan hoor :ok:
    Afbeelding
    "The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
    Fin
    Zeer actief

Chawa schreef:
    Marie-Josée schreef:Ze zijn trouwens erg vokaal :mrgreen: maar ook wat hyper en hapgraag.
    Mag ik vragen hoeveel Dobermanns jij kent of hebt gekend dat je een heel ras over één kam scheert ?
    Ze slaat anders de spijker op z'n kop hoor :ok: :mrgreen:

Christo is nul agressief tegen andere honden, maar zou ook vreemd opkijken als er een hond de lucht ingaat. Omdat standaard te doen vind ik niet zo'n goede optie. Ik zou zelf een kleinere hond tussen mijn benen zetten. Staat hij ook enigszins veilig, en als er dan wat gebeurd kun je een (zachte) schop uitdelen en hem alsnog de lucht intillen.
    ranetje
    Zeer actief

christo schreef:
    Chawa schreef:
    Ze slaat anders de spijker op z'n kop hoor :ok: :mrgreen:

Christo is nul agressief tegen andere honden, maar zou ook vreemd opkijken als er een hond de lucht ingaat. Omdat standaard te doen vind ik niet zo'n goede optie. Ik zou zelf een kleinere hond tussen mijn benen zetten. Staat hij ook enigszins veilig, en als er dan wat gebeurd kun je een (zachte) schop uitdelen en hem alsnog de lucht intillen.
    @Flip tilt niet standaard op :wink:
    De beoordeling van de plannen van de betreffende Dobermann kan ik niet anders dan aan de baas van Flip overlaten, dus daar laat ik me niet over uit. :wink:
    Afbeelding
    Flip
    Zeer actief

Ik was niet bang dat de dober mij zou bijten.
    Als hij dat had willen doen had hij dat sneller gedaan dan ik me kon om draaien denk ik.
    Toch is het best eng als zo'n groterd zijn tanden bijna tegen je wang drukt.

Wel was ik bang dat hij Flip aan zou pakken, en ik snap best dat een hond (in dit geval de dobermann) pissig wordt wanneer er tegen hem tekeer wordt gegaan.
    En nogmaals, Flip is niet bang om te vechten dus hoe braaf die hond ook is ik ga zeer zeker geen risico nemen van och, dat redt zich wel.

Bij een hond waar een baas bij is en oplet of de hond is aangelijnd til ik Flip in geen geval op dit is de tweede keer dat ik dat deed.
    De andere keer was toen er een fijne buurhond op hem af kwam gestormd die mij overigens wel flink te pakken nam in mijn been.

Flip heeft dagen dat hij totaal geen interesse in eten heeft, dus ik heb altijd iets bij me wat hij kan dragen.
    Wanneer hij iets in zijn bek heeft is hij alleen daar mee bezig zelfs als er een andere hond vlakbij hem snuffelt :mrgreen: .
    Op een gegeven moment droeg hij zelfs het zakje met lekkers zonder moeite te doen om het lekkers te pakken maar wel supertrots lopen en naar mij kijken, erg grappig.
    Afbeelding
    malinois
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
    Aantal honden: 3
    Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Marie-Josée schreef:Ik zou mijn kleinere hond zeker ook optillen als er een Dobermann aan kwam stormen.Ze zijn trouwens erg vokaal :mrgreen: maar ook wat hyper en hapgraag.De Dober van mijn zus hapte trouwens ook in mensen (liefst de eigen baas) en al beet hij niet door, je wil niet weten hoe dat er af en toe uitzag;paarsblauw van de bloeduitstortingen.
    nou ik heb 2 dobers maar dat hoeven ze echt niet in hun hoofd te halen... daar ben je gewoon zelf bij... en hapgraag zijn ze al helemaal niet... :19:
    Afbeelding
    In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
    Marie-Josée
    Erelid
    Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Chawa schreef:
    Een stuk of 5 in levende lijve, de rest heb ik van Dobermanneigenaren oa op forums of van het af en toe tegenkomen tijdens een wandeling :idea:
    Chawa
    Actief

Dan ken je het ras dus niet. Hoezo dan met zo veel stelligheid beweren " Ze zijn trouwens erg vokaal mrgreen maar ook wat hyper en hapgraag."
    Op deze manier raken mensen bevooroordeeld voor zover ze dat al niet zijn wanneer het om de Dobermann gaat en dat vind ik jammer. Ik heb/fok al 30 jaar Dobermanns en ze zijn niet "vokaler" of "hapgrager" dan welke andere hond dan ook. Kwestie van opvoeden.
    Fin
    Zeer actief

Chawa schreef:Dan ken je het ras dus niet. Hoezo dan met zo veel stelligheid beweren " Ze zijn trouwens erg vokaal mrgreen maar ook wat hyper en hapgraag."
    Op deze manier raken mensen bevooroordeeld voor zover ze dat al niet zijn wanneer het om de Dobermann gaat en dat vind ik jammer. Ik heb/fok al 30 jaar Dobermanns en ze zijn niet "vokaler" of "hapgrager" dan welke andere hond dan ook. Kwestie van opvoeden.
    Ooit ook een ander soort ras gehad? :wink: Het lijkt me dat een golden of een collie zich toch wel een tikkie anders gedraagt.

@Flip, de opmerking over standaard optillen was in het algemeen bedoeld, niet tegen jou gericht dus. Verder kan ik alleen voor mijn twee dobers spreken, als een andere hond uitvalt cq aanvalt zal het hen worst zijn, zolang het dier aan de lijn zit. Ze zijn slim genoeg om het bereik van de lijn tot op de milimeter nauwkeurig in te schatten. Ik zie ze er eerder voor aan om grijnzend net buiten bereik het rumoer in zich op te nemen. :mrgreen:

Niettemin kan ik het me heel goed voorstellen dat je het risico niet wilde nemen.
    Chawa
    Actief

christo schreef:
    Chawa schreef:Dan ken je het ras dus niet. Hoezo dan met zo veel stelligheid beweren " Ze zijn trouwens erg vokaal mrgreen maar ook wat hyper en hapgraag."
    Ooit ook een ander soort ras gehad?
    Ja hoor, Teckels oa. maar ik geef al ruim 25 jaar EG cursussen aan alle rassen. Ik mag dus stellen dat ik een heel klein beetje weet waar ik het over heb. Jij ook ?
    Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”